NAS - Vil IMO2020 bli siste spikeren i kisten for Norwegian?

Frodon
NAS 26.05.2019 kl 12:23 10723

Høyere drivstoff kostnader, lavere vekst, lavere billettpriser og overkapasitet er de største utfordringene til NAS de neste årene. Hvordan skal NAS klare å overleve med den enorme gjelden på 64,8 milliarder? Den enorme gjelden gir NAS store utgifter, som konkurrentene med lite gjeld ikke har. Med så lite kapital som NAS har, er det en reel mulighet for at egenkapitalen går tapt. Hvis det skjer, vil dagens aksjonærer som ikke selger sine aksjer, tape hele investeringen sin.

Ryanair har guidet sine aksjonærer og forbedret dem på at det blir et par år med tap. Hvordan skal NAS klare å overleve strategien fra Ryanair? Ryanair tror 737 Max flyene er tilbake i luften i september eller oktober 2019, etter de ble satt på bakken etter 2 stk 737 Max flyene styrtet.

"Skytes flyselskapene ned?

For luftfarten er historien en annen. Drives prisen på marint diesel i været, vil det trekke med seg flydrivstoff ettersom disse to produktene har liknende egenskaper. IMO 2020 kan følgelig gi et kostnadssjokk for en bransje som fra før sliter med overkapasitet og svak lønnsomhet.

Summa summarum kan IMO-reglene gjøre oljenæringen til en børsvinner. Det samme gjelder Vistin om selskapet beholder veddemålene sine i oljemarkedet. På tapersiden utmerker flyselskapene seg"

https://www.dovreforvaltning.com/no/content/imo-2020-vinnerne-og-taperne

----------------------------------------
Ryanair expects to win in airline 'fare wars'

Ryanair chief Michael O'Leary has said he expects the airline to benefit from any price war in the industry.

Mr O'Leary said "artificially low prices" and "attritional fare wars" could dent profits for a year or two.

He was speaking after the airline reported that profits fell by nearly a third last year to €1bn (£880m) because fuel costs rose and fares fell.

Profits at Europe's biggest discount airline might also be lower this year, as fares could fall by up to 2%.

For last year, Ryanair's average one-way fare was €37, down 6%, although this was offset by spending on services such as hotels and car hire.

For the current financial year, the carrier said it was "cautious" on pricing and had "zero" visibility for the second half of the year.

It said that while bookings in the first half of this year were slightly ahead of last year, "fares are lower and we expect this trend will continue through 2019".

Mr O'Leary said: "Frankly, if we are in a period where there's going to be attritional fare wars for a year or two that's good for Ryanair... as... we have the lowest cost base... profits will suffer for a year or two and I think that is what our shareholders should expect.

Fuel prices are also an important factor to airline profitability and Ryanair said its bill for this year is expected to rise by €460m.

The airline expect the 737 Max planes to return to the air in July or August in the US, and September or October in the EU.

"Ryanair remains the long-term winner in the European airline industry, based on its leading market position, extensive network, low unit costs and strong balance sheet," Liberum said.

"We see tougher market conditions in the short term as positive for the stronger airlines in the long term, since this clears out weaker competitors and aids consolidation in the market."

https://www.bbc.com/news/business-48332849
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2019 kl 16:24 4683

Den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves :))))) Sitt rolig i båten! Kommer news.. Ligger og ulmer.. Hele Norge følger dette selskapet :)))))
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
CC
27.05.2019 kl 23:54 4556

Oj. Jammen har ikke Lektor innside igjen. Det er jo helt patetisk......
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
CC
27.05.2019 kl 23:58 4547

And which institutions are buying “discreetly”?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2019 kl 00:02 4541

Hvem vet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2019 kl 10:24 4356

You can see high volume in only one shop ! So this is not normal investors, can be banks, brokers, etc....
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
minsin
30.05.2019 kl 23:15 4218

se side 16 i vedlagt rapport . fra 2017
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/sustainability-reports/norwegian-sustainability-report-2017.pdf

