Solstad Offshore Q1 2019

Met1976
SOFF 27.05.2019 kl 10:16 15533

Hvilke forventninger har folk til Q1 etter de MASSIVE nedskrivingene i Q3 og Q4?

Vi kan kanskje håpe på noe høyere inntjening enn det elendige 2018 men så mye høyere blir det vel uansett ikke?

Ang refinansieringen forventer jeg ikke at det sies noe annet enn at de er i samtaler-fristen der er 20.juni i utgangspunktet...

Litt lavere antall båter og litt færre båter i opplag enn Q4 også..
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
sh4rkfin
18.06.2019 kl 23:04 2596

Det kommer vel an på hva de får verdsette selskapet til. Dagens drøyt 300 mNOK er vel kunstig lavt, bare Normand Maximus alene kostet vel 2,4 mrd som nybygg om jeg ikke husker feil, så verdien av selskapet må vel stige i takt med at markedet sakte bedres. Ser noen på forumet her tipper 0,30,- NOK som emisjonskurs, håper dette er i overkant pessimistisk. Jeg er ingen analytiker, men kjenner selskapet fra operasjonsiden, mange kontrakter i emning også lengre kontrakter for båter innenfor alle segment.

Jeg krysser fingrene for en fornuftig løsning. Alle parter kan nok ikke bli fornøyd, men det har vi vel visst siden 2015.
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2019 kl 14:20 2766

Har tidligere stilt spørsmålet her inne på forumet uten å få et eneste svar. Hvilke faktorer vektlegges når en emisjonskurs bestemmes? Det er nok ingen av topp 5 aksjonærene som ønsker eller har behov for å presse kursen ned ? med dagens eierkonstellasjon er det heller ikke behov for å hente inn eksterne krefter. (bortsett fra kreditorer)
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
sh4rkfin
18.06.2019 kl 14:09 2781

Hva tror folk om emisjonskurs i forhold til nåværende kurs på ca 1 kr.?
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Boss 99
13.06.2019 kl 14:21 2987

Snart en fornøyelse å se . Solstad under 1 krone. Da er den duket og klar for emi.
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Met1976
13.06.2019 kl 12:54 3031

Subsea7 med storkontrakt med Equinor på JS-utbyggingen, kan det dryppe på SOFF mon tro? De har jo endel båter fra SOFF i arbeid allerede.
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
hifidude
12.06.2019 kl 23:02 3139

Innholdet i artikkelen trekkes i tvil fra informert hold i Brasil. I klassen opp til 18000 BHP er det masse tilgjengelig, kan være noen muligheter i 21000 BHP og over. Men, norske redere vil nok tenke seg om to ganger før de går igang med en ny Brasilrunde på ikke-brasil flagg. Her vil DOF være bedre posisjonert enn SOFF gjennom sine nybygg i Brasil som gir rett til innflagging av tonnasje.
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Met1976
12.06.2019 kl 21:11 3213

Brasil har egne regler men som nevnt i artikkelen-SOFF kjenner disse godt. Er vel ingen som vil tjene mer på en kraftig oppgang her enn SOFF, Dof er is amme kategori men de har lite båter å komme med, da de (heldigvis forsåvidt) ikke har ledige båter til kai slik SOFF har. Når det er sagt-det e rlangtfra alt SOFF har i opplag som kan sendes til brasil.
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
12.06.2019 kl 21:08 3218

nei det har de vel ikke såvidt jeg vet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
hstray
12.06.2019 kl 21:02 4159

Men her Soff skip bygget i Brasil?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
12.06.2019 kl 20:35 4170

DOF har vel Admiral og Saigon mens Solstad har en hel haug. DOF sender sikkert Bergen og/eller Hera fra Spotten også hvis det blir aktuelt. Ellers er det ikke så veldig mange ahtser ledige utenom de Solstad har. De har derimot en hel haug, men de fleste har vært i opplag i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
12.06.2019 kl 20:06 4197

Den mega kontrakten som blir nevnt på 13-14 AHTS skip. Har vel kun Solstad som har så mange ankerhånterings skip ledige? Noen som vet om Solstad har brasiliansk flagg på noen av sine skip?

https://sysla.no/maritim/slik-havnet-dof-foran-andre-norske-rederier-brasil-koen/
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
12.06.2019 kl 20:06 4196

Den mega kontrakten som blir nevnt på 13-14 AHTS skip. Har vel kun Solstad som har så mange ankerhånterings skip ledige? Noen som vet om Solstad har brasiliansk flagg på noen av sine skip?

