NAS - Blir litt mye vent å se fra NAS

Fred55
27.05.2019 kl 12:45 14008

Sitter litt på gjerde og følger med på NAS. Mye negativt er skrevet og selvsagt litt positive ting også. Går igjen enten salg eller emisjon. Salg betyr trolig opp og emisjon trolig ned. Midt oppe i dette sitter selvsagt NAS selv og er vel litt frustrerende å være NAS aksjoner for alle og enhver for tiden.
Det som er merkelig er at det er rykter, spekulasjon og meglerhus som hyler ned ned og plutselig smeller den opp på rykte i Spansk avis. Når så NAS selv velger å ikke si ett eneste ord i media om dette. Kun ingen kommentarer ellers fullstendig taus. At de ikke kommenterer ryker er sånn sett ok :-) Men burde vel for trofaste aksjonerer gått ut med melding om status på Max/dremaliner flyene. Om det er fremgang med låne forfall/ om de seriøst arbeider med salg av NAS eller annet. Når media florerer daglig så har vel NAS sånn sett en forpliktelse. Emisjonen var 33 med for å få en aksje til den prisen måtte en kjøpe en tegningsrett eller ha askje. Således er prisen på emisjon aksjen 54-55 Kr Altså ligger vi pr i dag ca 36 % under emisjonskursen på 55.
Bare det i seg selv burde tilsi at NAS har en form for forpliktelse ovenfor aksjonærene. Var vitterlig andre ting en ble "fortalt" i forkant av emisjonen. Og taushet bygger ikke tillit i en ( eventuell) fremtidig emisjon. Vet Frodon like akkurat det men ville vel fjernet parentesen :-)

Taushet kan tyde på at NAS styre og ledelse har mistet taket og ikke tør/vil gå ut med noe som helst. Eller det kan bety at de ikke kan gjøre det. Fornuften tilsier at de burde sagt noe. Om det fører nedover vel..... da har en valget
Ha en fin dag logger av igjen :-) og andre synspunkter ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
solb
28.05.2019 kl 14:06 5137

Tror det snart kommer noen tilbake. Alt av futter blir grønnere og grønnere. Boeing ser meget bra ut i pre!
solb
28.05.2019 kl 14:28 5110

Dette synes jeg er gunstig og litt merkelig.
"Short interest is extremely low for BA with fewer than 1% of shares on loan. This could indicate that investors who seek to profit from falling equity prices are not currently targeting BA."
Fred55
28.05.2019 kl 14:42 5080

Ja blir nesten litt utopi og tro at ting skal endre seg vesentlig nå. Selv om når ting ligger nede kan det gå opp igjen, så blir det nok meget vanskelig for BK og "gjengen" å få dette til å bli noe stort opp igjen. Bygger seg opp mange forskjellige motstandnivåer nå for å kunne stige markant igjen på kort tid.

Er slik jeg ser det tilliten som er borte. BK har vel vært en mange har trodd på men kan nå oppleves som at når en forholder seg taus og alle ser at kursen nærmest raser dag for dag så er det noe som er fullstendig ute av kontroll for NAS. Da nytter ikke det med videre taushet og sitte på gjerdet og si at vi jobber jevnt og trutt. Er jo ikke ett marked som tror at de gjør dette. Om noen oppriktig hadde trodd at NAS skulle klare dette hadde de hevet seg kraftig på kjøper siden. En ville da kunne sett at det skjedde noe og at inndekninger hadde startet. Har en liten formening om at det kan skje, men de som da vil inn må ville inn med store volumer før det hadde tatt noe særlig av.
Er da bedre å shorte sett press og håpe at den skal ytterlige ned :-)
Til og med Frodon er stille nå. Tror dette gikk fortere en hva han trodde også. Full realistisk at 33 tallet kommer i dag og er det like stille fra NAS ser en muligens 20 tallet før helgen. Men som sagt blir synsing og tro og annet en det kan en ikke vite fakta. Den faktaen sitter kun ytterst få på og de kan/vil ikke / tørr ikke eller lignende.
solb
28.05.2019 kl 14:56 5046

Det du ytrer nå skader vel mer enn det gavner. Det er jo lett å bli mismotig når en ser slik nedgang over lang tid og uten livstegn fra ledelsen. Men som sagt, det kan være grunner for det, og man må være tålmodig. Vi vet at svære shorterfond dagstøtt gjør livet surt, og det er nok ikke bare for å tjene på en short. Vi vet det er liebhabere til NAS som gjerne kan bruke kanskje 1milliard på å tvinge selskapet i kne. Det står om store penger og interesser.
Mr Big
28.05.2019 kl 14:56 5045

Hvem er det som presser kursen ned? Er det et taktisk spill. Helt utrolig!
CC
28.05.2019 kl 15:05 5017

Presser aksjen ned? Ha ha. Det er bare flere selgere enn kjøpere. Slutt å snakk om dette som kursmanipulasjon. Du vet tydeligvis ikke hva det er....
Mr Big
28.05.2019 kl 15:08 5001

Vet du?Hahaha
TomW
28.05.2019 kl 15:24 4974

CC kobler ikke at 11 908 015 aksjer ut i markedet på få måneder kan ha en effekt på kursen.

Rettelse; 12 037 740 aksjer
Redigert 28.05.2019 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
solb
28.05.2019 kl 15:27 4973

Jeg tror nok han kobler det, men han har en agenda som ikke er forenelig med et positivt syn på NAS.
CC
28.05.2019 kl 15:30 4965

Har det ikke vært mange aksjer shorter i NAS over lang tid? Er dette noe nytt? Nei. Har shortene tjent gode penger? Hvorfor shorter disse menneskene?
TomW
28.05.2019 kl 15:31 5133

18 mars 2019 var shortandelen i Nas 0%
CC
28.05.2019 kl 15:34 5126

Det var pga emisjonen. Gå lengere tilbake så ser du historikk. Og husk, da var det bare 1/3 så mange aksjer
TomW
28.05.2019 kl 15:46 5104

Ja, men det spiller da vel ingen rolle. Faktumet er at det har blitt dumpet 12 037 740 aksjer ut på kort tid. Det er vel ganske opplagt så mange aksjer skaper et visst salgspress. Det hadde vært meget interessant å sette ratio`en over shortsalg og aksjonærsalg den siste tiden
CC
28.05.2019 kl 16:00 5074

Short tilsvarer 4-5 dagers omsetning. Det er ikke mye. Short ratio var for eksempel 13% tilbake i august.
solb
28.05.2019 kl 16:21 5036

Håper inderlig jeg får oppleve den dagen NAS tjener rikelig med penger, og i tillegg at shorterfondene utkjemper slag om å komme seg ut av sine shorter.
Fred55
28.05.2019 kl 16:44 5008

Da var vi langt nede på 33 tallet før vi stoppet i dag. Over 6% nedgang atter en dag. 39% nedgang siden etter at emisjonen var på plass til 55 kr for ett par måneder siden. Legger en til at som positiv så leverte de bra Q.
Har NAS klart å kjøre seg skikkelig ut i en hengemyr der absolutt ingen har tro på dem. Og velger å ikke si ett eneste ord om noen ting, men ta nærmest daglige på flere % i slengen. Sikkert mange belånte aksjer som ryker i stopp loss nå. Og flere mange flere vil det bli i løpet av uken om ikke det kommer positive nyheter. Er det lov å spørre om NAS ga korrekte opplysninger ifbm emisjonen. Kan de ha uteglemt relevant informasjon i fare for ikke å kunne få dekket inn det de trengte i emisjonen ? Ingen påstand kun en ren spekulasjon siden alt er stille og ingen sier noe ingen innside kjøp eller annet :-)
pandoraX
28.05.2019 kl 17:00 4982

På gjennomsnittlige dager omsettes det mellom 1.5-2 mill aksjer. Da er selvfølgelig 12 millioner et betydelig antall.
Frodon
28.05.2019 kl 17:07 4968

Det er mange bra forslag her ;) En ting som er veldig trist for NAS hvis de må ut i enda en emisjon, er at de må nok enda lenger ned i kurs denne gangen for å få investorer til å tørre å kjøpe seg inn enda en gang. Derfor tror jeg en emisjon kan komme ned på kr 1 til 5, men selvfølgelig kan en del fundamenter være endret før en ny emisjon, som da tilsier høyere emisjonskurs
CC
28.05.2019 kl 17:19 4946

Nei ikke i forhold til historikk. Nå skal du også huske at fri flyt er øket ved at Kjos og Kiese er vannet ut.
Fred55
28.05.2019 kl 17:52 4895

Tror 1 til 5 kr er lavt, men at de må ut med en rabatt på 45 til 50 % fra kurs de velger å gå ut med en emisjon er nok realistisk. sånn sett ut fra dagens slutt kurs snakker vi fort om en emisjonskurs gått under Kr 20. Venter de enda lengre og vi er på 20 tallet når og om det kommer. Da er vi fort nede på rundt 10 Kr. Og da er vi der det absolutt mest pessimistiske meglerhuset er. :-)
Tror nok også dagens slakt av kursen setter preg på konsernledelsen og styret, men om de velger å gjøre noe komme med noe beroligende er vel utenkelig. Må jo være fortvilende å sitte å se på at du ikke lengre er i stand til å levere det dine eiere forventer at du skal og at eierne har mistet troen på en. Hva bør en da gjøre ? :-) Lav kurs som nå skaper også dårlig butikk om en tenker salg av selskapet. Kan jo nærmest sitte på side linjen å vente å se hva en kan få det for. Med en pris rundt 300 kr var vel NAS til slags for rundt 14 - 15 milliarder.. Nå snakker vi om en differanse på ca 10 milliarder og inn i den besparelsen ligger faktisk emisjons-pengene på ca 3 milliarder som ikke lå der høsten 2018. Så vel....... Selv hvor negativ en er tror jeg NAS selges med må skje rimelig kjapt.
Fred55
28.05.2019 kl 21:31 4829

Lekte litt med tall. Skal NAS opp til emisjonskurs på 55 Kr så må den stige ca 65 % fra dagens sluttkurs. Og for de som fikk 1 aksje og hadde 1 fra før sitter vel med ett snitt på 61,50 og da må NAS legge på seg utrolige 85 % fra dagens slutt kurs.
Hva som skjer videre og om det fortsetter nedover er rene spekulasjoner, men ser at shorten fremdeles øker marginalt. Hvem som låner ut kan en spekulere i, men må jo spørre de som er kjennere. Kan BK og broren låne ut sine aksjer i HBK for shorting ? Og om de gjør det kan de da gjøre dette uten å melde det over børs ? Kan jo nesten lure på om det kan være noe av årsaken til at den går nedover og nedover. Men som sagt dette er spørsmål fra min side, da jeg ikke vet reglene for dette. Noen som vet ?
Må forøvrig andre større aksjonerer som er over grenser for flagg melding må de melde om de låner ut, eller står alle fritt så lenge det er lån til short og ikke salg og dermed unngår en å melde via børs. Noen som vet ?
Lykke til i morgen, om nye 6% vel da ser vi 31 tallet veldig klart og tydelig. Og er vel realistisk ingen ting nytt som vil komme i morgen og kan demme opp for det ? Selskapet er lukket som aldri før og sitter vel og fortviler :-) :-)
Frodon
28.05.2019 kl 21:42 4823

Når du skriver at de som satt med aksjer før emisjonen sitter med et snitt på kr 61,5, glemmer du å regne inn at veldig mange hadde inngangskurs fra kr 170 og oppover før emisjonen ble varslet. De sitter med langt høyere snitt og har tapt 60-80% av pengene bare i 2019

Mye av det du skriver nå, er ting jeg begynte å skrive for et par måneder siden, som de «seriøse» NAS’erne har kjeftet på meg for at jeg er tulling ??? NÅ kommer flere og flere krabbenes etter
Redigert 28.05.2019 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Fred55
29.05.2019 kl 08:52 4723

Svar til Frodon på hans innlegg kl 21.42

Selvsagt er det helt andre priser en de 61,50 kr jeg skriver på emisjons-punktet for de som kjøpte en aksje og brukte tegningsrett. Noen har kjøpt på kr 100 noen kr 170 og noen på kr 300 osv osv. Poenget med å regne på kr 61,50. Var de som hadde 1 aksje da emisjons kursen og tegningsretten om. Da lå NAS på ca Kr 90 og benyttet en tegningretten på kr 33 fikk en 90 + 33 = Kr 61,50 i snitt. Finnes selvsagt de som har lavere en Kr 90 også satt du med aksje fra 2004 eller 2008 så har du trolig enda inngang under dagens kurs, men da må en jo samtidig si du har vært uheldig med timing for salg :-)

Jeg er fremdeles ikke enig med deg Frodon ang ditt synspunkt på NAS. Hadde jeg vært det hadde jeg solgt og ikke brukt tid på denne lille "hobby skrivingen" syntes forøvrig du skriver mye bra har mange reflekterte innlegg. Men syntes du kun får frem det negative som du terper på uten at du ser noen som helst lyspunkt i NAS. ( fullt mulig det ikke er det for deg) :-) Poenget er alltis negativ vinkling intet av verdi i selskapet og at alle som har NAS MÅ selge. Selv om du sier du ikke er short :-) Hadde du forsøkt å skrive/vinkle det som vitterlig nok finnes av positive ting. Les verdier og potensiale. Så hadde det vært av interesse.

Jeg skriver også negative ting om selskapet. Og er oppriktig bekymret, selv om jeg har troen på at det kommer til å bli en fin gevinst innen rimelig kort tid. Skrev ett innlegg i går kl 10.52. Der jeg listet opp 6 punkter. Der jeg selv har tro på punkt 3 eller 6 og muligens 4 som er også er positivt selv om jeg opplever det minst positivt da det kan drøye med verdi fast settelse.

Ja NAS har gjeld ufattelige ca 65 milliarder kr. Men dette er gjeld på noe de eier har og som de tjener penger på ( på sikt når de får endret forkus fra vekst til inntjening og lønnsomhet) Her ligger selvsagt absolutt hele nøkkelen. NAS har stor fly flåte som er kjøpt inn "billigere en dagens priser" den er miljø venneleig og bruker en god del mindre drivstoff en andre selskaper sine fly. Det har nok vært fokusert litt i overkant av vekst nye ruter nye plasser osv osv. Har igjen gått ut over lønnsomheten og har altså pr i vinter og før det. Ikke tjent nok på sine ruter/flygninger osv til å dekke sine utgifter på gjeld. Med andre ord tjent for lite til å dekke forpliktelser. Derfor måtte de ty til også den siste emisjonen.
Når NAS nå sier vi skal endre fokus fra vekst til lønnsomhet, vel da sitter det mange som følger fly bransjen og sier dette får dere ikke til. Dere vil ikke klare det dere vil måtte ha ytterlige emisjon osv osv. Da kommer vi tilbake til innlegget i går kl 10.52 og punkt 1,2,5 når mange nok mener det og mange nok med kapital er villig til å satse på dette. Kombinert med at større eiere /aktører låner ut aksjer til shorting og mange nok hører på meglere da går det som det går. Nedover og nedover og i går stoppet va på ca Kr 33,50 i dag ???
En liten tommel finger regeler for mange av oss som har holdt på med aksjer en stund er at. Gjør ofte det motsatte av det flertallet av meglerne sire rpå nett/media og anbefaler. De fleste av de gjør motsatt. De vil selvsagt tjene kr. Du selger først det du selv har før du anbefaler andre å selge. På lik linje som at du kjøper først før du så anbefaler. Gjør du motsatt blir du ikke en som blir hørt i det lange løp. Troverdig eller ei men sånn oppfatter jeg det er .

Det store spørsmålet er jo selvsagt om NAS klarer å snu fra vekst til inntjening ? Og er her jeg oppriktig mener NAS svikter sine eiere som også er vanliger små aksjonerer. NAS sier selv vi skal klare dette uten ny emisjon. Få tall tror på dette. Hvorfor de ikke tror på det ? De sier dette men følger så ikke opp med noe som helst mer konkret. De kommer ikke med noe som helst signaler over tiltak de har iverksatt som forhåpentligvis viser endringer i riktig retning. De sier absolutt ingen ting. om noe som helst.Men lar den negative megler standen for overta informasjonen og styring av aksje kursen. Det er ikke bra og er kritikk verdig slik jeg ser det.

Når jeg skriver i andre innlegg at vi må opp 65 % fra dags kurs for å gå i 0 med emsjon aksje opp 85 % for å komme til nevnte Kr 61,50. Så er det også for å vise potensiale. Vi vet vel også at NAS kunne vært solgt for rundt kr 300 pr aksje i 2018. Var vel den gangen ca 46 millinoner aksjer. Altså var de da priset til ca 14-15 milliarder. I dag er det etter emisjonen ca 136 millioner aksjer. 3 milliarder innhentet i emsijon. Og prises til ca 4,6 milliarder dette inkl de 3 milliardene og verdien av NOFI på ca 2,2 milliarder. ( de 2,2 milliardene var forøvrig med i høst også :-) Avhenger litt på hvordan en regner på det. salg hølsten 2018 for 14 milliarder. Nå verdsatt til 4,5 milliarder men har hentet inn 3 milliarder. Skulle de fått samme prisen nå som i 2018. Så kan en tenke seg 14,5 milliarder høst 2018 + 3 milliarder innhentet i emisjon = 17,5 milliarder men nå delt på ca 136 millioner aksjer = Aksje kurs kr 128. Tar en vekk de 3 milliardene så blir det 14,5 milliarder delt på 136 millioner aksjer = Kr 106.
Tenker en så mer realistisk og noe mer negativt og forpliktelser NAS har på låne forfall. generell dårligere tider for fly bransjen world wide så må en nesten anta at det må gies noen form for rabatter. La oss leke og trekke fra 3 milliarder som en legger inn som forfall da er vi nede i 11,5 millarder delt på 136 mill aksjer = ca kr 84. Legger en så til at det må gies ytterlige noe rabatter vel å merke om NAS ikke klarer å bevise punkt 6 å vitterlig tjene nok penger. Så er mitt tips at NAS selges for mellom 50 og 80 Kr. Noe som gir en meget stor oppgang fra gårsdagens kr 33,50.
Velger en derimot å si at dette får de ikke til. Ja da er nedgang stikk ordet og nedgangen kan gå langt. Men forskjellen på mange av oss er nok hva av de 6 punktene en tror på eller er det andre vesentlige ting ?
Uansett er NAS sitt styre og konsernledelse nødt å komme på banen innen rimelig kort tid. Noe positivt må frem og de må selv ha ønske lyst og vilje til å være de som styrer NAS ikke bare driften men også verdi fastsettelsen i selskapet.
Som Frodon sikker leser er vi uenige men han skriver mye bra. Fint om han hadde lagt godviljen til og skrevet hva han mener kan være potesialet om ikke alt går til helvete :-) :-)


TomW
29.05.2019 kl 08:58 4706

"Da lå NAS på ca Kr 90 og benyttet en tegningretten på kr 33 fikk en 90 + 33 = Kr 61,50 i snitt."

Hver aksje ga retten til to rettigheter. Så regnestykket blir (90+33+33)/3=52 kr
solb
29.05.2019 kl 09:07 4701

Galskapen er snart total. Alle innbiller seg at det er bare å shorte i vei. Låne aksjer og selge ned. Dette kan ikke gå galt. Alle driver med dette, så da er det vel riktig? Ja, bare driv på. Hverdagen kommer.
klaesp
29.05.2019 kl 09:09 4692

Hvor er det støtte på 20 tallet?
ksandal
29.05.2019 kl 09:18 4664

Det er høy risiko samme hva du gjør idag. long eller short... omtrent samme risiko i NAS. Et bud kan komme.. boff 70kr... varsel om ny emisjon... boff 10kr... NAS er lotto!
Mr Big
29.05.2019 kl 09:24 4629

Hvor langt ned skal NAS?
Fred55
29.05.2019 kl 13:41 4557

Helt riktig TomW ble nok litt ivrig. Feil gjør vi alle og denne ble litt dum.

Ser bilde av Norwegian fly og SAS det skrives om på Hegnar. Litt typisk men men.
Budskapet er konsolidering inne fly bransjen og en tror at både SAS og NAS vil bli en del av dette. Trolig ikke samme, men i vær sin del. Noe jeg og andre med meg har skrevet lenge om. Tror nok de selskapene som her er først ute har best mulig utgangspunkt.
NAS er størst på øst kysten av USA ikke amerikansk selskap fra europa og inn her. Stor i skandinavia. Har bygget opp kapasitet og utflygninger fra flere baser i Europa.
Litt viktig som en kjenning av meg som har vært mange år i fly bransjen. Den største forskjellen når det gjelder NAS og SAS opp mot den konflikten SAS hadde. Er at NAS personell bor i Oslo og flyr ut fra Oslo og avslutter dagen sin i Oslo. eller annen by for den slag skyld. Altså unngår en mye om at en flyr i en rute og avslutter dagen i Bergen og så må til Oslo. Dette skal være noe av kjernen i hele oppbyggingen av NAS. Så flyr du fra f.ekspl London er bo stdet ditt London og du avslutter økten der. Selvsagt kan du bo i Norgen men base punktet ditt er der du starter og stopper.
Rayanair kan du bli pålagt å bosette deg f.ekspl i Frankfurt for 1 eller 2 måneder og fly ut derfra. Alstå "tvangsflyttet" for en gitt kortere periode. Med andre ord er det vesentlige forskjeller innen selskaper også innen lav pris selskaper.
Var litt ekstra dette sånn for ordens skyld så må en kjenne til mye rundt de forskjellige selskaper. Så kan det selsalg være forskjellige variabler alle steder. Ha en fin helg nå skal jeg snart ut og fly :-)
TomW
29.05.2019 kl 13:48 4535

Jaja fort gjort, alle misser vi til tider :)
Frodon
29.05.2019 kl 20:03 4461

Her er svar på noen punkter fra mitt syn:

- Jeg er ikke short i NAS (hvis det er viktig for noen å vite). Jeg har vært ærlig om dette hele veien og den gangen jeg var short, la jeg det ut på egen tråd. Dere burde kanskje heller se på skriveriene og agendaen til de "seriøse" NAS skribentene, da dere har tapt betydelige beløp på de anbefalingene. Men det er deres egne valg å ta investeringen, og dere har blitt advart grundig nok til å ta egne valg. Men dessverre ser jeg griskheten til Kjos i mange på HO forumet også.

- NAS aksjen kan være et godt kjøp på kr 5 eller kr 80, det er umulig å vite før fundamentene endrer seg og risikoen blir betydelig redusert. Du skriver at NAS har mye verdier de tjener penger på. Det er der problemet er, de tjener ikke penger. HVIS de klarer å gå med overskudd, DA kan vi begynne å regne på verdiene. Det kan skje imorgen, neste uke, neste måned osv, men pr dags dato er ikke fundamentene i NAS i stand til å gå med overskudd. Jeg tror at hvis NAS skal overleve, må de begynne å ta betalt bedre for merkevaren sin. De må ha tjenester og opplevelser med flyturen, som gjør at kunder er villig til å fly med NAS selv om flybilletten koster mer. Jeg velger eks alltid KLM hvis flybilletten er i nærheten av prisen til NAS og SAS. Jeg likte de 2 flyselskapene før, nå holder jeg meg unna dem. Regner med at det stadig blir flere som har endret dette synet, slik som jeg gjorde ;)

- Med en så enorm gjeld som NAS har og med det store underskudd som øker hvert år, er Norwegian Bank den eneste banken som kunne godkjent et så høyrisiko finansierings prosjekt som dette er. Det ser ikke ut som noen er villig til å refinansiere obligasjonsgjelden til NAS pr dags dato. Norwegian bank har hatt en eventyrlig vekst, men herregud å useriøse de har vært. Jeg personlig synes det er en skam at Norwegian bank blir hyllet for å gi ut lån til "alle" som vil ha, som igjen ødelegger økonomien til mange personer. Nå kommer det nye regler som forhåpentligvis stopper Norwegian bank, da flytter de forretnings modellen til utlandet. Jeg vet ikke hva som er verst, at Norwegian bank tjener penger på andre sin ulykke eller om investorer tjener milliarder på marihuana.

- Grunnen til at det kommer ut negative artikler og innlegg om NAS hele tiden, er fordi det er mye negative nyheter om selskapet og svært lite positivt. Dere er også veldig mange som drar frem det lille positive om NAS på egne tråder, da trenger dere ikke meg til å gjøre det samme.

- Kjos har lovet overskudd i flere år nå og bommet de siste 2 årene. Han lovet overskudd på nytt i 2019 og nå ser det også ut til å bli bom. Dette er veldig dumt av Kjos, da legger han forventningene høyt og leverer under forventningene. Kjos burde heller vært forsiktig med estimatene, slik at de kunne overrasket på den positive siden.

- Hvis NAS får en JV partner eller skiller ut de nye flyene i et eget selskap, kan det være fundamenter som endrer regnestykkene til NAS sin fordel. Da er det betingelsene i partnerskapet som er viktig. Ved å skille ut flyparken på nye fly som er på vei, kan en eventuell oppkjøper få det de ønsker og NAS får ned risiko. Først da er det mulig å regne på verdiene til NAS ;)
Kantarell
30.05.2019 kl 09:10 4383

Jeg stemmer for hypotese 6: Etter Nas nye retningslinjer øko-politikk vil selskapet stabiliseres.
solb
30.05.2019 kl 13:43 4289

Det skrives mye piss om sviktende interesse for flyreiser. Bull shit. Dette er fakta, verdt å studere:
"IATA: Solid passenger demand growth in April"
https://www.aviation24.be/organisations/iata-international-air-transport-association/iata-solid-passenger-demand-growth-in-april/
TomW
30.05.2019 kl 14:08 4262

Noen velger å la seg blende av tabloide overskrifter og mindre interessert i å lese hele saken. Det kom tydelig frem i e24 saken at presset var i Sør-Europa.

" Flyselskaper over hele Europa, inkludert giganter som Ryanair og EasyJet, melder nemlig om et press på billettprisene og lavere interesse for reiser til Sør-Europa i år."

"– Er bookingnivået deres lavere i år enn tidligere?

– Ikke jevnt over, for både Yield og PASK er opp (passasjer- og seteinntjening, journ.anm.), men Sør-Europa er svakere, sier finansdirektør Torbjørn Wist.

Han peker samtidig på at han er ganske fornøyd med det samlede bookingnivået selv om etterspørselen til Middelhavet er lavere i år, og han peker på at SAS har et bredt rutenett der etterspørselen kan svinge opp et sted mens den kanskje svinger ned et annet."

IATA bekrefter vel dette ganske greit.
Uansett så kommer fasiten i form av trafikktallene fremover. Så da får vi se om markedet norwegian opererer i er like presset eller om den positive yield utviklingen fortsetter.

Ypsilon 7
30.05.2019 kl 14:14 4615

Tror på pkt 4 i trådstarters alternativer, ikke minst på grunn av BKs uttalelser at han ønsker å skape en global lavprisallianse innen flysektoren. Dét tror jeg han får til.
hstray
30.05.2019 kl 15:29 4572

Norwegian med Kjos kompani har fokus på drift. Nå er det trafikktall til uken, 6.6. Da vet vi 2/3 av hvordan Q2 blir.JV eller informasjon om refinansiering av NAS07 hadde vært godt for kursen. Short fond benytter ulike algoritmer aktivt for å kjøre ned kurs, og ta ut stopp loss. Norwegian må ha ekstrem fokus på drift, da en ny emisjon vil være uten Hbk og da er utvanningen fullstendig. Trafikktall for april var ekstremt bra. Så er spørsmålet om dette forsetter,og svaret kommer til uka
Fred55
01.06.2019 kl 15:08 4411

De siste dagene var enda merkeligere en tidligere for oss som følger NAS. Var nede på 30 tallet før den snudde opp igjen. Det var igej de samme spekulasjoner fra diverse meglerhus og ikke minst de samme forstå seg påere. Og er jo for all del mye riktig i det de skriver. De begrunner det med manglende tillit og at de slett ikke tror at NAS klarer gjelds forpliktelser. Først nå i 2019 så i 2020. Dette er hele grunnlaget for at de ikke har troen på at NAS vil klare seg.
Selvsagt med god hjelp fra det tragiske rundt ulykkene med MAX flyene og generelt en tung bransje. Og selvsagt at de mener det nærmer seg tvangsalg fra Kjos og BHK sin aksjer. Ut fra alt dette negative en klarer å samle og sy sammen, så velger de å prise NAS fra alt fra 15 kr til de mest optimistiske til 100 Kr
Selv er jeg blant de optimistiske som alle vet.
Og nå er det endelig kommet svar fra BK og at han også reagerer på den lave kursen. Men det viktigste er at han kontant avviser at det vil komme aksjer på tvangsalg. Er klar på at de ikke er lånefinansiert. Er nok mange som nå vil skjelve litt og skaper nok usikkerhet. Han er også klar på at han "vet" at de er utenlandske som stort driver og shorter NAS. Trolig vet han mye som han faktisk ikke kan uttale seg om i det hele tatt. Han sitter sammen med andre innsidere på ca 17 % av NAS sine aksjer. Noe kan muligens være lånt ut til shortere ? Usikker på om det mått vært varslet via børs ? Noe som kjenner til slike regler ? Eller er det kun salg som skal varsles. Når ca 10% er shortet så er det jo rimelig klart at større aktører er inne og styrer som han sier.
Tror mye av hva vi kan forvente av NAS vil komme frem innen juni måned. Han og finans direktøren er klar på at det ikke bli emisjon og at lån er ok. Gjeld stor men en topp moderne fly flåte oppbygd bra rutenettverk osv osv.
Legger en til at så og si alle er enige om at NAS enten selges eller inngår i ett eller annet JV system. Da blir det for meg ganske så enkelt og tenke at AIG trolig er på banen igjen. Slett ikke mulig at de denne gangen har satt andre til å få kursen ned. Kjøpe låne ut shorte og holde ett press på NAS slik at de selv kan komme på banen i juni. Tipper da at vi vil se at det først kommer inn flaggmelding om at 1 eller 2 større poster er satt på megler konto, før vi får vite hvem og hva som er under veis til å kunne skje. Fremdeles ut fra det jeg klarer å lese og vinkle på en positiv måte der andre ønsker å vinkle det negativt. Så er nok NAS solgt eller på annen måte synligjort sine verdier og at en da fort havner mellom 50 og 80 kr pr aksje. Noe jeg tror mange kommer til å være bra fornøyd med :-)

Ha en fortsatt fin fin helg
hstray
01.06.2019 kl 17:59 4334

Skal IAG prøve seg på NAS en gang til så vil de velge en annen strategi enn sist. Det er helt sikkert. Visst man leser alle rapporterer fra IAG, samt snakker med insidere i flybransjen i UK så rapporteres det om at IAG flyr halvfulle fly på langdistanse ruter hvor de har møtt konkuranse fra nettopp Norwegian. Dette gir tydelig incentiver til ledelsen i IAG til å handle. Norwegian flyr med helt nye fly, dreamliner, har betydelig bedre priser sant tilbyr WiFi. I UK sliter bedrifter med inntjening pga brexit etc. bedrifter velger derfor alltid billigst billett og den er ofte med Norwegian. Såfremt norwegian leverer gode trafikktall til uken, 6.6 (da vet vi 2/3 av hvordan Q2 blir) og short fond ikke startet inndekning, da vet vi at de muligens har en annen agenda som Fred trekker frem. God lørdag
minsin
01.06.2019 kl 19:08 4297

Det virker som om shortene - ikke bryr seg om positive nyheter . For min del tror jeg at den aktøren(e)som ligger bak shortingen , kommer til å være short uavhengig om fremleggelse av trafikk tall / Q2. Enig og tror IAG er på banen , da gjelder det å holde kursen nede inntil bud er gitt, shortingen vil derfor fortsette ut juni
Juli er vel mnd der man tror IAG kan fremsette bud.men det kan godt være andre som kommer med bud ...easy jet eks.
nå som mediene spekulerer i at NAS kommer til å velte...konkurs er sannsynlig, synes jeg at det virkelig er bein tøft av de som låner ut aksjer.
Vil derfor tro at de vet hva de gjør , og har vurdert mulig bud på NAS.
Når det også indikeres at folketrygdfondet har lånt ut aksjer til short - må noen vite mere enn andre.

Som jeg tidligere har påkekt så er "MAX" ordren til NAS - unik. avtalen de gjorde i 2012(ca 100 fly/100 i opsjoner) . har en premie på ca 200 mill USD pr fly, i forhold til dagens prising- de som kommer med bud vil i tilegg stille seg tidlig i køen.

Mange har hevdet at NAS sliter med enorm gjeld( 60 mrd ) - vel flyselskapet sitter med 16-18 mye max fly ( dagens verdi ca 20 mrd) ..resterende flåte(ca 62 fly) vil da ha en verdi på 40 mrd (650 mill) - fratrekk av dette kommer seff andre eiendeler utenom fly.dagens fly flåte er bare 3,5 år gammel.
For meg kan det virke som ett bud - vil sikre det nye selskaper inn i nye markeder ( Skandinavia- Argentina- US ) i tillegg til å få en fremtidig besparelse på 15 - 38 mrd på nye Max fly.
Selv om 60 mrd er enorm gjeld - kan man enkelt regne seg frem til at den kan forsvares.

Om IAG skulle overta NAS for 15-20 mrd ( 140 kr aksjen), vil dette være småpenger sammenlignet med fremtidig besparelse på fly og tilgang til nye markeder.

Ser det har vært sammenlignet NAS/SAS - enig de har forskjellige måter å drifte på mht piloter.
SAS har brukt sine emisjoner på å opprettholde dagens ineffektive drift
NAS har brukt sine emisjons penger på ekspansjon . en vesentlig forskjell
Redigert 01.06.2019 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
01.06.2019 kl 20:26 4251

Norwegian har ikke wifi på dreamlinerne sine, de har riktignok sagt at det "snart" skal installeres. BA har i motsetning wifi på 90% av flyene sine.