Dette bekrefter at NAS er helt i forkant av IMO2020.
Nå som flåten har flere MAX fly - har differansen til øvrige selskap økt

https://www.norwegian.com/en/about/company/corporate-responsibility/environment/
https://www.norwegian.com/globalassets/ip/documents/about-us/company/transatlantic-fuel-efficiency-ranking-september-2018.pdf


Tvert imot, indikasjoner fra trådstarter, vil IMO2020 gi NAS ett forsprang i forholde til andre flyselskap.
Etterhvert vil også flyplass utgifter etc,i større grad, gi forsprang til de flyselskap som tar miljøet seriøst
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.06.2019 kl 11:06 4059

Hvem av nickene på HO skriver han under? Dette høres så kjent ut ??

«Som jeg har sagt før, jeg skjønner ikke hva som forårsaker nedsalget, sier Sivertsen til Finansavisen»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Norwegian-flyr-stadig-lavere
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 07:57 3958

Utgiftene til NAS er økende, da rentene på finansieringene øker

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.05.2019 - 21.08.2019 er 5,41.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.02.2019 - 21.05.2019 er 5,23.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.11.2018 - 21.02.2019 er 5,15.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.08.2018 - 21.11.2018 er 4,97.
Ticker:NAS09
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 10:23 3884

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data

250 mill/31 mrd= 0,806452 %

Rentehevningen som det da henvises til her er altså aktuell på 0,8% av den rentebærende gjelden til Nas.

Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 10:42 3837

Finansieringskostnadene til NAS blir høyere i 2019 enn 2018 pga høyere renter. Et stort håp dere kan ha til NAS er at drivstoffkostnadene faller utover året. Så dere burde heie på Trump ;)

NAS betaler finansieringskostnader for en gjeld på 65 milliarder. Mcap er 4,4 milliarder
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 10:59 3802

Ja du sier det, men har ingenting å vise til. Det eneste du kommer med er en rentehevning på et obligasjonslån på 250 mill. Kosten på kapitalen vil gå ned ettersom dyre leasingavtaler inngått i 08-11 blir avlevert til fordel for maxene. Dette er naturligvis avhengig av at maxene kommer tilbake i drift.

Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 16:21 3734

Jeg dokumenterte et eksempel, som viste at du tok feil, men det holdt ikke. Hva forventer du da at vi skal dokumentere til deg?

Kan ikke du dokumentere at NAS sine renter går ned, selv om NIBOR går opp...?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 16:34 3701

Du skriver som du har flere eksempler. Du dokumenterte et eksempel fordi det er det eneste du har. Og det viser at rentene øker på hele 0,8% av Nas sin rentebærende gjeld. Regner med det gjør enorme utslag.

Jada, har delt linken til q3 2018. Bare å lese så ser du at kapitalkostnadene til Nas trender nedover selv om rentene er økende.
God lesning. Ta en titt på presentasjonen så får du en forklaring av Geir K også
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
03.06.2019 kl 16:39 3683

Frodon ber for sin syke mor. Snilt gjort av han det da.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
04.06.2019 kl 22:14 3557

"Selv etter en kursnedgang hittil i år på over 60 prosent, noe som dermed sender Norwegian helt i toppen av listen over OBX-selskaper med svakest kursutvikling siste tolv måneder, er det likevel flere analytikere som fortsatt har aksjen på sine respektive salgslister"

https://kapital.no/investor/2019/05/norwegian-opp-eller-ned
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.06.2019 kl 19:27 3428

Og nå går det nedover snart for Norwegian bank også :(

«Bekymret for praksisen i forbrukslånsbanker: Vurderer enda strengere grep«

https://e24.no/nyheter/forbrukslaan/bekymret-for-praksisen-i-forbrukslaansbanker-vurderer-enda-strengere-grep/24635232
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.06.2019 kl 10:04 3343

Hvis det går til Dundas med NAS, kan flyene selges til hoggeriet for produksjon av spiker?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2019 kl 19:15 3003

Jeg har bestilt en del esker med spiker til levering i 2020. Kanskje det er NAS logo på dem...?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.08.2019 kl 19:18 3000

Oj fire på rad
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Britax
23.08.2019 kl 19:30 2984

Begynt på helgen litt tidlig i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
undrende
23.08.2019 kl 21:43 2925

Man får for christ sake håpe selskapet overleve. Forferdelig trist for Norge og nordmenn om vi miste NAS flyvninga som man er vant til her hjemme, og ut i verden. Hvor lavt kursen går, det er nok en annen sak....
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
undrende
23.08.2019 kl 21:45 2924

Det er vel like før Tigeren plutselig kunngjør, igjen & atter en gang, at han har mista trua helt på NAS prosjektet.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2019 kl 22:19 2900

Endelig en som er enig i at dette burde bli i Norge. Forbanna trist at NOFI ble solgt til Sampo, slik IF Forsikring ble fra Storebrand.

Det er en måte å beholde NAS i Norge. Kjør en stor emisjon, få på plass egenkapitalen og få opp prisen på selskapet...pluss få inn store langsiktige aksjonærer igjen, de fleste av dem har solgt 😢
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 00:17 2727

Jeg anbefaler alle å lese den nye rapporten til Dnb Markets. Her skriver de blant annet hvordan de tror IMO2020 vil påvirke flybransjen...

IATA sees two different scenarios post-IMO 2020

The IATA expects the significant shift in bunker fuel demand to spill over into the global aviation industry. A shift in the jet fuel price could have a material impact on airlines; historically, jet fuel costs have been ~27% of their operating costs and are currently ~25%, according to IATA. It sees two main scenarios:

Resten av teksten finner dere inne på Dnb Markets :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
TomW
31.08.2019 kl 00:39 2712

Eller bare gå rett til kilden:

https://www.iata.org/publications/economics/Reports/IMO-2020.pdf

Scenario 1: Higher shipper demand for low sulphur distillate fuels will push refineries worldwide to use middle distillates such as diesel-based MGO, diesel (especially ultra-low sulphur diesel - ULSD) and jet fuel to blend down HSFO and produce the compliant fuel. More diesel will be also needed to produce MGO. This will tighten supply in the middle distillate market, causing refinery margins – including jet fuel – to spike. Refineries with advanced processing flexibility could also decide to boost diesel yields at the expense of jet fuel production, adding extra risk of lower jet fuel supply on the global marketxix.

Scenario 2: Given the single process to produce refinery products, with more diesel distilled to satisfy the demand, more jet fuel will be produced, too. However, if the demand for jet fuel to blend down HSFO is low, it might lead to higher overall jet fuel supply in the market, which would lower pricesxx.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 00:48 2705

Der har du 4 sider av ca 56 (husker ikke antall sider nå), som Dnb markets har i sin analyse rundt fly bransjen, IMO2020 osv

Skulle ikke vi ta en øl igjen sammen i Nittedal?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
TomW
31.08.2019 kl 00:52 2700

Dette er scenarioene IATA har på hvordan imo2020 kan slå ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 15:37 2517

Ja, men Dnb markets har lagt ut en lang rapport på hvirdan dette vil påvirke flybransjen. Er det ingen som har lest rapporten? Jeg finner ingen innlegg på NAS om rapporten.

Skal hilse fra Bergum 🍾
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.09.2019 kl 17:43 2476

Frodon Ja hvordan var det nu med den rapport. Var der ikke noget med at DNB Markets samtidig kom med en NAS analyse og et kursmål? Frodon kan du hjelpe meg jeg kan ikke lige husk kurstarget!

Åh - ja - her er linket

https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/dnb-markets-mener-klima-legger-press-paa-flybransjen-staar-overfor-et-tilbakeslag/24685864
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare