Dagens kommentar 13.02.17

AntonBerg
REC 13.02.2018 kl 15:30 12746

Selg aksjene deres mens det fortsatt er billig! Selg enda mer om det blir enda billigere!
Redigert 20.01.2021 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Aldara
13.02.2018 kl 15:32 9513

Anton...si det heller til de amerikanske bankene.Og hedgefondene!
Arha
13.02.2018 kl 15:34 9491

Og da var QVT FINANCIAL LP modige nok til å øke shorten sin med ca 12 mill aksjer , til 28 mill.
kokkos69
13.02.2018 kl 15:38 9458

Kan bli dyrt for dem etterhvert. Er ikke lenge før detta er ansett som penger på gata.
Odi.1
13.02.2018 kl 19:35 9247

Har de ikke fått med siste utvikling i REC, eller gir de f....? :)
Miraculix
13.02.2018 kl 19:59 9137

Det viser jo styrke når kursen stiger såpass bra i går på tross av shorten som som ble satt
Slettet bruker
13.02.2018 kl 20:08 9094

Ble ikke 1.2 i dag men i morgen tidlig får du ingen aksjer under 1.2
skyfritt
14.02.2018 kl 09:28 8721

Har ts blitt trader og mistet oppgangen lol.
Slettet bruker
14.02.2018 kl 09:29 8730

ts tror på 80 öre fortsatt :)
Slettet bruker
14.02.2018 kl 09:44 8629

RT 1,23 nå og opp 3.1%....godt på vei mot 1.3
sindree
14.02.2018 kl 09:47 8598

Blir spennende å se hvordan markedet reagerer på polyprisene seinere i dag. Alt tilsier at de skal videre ned. Det vet alle, ergo det burde allerede være inkludert i dagens aksjekurs. Markedet må vel ha evnen til å se litt lenger frem enn sin egen nesetipp?

Jeg tenker sånn 3-4 % nedgang er som forventet og burde få liten påvirkning. Mindre nedgang er positivt, større nedgang er negativt. Dog, i det litt lengre bildet har noen prosenter fra eller til nå 'midt i' den kinesiske nyttårsfeiringa liten betydning. Det er i slutten av februar og utover i mars det blir spennende i så måte. Nå mener jeg andre fundamentale faktorer bør veie tyngre.
Sa2ri
14.02.2018 kl 09:55 8577

@sindree:

Markedet er ikke alltid rasjonelt. At kursen nå har gått ca. 25% siden fredag morgen kan resultere i at noen tar gevisnt dersom pvinsights.com viser en betydelig nedgang (3% eller mer). Jeg tror derfor man skal være litt forsiktig akkurat nå. Noen ganger er det bedre å handle på kjent informasjon og markedsbevegelser understøttet av dette enn det ukjente.
sindree
14.02.2018 kl 10:20 8426

Sa2ri,

Slett ikke uenig. Er også mulig at mine 3-4% er feil, dvs markedet forventer kun 1-2% ned. Dvs, hvis det er mer enn det så vil det bli oppfattet negativt. Poenget mitt er bare at alle vet at det skal ned. De som tror dette slår negativt ut vil allerede være ute når tallene kommer. Dermed bør man kanskje diskutere hvilke nedganger som kan oppfattes negativt, istedenfor kun om det er positive eller negative tall. Er forøvrig enig med deg at siden aksjen har gått 25% allerede er det nok en del som har veldig lyst til å ta gevinst. Og de bør kanskje gjøre det. Men da i forkant av tallslippet.
puzzle
14.02.2018 kl 10:25 8438

Et enkelt spørsmål .... Ja eller Nei svar er mulig her: Får rec mindre for det det de selger når prisen går ned 2-3%?
sindree
14.02.2018 kl 10:26 8809

Sa2ri,

Se denne linken. Det er bakgrunnen for at jeg mener at relativt sterk nedgang allerede bør være bakt inn i kursen...

https://pv.energytrend.com/price/20180208-12186.html
Sa2ri
14.02.2018 kl 10:34 8808

Takker for linken. Det er ikke alltid de som sitter på REC-aksjer tenker så langt frem i tid, og det kan slå ganske kraftig ut på kursen slik vi har sett enkelte ganger.

Det kommer også svært vikitge tall fra USA i dag som, sist gang disse ble sluppet, beveget markedet mye (negativt). Noen ganger er det derfor greit å ikke være fullt eksponert. Går man glipp av noen ører oppgang er ikke det verdens undergang dersom man tror på caset. Og, forsiktighet kan noen ganger vise seg svært lønnsomt.

https://www.dn.no/nyheter/2018/02/14/1033/Makrookonomi/onsdag-ettermiddag-kommer-tallet-som-kan-gi-mer-frykt-og-uro-i-markedene
Redigert 14.02.2018 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
bel68
14.02.2018 kl 10:48 8707

Panikk for å ikke være med på oppgangen no ....hoster opp alt no for å prøve å påvirke folk
Sa2ri
14.02.2018 kl 10:56 8672

@bel68:

Mulig det er mine kommentarer du sikter til. Jeg kan fortelle deg at jeg kjøpte på fredag og er godt fornøyd med avkastningen siden den gang. Dersom ikke folk evner å justere sine porteføljer og begrense risikoen når man vet at det kan komme kursdrivende nyheter, ja da bør man kanskje ikke handle aksjer. Noen er selvfølgelig litt mer langsiktige og sitter gjennom "stormene", men det er ikke min filosofi. Jeg tar tapene når jeg må (SL-strategi), og gevinster når jeg mener avkastningen er bra nok sett hen mot fremtidig potensial og ikke minst mulig risiko (på kort- og mellomlang sikt). Regner med at du følger din egen strategi uavhengig av hva andre måtte mene.
sindree
14.02.2018 kl 11:01 8645

Ser at energytrend er ned 4,2. Det øker sjansen for en mudlertidig nedgang og jeg solgte derfor noen av mine. Men har fortsatt igjen brorparten, og godt å vell det. Frykten er alltid at det kommer en større aktør og ytnytter den midlertidige nedgangen...

Takk for goderåd sa2ri. Om jeg tjener på det er usikkert, men demper ihvert fall risikoen...
Redigert 14.02.2018 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Mustanghegn6966
14.02.2018 kl 11:06 8665

Stemmer ikke helt sindree. Du henviser til KIna prisen. Utenfor KIna er prisen ned 2,44%. PV insights er ned vel 1%. Dette må absulutt sies å være forventet i forbindelse med kinesisk nyttår. Vi vet at det blir rally når Kina kommer i gang igjen.
AntonBerg
14.02.2018 kl 11:14 8568

@puzzle

REC har i 4Q17-1Q18 stabil ASP selv om PVinsights viser en dupp i gjennomsnittsprisene. Jeg har rapportert om duppen i 3Q-4Q så dette er ikke noen nyhet for andre enn de som ikke følger med. Prisbildet preges av kinesisk prisfall og REC selger ikke særlig mye til Kina. Det er valutaeffekter og svakere dollar er positivt for eksport fra USA. RECs ASP ligger hele tiden med kraftig rabatt under gjennomsnittsprisene og REC er følgelig den aktørene i spotmarkedet med lavest pris og den som trekker prisene nedover når de selger mer. PVinsights er statestikk og statestikken avhenger av kvaliteten på tallene som rapporteres inn. Selger man mer lavkvalitet til lavpris så faller prisene om man selger mindre høykvalitet til høypris. Selger REC mye vil prisene falle. REC bestemmer sin egen pris som de justerer i forhold til markedet. REC er opptatt av å ta markedsandeler fra konkurrenter og ligger da omlag 30 % lavere i pris. TT nevnte 6 dollar forskjell fra toppen. Det viser også potensialet til REC når de har fått full salgsdekning for sitt volum. I dag selger REC mer enn de produserer og da vil ASP holde seg eller stige for REC sin egen del. RECs konkurrenter som Hemlock og Wacker klarer ikke å konkurrere i ROW på RECs ASP. REC er en stor aktør i spotmarkedet, da mesteparten av polysilikon ikke omsettes i spotmarkedet men på lengre kontrakter.

Tradere legger stor vekt på overskrifter fordi det gir en positiv eller negativ reaksjon i aksjekursen hver onsdag som de kan spille på. Andre spiller på hest. Å legge stor vekt på PVinsights er amatørmessig. At analytikere legger stor vekt på det er uprofesjonelt. Man skal ta tallene for hva det er og tolke det i kontekst. For folk som er opptatt av REC så er det RECs rapportering som er relevant.

Generelt er det også sesongvariasjoner og andre faktorer som påvirker spotprisene. Kjøperne i spotmarkedet er tradere som er veldig kortsiktig i sine kjøp. Ser de antydning til en dupp flykter de. Ser de antydning til stigning så hamstrer de. Akkurat nå er det kinesisk nyttår hvor hele Kina står stille. I 1Q18 er det også noe svakere demand som vi har snakket om lenge. Februar/Mars blir de svakeste månedene i 2018. Da dupper spotprisen litt. I 2Q18 så vil vi se rush igjen fordi installasjoner øker mot FiT-kutt i Kina i slutten av juni.

REC er heller ikke så sensitiv mot falle på høye spotpriser. Som nevnt så er det nesten 6 dollar opp dit, så om det faller 5 dollar så er REC fortsatt billigst. Men konkurrentene som rammes av fallene og er avhengig av høyere priser blir raskt sensitive. De selskapene som i dag har gode marginer pga høye priser og går godt på børs vil da oppleve fall i marginer som da trigger negativt. REC hadde i 4Q17 margin på 13 % som er passe bra. Og som May var innepå så er man jo ikke fornøyd med en slik margin fordi man ønsker at den skal være mellom 25-50 % når man får plassert hele produksjonen hos kunder, har lave inventories og da kan kreve høyere ASP eller man kan øke produksjon i 2H18 mot at cash-cost faller fordi man ser at man får solgt mesteparten. REC har de siste to kvartalene solgt omlag 4000 MT av maksimalt 5300 MT ved full drift. Det kan også se ut som om REC har effektivisert produksjonen ytterligere og kan heve seg til 5600 MT ved full drift. Disse nivåene er rekordnivåer for produksjonen. I rapporten står det at man kan vurdere full drift i 2H18 mens TT på kort sikt kommuniserte at det ikke var noen planer nå om full drift. Han vil selvfølgelig prate både salgsvolum og ASP opp i forhold til kunder i ROW og ikke lage forventninger om at REC øker produksjonen igjen nå som han selger mer enn han produserer og har lave inventories. Om REC ikke øker produksjonen vil REC måtte selge mindre til høyere pris. Da vil spotprisene stige. Er du opptatt av hva REC får i ASP så bør du legge vekk PVinsights og heller følge med på RECs egne data og ikke generalisere med hva en kineser i Mongolia opplever i prisfall på 6N-poly. Du må differensiere data. Og dersom REC selger mer enn de produserer er det ingen grunn til å redusere ASP for RECs del, snarere tvert i mot. EBITDA-marginen er i positiv utvikling. Overfokus på PVinsights og onsdags-trading er støy for de ultrakortsiktige.

Du må da avgjøre om du skal være en onsdagstrader eller om du skal bruke onsdager til din fordel i mer langsiktig trading eller være long. Det er like mange strategier og taktikker i REC-aksjen som det er folk. Majoriteten er impulstradere som ikke følger med på hva som skjer i selskapet og industrien men utelukkende spiller på børs på enhver tid gjeldende vind.


Traderne demonstrerer nok en gang irrasjonell trading. De har nå vært positive og sendt aksjekursen opp. Vi har sett innsidehandler og konsolidering. Likevel blir traderne usikre på en onsdag når det "brått" ligger an til en prisdupp hos PVinsights... et tall de færreste traderne skjønner bæret av. Dette kunne vi spådd i desember, likevel reagerer traderne først nå. Det gjør markedet ekstremt forutsigbart.
Redigert 14.02.2018 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
sindree
14.02.2018 kl 11:19 8596

Ja, enig med deg der. Pv insight er etter mitt syn mer positiv enn forventet. Så jeg var kanskje litt rask på labben der. Men uansett greit å ta litt gevinst også. Er jo fortsatt godt inne så håper selvfølgelig på videre oppgang, men en midlertidig nedgang gir da en ny kjøpsmulighet.
Slettet bruker
14.02.2018 kl 11:24 8513

då var vi i minus, trots bara lite negativa pvinsights. Nu ska väl alla de som köpt på 0.95 till 1,10 ut ur aksjen. Makan till elände och förluster alltså.
Sa2ri
14.02.2018 kl 11:25 8565

"Det er like mange strategier og taktikker i REC-aksjen som det er folk."

Nettopp, og den ene strategien er ikke mer riktig enn den andre. Når det er sagt, i dag er tallene fra pvinsights.com (dessverre) sammenfallende med tall fra USA, og sistnevnte har vitterlig vist at de kan bevege markedene. Da kan det være greit å være litt forsiktig.

De som mener man skal kjøpe på dipper (intradag eller generelt) ser jo ut til å få en gylden mulighet akkurat nå. Hvor lenge denne dippen varer er det få om noen som vet. Fasit er det bare back-traderne som har, og de tjener jo mest av alle.
Slettet bruker
14.02.2018 kl 11:30 8561

Takk da fikk jeg plukket litt mens vi var i minus, nå er vi i + og på vei opp igjen :)

RT 1,199 og +0.5%

Takker og bukker!
AntonBerg
14.02.2018 kl 11:34 8527

Vi kan plotte inn noen onsdagsdipper flere uker fremover fordi vi vet at PVinsights i perioden vil rapportere fallende priser og traderne vil være like overrasket hver onsdag og reagere negativt. Det er det som er litt av sjarmen med traderne... man kan antisipere hva traderne gjør lenge før de selv aner hva de selv kommer til å gjøre.

Jeg legger 0 % vekt på PVinsights... det var også jeg som introduserte de fleste her for PVinsights. Rent fundamentalt sett angrer jeg på det fordi kunnskapen blir misbrukt for trading, rent tradingmessig er det et perfekt verktøy for kjøpere å minne selgere om hver onsdag dersom man tror den skal ned. Noen stor praktisk betydning for RECs gjennomsnittlige ASP har det ikke. REC har til og med kommentert sitt syn på egne priser i 1Q18 når man er halveis.

PVinsights er som å holde en gulerot foran et esel for å få det til å bevege på seg. Traderne er mer sensitive for dette enn noen andre.


Hadde jeg vært dere hadde jeg lagt mindre vekt på PVinsights og heller sett kvartaler og år under ett for pristrender, og lagt størst vekt på hva REC genererer av marginer i perioden. Det er tross alt RECs tall dere skal trade på... ikke en produsent i Indre Mongolia... Det er to vindt forskjellige verdener. Så da er det dumt å sammeligne eple og pærer.
Redigert 14.02.2018 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
14.02.2018 kl 11:36 8503

Gode presiseringer fra AB og Sa2ri. Kjøp ved dippene, REC er i oppdrift.
Slettet bruker
14.02.2018 kl 11:40 8484

RT 1,205 og opp 1%
AntonBerg
14.02.2018 kl 11:43 8461

Hos PVinsights ligger average for 6N-8N på 13.410 $/kg denne uken. Prisvariasjonen utgjør 0,16 $/kg som er en marginal endring. Man må dykke ned i dybden av tallene om man skal bli klok på det.

Det er omtrent 1,41 $/kg bedre enn de 12 $/kg vi legger til grunn at REC får. Så dersom REC er den aktøren som nå kan selge sine 8N-9N for 13.41 $/kg så kan vi være ganske fornøyd. Så må vi også huske at produksjon har en produktmix med lav til høy kvalitet. I 4Q17 rapporterte REC at deres tall er basert på økt salg av produktmix med dårligere kvalitet. Da sitter de også igjen med inventores av bedre kvaliteter til høyere priser som de kan selge senere. Man bør jo få ut de dårligeste produktene fra inventories.

Low på 11 $/kg vil være 6N
High på 16,50 $/kg vil være 8N.
REC selger i snitt med rabatt og ligger i nedre halvdel av spotprisene.

Hvem kommer spotkundene til når prisene er lav?
Redigert 14.02.2018 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
14.02.2018 kl 11:59 8393

Skal dere hver onsdag være opptatt av noen statestikk-tall dere ikke aner hva betyr...

...eller skal dere fokusere på hva omsetning og EBITDA (inkl. margin) blir for 2018 hvor 1Q18 med sannsynlighet er det svakeste kvartalet av de fire kvartalene. I tillegg vil finansieringen i stor grad løses i 2Q-3Q18.

Hva er det dere skal prioritere når dere vurderer tradingen deres? Skal dere selge dere short på en impulsiv onsdagsdupp når verdien av aksjen stiger jevnt utover året og 4Q18 representerer er refinansiert, utsolgt selskap med bedre marginer? Kanskje på tide å pusse duggen av brillene og se litt lengre frem en nesetippen... MEN dere må vurdere selv hva dere vil gjøre... bare husk at noen utnytter deres beslutning!

......................


Nå ser vi en V-formasjon i intradaggrafen. Traderne startet og frykte og reagerte på negativ PVinsights-tall.... hvilket varte noen minutter. Noen fikk seg litt billige aksjer på andres frykt. 10 minutter senere er alt glemt og verden går videre. Innen nyheten om prisnedgang treffer nyhetsplattformen er kursen allerede på vei opp igjen. Nyhetsverdien er ferdig oppbrukt og ferdig tradet på.
Redigert 14.02.2018 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 12:11 8339

Riktig AB. RT 1.214 og opp 1.76% nå
Slettet bruker
14.02.2018 kl 12:13 8405

Det er jo sikkert noen få (back)tradere som gjør litt kroner på at flere aksjonærer mister kontrollen på alle kroppsåpninger når PVinsight er rød, men jeg må si at det er ganske rart hvis dagens forventede røde tall overrasket noen.
Slettet bruker
14.02.2018 kl 13:06 8182

RT 1,202 + 0,75
AntonBerg
14.02.2018 kl 14:11 8012

Å se denne vanvittige optimismen hos impulsive traderne er nesten pinlig å observere :p
Slettet bruker
14.02.2018 kl 14:14 8002

Dersom noen lurer på potensialet til REC så er det bare å analysere dagens handel/kursutvikling. REC knuser alle 'negative rykter' og fyker oppover igjen.

RT 1,223 og opp 2.5% nå!
questi
14.02.2018 kl 14:21 8045

Den PERFEKTE pris på polysilisium for REC er faktisk ca 14-15 (for 2018-2020) og synkende mot 14-13 (for 2020-2022).

For høy polysilisiumspris gjør at konkurrentene til REC med dårligere teknologi lever lenger enn de skulle.
For lav polysilisiumspris gjør at REC ikke blir lønnsom.

Frem til 2022 ser jeg at prisutviklingen er nettopp slik at REC er det selskapet som vil vinne :)
Slettet bruker
14.02.2018 kl 14:24 8039

må så vara, problemet er at inga fabrikanter stenger vid lav pris. De bara fortsetter produsera.

Den enda som stengt ner er vel REC.

De som har fler ben at stå på, t ex wafer og paneler, eller kemikalier, de körer bara på.

vi må nog ned på 8-9 for at nån annan ska stänga.
questi
14.02.2018 kl 14:30 8019

Joda.. 2 har gått konkurs i 2017 :)

REC har sitt silan-ben, som bare blir mer og mer lukrativt jo mer de andre utnytter nisjeprodukter (fordi nær sagt alle baserer seg på en eller annen form for silan). Silan har den fordelen at den spenner over 2 industrier (solar + elektronikk) - i motsetning til wafer+paneler som kun spenner over solarkjeden.

De selskaper som overekspanderer (feks DAQO) med kjempegjeld, takler dårlig eventuelle negative ringvirkninger av eskalering av handelskriger :) REC betjener sin gjeld perfekt - blant annet nettopp ved sin beslutning ved ikke å ta masse lån for å få 49% av tianREC før i 2021 når markedsituasjonen er mer avklart :)
Redigert 14.02.2018 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2018 kl 14:36 7996

sant, bra de har silan. Men myten at REC går vinnande ur et lavprisscenario dog väl den dagen, var det 2015, då de stengde ner produksjon. Innan dess trodde ju hela forum at de lave priserna var orsakat av REC som en smart strategi.
questi
14.02.2018 kl 14:46 7945

De lave prisene i ROW *er* faktisk REC sin skyld med 30% rabatt.
REC går ned på 50% fordi REC ikke taklet å pøse ut til rabatterte priser på et stort volum, men REC takler å gå på rabatt med mindre volum.

I perioden med rabatt har REC klart å øke sin kundemasse utenfor Kina fra 0 til 5 og nå sist i Q4-2017 : 9 kunder!
Tore Tovund sa i sin webcast at det nå er STØRRE demand enn REC klarer å produsere, men siden markedsituasjonen er så uoversiktlig ønsker de ikke å gå fra 50%-produksjon i MosesLake til 100% produksjon helt enda...

REC sin stengte produksjon + det nivået av rabatt som de velger å ha - har altså gitt nøyaktig det resultatet at REC i sitt selvgenererte lavprisscenario går med 3-10 mill USD per kvartal i overskudd der 2 andre har bukket under. Eneste grunnen til at ikke alle andre har bukket under er at Kina setter opp en tollmur. Som mottrekk mot tollmuren har REC altså TianREC :)
Redigert 14.02.2018 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
14.02.2018 kl 14:49 7857

Hehe, kaller man traderne for optimister får de kalde føtter med en gang :D