NAS - Vil IMO2020 bli siste spikeren i kisten for Norwegian?
Høyere drivstoff kostnader, lavere vekst, lavere billettpriser og overkapasitet er de største utfordringene til NAS de neste årene. Hvordan skal NAS klare å overleve med den enorme gjelden på 64,8 milliarder? Den enorme gjelden gir NAS store utgifter, som konkurrentene med lite gjeld ikke har. Med så lite kapital som NAS har, er det en reel mulighet for at egenkapitalen går tapt. Hvis det skjer, vil dagens aksjonærer som ikke selger sine aksjer, tape hele investeringen sin.
Ryanair har guidet sine aksjonærer og forbedret dem på at det blir et par år med tap. Hvordan skal NAS klare å overleve strategien fra Ryanair? Ryanair tror 737 Max flyene er tilbake i luften i september eller oktober 2019, etter de ble satt på bakken etter 2 stk 737 Max flyene styrtet.
"Skytes flyselskapene ned?
For luftfarten er historien en annen. Drives prisen på marint diesel i været, vil det trekke med seg flydrivstoff ettersom disse to produktene har liknende egenskaper. IMO 2020 kan følgelig gi et kostnadssjokk for en bransje som fra før sliter med overkapasitet og svak lønnsomhet.
Summa summarum kan IMO-reglene gjøre oljenæringen til en børsvinner. Det samme gjelder Vistin om selskapet beholder veddemålene sine i oljemarkedet. På tapersiden utmerker flyselskapene seg"
https://www.dovreforvaltning.com/no/content/imo-2020-vinnerne-og-taperne
----------------------------------------
Ryanair expects to win in airline 'fare wars'
Ryanair chief Michael O'Leary has said he expects the airline to benefit from any price war in the industry.
Mr O'Leary said "artificially low prices" and "attritional fare wars" could dent profits for a year or two.
He was speaking after the airline reported that profits fell by nearly a third last year to €1bn (£880m) because fuel costs rose and fares fell.
Profits at Europe's biggest discount airline might also be lower this year, as fares could fall by up to 2%.
For last year, Ryanair's average one-way fare was €37, down 6%, although this was offset by spending on services such as hotels and car hire.
For the current financial year, the carrier said it was "cautious" on pricing and had "zero" visibility for the second half of the year.
It said that while bookings in the first half of this year were slightly ahead of last year, "fares are lower and we expect this trend will continue through 2019".
Mr O'Leary said: "Frankly, if we are in a period where there's going to be attritional fare wars for a year or two that's good for Ryanair... as... we have the lowest cost base... profits will suffer for a year or two and I think that is what our shareholders should expect.
Fuel prices are also an important factor to airline profitability and Ryanair said its bill for this year is expected to rise by €460m.
The airline expect the 737 Max planes to return to the air in July or August in the US, and September or October in the EU.
"Ryanair remains the long-term winner in the European airline industry, based on its leading market position, extensive network, low unit costs and strong balance sheet," Liberum said.
"We see tougher market conditions in the short term as positive for the stronger airlines in the long term, since this clears out weaker competitors and aids consolidation in the market."
https://www.bbc.com/news/business-48332849
Ryanair har guidet sine aksjonærer og forbedret dem på at det blir et par år med tap. Hvordan skal NAS klare å overleve strategien fra Ryanair? Ryanair tror 737 Max flyene er tilbake i luften i september eller oktober 2019, etter de ble satt på bakken etter 2 stk 737 Max flyene styrtet.
"Skytes flyselskapene ned?
For luftfarten er historien en annen. Drives prisen på marint diesel i været, vil det trekke med seg flydrivstoff ettersom disse to produktene har liknende egenskaper. IMO 2020 kan følgelig gi et kostnadssjokk for en bransje som fra før sliter med overkapasitet og svak lønnsomhet.
Summa summarum kan IMO-reglene gjøre oljenæringen til en børsvinner. Det samme gjelder Vistin om selskapet beholder veddemålene sine i oljemarkedet. På tapersiden utmerker flyselskapene seg"
https://www.dovreforvaltning.com/no/content/imo-2020-vinnerne-og-taperne
----------------------------------------
Ryanair expects to win in airline 'fare wars'
Ryanair chief Michael O'Leary has said he expects the airline to benefit from any price war in the industry.
Mr O'Leary said "artificially low prices" and "attritional fare wars" could dent profits for a year or two.
He was speaking after the airline reported that profits fell by nearly a third last year to €1bn (£880m) because fuel costs rose and fares fell.
Profits at Europe's biggest discount airline might also be lower this year, as fares could fall by up to 2%.
For last year, Ryanair's average one-way fare was €37, down 6%, although this was offset by spending on services such as hotels and car hire.
For the current financial year, the carrier said it was "cautious" on pricing and had "zero" visibility for the second half of the year.
It said that while bookings in the first half of this year were slightly ahead of last year, "fares are lower and we expect this trend will continue through 2019".
Mr O'Leary said: "Frankly, if we are in a period where there's going to be attritional fare wars for a year or two that's good for Ryanair... as... we have the lowest cost base... profits will suffer for a year or two and I think that is what our shareholders should expect.