https://sysla.no/maritim/slik-havnet-dof-foran-andre-norske-rederier-brasil-koen/
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Met1976
12.06.2019 kl 18:30 4255

Meget gode nyheter fra Brasil:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Kan-faa-stor-effekt-paa-markedet

SOFF er et av rederiene som har innpass her, og de har også endel båter de kan flytte til Brasil, ulikt mange andre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
kontra
12.06.2019 kl 08:51 4374

Tror ikke det er opp til rederiene om hva de vil, men hva de må om de skal være med videre. Vi alle vet, både banker, obligasjonseiere, offshoreselskapene, eierne og aksjonærene, at vi har et misforhold mellom etterspørsel og tilbud i offshorebransjen. Dette tror jeg er en situasjon som er blitt gjennomanalysert i forbindelsene med forhandlingene med sine "samarbeidsparter" som Solstad Offshore tok initiativ til på tidlighøsten 2018. Jeg er rimelig sikker på at styrene i også andre selskap er konsultert under denne prosessen. I så fall er der nærliggende å tro at bransjen vil ha fortsatt støtte under forutsetning av at de reduserer kapasiteten i form av reell uttak av kapasitet gjennom kondemnering. Denne måten å gjøre en næring lønnsom på er brukt med hell i fiskerinæringen, noe som hovedeierne er vel fortrolig med.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
11.06.2019 kl 22:51 4477

SOFF er den aktøren med flest offshore skip i opplag. Spesielt skip som kom inn fra Deep sea Supply. Dette er mange ukurante skip bygd i India og Kina med bla for lite skipsdekk. Disse båtene har vært i opplag lenge, og vil ikke i dagens marked for lengre oppdrag eller spottoppdrag. Befrakterne er skeptisk til svært skeptisk til disse skipene pga av byggkost, teknologi etc mot eks norske skip bygd på Kleven eller Vard. Disse skipene kan bygges om til cruiseskip eller skrapes. Ser ikke helt hvorfor Dof eller andre aktører som har kurante skip i oppdrag skal velge å skrote disse for å bedre balansen
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Kontur
11.06.2019 kl 21:36 4525

Det beste de store rederiene kan gjøre er å få bankene med på en avtale om skroting av dårlig tonnasje uten at covenant svekkes. De største rederiene må selvsagt ta ut flest skip.
Med å gjøre dette oppnår man mye, men aller viktigst å skape balanse i markedet slik at båtene får betalt for jobben de faktisk gjør og rederiene kan få en sunn og god drift under et strengere utlånsregime som kan forhindre uvettig nybyggingsprogram på spekulasjon.
Å slette gjeld i noen få selskaper er ikke en god løsning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
11.06.2019 kl 18:14 4600

Jepp, her er nok noe av nøkkelen. Forsvinner det mye gjeld tiltross for en massiv emisjon og utvanning så trenger det ikke være så galt for aksjonærene. Eller så kan vi se at bankene avhender sitt pant på flere attraktive skip og får andre redere til å drive skipene m/ kjøps opsjon.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
11.06.2019 kl 16:07 4666

Egentlig så er det bankene som eier 100% av selskapet, men det er kanskje mere fristende å ettergi gjeld mot at det kommer inn egenkapital i forhold til å overta driften.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 16:03 4672

Kan man tenke seg at rederiet Deep Sea gjenoppstår som heleid av JF? Solstads ville vel gjerne bli kvitt alle disse båtene og gjelden på dem som langt overstiger skipsverdiene. Gjelden og rentene som p.t. ikke betales men kontrolleres av Ship Finance. Hvilken forskjell ville dette utgjøre for SOFFs håpløse situasjon?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
11.06.2019 kl 14:46 4745

Tror heller ikke så mye mer. Men ny EK kommer nok ikke inn uten gjeldsslettelser på 10 milliarder + Og da er jeg skeptisk til at bankene vil ha noen avtale.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 14:45 4744

Dagens børsverdi er ca 300 MNok , og man snakker om restrukturering av milliarder. Skal ikke mye til før dagens aksjer har betydelig høyere verdi selv om de blir godt utvannet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Kaksi
11.06.2019 kl 14:08 4776

Soff er jo i realiteten dundrende konkurs, men bankene er ikke interessert i en konkurs. Vil tippe at dagens aksjer vil utgjøre under 1% etter restrukturering.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
11.06.2019 kl 13:45 4812

Men si at det hypotetisk kommer en emisjon på 1,5-2 milliarder i NY EK i en fortrinnrettet emisjon, med tilhørende rep emisjon for småaksjonærer. 3 milliarder av Obligasjonsgjeld blir slettet, og 7 milliarder i langsiktig gjeld blir slettet. Totalt 10 milliarder av gjeld blir slettet, og selskap blir tilført 2 milliarder i ny egenkapital. Hva tror dere kurs på dagens aksjer vil bli? Jeg tror det er slike summer man forhandler om i gjeldslettelser, og er derfor jeg ikke tror de blir enig innen fristen 20.6
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
11.06.2019 kl 08:54 4923

Kontra er inne på noe sentralt iht til størrelse hos Solstad i en ev. løsning. I en ny restruktering av Solstad må alle bidra. Bankene har jo styrt de tidigere restrukteringene og kun gitt betalingsutsettelse på renter og avdrag. Obligasjonseiere har konventert gjeld til aksjer. I denne runden så sitter Solstad mer sentralt i forhandlingene da de krever massive gjeldsslettelser fra sikrede kreditorer. Jeg tror Giek kan være en nøkkel her da de har en samfunnsoppgave iht til å opprettholde arbeidsplasser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 08:13 4974

Tom Hagen & Fredrik Daylemani Sneve inn på aksjonærlista denne uken.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
kontra
08.06.2019 kl 23:07 5194

Her er mange og ulike interessenter som ønsker et ord med i laget. Men som jeg mener du har ytret "Soff er for stor". Soff er ikke bare for stor, men en viktig brikke i samfunnsmaskineriet. Det vi være utenkelig at Soff kommer i spill på en måte som setter selskapet og de ansattes arbeidsplasser i fare. Til dette er konsekvensene for de tilstøtende bedrifter/tjenesteytende bransjer for store. Her ligger det til grunn løsninger som er brukt i fiskerinæringen med hell.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
pengex
07.06.2019 kl 21:39 5348

Har gitt opp oljesektoren , med trumptullingen ved roret og noe varierende oljepris er banker,bygg og varehandel bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Boss 99
07.06.2019 kl 21:23 5366

Håper herr Bjerke i DnB må ta et tap daaaaa.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
07.06.2019 kl 17:07 5466

Var ett hoff av advokater og rådgivere involvert på begge siden.
At det er ekstremt komplisert viser jo tiden det har tatt. Og jeg tviler egentlige på at det foreligger noen avtale 20.6 da det er så mange involverte stakeholders. Bankene vil at obligasjonseiere skal tapt alt før de tar ei krone i tap. Så at dette er utfordrende er uvilsomt
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
07.06.2019 kl 16:24 5494

Re kontra
Dette har du hevdet lenge og det må du naturligvis gjerne fortsette å tro. Det ser imidlertid ikke ut til at markedet er enig med deg.

Av og til er det enkle det beste. På tross av at man slår sammen selskap og investerer penger så trenger ikke det å bety at det er skjulte avtaler under bordet. Det var vel ikke mange som så for seg hvor ille dette skulle gå når investeringen ble gjennomført så at det skal ligge skulte avtalestrukturer til grunn som vil "styre" en restrukturering har jeg særdeles lite tro på.

Jeg tror derimot at Røkke og Fredriksen gjerne kan bli blant investorene som får tilbud om å bli med med nye innskudd. Hvis de får kjøpe seg inn med en del kapital til veldig lav kurs samtidig som gjelden reduseres dramatisk kan Solstad bli et veldig spennende selskap å sitte i. Det tror jeg disse to herremennene ser også.

Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
kontra
07.06.2019 kl 15:50 5521

Du skriver som om at Solstad Offshore er et ganske så alminnelig selskap med eiere som kan snurres rundt lillefingeren. Det er bare et par år siden herrene Røkke og Fredriksen investerte noen mrd i selskapet. Slik situasjonen da fremsto tviler jeg på om at det ikke lå noen premisser til grunn, som banker og andre interessenter må forholde seg til i de forhandlingene som pågår. Jeg er ganske sikker på at herrene Røkke og Fredriksen er i stand til å ivareta egne interesser, og dermed øvrige aksjonærer, herunder Solstadfamilien, i det spillet som pågår.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
07.06.2019 kl 15:16 5545

Ingen må komme her og være overrasket over det som skjer. Dette har dere vært advart mot i over et halvt år. Selskaper som er insolvent med gjeldsgrad som Solstad og som i tillegg kommuniseres at de er i dialog med sine kreditorer for å finne en løsning hvor månedene går lager seg selv en toxic coctail.

At folk tar i aksjen i det hele tatt er utenfor min fatteevne. Man risikerer å omtrent tape alt over natta. Her vil det komme en kombinasjon av gjeldsslette, konvertering av lån til aksjer og inntog av institusjonelle investorer som bidrar med nok penger til at alle blir happy. Dvs. alle bortsett fra eksisterende aksjonærer. Emisjonkursen vil settes griselavt, sannsynligvis under 50 øre. Noen har tippet 30 øre. Det kan være godt tippet, men ser ikke bort fra at man må enda lenger ned. Når støvet har lagt seg og selskapet sitter med flere milliarder aksjer i omløp gjør de en spleis. Tipper forholdet 100:1 som minimum slik at antall aksjer blir håndterlig. Dermed er det stort sett ingen ting igjen til eksisterende aksjonærer. På det tidspunktet kan det bli veldig spennende å investere i Solstad, men frem til da er det bare å skygge banen, Men for all del - hvis dere vil tape alt så gjerne for meg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
07.06.2019 kl 15:13 5550

Jepp, men siloene er visst ikke helt vanntette. Deep sea siloen er den første som ryker
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2019 kl 14:41 5581

Kanskje ikke utenkelig at det kommer separate løsninger for de forskjellige siloene . Det er vel Soff sitt sterkeste kort i forhandlingene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
hstray
07.06.2019 kl 14:33 5578

Ja, men er tvilsomt at 15 milliarder kr eller beløp Solstad må ha vekk fra balansen kan omgjøres til aksjer når børsverdien er rundt 350 millioner. Her må nok banker avskrive milliarder i tap, og det har de frem til nå strittet imot med alle midler. Bankene vil tilby Solstad nye utsettelser på rente og avdrag. Solstad sier nei med begrunnelse at det ikke er bærekraftig tiltross for at markedet bedrer seg. Bankene og obligasjonseierne har nok tilbudt marginale avskrivninger mot at eierne skyter inn ny egenkapital. Jeg tror forhandlingene står i stampe. For Solstad er det viktig å ha en finansiell stabilitet. Ustabilitet som dette er bad for businessen. Og bad business er dårlig for Solstads evne til å ha sjangs til å bygge seg opp, og på sikt kunne betale renter og avdrag på sin store gjeld.
Det sikreste kort for bankene for å maksimere tap er å vurdere å slå Solstad konkurs, da mister de alle kontrakter. Og alle jobber for Aker BP på bla gigantisk Johan Sverdrup. Bankene har i første restrukteringsrunde hatt som strategi å samle flest skip på færest mulig redere. Og på hender med mest mulig finansiell styrke. Her slår denne strategien delvis mot bankene, da bankene i dette tilfellet ikke kan skissere løsningen på egenhånd, samt Solstads størrelse.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Fevang
07.06.2019 kl 12:54 5635

Mye av lånene må vel omgjøres til aksjer. Da risikerer man at kursen blir satt ekstremt lavt. Kanskje så lavt som 10 eller 20 øre. Dessverre.

Vi har sett lignede tilfeller før.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
kontra
07.06.2019 kl 10:27 5708

Knappe to uker til "avklaring". Om en sjekker ordremønstret til Soff, vil en enkelt se at der er interesser for å handle aksjen lengst mulig ned. At disse kun er en håndfull aktører som har "funnet" hverandre er tydelig
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2019 kl 08:42 5563

Siem vil redde Solstad? I mine øyene en særdeles snål tolkning av det utspillet. De største aksjonærene i SOFF burde ha betydelig større finansielle muskler enn Siem? Siem er selv i en situasjon hvor han sitter med mer gjeld enn han er komfortabel med . Jeg tror nok heller Siem er svært interessert i å henge seg på lasset nå som SOFF ligger et hestehode foran konkurrentene i prosessen med kreditorene. SOFF er såpass stort at hvis de lykkes så vil de stå i en unik posisjon i forhold til å overta flere mindre aktører i fremtiden. Dette tvinger også Siem m.f til å melde seg aktivt på de pågående prosessene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.06.2019 kl 19:30 5732

Er om ikke annet gøy å se at det faktisk skjer noe- hvor realistisk Siem/Røkke/Fredriksen/Solstad er er vel mer usikkert-men noen må ta tak, det kan som fler skriver over her ikke deles på en part-emisjon og bankene må gå hånd i hånd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26 Du må logge inn for å svare