NAS - Vil IMO2020 bli siste spikeren i kisten for Norwegian?


Høyere drivstoff kostnader, lavere vekst, lavere billettpriser og overkapasitet er de største utfordringene til NAS de neste årene. Hvordan skal NAS klare å overleve med den enorme gjelden på 64,8 milliarder? Den enorme gjelden gir NAS store utgifter, som konkurrentene med lite gjeld ikke har. Med så lite kapital som NAS har, er det en reel mulighet for at egenkapitalen går tapt. Hvis det skjer, vil dagens aksjonærer som ikke selger sine aksjer, tape hele investeringen sin.

Ryanair har guidet sine aksjonærer og forbedret dem på at det blir et par år med tap. Hvordan skal NAS klare å overleve strategien fra Ryanair? Ryanair tror 737 Max flyene er tilbake i luften i september eller oktober 2019, etter de ble satt på bakken etter 2 stk 737 Max flyene styrtet.

"Skytes flyselskapene ned?

For luftfarten er historien en annen. Drives prisen på marint diesel i været, vil det trekke med seg flydrivstoff ettersom disse to produktene har liknende egenskaper. IMO 2020 kan følgelig gi et kostnadssjokk for en bransje som fra før sliter med overkapasitet og svak lønnsomhet.

Summa summarum kan IMO-reglene gjøre oljenæringen til en børsvinner. Det samme gjelder Vistin om selskapet beholder veddemålene sine i oljemarkedet. På tapersiden utmerker flyselskapene seg"

https://www.dovreforvaltning.com/no/content/imo-2020-vinnerne-og-taperne

----------------------------------------
Ryanair expects to win in airline 'fare wars'

Ryanair chief Michael O'Leary has said he expects the airline to benefit from any price war in the industry.

Mr O'Leary said "artificially low prices" and "attritional fare wars" could dent profits for a year or two.

He was speaking after the airline reported that profits fell by nearly a third last year to €1bn (£880m) because fuel costs rose and fares fell.

Profits at Europe's biggest discount airline might also be lower this year, as fares could fall by up to 2%.

For last year, Ryanair's average one-way fare was €37, down 6%, although this was offset by spending on services such as hotels and car hire.

For the current financial year, the carrier said it was "cautious" on pricing and had "zero" visibility for the second half of the year.

It said that while bookings in the first half of this year were slightly ahead of last year, "fares are lower and we expect this trend will continue through 2019".

Mr O'Leary said: "Frankly, if we are in a period where there's going to be attritional fare wars for a year or two that's good for Ryanair... as... we have the lowest cost base... profits will suffer for a year or two and I think that is what our shareholders should expect.

Fuel prices are also an important factor to airline profitability and Ryanair said its bill for this year is expected to rise by €460m.

The airline expect the 737 Max planes to return to the air in July or August in the US, and September or October in the EU.

"Ryanair remains the long-term winner in the European airline industry, based on its leading market position, extensive network, low unit costs and strong balance sheet," Liberum said.

"We see tougher market conditions in the short term as positive for the stronger airlines in the long term, since this clears out weaker competitors and aids consolidation in the market."

https://www.bbc.com/news/business-48332849
Redigert 26.05.2019 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.05.2019 kl 07:39 3131

Vet du ikke hvem jeg er? Du kunne spart deg for et enormt tap ved å følge denne informasjonen, det er du nok meget klar over ;) Du kunne spart deg for ca 25% tap på bare litt over 1 uke

https://forum.hegnar.no/thread/28241/view
Redigert 27.05.2019 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.05.2019 kl 08:04 3073

Du var flaks du tok opp SAS som eksempel. SAS har også måttet kjøre mange emisjoner og tatt opp dyre lån, akkurat det NAS sliter med nå.

Nyhets flow i NAS og SAS er ganske lik, er dette fremtiden til NAS...? Legg merke til hvor mye antall aksjer utvider seg for hver emisjon, samme som NAS holder på med....SAY WHAT???

- 13/03-2009 Rights issue of up to approximately 6 billion SEK. Antall aksjer øker med 2 303 000 000 aktier till 2 467 500 000 aktier.
- 09/02-2010 Additional cost savings initiatives of SEK 2.0 billion and measures to strengthen the balance sheet including debt maturity extensions and a proposed rights issue of approximately SEK 5 billion
- 19/03-2010 SAS announces today that it intends to issue SEK 1.42 billion in aggregate principal amount of convertible bonds due in 2015.
- 06/04-2010 Rights issue of approximately SEK 5 billion with preferential rights for the shareholders of SAS. Den nye aksjekapitalen i SAS er etter registreringen av kapitalforhøyelsen SEK 6 596 418 962,79 fordelt på 9 845 401 437 aksjer.
- 16/03-2011 SAS har ställt ut två osäkrade senior obligationslån, ett på 1300 MSEK och ett på 75 MEUR med en löptid på 3,25 år med förfall i juni 2014.
- 11/11-2011 SAS har tecknat avtal om att sälja 13 MD80 flygplan och 12 reservmotorer.
- 30/04-2012 SAS avyttrar sex fastigheter till Swedavia för 1,8 miljarder SEK.
- 13/09-2012 SAS har tecknat avtal om försäljning och utfasning av samtliga MD80-flygplan.
- 12/11-2012 SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap. Målsättning om cirka 3 miljarder SEK i årliga resultatförbättringar genom minskade kostnader och förenklad struktur. Ny kreditfacilitet om 3,5 miljarder SEK från banker och huvudaktieägare för att säkerställa finansiell beredskap.
- 03/05-2013 SAS säljer Widerøe till en investerargrupp ledd av Torghatten.
- 19/09-2013 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK..
- 24/02-2014 Styrelsen i SAS har beslutat om att fullfölja Erbjudandet genom emission av preferensaktier om 3,5 miljarder SEK. Efter emissionen kommer det totala antalet aktier i SAS uppgå till 336 000 000.
- 25/02-2014 SAS offentliggör erbjudande avseende garanterat konvertibelt obligationslån om 1,6 miljarder SEK med förfall 2019.
- 24/01-2017 SAS enters agreement to sell Cimber and 11 CRJ900s.
- 13.11.2017 vedrørende en rettet emisjon i størrelsesorden SEK 1 270 millioner. Selskapets aksjekapital består etter dette av totalt 389 582 551 aksjer,
- 17/11-2017 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK.
- 23/05-2018 SAS överväger att utöka obligationslån med förfall 2022 med upp till 1 miljard SEK.
Redigert 27.05.2019 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
TomW
27.05.2019 kl 08:57 2967

Det siste året har Nas kvittet seg med de eldste 737-800 flyene og disse har blitt til solgt til bokført verdi +-. De to siste flyene (Nyere enn 2012) ble solgt i april ga gevinst.

https://newsweb.oslobors.no/message/473613

Ja gjelden vil naturligvis øke, men kostnadene vil gå ned og det er det viktigste.

Når Nas la inn ordren i 2012 oppnådde Nas vesentlig bedre priser og betingelser enn ved tidligere kjøp. Det er flere grunner til dette, 1) størrelsen på bestillingen, 2) Tidspunktet bestillingen ble gjort, 3) Både Boeing og Airbus strakk seg langt for å få ordren.

Europeiske og amerikanske myndigheter stilte også opp med statsgaranti på finansiering for å stimulere fly-markedet i 2012.

Nei har ikke sett på dette av den enkle grunn at den informasjonen ikke er tilgjengelig for andre enn internt i selskapet.

Ja obligasjonslånet som forfaller nå i 2019 er noe de må løse.

Jeg tenker at som med alle analyser, både positive og negative, ta dette med en klype salt. For det første så aner jeg ikke hva slags forbehold de har tatt for å regne seg frem til disse tallene. Og det er klart at hvis Nas taper like mye i q4 19 og q1 20 så har de jo rett. Men rart at de ikke forventer at 15-20% mindre vekst har noen effekt. Nas skal kun fase inn 5 nye fly i år. De 16 max `ene skal hovedsaklig byttes 1 mot 1 737-800.

En annen ting jeg legger merke til i den analysen er besparelsen på 1,7 mrd de er inne på, jeg antar det er fokus 19 de snakker om. Hvordan i all verden kommer de frem til denne summene? Focus19 er et internt spareprogram med hundrevis av sparetiltak. Markedet kjenner svært lite til disse tiltakene og effekten av disse. Nas har selv , nesten garantert for min 2 mrd og har et internt mål om 3 mrd. De oppnådde 467 mill i q1 og det i måneden med lavest kapasitet. Mange av disse tiltakene er løpende og vil gi besparelser hvert kvartal. De er også kapasitet avhengig, så når trafikken tar seg opp i q2, og q3 blir besparelsene større.
minsin
27.05.2019 kl 09:03 2940

Rart SAS må kjøre emisjoner .... når de har bygd opp selskapet "sten for sten ".som du så pent sier ..
og fortsatt er ikke SAS i nærheten av NAS på effektivitet / kostnads effektive tiltak.
NAS /SAS deler i stor grad det skandinaviske markedet, pga SAS ineffektive drift har NAS en drømme konkurrent og har gitt en enorm mulighet til å bygge seg opp, dette vil fortsette...



lektor79
27.05.2019 kl 09:09 2917

Ikke kommenter han der. NAS 3 dobles snart kortsiktig... Mangler litt glid nå, men kommer plutselige tilstandsrapporter framover..
Stephen
27.05.2019 kl 09:09 2915

Bedre å selge de nye Maxene så fort de skulle bli godkjent: folk er ,og fortsetter å være redde for å bruke dem. Ting roer seg det er sant og folk " glemmer" ,men ved første punktering etter at de er i drift er balubaen i gang. Så heller litt høyere utgifter til drivstoff og jobbe for fulle fly, en å spare fuel og ha tomme seter.

Mvh. Stephen
Stephen
27.05.2019 kl 09:18 2880

Vel, jeg håper og drømmer om at NAS består, gjerne slik som nå. Når halve folket har aksjer i et selskap fra arv, lån og oppsparte penger har de et mer følsomt eierskap en sleipe giga fond. Jo lengre Tutta og Enok sitter med denne, jo lengre har vi bilettpriser for oss dødlige.
Husker også bilettprisene før, de var slik at folk ikke gadd å sjekke hva en reise kostet.

Mvh. Stephen
27.05.2019 kl 16:19 2667


I recommend you buy instead of selling! There are many institutional buying discreetly .... Do not miss the train, the MAX go to the ring and the drama is over ....
lektor79
27.05.2019 kl 16:24 2693

Den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves :))))) Sitt rolig i båten! Kommer news.. Ligger og ulmer.. Hele Norge følger dette selskapet :)))))
CC
27.05.2019 kl 23:54 2566

Oj. Jammen har ikke Lektor innside igjen. Det er jo helt patetisk......
28.05.2019 kl 10:24 2366

You can see high volume in only one shop ! So this is not normal investors, can be banks, brokers, etc....
minsin
30.05.2019 kl 23:15 2228

se side 16 i vedlagt rapport . fra 2017
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/sustainability-reports/norwegian-sustainability-report-2017.pdf

Dette bekrefter at NAS er helt i forkant av IMO2020.
Nå som flåten har flere MAX fly - har differansen til øvrige selskap økt

https://www.norwegian.com/en/about/company/corporate-responsibility/environment/
https://www.norwegian.com/globalassets/ip/documents/about-us/company/transatlantic-fuel-efficiency-ranking-september-2018.pdf


Tvert imot, indikasjoner fra trådstarter, vil IMO2020 gi NAS ett forsprang i forholde til andre flyselskap.
Etterhvert vil også flyplass utgifter etc,i større grad, gi forsprang til de flyselskap som tar miljøet seriøst
Frodon
02.06.2019 kl 11:06 2070

Hvem av nickene på HO skriver han under? Dette høres så kjent ut ??

«Som jeg har sagt før, jeg skjønner ikke hva som forårsaker nedsalget, sier Sivertsen til Finansavisen»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Norwegian-flyr-stadig-lavere
Frodon
03.06.2019 kl 07:57 1968

Utgiftene til NAS er økende, da rentene på finansieringene øker

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.05.2019 - 21.08.2019 er 5,41.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.02.2019 - 21.05.2019 er 5,23.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.11.2018 - 21.02.2019 er 5,15.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.08.2018 - 21.11.2018 er 4,97.
Ticker:NAS09
TomW
03.06.2019 kl 10:23 1894

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data

250 mill/31 mrd= 0,806452 %

Rentehevningen som det da henvises til her er altså aktuell på 0,8% av den rentebærende gjelden til Nas.

Frodon
03.06.2019 kl 10:42 1847

Finansieringskostnadene til NAS blir høyere i 2019 enn 2018 pga høyere renter. Et stort håp dere kan ha til NAS er at drivstoffkostnadene faller utover året. Så dere burde heie på Trump ;)

NAS betaler finansieringskostnader for en gjeld på 65 milliarder. Mcap er 4,4 milliarder
Redigert 03.06.2019 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 10:59 1812

Ja du sier det, men har ingenting å vise til. Det eneste du kommer med er en rentehevning på et obligasjonslån på 250 mill. Kosten på kapitalen vil gå ned ettersom dyre leasingavtaler inngått i 08-11 blir avlevert til fordel for maxene. Dette er naturligvis avhengig av at maxene kommer tilbake i drift.

Redigert 03.06.2019 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.06.2019 kl 16:21 1744

Jeg dokumenterte et eksempel, som viste at du tok feil, men det holdt ikke. Hva forventer du da at vi skal dokumentere til deg?

Kan ikke du dokumentere at NAS sine renter går ned, selv om NIBOR går opp...?
Redigert 03.06.2019 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
TomW
03.06.2019 kl 16:34 1711

Du skriver som du har flere eksempler. Du dokumenterte et eksempel fordi det er det eneste du har. Og det viser at rentene øker på hele 0,8% av Nas sin rentebærende gjeld. Regner med det gjør enorme utslag.

Jada, har delt linken til q3 2018. Bare å lese så ser du at kapitalkostnadene til Nas trender nedover selv om rentene er økende.
God lesning. Ta en titt på presentasjonen så får du en forklaring av Geir K også

Frodon ber for sin syke mor. Snilt gjort av han det da.
Frodon
04.06.2019 kl 22:14 1567

"Selv etter en kursnedgang hittil i år på over 60 prosent, noe som dermed sender Norwegian helt i toppen av listen over OBX-selskaper med svakest kursutvikling siste tolv måneder, er det likevel flere analytikere som fortsatt har aksjen på sine respektive salgslister"

https://kapital.no/investor/2019/05/norwegian-opp-eller-ned
Frodon
06.06.2019 kl 19:27 1438

Og nå går det nedover snart for Norwegian bank også :(

«Bekymret for praksisen i forbrukslånsbanker: Vurderer enda strengere grep«

https://e24.no/nyheter/forbrukslaan/bekymret-for-praksisen-i-forbrukslaansbanker-vurderer-enda-strengere-grep/24635232
Frodon
07.06.2019 kl 10:04 1353

Hvis det går til Dundas med NAS, kan flyene selges til hoggeriet for produksjon av spiker?
Frodon
23.08.2019 kl 19:15 1013

Jeg har bestilt en del esker med spiker til levering i 2020. Kanskje det er NAS logo på dem...?

Man får for christ sake håpe selskapet overleve. Forferdelig trist for Norge og nordmenn om vi miste NAS flyvninga som man er vant til her hjemme, og ut i verden. Hvor lavt kursen går, det er nok en annen sak....

Det er vel like før Tigeren plutselig kunngjør, igjen & atter en gang, at han har mista trua helt på NAS prosjektet.....
Frodon
23.08.2019 kl 22:19 910

Endelig en som er enig i at dette burde bli i Norge. Forbanna trist at NOFI ble solgt til Sampo, slik IF Forsikring ble fra Storebrand.

Det er en måte å beholde NAS i Norge. Kjør en stor emisjon, få på plass egenkapitalen og få opp prisen på selskapet...pluss få inn store langsiktige aksjonærer igjen, de fleste av dem har solgt 😢
Frodon
31.08.2019 kl 00:17 738

Jeg anbefaler alle å lese den nye rapporten til Dnb Markets. Her skriver de blant annet hvordan de tror IMO2020 vil påvirke flybransjen...

IATA sees two different scenarios post-IMO 2020

The IATA expects the significant shift in bunker fuel demand to spill over into the global aviation industry. A shift in the jet fuel price could have a material impact on airlines; historically, jet fuel costs have been ~27% of their operating costs and are currently ~25%, according to IATA. It sees two main scenarios:

Resten av teksten finner dere inne på Dnb Markets :)
TomW
31.08.2019 kl 00:39 722

Eller bare gå rett til kilden:

https://www.iata.org/publications/economics/Reports/IMO-2020.pdf

Scenario 1: Higher shipper demand for low sulphur distillate fuels will push refineries worldwide to use middle distillates such as diesel-based MGO, diesel (especially ultra-low sulphur diesel - ULSD) and jet fuel to blend down HSFO and produce the compliant fuel. More diesel will be also needed to produce MGO. This will tighten supply in the middle distillate market, causing refinery margins – including jet fuel – to spike. Refineries with advanced processing flexibility could also decide to boost diesel yields at the expense of jet fuel production, adding extra risk of lower jet fuel supply on the global marketxix.

Scenario 2: Given the single process to produce refinery products, with more diesel distilled to satisfy the demand, more jet fuel will be produced, too. However, if the demand for jet fuel to blend down HSFO is low, it might lead to higher overall jet fuel supply in the market, which would lower pricesxx.
Redigert 31.08.2019 kl 00:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 00:48 715

Der har du 4 sider av ca 56 (husker ikke antall sider nå), som Dnb markets har i sin analyse rundt fly bransjen, IMO2020 osv

Skulle ikke vi ta en øl igjen sammen i Nittedal?
Redigert 31.08.2019 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
TomW
31.08.2019 kl 00:52 710

Dette er scenarioene IATA har på hvordan imo2020 kan slå ut.
Frodon
01.09.2019 kl 15:37 527

Ja, men Dnb markets har lagt ut en lang rapport på hvirdan dette vil påvirke flybransjen. Er det ingen som har lest rapporten? Jeg finner ingen innlegg på NAS om rapporten.

Skal hilse fra Bergum 🍾
EliotS
01.09.2019 kl 17:43 487

Frodon Ja hvordan var det nu med den rapport. Var der ikke noget med at DNB Markets samtidig kom med en NAS analyse og et kursmål? Frodon kan du hjelpe meg jeg kan ikke lige husk kurstarget!

Åh - ja - her er linket

https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/dnb-markets-mener-klima-legger-press-paa-flybransjen-staar-overfor-et-tilbakeslag/24685864
Redigert 01.09.2019 kl 17:44 Du må logge inn for å svare