Fuel prices are also an important factor to airline profitability and Ryanair said its bill for this year is expected to rise by €460m.
The airline expect the 737 Max planes to return to the air in July or August in the US, and September or October in the EU.
"Ryanair remains the long-term winner in the European airline industry, based on its leading market position, extensive network, low unit costs and strong balance sheet," Liberum said.
"We see tougher market conditions in the short term as positive for the stronger airlines in the long term, since this clears out weaker competitors and aids consolidation in the market."
https://www.bbc.com/news/business-48332849
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
EliotS
01.09.2019 kl 17:43
2489
Frodon Ja hvordan var det nu med den rapport. Var der ikke noget med at DNB Markets samtidig kom med en NAS analyse og et kursmål? Frodon kan du hjelpe meg jeg kan ikke lige husk kurstarget!
Åh - ja - her er linket
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/dnb-markets-mener-klima-legger-press-paa-flybransjen-staar-overfor-et-tilbakeslag/24685864
Åh - ja - her er linket
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/dnb-markets-mener-klima-legger-press-paa-flybransjen-staar-overfor-et-tilbakeslag/24685864
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 15:37
2530
Ja, men Dnb markets har lagt ut en lang rapport på hvirdan dette vil påvirke flybransjen. Er det ingen som har lest rapporten? Jeg finner ingen innlegg på NAS om rapporten.
Skal hilse fra Bergum 🍾
Skal hilse fra Bergum 🍾
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
TomW
31.08.2019 kl 00:52
2713
Dette er scenarioene IATA har på hvordan imo2020 kan slå ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 00:48
2718
Der har du 4 sider av ca 56 (husker ikke antall sider nå), som Dnb markets har i sin analyse rundt fly bransjen, IMO2020 osv
Skulle ikke vi ta en øl igjen sammen i Nittedal?
Skulle ikke vi ta en øl igjen sammen i Nittedal?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
TomW
31.08.2019 kl 00:39
2725
Eller bare gå rett til kilden:
https://www.iata.org/publications/economics/Reports/IMO-2020.pdf
Scenario 1: Higher shipper demand for low sulphur distillate fuels will push refineries worldwide to use middle distillates such as diesel-based MGO, diesel (especially ultra-low sulphur diesel - ULSD) and jet fuel to blend down HSFO and produce the compliant fuel. More diesel will be also needed to produce MGO. This will tighten supply in the middle distillate market, causing refinery margins – including jet fuel – to spike. Refineries with advanced processing flexibility could also decide to boost diesel yields at the expense of jet fuel production, adding extra risk of lower jet fuel supply on the global marketxix.
Scenario 2: Given the single process to produce refinery products, with more diesel distilled to satisfy the demand, more jet fuel will be produced, too. However, if the demand for jet fuel to blend down HSFO is low, it might lead to higher overall jet fuel supply in the market, which would lower pricesxx.
https://www.iata.org/publications/economics/Reports/IMO-2020.pdf
Scenario 1: Higher shipper demand for low sulphur distillate fuels will push refineries worldwide to use middle distillates such as diesel-based MGO, diesel (especially ultra-low sulphur diesel - ULSD) and jet fuel to blend down HSFO and produce the compliant fuel. More diesel will be also needed to produce MGO. This will tighten supply in the middle distillate market, causing refinery margins – including jet fuel – to spike. Refineries with advanced processing flexibility could also decide to boost diesel yields at the expense of jet fuel production, adding extra risk of lower jet fuel supply on the global marketxix.
Scenario 2: Given the single process to produce refinery products, with more diesel distilled to satisfy the demand, more jet fuel will be produced, too. However, if the demand for jet fuel to blend down HSFO is low, it might lead to higher overall jet fuel supply in the market, which would lower pricesxx.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 00:17
2740
Jeg anbefaler alle å lese den nye rapporten til Dnb Markets. Her skriver de blant annet hvordan de tror IMO2020 vil påvirke flybransjen...
IATA sees two different scenarios post-IMO 2020
The IATA expects the significant shift in bunker fuel demand to spill over into the global aviation industry. A shift in the jet fuel price could have a material impact on airlines; historically, jet fuel costs have been ~27% of their operating costs and are currently ~25%, according to IATA. It sees two main scenarios:
Resten av teksten finner dere inne på Dnb Markets :)
IATA sees two different scenarios post-IMO 2020
The IATA expects the significant shift in bunker fuel demand to spill over into the global aviation industry. A shift in the jet fuel price could have a material impact on airlines; historically, jet fuel costs have been ~27% of their operating costs and are currently ~25%, according to IATA. It sees two main scenarios:
Resten av teksten finner dere inne på Dnb Markets :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2019 kl 22:19
2913
Endelig en som er enig i at dette burde bli i Norge. Forbanna trist at NOFI ble solgt til Sampo, slik IF Forsikring ble fra Storebrand.
Det er en måte å beholde NAS i Norge. Kjør en stor emisjon, få på plass egenkapitalen og få opp prisen på selskapet...pluss få inn store langsiktige aksjonærer igjen, de fleste av dem har solgt 😢
Det er en måte å beholde NAS i Norge. Kjør en stor emisjon, få på plass egenkapitalen og få opp prisen på selskapet...pluss få inn store langsiktige aksjonærer igjen, de fleste av dem har solgt 😢
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
undrende
23.08.2019 kl 21:45
2937
Det er vel like før Tigeren plutselig kunngjør, igjen & atter en gang, at han har mista trua helt på NAS prosjektet.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
undrende
23.08.2019 kl 21:43
2938
Man får for christ sake håpe selskapet overleve. Forferdelig trist for Norge og nordmenn om vi miste NAS flyvninga som man er vant til her hjemme, og ut i verden. Hvor lavt kursen går, det er nok en annen sak....
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Britax
23.08.2019 kl 19:30
2997
Begynt på helgen litt tidlig i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.08.2019 kl 19:18
3013
Oj fire på rad
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2019 kl 19:15
3016
Jeg har bestilt en del esker med spiker til levering i 2020. Kanskje det er NAS logo på dem...?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
07.06.2019 kl 10:04
3356
Hvis det går til Dundas med NAS, kan flyene selges til hoggeriet for produksjon av spiker?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
06.06.2019 kl 19:27
3441
Og nå går det nedover snart for Norwegian bank også :(
«Bekymret for praksisen i forbrukslånsbanker: Vurderer enda strengere grep«
https://e24.no/nyheter/forbrukslaan/bekymret-for-praksisen-i-forbrukslaansbanker-vurderer-enda-strengere-grep/24635232
«Bekymret for praksisen i forbrukslånsbanker: Vurderer enda strengere grep«
https://e24.no/nyheter/forbrukslaan/bekymret-for-praksisen-i-forbrukslaansbanker-vurderer-enda-strengere-grep/24635232
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
04.06.2019 kl 22:14
3570
"Selv etter en kursnedgang hittil i år på over 60 prosent, noe som dermed sender Norwegian helt i toppen av listen over OBX-selskaper med svakest kursutvikling siste tolv måneder, er det likevel flere analytikere som fortsatt har aksjen på sine respektive salgslister"
https://kapital.no/investor/2019/05/norwegian-opp-eller-ned
https://kapital.no/investor/2019/05/norwegian-opp-eller-ned
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
03.06.2019 kl 16:39
3696
Frodon ber for sin syke mor. Snilt gjort av han det da.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 16:34
3714
Du skriver som du har flere eksempler. Du dokumenterte et eksempel fordi det er det eneste du har. Og det viser at rentene øker på hele 0,8% av Nas sin rentebærende gjeld. Regner med det gjør enorme utslag.
Jada, har delt linken til q3 2018. Bare å lese så ser du at kapitalkostnadene til Nas trender nedover selv om rentene er økende.
God lesning. Ta en titt på presentasjonen så får du en forklaring av Geir K også
Jada, har delt linken til q3 2018. Bare å lese så ser du at kapitalkostnadene til Nas trender nedover selv om rentene er økende.
God lesning. Ta en titt på presentasjonen så får du en forklaring av Geir K også
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 16:21
3747
Jeg dokumenterte et eksempel, som viste at du tok feil, men det holdt ikke. Hva forventer du da at vi skal dokumentere til deg?
Kan ikke du dokumentere at NAS sine renter går ned, selv om NIBOR går opp...?
Kan ikke du dokumentere at NAS sine renter går ned, selv om NIBOR går opp...?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 10:59
3815
Ja du sier det, men har ingenting å vise til. Det eneste du kommer med er en rentehevning på et obligasjonslån på 250 mill. Kosten på kapitalen vil gå ned ettersom dyre leasingavtaler inngått i 08-11 blir avlevert til fordel for maxene. Dette er naturligvis avhengig av at maxene kommer tilbake i drift.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 10:42
3850
Finansieringskostnadene til NAS blir høyere i 2019 enn 2018 pga høyere renter. Et stort håp dere kan ha til NAS er at drivstoffkostnadene faller utover året. Så dere burde heie på Trump ;)
NAS betaler finansieringskostnader for en gjeld på 65 milliarder. Mcap er 4,4 milliarder
NAS betaler finansieringskostnader for en gjeld på 65 milliarder. Mcap er 4,4 milliarder
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 10:23
3897
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data
250 mill/31 mrd= 0,806452 %
Rentehevningen som det da henvises til her er altså aktuell på 0,8% av den rentebærende gjelden til Nas.
250 mill/31 mrd= 0,806452 %
Rentehevningen som det da henvises til her er altså aktuell på 0,8% av den rentebærende gjelden til Nas.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 07:57
3971
Utgiftene til NAS er økende, da rentene på finansieringene øker
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.05.2019 - 21.08.2019 er 5,41.
Ticker:NAS09
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.02.2019 - 21.05.2019 er 5,23.
Ticker:NAS09
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.11.2018 - 21.02.2019 er 5,15.
Ticker:NAS09
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.08.2018 - 21.11.2018 er 4,97.
Ticker:NAS09
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.05.2019 - 21.08.2019 er 5,41.
Ticker:NAS09
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.02.2019 - 21.05.2019 er 5,23.
Ticker:NAS09
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.11.2018 - 21.02.2019 er 5,15.
Ticker:NAS09
Renteregulering
Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.08.2018 - 21.11.2018 er 4,97.
Ticker:NAS09
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
02.06.2019 kl 11:06
4072
Hvem av nickene på HO skriver han under? Dette høres så kjent ut ??
«Som jeg har sagt før, jeg skjønner ikke hva som forårsaker nedsalget, sier Sivertsen til Finansavisen»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Norwegian-flyr-stadig-lavere
«Som jeg har sagt før, jeg skjønner ikke hva som forårsaker nedsalget, sier Sivertsen til Finansavisen»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Norwegian-flyr-stadig-lavere
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
minsin
30.05.2019 kl 23:15
4231
se side 16 i vedlagt rapport . fra 2017
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/sustainability-reports/norwegian-sustainability-report-2017.pdf
Dette bekrefter at NAS er helt i forkant av IMO2020.
Nå som flåten har flere MAX fly - har differansen til øvrige selskap økt
https://www.norwegian.com/en/about/company/corporate-responsibility/environment/
https://www.norwegian.com/globalassets/ip/documents/about-us/company/transatlantic-fuel-efficiency-ranking-september-2018.pdf
Tvert imot, indikasjoner fra trådstarter, vil IMO2020 gi NAS ett forsprang i forholde til andre flyselskap.
Etterhvert vil også flyplass utgifter etc,i større grad, gi forsprang til de flyselskap som tar miljøet seriøst
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/sustainability-reports/norwegian-sustainability-report-2017.pdf
Dette bekrefter at NAS er helt i forkant av IMO2020.
Nå som flåten har flere MAX fly - har differansen til øvrige selskap økt
https://www.norwegian.com/en/about/company/corporate-responsibility/environment/
https://www.norwegian.com/globalassets/ip/documents/about-us/company/transatlantic-fuel-efficiency-ranking-september-2018.pdf
Tvert imot, indikasjoner fra trådstarter, vil IMO2020 gi NAS ett forsprang i forholde til andre flyselskap.
Etterhvert vil også flyplass utgifter etc,i større grad, gi forsprang til de flyselskap som tar miljøet seriøst
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
You can see high volume in only one shop ! So this is not normal investors, can be banks, brokers, etc....
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
28.05.2019 kl 00:08
4544
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS08.OSE/data
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Opp+ skrev Hvilke 2 lån er dette?
Hvem vet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
CC
27.05.2019 kl 23:58
4560
And which institutions are buying “discreetly”?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
CC
27.05.2019 kl 23:54
4569
Oj. Jammen har ikke Lektor innside igjen. Det er jo helt patetisk......
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves :))))) Sitt rolig i båten! Kommer news.. Ligger og ulmer.. Hele Norge følger dette selskapet :)))))
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
I recommend you buy instead of selling! There are many institutional buying discreetly .... Do not miss the train, the MAX go to the ring and the drama is over ....
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Stephen
27.05.2019 kl 09:18
4885
Vel, jeg håper og drømmer om at NAS består, gjerne slik som nå. Når halve folket har aksjer i et selskap fra arv, lån og oppsparte penger har de et mer følsomt eierskap en sleipe giga fond. Jo lengre Tutta og Enok sitter med denne, jo lengre har vi bilettpriser for oss dødlige.
Husker også bilettprisene før, de var slik at folk ikke gadd å sjekke hva en reise kostet.
Mvh. Stephen
Husker også bilettprisene før, de var slik at folk ikke gadd å sjekke hva en reise kostet.
Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Stephen
27.05.2019 kl 09:09
4920
Bedre å selge de nye Maxene så fort de skulle bli godkjent: folk er ,og fortsetter å være redde for å bruke dem. Ting roer seg det er sant og folk " glemmer" ,men ved første punktering etter at de er i drift er balubaen i gang. Så heller litt høyere utgifter til drivstoff og jobbe for fulle fly, en å spare fuel og ha tomme seter.
Mvh. Stephen
Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Ikke kommenter han der. NAS 3 dobles snart kortsiktig... Mangler litt glid nå, men kommer plutselige tilstandsrapporter framover..
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
minsin
27.05.2019 kl 09:03
4945
Rart SAS må kjøre emisjoner .... når de har bygd opp selskapet "sten for sten ".som du så pent sier ..
og fortsatt er ikke SAS i nærheten av NAS på effektivitet / kostnads effektive tiltak.
NAS /SAS deler i stor grad det skandinaviske markedet, pga SAS ineffektive drift har NAS en drømme konkurrent og har gitt en enorm mulighet til å bygge seg opp, dette vil fortsette...
og fortsatt er ikke SAS i nærheten av NAS på effektivitet / kostnads effektive tiltak.
NAS /SAS deler i stor grad det skandinaviske markedet, pga SAS ineffektive drift har NAS en drømme konkurrent og har gitt en enorm mulighet til å bygge seg opp, dette vil fortsette...
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
TomW
27.05.2019 kl 08:58
4963
minsin skrev ehh du har nok litt feil om lånene der mister
Hva mener du?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
TomW
27.05.2019 kl 08:57
4972
Det siste året har Nas kvittet seg med de eldste 737-800 flyene og disse har blitt til solgt til bokført verdi +-. De to siste flyene (Nyere enn 2012) ble solgt i april ga gevinst.
https://newsweb.oslobors.no/message/473613
Ja gjelden vil naturligvis øke, men kostnadene vil gå ned og det er det viktigste.
Når Nas la inn ordren i 2012 oppnådde Nas vesentlig bedre priser og betingelser enn ved tidligere kjøp. Det er flere grunner til dette, 1) størrelsen på bestillingen, 2) Tidspunktet bestillingen ble gjort, 3) Både Boeing og Airbus strakk seg langt for å få ordren.
Europeiske og amerikanske myndigheter stilte også opp med statsgaranti på finansiering for å stimulere fly-markedet i 2012.
Nei har ikke sett på dette av den enkle grunn at den informasjonen ikke er tilgjengelig for andre enn internt i selskapet.
Ja obligasjonslånet som forfaller nå i 2019 er noe de må løse.
Jeg tenker at som med alle analyser, både positive og negative, ta dette med en klype salt. For det første så aner jeg ikke hva slags forbehold de har tatt for å regne seg frem til disse tallene. Og det er klart at hvis Nas taper like mye i q4 19 og q1 20 så har de jo rett. Men rart at de ikke forventer at 15-20% mindre vekst har noen effekt. Nas skal kun fase inn 5 nye fly i år. De 16 max `ene skal hovedsaklig byttes 1 mot 1 737-800.
En annen ting jeg legger merke til i den analysen er besparelsen på 1,7 mrd de er inne på, jeg antar det er fokus 19 de snakker om. Hvordan i all verden kommer de frem til denne summene? Focus19 er et internt spareprogram med hundrevis av sparetiltak. Markedet kjenner svært lite til disse tiltakene og effekten av disse. Nas har selv , nesten garantert for min 2 mrd og har et internt mål om 3 mrd. De oppnådde 467 mill i q1 og det i måneden med lavest kapasitet. Mange av disse tiltakene er løpende og vil gi besparelser hvert kvartal. De er også kapasitet avhengig, så når trafikken tar seg opp i q2, og q3 blir besparelsene større.
https://newsweb.oslobors.no/message/473613
Ja gjelden vil naturligvis øke, men kostnadene vil gå ned og det er det viktigste.
Når Nas la inn ordren i 2012 oppnådde Nas vesentlig bedre priser og betingelser enn ved tidligere kjøp. Det er flere grunner til dette, 1) størrelsen på bestillingen, 2) Tidspunktet bestillingen ble gjort, 3) Både Boeing og Airbus strakk seg langt for å få ordren.
Europeiske og amerikanske myndigheter stilte også opp med statsgaranti på finansiering for å stimulere fly-markedet i 2012.
Nei har ikke sett på dette av den enkle grunn at den informasjonen ikke er tilgjengelig for andre enn internt i selskapet.
Ja obligasjonslånet som forfaller nå i 2019 er noe de må løse.
Jeg tenker at som med alle analyser, både positive og negative, ta dette med en klype salt. For det første så aner jeg ikke hva slags forbehold de har tatt for å regne seg frem til disse tallene. Og det er klart at hvis Nas taper like mye i q4 19 og q1 20 så har de jo rett. Men rart at de ikke forventer at 15-20% mindre vekst har noen effekt. Nas skal kun fase inn 5 nye fly i år. De 16 max `ene skal hovedsaklig byttes 1 mot 1 737-800.
En annen ting jeg legger merke til i den analysen er besparelsen på 1,7 mrd de er inne på, jeg antar det er fokus 19 de snakker om. Hvordan i all verden kommer de frem til denne summene? Focus19 er et internt spareprogram med hundrevis av sparetiltak. Markedet kjenner svært lite til disse tiltakene og effekten av disse. Nas har selv , nesten garantert for min 2 mrd og har et internt mål om 3 mrd. De oppnådde 467 mill i q1 og det i måneden med lavest kapasitet. Mange av disse tiltakene er løpende og vil gi besparelser hvert kvartal. De er også kapasitet avhengig, så når trafikken tar seg opp i q2, og q3 blir besparelsene større.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
27.05.2019 kl 08:04
5078
Du var flaks du tok opp SAS som eksempel. SAS har også måttet kjøre mange emisjoner og tatt opp dyre lån, akkurat det NAS sliter med nå.
Nyhets flow i NAS og SAS er ganske lik, er dette fremtiden til NAS...? Legg merke til hvor mye antall aksjer utvider seg for hver emisjon, samme som NAS holder på med....SAY WHAT???
- 13/03-2009 Rights issue of up to approximately 6 billion SEK. Antall aksjer øker med 2 303 000 000 aktier till 2 467 500 000 aktier.
- 09/02-2010 Additional cost savings initiatives of SEK 2.0 billion and measures to strengthen the balance sheet including debt maturity extensions and a proposed rights issue of approximately SEK 5 billion
- 19/03-2010 SAS announces today that it intends to issue SEK 1.42 billion in aggregate principal amount of convertible bonds due in 2015.
- 06/04-2010 Rights issue of approximately SEK 5 billion with preferential rights for the shareholders of SAS. Den nye aksjekapitalen i SAS er etter registreringen av kapitalforhøyelsen SEK 6 596 418 962,79 fordelt på 9 845 401 437 aksjer.
- 16/03-2011 SAS har ställt ut två osäkrade senior obligationslån, ett på 1300 MSEK och ett på 75 MEUR med en löptid på 3,25 år med förfall i juni 2014.
- 11/11-2011 SAS har tecknat avtal om att sälja 13 MD80 flygplan och 12 reservmotorer.
- 30/04-2012 SAS avyttrar sex fastigheter till Swedavia för 1,8 miljarder SEK.
- 13/09-2012 SAS har tecknat avtal om försäljning och utfasning av samtliga MD80-flygplan.
- 12/11-2012 SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap. Målsättning om cirka 3 miljarder SEK i årliga resultatförbättringar genom minskade kostnader och förenklad struktur. Ny kreditfacilitet om 3,5 miljarder SEK från banker och huvudaktieägare för att säkerställa finansiell beredskap.
- 03/05-2013 SAS säljer Widerøe till en investerargrupp ledd av Torghatten.
- 19/09-2013 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK..
- 24/02-2014 Styrelsen i SAS har beslutat om att fullfölja Erbjudandet genom emission av preferensaktier om 3,5 miljarder SEK. Efter emissionen kommer det totala antalet aktier i SAS uppgå till 336 000 000.
- 25/02-2014 SAS offentliggör erbjudande avseende garanterat konvertibelt obligationslån om 1,6 miljarder SEK med förfall 2019.
- 24/01-2017 SAS enters agreement to sell Cimber and 11 CRJ900s.
- 13.11.2017 vedrørende en rettet emisjon i størrelsesorden SEK 1 270 millioner. Selskapets aksjekapital består etter dette av totalt 389 582 551 aksjer,
- 17/11-2017 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK.
- 23/05-2018 SAS överväger att utöka obligationslån med förfall 2022 med upp till 1 miljard SEK.
Nyhets flow i NAS og SAS er ganske lik, er dette fremtiden til NAS...? Legg merke til hvor mye antall aksjer utvider seg for hver emisjon, samme som NAS holder på med....SAY WHAT???
- 13/03-2009 Rights issue of up to approximately 6 billion SEK. Antall aksjer øker med 2 303 000 000 aktier till 2 467 500 000 aktier.
- 09/02-2010 Additional cost savings initiatives of SEK 2.0 billion and measures to strengthen the balance sheet including debt maturity extensions and a proposed rights issue of approximately SEK 5 billion
- 19/03-2010 SAS announces today that it intends to issue SEK 1.42 billion in aggregate principal amount of convertible bonds due in 2015.
- 06/04-2010 Rights issue of approximately SEK 5 billion with preferential rights for the shareholders of SAS. Den nye aksjekapitalen i SAS er etter registreringen av kapitalforhøyelsen SEK 6 596 418 962,79 fordelt på 9 845 401 437 aksjer.
- 16/03-2011 SAS har ställt ut två osäkrade senior obligationslån, ett på 1300 MSEK och ett på 75 MEUR med en löptid på 3,25 år med förfall i juni 2014.
- 11/11-2011 SAS har tecknat avtal om att sälja 13 MD80 flygplan och 12 reservmotorer.
- 30/04-2012 SAS avyttrar sex fastigheter till Swedavia för 1,8 miljarder SEK.
- 13/09-2012 SAS har tecknat avtal om försäljning och utfasning av samtliga MD80-flygplan.
- 12/11-2012 SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap. Målsättning om cirka 3 miljarder SEK i årliga resultatförbättringar genom minskade kostnader och förenklad struktur. Ny kreditfacilitet om 3,5 miljarder SEK från banker och huvudaktieägare för att säkerställa finansiell beredskap.
- 03/05-2013 SAS säljer Widerøe till en investerargrupp ledd av Torghatten.
- 19/09-2013 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK..
- 24/02-2014 Styrelsen i SAS har beslutat om att fullfölja Erbjudandet genom emission av preferensaktier om 3,5 miljarder SEK. Efter emissionen kommer det totala antalet aktier i SAS uppgå till 336 000 000.
- 25/02-2014 SAS offentliggör erbjudande avseende garanterat konvertibelt obligationslån om 1,6 miljarder SEK med förfall 2019.
- 24/01-2017 SAS enters agreement to sell Cimber and 11 CRJ900s.
- 13.11.2017 vedrørende en rettet emisjon i størrelsesorden SEK 1 270 millioner. Selskapets aksjekapital består etter dette av totalt 389 582 551 aksjer,
- 17/11-2017 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK.
- 23/05-2018 SAS överväger att utöka obligationslån med förfall 2022 med upp till 1 miljard SEK.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Frodon
27.05.2019 kl 07:39
5136
Vet du ikke hvem jeg er? Du kunne spart deg for et enormt tap ved å følge denne informasjonen, det er du nok meget klar over ;) Du kunne spart deg for ca 25% tap på bare litt over 1 uke
https://forum.hegnar.no/thread/28241/view
https://forum.hegnar.no/thread/28241/view
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
minsin
27.05.2019 kl 01:46
5268
ehh du har nok litt feil om lånene der mister
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
bojan
27.05.2019 kl 01:30
5503
Vet ikke hvem denne Frodon er men han er tydeligvis ikke gammel nok eller at han ikke fløy mye da vi bare hadde SAS i Norge. Jeg kan love at ingen vil tilbake til slike flypriser, så til alle negative surpromber vil jeg gi et godt råd enten man har aksjen eller ikke: Bare be om at Norwegian klarer seg. Det jeg heller ikke forstår er hvor mange timer han bruker for å skrive dritt om en aksje han ikke har. SKAFF DEG ET LIV ELLER EN PSYKOLOG. God bedring
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
minsin
27.05.2019 kl 01:11
5520
Hmm "de andre har bygd opp sten for sten "??
Vel SAS som er en av de største konkurrentene til NAS.
SAS ble grunnlagt i det herrens år 1946 , de stenene de har brukt på å bygge opp selskapet har endt opp med en 9,9 år gammel flåte etter nærmere 75 år med stein bygging.
De har idag 47 ut-daterte fly , og leaser 110 fly . forholde eie / lease er 1/2
Nå har SAS endelig bestilt 50 stk A320NEO( levering -19 til -23) til en pris av ca 110 mill USD/stk - de vil få en regning på 50 mrd pluss . 50 mrd i lån??
NAS eier ca 80 fly og leaser 85.Forholdet eie/lease er 1/1
Det er alltid en fordel/billigere å eie kontra lease , kan vi vel enes om ??
Først i - 23 har SAS en relativt ny flåte og tygger på en regning på 50 mrd
Selv i -23 vil ikke SAS være i nærheten av hvor NAS er i dag, som har en flåte på 3,5 år i dag.
SAS vil alltid slite med høyere kostnader enn andre flyselskap ,bla gr politiske føringer som ødelegger mye for selskapet.
Sten for sten sa du ??
Vel SAS som er en av de største konkurrentene til NAS.
SAS ble grunnlagt i det herrens år 1946 , de stenene de har brukt på å bygge opp selskapet har endt opp med en 9,9 år gammel flåte etter nærmere 75 år med stein bygging.
De har idag 47 ut-daterte fly , og leaser 110 fly . forholde eie / lease er 1/2
Nå har SAS endelig bestilt 50 stk A320NEO( levering -19 til -23) til en pris av ca 110 mill USD/stk - de vil få en regning på 50 mrd pluss . 50 mrd i lån??
NAS eier ca 80 fly og leaser 85.Forholdet eie/lease er 1/1
Det er alltid en fordel/billigere å eie kontra lease , kan vi vel enes om ??
Først i - 23 har SAS en relativt ny flåte og tygger på en regning på 50 mrd
Selv i -23 vil ikke SAS være i nærheten av hvor NAS er i dag, som har en flåte på 3,5 år i dag.
SAS vil alltid slite med høyere kostnader enn andre flyselskap ,bla gr politiske føringer som ødelegger mye for selskapet.
Sten for sten sa du ??
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
Opp+
27.05.2019 kl 00:00
5559
Hvilke 2 lån er dette?
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
Frodon
26.05.2019 kl 23:56
5574
NAS07 forfaller 11.12.2019 Utestående euro 250 mill
NAS08 forfaller 07.08.2020 Utestående sek 964 mill
NAS09 forfaller 21.11.2020 Utestående nok 250 mill
NAS08 forfaller 07.08.2020 Utestående sek 964 mill
NAS09 forfaller 21.11.2020 Utestående nok 250 mill
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
Opp+
26.05.2019 kl 23:29
5636
Her er gutten som kan alt om nas og har lest seg opp.
"også minnes jeg at det var 2 andre lån som forfaller innen 1 år, men de er mye mindre og ikke nok til å velte toget ;)"
Hvilke 2 lån er dette?
"også minnes jeg at det var 2 andre lån som forfaller innen 1 år, men de er mye mindre og ikke nok til å velte toget ;)"
Hvilke 2 lån er dette?
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
Frodon
26.05.2019 kl 23:11
5678
Det ser riktig ut. Når nye Max fly kommer inn, får ikke NAS solgt de gamle flyene til samme pris som de nye koster. Da øker gjelden, enig? Hvorfor mener du at de nye flyene får vesentlig bedre vilkår enn de gamle flyene? Har du sett på den totale kostnadene flyene koster NAS fra de mottar flyene, til de blir solgt igjen, når du inkluderer finanskostnadene?
NAS har obligasjonslån på euro 250 mill som forfaller i november 2019 også minnes jeg at det var 2 andre lån som forfaller innen 1 år, men de er mye mindre og ikke nok til å velte toget ;)
Norwegian må leie inn fly i sommer sessongen siden 737 Ma flyene står på bakken. Da vil dette koste NAS mye mer i sommer hvis Boeing ikke dekker tapene, enig? Da får NAS kostnadene på leasinglån + kostnader ved å leie inn fly, riktig? Hvor mye ekstra vil dette koste NAS?
Hva tenker du om dette?
"The next covenant hurdle could be the equity covenant in Q1 2020
We estimate that NAS will have an equity of around NOK2.4bn end 2019 and if the loss in Q1 2020 is in line with Q1 2019, the equity will fall to around NOK1.0bn and be below the equity covenant.
Our cost estimates are in line with guidance adjusted for changed prices on fuel and currency rates. In total, we have included NOK1.7bn in cost savings. As loan proceeds are equal capex and costs in line with guidance, our main view is that the market needs to improve in order for NAS to repay debt and pay interest.
NAS is expensive on EV/Sales multiples, and now its shows on Bloomberg In our previous reports, we have included operational leases in the enterprise value to compare the valuation of NAS compared to peers on EV/Sales. The conclusion was that NAS was expensive relative to peers. NAS was valued at EV/Sales 1.5x compared to IAG of 0.8x when we did this analysis pre-IFRS16 compared to Bloomberg EV/Sales at that time of 0.8x. Now Bloomberg shows the EV/Sales multiple including operational leases and NAS is valued at 1.5x and IAG at 0.5x"
NAS har obligasjonslån på euro 250 mill som forfaller i november 2019 også minnes jeg at det var 2 andre lån som forfaller innen 1 år, men de er mye mindre og ikke nok til å velte toget ;)
Norwegian må leie inn fly i sommer sessongen siden 737 Ma flyene står på bakken. Da vil dette koste NAS mye mer i sommer hvis Boeing ikke dekker tapene, enig? Da får NAS kostnadene på leasinglån + kostnader ved å leie inn fly, riktig? Hvor mye ekstra vil dette koste NAS?
Hva tenker du om dette?
"The next covenant hurdle could be the equity covenant in Q1 2020
We estimate that NAS will have an equity of around NOK2.4bn end 2019 and if the loss in Q1 2020 is in line with Q1 2019, the equity will fall to around NOK1.0bn and be below the equity covenant.
Our cost estimates are in line with guidance adjusted for changed prices on fuel and currency rates. In total, we have included NOK1.7bn in cost savings. As loan proceeds are equal capex and costs in line with guidance, our main view is that the market needs to improve in order for NAS to repay debt and pay interest.
NAS is expensive on EV/Sales multiples, and now its shows on Bloomberg In our previous reports, we have included operational leases in the enterprise value to compare the valuation of NAS compared to peers on EV/Sales. The conclusion was that NAS was expensive relative to peers. NAS was valued at EV/Sales 1.5x compared to IAG of 0.8x when we did this analysis pre-IFRS16 compared to Bloomberg EV/Sales at that time of 0.8x. Now Bloomberg shows the EV/Sales multiple including operational leases and NAS is valued at 1.5x and IAG at 0.5x"
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
Kommer kjempeoverskrift innen 1 juni. Sitt stille i båten!
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
TomW
26.05.2019 kl 22:37
5749
Ja føler jeg har grei oversikt over det, så sant jeg ikke har oversett noe. Ser at du bruker gjeld hyppig i dine argumenter, men prater sjelden om finanskostnadene. Hva koster det Nas hver måned, hvert kvartal eller årlig. Nas har valgt å investere i nye og effektive fly. Dette har naturligvis resultert i høy gjeld, men også en av de mest effektive flåtene i bransjen. Dette gir en naturlig hedg mot høy oljepris. Så i stede for å mase om gjelden hele tiden så får man heller vurdere om finanskostnadene er for høye sett opp mot besparelsene en slik park har.
I 2018 betalte nas totalt 5,5 mrd i leasing og renteutgifter. Leasingkostnadene sto for 3,89 mrd av disse. Av Nas sin totale gjeld på ca 64 mrd er ca 32 mrd av disse leasing. I dette ligger det bla 62 737-800 fly hvor mange av disse har "dårlige" avtaler. Det er her hele poenget med max flyene kommer inn. For hvert nye max fly som kommer inn avhendes disse og Nas oppnår vesentlig bedre vilkår. Med andre ord, finanskostnadene vil gå ned.
Hva mener du med forskjellige lån som forfaller? Det er vel kun obligasjonslånet som forfaller? Den rentebærende gjelden som er knyttet mot flyparken er vel løpende. Eneste forpliktelser nas må forholde seg til utover dette er innskudd på nye fly
I 2018 betalte nas totalt 5,5 mrd i leasing og renteutgifter. Leasingkostnadene sto for 3,89 mrd av disse. Av Nas sin totale gjeld på ca 64 mrd er ca 32 mrd av disse leasing. I dette ligger det bla 62 737-800 fly hvor mange av disse har "dårlige" avtaler. Det er her hele poenget med max flyene kommer inn. For hvert nye max fly som kommer inn avhendes disse og Nas oppnår vesentlig bedre vilkår. Med andre ord, finanskostnadene vil gå ned.
Hva mener du med forskjellige lån som forfaller? Det er vel kun obligasjonslånet som forfaller? Den rentebærende gjelden som er knyttet mot flyparken er vel løpende. Eneste forpliktelser nas må forholde seg til utover dette er innskudd på nye fly
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
hstray
26.05.2019 kl 22:35
5765
Kan vise seg inn mot IMO2020 at det vil være langt billigere å ha nye fly og høy gjeld, fremfor lav gjeld og steingamle fly. Har du tenkt på det noengang Frodon??
Redigert 21.01.2021 kl 03:03
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »