Fra glad til sur laks..?

Slettet bruker
LAKS 26.05.2019 kl 15:17 2431

I en årrekke har prisen på lakseaksjer gått opp svært mange prosenter. Har ikke svært mye av oppsidepotensialet blitt tatt ut..? Bør ikke flere investorer heller flytte kapital over til andre og mer spennende plasseringer..?

Mye av suksessen innen laks har kommet delvis som følge av "cowboy-tilstander" på bekostning av både miljø, mattrygghet og dyrevelferd. Næringen kan med all sannsynlighet ikke drømme om å få lov til å fortsette på samme viset som før, og i de aller siste åra har kostnadsøkningen skutt i været. Utover dette, så kommer trusselen fra naturen selv i form av sykdommer og sykdomsspredninger, samt slikt som dødsalgen som har blitt velkjent gjennom nyhetene i det siste. Mer ekstremvær er også noe. Videre, så kan stadig flere land drive oppdrett av laks. Det vil ikke være noe "hokus pokus" som omtrent bare Norge kan skilte med. Det var da sannelig mennesker på månen for flere tiår siden, så det skulle da bare mangle...

En større nedtur innen næringen vil også få negative følger innen leverandørnæringen.

Står lakseaksjene på leirføtter..?

AKVA, ASA-ME, BAKKA, GSF, LSG, MOWI, NRS, SALM, SALMON, SSC
Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2019 kl 15:44 2412

Vet ikke hvorfor Ts er negativ om det. Matproduksjon vil alltid lønne seg, og det blir leenge til behovet bli stillet, Den produksjonen
vi driver oppe i det kalde Nor er sunnere for laksen enn om varme land skulle drive oppdrett. Enda er det plass for flere oppdrettsanlegg i Norge.
Fluefiskeren
26.05.2019 kl 17:13 2383

TS

Skulle ønske det var slik men industrien har nære bånd til beslutningstakerne. Vi hadde jo for noen år siden til og med en fiskeriminister som eide og hadde store inntekter i fiskeoppdrett.
Slettet bruker
26.05.2019 kl 21:27 2298

Jeg ser at verden trenger mat, og jeg sier ikke at det ikke er oppsidepotensial (inkludert utbytter) igjen som kan tas ut innen lakseaksjer, men det kan bli andre tider i mer negativt fortegn enn før når det kommer til aksjer innen laksenæringen som investering.

Det kan trolig være langt mer å hente gjennom å investere i andre sektorer for åra som kommer.
Slettet bruker
26.05.2019 kl 21:36 2285

Stella... All matproduksjon vil ikke alltid lønne seg, og den matproduksjonen som blir for ulønnsom vil opphøre.

Jeg har et helt annet bilde av lakseoppdrett i nord enn noe som er sunt for laksen, men når det gjelder temperatur på vannet, så kan dette ordnes ved f.eks. å senke oppholdsrommet for laksen i merder ned til et visst dyp, eller oppdrettsanlegget kan være på land der en har helt andre muligheter for å regulere temperatur.

Blir det større tetthet av oppdrettslaks i Norge, med den frie framferden oppdretterne får holde på med, så tror jeg det rett og slett kan bli protester mot dette.
Redigert 26.05.2019 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2019 kl 21:38 2283

Fluefiskeren...

Bånd er det nok, ja, og Norge er heller ikke fritt for korrupsjon. Det skal en ikke se bort ifra, men man skal heller ikke se bort ifra den kraftige kostnadsøkningen. Fortsetter den inn i perioder med lengre fall i lakseprisene, så...
SCK
27.05.2019 kl 00:01 2220

" Bør ikke flere investorer heller flytte kapital over til andre og mer spennende plasseringer..? "

----

Så trådstarter syns ikke laksebransjen er spennende nok?
Slettet bruker
27.05.2019 kl 00:33 2197

Se på dem som har hovet inn millioner på laks, det er plass for mange til.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 01:22 2181

Hvem vet hvorfor han mener det? Det er langt over midnatt så jeg sier god natt.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 08:51 2095

Laksenæringen kan være spennende nok, men som med alle andre investeringer så er ikke nødvendigvis de åra som har vært svaret på åra som kommer.
Slettet bruker
27.05.2019 kl 11:13 2033

Flytte kapital over til noe annet? ?
Gjør man det nå er man lettere tilbakestående. Blir som å si man bør flytte kapital fra olje til "noe annet"...
Er maaaange år igjen i olje, enda flere år i oppdrett.
Folk er, og har vært negativ til olje i alle år.
Folk er, og kommer til å være negative til oppdrett. Til dere som er så fryktelig negative til oppdretten: Tror dere virkelig at oppdrett forsvinner fordi noen synes det er noe dritt? Er dere virkelig så trangsynte? 70% av jorda er dekket med vann, bare noen få prosenter av det igjen brukes til å produsere mat, og verden trenger mer proteiner... Er jo så logisk.
Oppdrett er kommet for å bli. Sånn er det bare.
Er det sutring fordi dere ikke har kommet tidligere inn i enkelte aksjer, så er er det fremdeles stor oppside i de fleste. Er bare kjøpe seg inn og kose seg.
Oppdrett er relativt nytt og teknologien går fremover her og. Er plenty med utfordringer, men det var det når menneskene begynte å bure inne kyllinger og kyr også, men ting ble utbedret og vi lærte underveis.
Må gjerne flytte kapital til andre sektorer, eller droppe kjøpe seg inn i oppdrett, men bitterheten og etterpåklokskapen vil knage deg i filler.
Vent til neste dupp i kursene, de er ofte store, men oppganene deretter er ofte saftigere. Pluss store, deilige, herlige utbytter i flere av selskapene.
Er ikke det helt din cup of tea, så kos deg med, og lykke til i hva enn du investerer i.
Fluefiskeren
27.05.2019 kl 13:40 1993

En positiv ting. Næringen kommer ikke til å be Staten om kompensasjon. Voksent gjort.

https://www.nrk.no/nordland/taper-milliarder_-men-vil-ikke-be-om-penger-fra-staten-1.14565916
Slettet bruker
27.05.2019 kl 16:27 1917

Nei, takker for det, så mange milliarder de har håvet inn.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 08:59 1794

Hovedpoenget mitt var ikke at laks ikke er spennende, men at det trolig fins andre næringer på børsen som kan gi mer uttelling i en årrekke framover, og at det kan være fornuftig med et kritisk blikk på noe som har vokst såpass mye med plusstall de siste åra. Det har kommet krakk innen oljenæringen også, ekstreme krakk. Hvorfor skal ikke det kunne skje innen laksenæringen..? Er den immun..? Nei, det kan jeg ikke tenke meg.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 22:57 1713

Jo gyrodatctus kan komme i nærene, og har gjort det noen plasser, men den vil forsvinne. Havet et stort og det er plass til mye mer laksenæring langs den lange kysten vår. Laks behøver ikke være spennende, de selger seg selv, bortsett fra problemene nå, har noen hørt om at de ikke får solgt laksen? Vi har et ideelt klima for å produsere laks. Det er ikke samme laksen i Kina som i Norge, men mat skal de ha, og det er blitt hverdagskost i Norge, og eksporteres over en lav sko. Lakseprodusentene er blitt milliardærer. Dette utlukker jo ikke andre næringen for all del.
Jeg vet forresten om et sted som ville egnet seg supert. Med strøm slik at det ikke ville bli stillestående vann i mærene.
aksjeguru2007
30.05.2019 kl 11:50 1616

Statistikk fra Akvafakta viser at lakseprisen fikk et tilbakesteg i forrige uke.

Av Ole Andreas Drønen
ANNONSE

Spotprisen på laks falt med 5,13 kr i forrige uke, og endte på 57 kr/kg, noe som er godt under samme uke i fjor, da den var over 70 kr/kg.

Det ble eksportert 22 050 tonn i uke 20, 7,2 % mer enn i samme uke i fjor.

Hittil i år er det eksportert 436 251 tonn laks, 4,3 % mer enn i samme periode for et år siden.

Fôrsalget per uke 17 er på 410 781 tonn, 15,6 % over samme periode i 2018.
Slettet bruker
30.05.2019 kl 12:15 1600

"Det ble eksportert 22 050 tonn i uke 20, 7,2 % mer enn i samme uke i fjor." Verden trenger mat, og salget har gått opp 7,2% i fjor. Laks er full av sunn næring. Jeg forstår meg ikke på hvorfor ikke flere vil produsere laks.
milk
30.05.2019 kl 13:10 1574

Stella" Ta en telefon til Fiskeridirektoratet å spør hva det koster for en konsesjon! Jeg har masse erfaring innen oppdrett,så hvis du får kjøpt en konsesjon har du en partner med meget god kompetanse i meg :-))