NAS - Blir litt mye vent å se fra NAS

Fred55
27.05.2019 kl 12:45 14027

Sitter litt på gjerde og følger med på NAS. Mye negativt er skrevet og selvsagt litt positive ting også. Går igjen enten salg eller emisjon. Salg betyr trolig opp og emisjon trolig ned. Midt oppe i dette sitter selvsagt NAS selv og er vel litt frustrerende å være NAS aksjoner for alle og enhver for tiden.
Det som er merkelig er at det er rykter, spekulasjon og meglerhus som hyler ned ned og plutselig smeller den opp på rykte i Spansk avis. Når så NAS selv velger å ikke si ett eneste ord i media om dette. Kun ingen kommentarer ellers fullstendig taus. At de ikke kommenterer ryker er sånn sett ok :-) Men burde vel for trofaste aksjonerer gått ut med melding om status på Max/dremaliner flyene. Om det er fremgang med låne forfall/ om de seriøst arbeider med salg av NAS eller annet. Når media florerer daglig så har vel NAS sånn sett en forpliktelse. Emisjonen var 33 med for å få en aksje til den prisen måtte en kjøpe en tegningsrett eller ha askje. Således er prisen på emisjon aksjen 54-55 Kr Altså ligger vi pr i dag ca 36 % under emisjonskursen på 55.
Bare det i seg selv burde tilsi at NAS har en form for forpliktelse ovenfor aksjonærene. Var vitterlig andre ting en ble "fortalt" i forkant av emisjonen. Og taushet bygger ikke tillit i en ( eventuell) fremtidig emisjon. Vet Frodon like akkurat det men ville vel fjernet parentesen :-)

Taushet kan tyde på at NAS styre og ledelse har mistet taket og ikke tør/vil gå ut med noe som helst. Eller det kan bety at de ikke kan gjøre det. Fornuften tilsier at de burde sagt noe. Om det fører nedover vel..... da har en valget
Ha en fin dag logger av igjen :-) og andre synspunkter ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
09.06.2019 kl 18:22 3206

Hei Fred55, legger ved en kopi av det Sigmund20 skrev på en annen tråd: Han forklarer også at alle som shorter vil på en tidspunkt kjøpe tilbake aksjer.

"Nytt kursfall i Norwegian-aksjen

LUFTFART: Norwegian-aksjen er ned over 10 prosent etter trafikktallene som kom torsdag morgen, og utenlandske investorer får skylden.
OLAV GRAM DEGNES
Det var store forventninger til trafikk­tallene for mai, en måned hvor Norwegians største konkurrent var rammet av streik.

Fastiten ble et svakt fall i antall passasjerer hvor konsernsjef Bjørn Kjos peker på parkeringen av deres 18 MAX` som en stor bidragsyter. Selv om selskapet klarte å øke yielden fra 0,36 til 0,38 svarte investorerene med å sende aksjen ned nær syv prosent.

Fallet tiltok fredag hvor aksjen falt nye 4,08 prosent til 32 kroner. Aksjen har falt 10,69 prosent siden offentliggjøringen av trafikktallene.

Peker mot utlandet

Kjos fremhevet torsdag at selskapet leverer etter strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Investorer Finansavisen har vært i kontakt med i etterkant av trafikktallene gir Kjos et klapp på skulderen for nettopp dette.

– Ingenting vokser inn i himmelen, selv ikke for Kjos. Det er bra å stoppe veksten, og vi får håpe de klarer å få flyselskapet lønnsomt, sier en av selskapets største aksjonærer til Finansavisen.

En annen investor, som påpeker at han hverken har aksjer, obligasjoner eller er short i Norwegian, hevder utenlandske investorer og meglerhus har Norwegian på «salg».

– Aksjefallet med volum startet 1430 torsdag. Det er ikke like klart fredag, men volumet kommer etter 1430, og et fall på fire prosent er jo litt, sier investoren.

Stor shortinteresse

Investoren, som selv har base i utlandet, peker også mot de utenlandske fondsgigantene som shorter.

– Når du får Marshall Wace mot deg, et av verdens tøffeste hedgefond, er det andre forvaltere som kommer bak disse.

– Den eneste måten for disse å realisere er å kjøpe tilbake aksjen. Og da vil aksjen få et voldsomt løft, sier investoren.

Ifølge shortregisteret til Finanstilsynet er det omtrent 12,9 millioner aksjer som er utlånt. Dette tilsvarer 9,41 prosent av aksjekapital i Norwegian.

Odd Weidel i SpareBank1 Markets sa tidligere denne uken at det vil ta aktørene mellom fire og fem dager å realisere shortposisjonene.

Det ble fredag omsatt Norwegian-aksjer for nær 58 millioner kroner.

Norwegian"
Slettet bruker
09.06.2019 kl 18:21 3208

Emisjonen var vel ganske heftig overtegnet så de kunne hentet langt mer om de ville, men da på bekostning av eierandel hos Kjos og Kise.

Dette med at folk gjentatte ganger tyter om erstatningen fra Boeing forstår jeg ikke helt, virker som folk sitter litt fast og ikke klarer å tenke seg litt om. Hvordan kan de belrefte noe før det er avklart? Det er ulovlig. Løsning må foreligge og kostnadene må kartlegges før man kjører et claim. Kan da umulig være så komplisert å forstå dette...?
sognoksen
09.06.2019 kl 18:15 3212

Uten tvil den mest spennende aksje på børsen her kan alt skje?

Fred55
09.06.2019 kl 16:40 3280

Flere dager siden jeg har vært innom og skrevet her. Av forstålige grunner vil sikkert mange si. Har og tro det eller ei er optimistisk på NAS sine veier, men blir håpløst slik markedet er nå. Og ja er faktisk av forstålige grunner. Trafikk tallene var helt ok de. Ta med i betraktning at 18 max fly ikke er med og fyller opp. Sier seg selv at mengde passasjerer da er mindre og 2 % er ikke all verden. Mye annet var faktisk bedre en forventet.
Men når BK og ingen andre kommer med positive signaler ut over vage antydninger om erstatning fra Boeing og at dette var ok og nevner Max flyene, vel da blir det håpløst og ha noen som helst tro på selskapet og hva BK sier. Han av alle burde vite at sketisen rår som fortjent i markedet. "alle" tror at det kommer en emisjon. Er vel ett fåtall av de som ikke tror emisjonen kommer og når de da når de presenterer trafikktall. Burde de kommet med noe rundt dette. Om ikke mer en at det pågår og er i positive dialoger. ( om de er da:-) Nå tolker markedet motsatt
Uansett hva trafikk tall og annet hadde vært. Er det kun 1 ting som gjelder og det er resultat som kan vise at de ikke trenger enda en emisjon. En kan love og overbevise 1 gang. Han har klart det 2 ganger, men da må kommunikasjon til i forkant og underveis, for selv de mest optimsitiske blir skuffet og skaper usikkerhet når en ikke hører noe. Noe som fremkommer helt klart her ute. Ytterst få tror at BK klarer seg uten en ny emisjon og inntil dette er avklart sliter NAS og 20 taller virker uunngåelig.
Lykke til hilsen en som legger NAS i en skuff og venter på oppkjøp
Frodon
05.06.2019 kl 22:22 3369

Ja, de er det hundrevis av, så da leser du mye av interesse ;)
Frodon
05.06.2019 kl 22:05 3390

Hvilke nick mener du bidrar med informative innlegg på NAS trådene?
Frodon
05.06.2019 kl 19:28 3439

Det virker som du prøver å sette deg inn i ting, og du er et frisk pust på NAS trådene, da det virker som du har beina mer plantet på jorda enn de fleste andre på NAS trådene. Men er du ikke klarer over alle disse nickene med hundrevis av innlegg med gørr og rør? Det er ikke EN ENESTE PERSON som reagerer på dem, fordi innleggene er positive om NAS ???

Er ikke det dobbelt moral...?

Eks dette nicket, er dette bedre enn skriveriene jeg legger ut...?

https://forum.hegnar.no/user/150317/view?page=4
ToffeeMan
05.06.2019 kl 17:54 3488

Jeg blir alltid forventningsfull når det kommer nye, informative innlegg om Norwegian. Og like skuffet når denne Frodon puster liv i egne tråder med bare drit?
Fred55
05.06.2019 kl 17:52 3499

Frodon: Vi er ikke hundrevis som skriver positivt om NAS. Ja vi er endel og du er heller ikke alene. Utfordringen er at du skriver trolig mer en alle oss til sammen og greit nok det. Du pøser ut med det negative du klarer å få til. På dette direkte spørsmålet. Da kommer du med flåset svar og at vi ikke trenger en sau til :-)

Samtidig sier du at når selskapet er utenfor emisjon fare. Vil verdiene absolutt være fokuset. Trolig har du skrevet noe om verdier en eller annen plass, men på direkte spørsmål svarer du ikke. Om verdiene er vesentlig bedre og høyere en gjelden. Er det da emisjons faren som er utfordringen ?
Sett det litt motsatt vei. Du har gjeld på huset på 6,5 millioner. Huset har en verdi på 10 millioner. Du må så betale ett ekstra avdrag på 250 tusen. Hva gjør du da ? Selger en av bilene, båten, eller annet av verdi ? Eller låner du de 250 tusen for en kortere periode for du vet kr kommer inn?

Dårlig sammenligning men allikevel for å demonstrere at verdien er der. ( huset gjelden er ikke nødvendigvis 10 millioner, men vesentlig høyere en 6,5 millioner som er poenget) Trolig har ikke du som mange andre rettet fokuset mot hva som faktisk finnes av verdier i selskapet.
Om du ikke har så si nå heller klart fra at du ikke har oversikten fremfor å komme med sånne svar.
abban
05.06.2019 kl 16:41 3561

Det er ingen fare for emisjon Frodon, Kjos har jo allerede overbelånt aksjene sine. Han er nødt å fasilitere et salg av selskapet om de skulle få problemer med likvideten på høsten.
Så her er det bare å laste opp å kjøpe.
Fordon kan ha rett i analysen men trekker gal konklusjon.
Frodon
05.06.2019 kl 16:12 3585

Dette er veldig enkelt, dere er hundrevis som kun skriver om de positive tingene om NAS, dere trenger ikke en sau til ;)

Jeg har svart deg på dette før, når fundamentene er endret og selskapet er utenfor emisjons fare, vil verdiene absolutt være fokuset
Fred55
05.06.2019 kl 16:09 3596

Skjønner det Frodon. Når du da gjentatte ganger skriver om gjeld og alle utfordringer om fremtidig emisjoner osv. Mye du skriver er selvsagt av interesse. Hvordan klarer du da kun å formidle gjelde på 64,8 milliarder. men absolutt intet om verdier. Mener du oppriktig at gjelden er større en verdiene ?
Frodon
05.06.2019 kl 16:04 3243

Selvfølgelig har jeg oversikt over alt slikt. Jeg har egne oversikter over hva alle de forskjellige meglerhusene som følger et børsselskap mener om aksjene og oversikt over guidingene, før jeg vurderer å kjøpe en aksje. I analysene fra meglerhus står det ofte hva som ligger til grunn for kursmålet de bruker, så jeg justerer tallene etterhvert som de blir endret.
Fred55
05.06.2019 kl 15:17 3273

Frodon du er vel en av de som skriver om gjelden på 64,8 milliarder. Trolig vet du da også hva verdier NAS har ?
Fred55
05.06.2019 kl 10:49 3318

De siste dagene har en sett en svak endring oppover og har nok trolig sammenheng med tallene i morgen. Vil trolig sende den i en eller annen retning :-)

Ellers er det litt merkelig når en leser på Hegnar sin fremside. Alt som er "negativt" rundt NAS blir hengende igjen lenge på fremsiden blant de første tingene en leser. Typisk er det at MAX flyene ikke flyr før desember. Samme dag kom det faktisk fra annen aktør at en trodde de var i luften i august. Spiller for så vidt ingen rolle hva en tror :-) de flyr når de er klar. Poenget er hvorfor la den mest negative henge igjen ? Er veldig mye likt dette på Hegnar og en del andre finans forum. Er det avhengig av hvem som skriver. Har de ett negativt syn vinkles det negativt ? Uten at en ser andre løsninger ?
Skrives igjen og igjen om emisjons faren og 2,5 milliarder som skal betales ved utgangen av året. At gjelden er nesten 65 milliarder osv. Om en leter rundt så finner en ingenting eller lite om hva gjelden er på og hva de faktiske verdiene er. Hadde gjelden vært 30 milliarder så skjønner jo alle at NAS ikke hadde hatt like stor fly flåte og annet. Mitt poeng kan noen forsøke å skrive om hva gjelden faktisk er i verdi ? I min verden så er det ok med gjeld om en klarer å betjene den og leve med den så fremt verdiene er mer en den faktiske gjelden :-) Med en så stor og ny fly flåte som NAS har har en faktisk verdi. Inngåtte avtaler om nye fly har også en faktisk verdi når prisen på avtalte fly kjøp er vesentlig billigere en det flyet koster i dag. Med andre ord, så hadde det vært mer nytte i å skrive om hva NAS har av verdier kombinert med hva gjeldsbyrde de har. Selvsagt sitter en med usikkerheten rundt de 2,5 milliardene som skal betales ved utgangen av 2019 og de 2 mindre forfallene i 2020. NAS og BK gjentar mange ganger at ny emisjon kommer ikke. Og jeg med mange andre tror ikke det. Før en emisjon vil nok selskapet heller stykkes opp selges på billigsalg og avvikles. De fleste aksjonerer vil nok få mer igjen for sine aksjer på den måten fremfor ytterlige emisjon. Og da er det jo heller litt interessant og se hva kan det selges for med ren oppløsning fremfor emisjon. Tror ikke det er aktuelt i det hele tatt, men det er skrevet for å åpne øyne for hva faktiske verdier er i NAS ikke bare fokus på gjelden. Nå presses det og presses det nedover tydelig som BK av utenlandske investor grupper. Klart at ett eller annet er under oppseiling. Det store spørsmålet er hva og hvorfor ingen innside kjøp ? Noe er på vei så for tiden vise hvem som vinklet det mest riktig ?
Fred55
04.06.2019 kl 07:23 3421

Da nærmer tiden seg så at kjøper siden tok litt styring og dro siste tiden i går. Er nok rimelig mye tett på nå. Mye av shorten er satt rimelig lavt og en del på lavt 30 tall. Antar det ligger litt press om vi skulle gå litt kraftig opp på tafikk tallene til uken. Kan det være duket for noe frykt om de kliner til med tildels kraftige overraskelser her ? Er fort opp under15 til 20 millioner aksjer altså ca 10 til 15 % short som da skal dekkes inn. Synlig og ikke synlig short.
Jo lavere short er satt jo større risiko sport er det. Tiden får vise, men som en kjenner til er det mye som skjer innen bransjen
Fred55
03.06.2019 kl 10:36 3502

Så dette før i dag. Han sier jo klart at det er nærmest nødt å bli konselderinger i bransjen. Og leser en litt mellom linjene er det nok noe de ser på arbeider med, men selvsagt ikke kan si noe om. Skandinavia så er det vel strengt tatt kun ett selskap det er snakk om. Tror nok SAS er for "spesielt" med sine foreninger og knytte det inn i dagens virksomhet. Tror jeg rett og slett ikke de tørr.
Kantarell
03.06.2019 kl 09:52 3545

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/06/Oppvasken-i-flybransjen-er-paa-overtid
Interessant video. Carsten Spohr blir spurt om eventuelt "deal" med UK - scandinavian business og svarer: That will be up to the owners!
Lufthansa-sjefen er interessert til å ekspandere selskapet...

Fred55
03.06.2019 kl 09:28 3583

Det hele er jo rimelig enkelt å se fra deres side. Som Frodon har skisserte flere ganger på adskillige tråder. Det er de 3 neste forfallene på renter, som er en av hoved årsakene til NAS sin brutale nedgang. Mange mener enkelt forklart at de ikke klarer å betjene denne gjelden uten å måtte ty til ytterlige emisjon. Og er en av den oppfatningen og sterk i troen på at de ikke klarer det. Så er det rimelig forstålig at en ikke har troen på NAS. Må de hente inn la oss si 4 milliarder innen la oss si ett år. Og dagens kurs på 32 presses ned til 25. Vel da snakker vi selvsagt om en kjempe utvanning av aksje kursen. Før siste emisjon var det vel 46 mill NAS aksjer i emsijonen i vår ble det utsted ca 90 millioner aksjer til. Slik at det nå er 136 mill aksjer. Skal NAS da hente inn la oss si 3,85 milliarder som noen mener er det riktige. Og de må hente inn til 15 kr pr aksje som atter noen mener. Da får vi sånn ca 250 millioner nye aksjer. Og da skjønner mange at de som hausser ned og atter ned at NAS taper penger ikke tjener bra nok osv osv skriver fortløpende negativt. Og kun ser emisjon som eneste løsning. Da er det ikke lett :-)
11.12.2019 forfaller 250 mill EURO med 7,25 % rente
07.08.2020. forfaller 964 SEK til 5,5 % rente
21.11.2020 forfaller 250 mill MOK til 5,41% rente

Altså tilsammen gått i underkant av 4 milliarder innen ca 1,5 år.

Så kommer de positive tingene som går i motsatt retning av hva Frodon og meglere og mener. Mange som meg ser det mer positivt og ser følgende løsninger for NAS.
Det er at NAS faktisk viser at de har klart å endre drift fra vekst til lønnsomhet og at de dermed ikke trenger emisjon som beskrevet over.
Det er at NAS faktisk har andre verdier de også kan hente kr fra. Dette kan være salg av deler av virksomheten
Det er at NAS rett og slett selges og får en akseptabel pris. Verdiene er større en gjelden. ( noe mange om ikke de fleste er enige i )
Det er at NAS blir en del av annet selskap omstruktureres JV eller lignende.

Altså er det 2 hoved veier og en må selvsagt selv velge hva vei en tenker er den riktige, Sterke short krefter styrer kursen nedover og har nok sammenheng med fremtidig oppkjøp spekulasjonene rundt dette. Uansett er så store short posisjoner en risiko sport, om den da ikke er en ren del av ett oppkjøps raid som pågår. Da blir det største spørsmålet om hvor lenge det kan pågå før det atter kommer rykter om oppkjøp/eller bud kommer. AIG satser trolig stort for konsolidering innen fly bransjen vil komme. Det er så gått som alle enige om. Selskaper vil ha ytbygde rute nett god drift og ikke minst en moderne fly flåte.
Så for vi se hva dagen/uken/måneden bringer av nyheter og hva short kreftene klarer å få til. Og ikke minst hva rykte som er den største vinneren i tiden som kommer, før fasit ligger der :-)
Frodon
02.06.2019 kl 23:52 3655

Jeg kjenner analysene til Pareto meget godt, har du hørt sendingene dems om NAS de siste årene? De har bommet totalt, men det kunne ingen vite den gangen. Nå vet vi bedre og analysene med lave kursmål treffer perfekt til nå. Så vil tiden vise om NAS klarer seg uten enda en krise emisjon.

Jeg har sagt det mange ganger nå, med JV partner eller oppdeling av selskapet, kan de klare seg uten emisjon. Hvis de ikke tjener mye mer enn det som er guidet i sommer, er sannsynligheten for enda en emisjon veldig stor.

At dere sitter på 17 mai å skriver på HO, mens vi andre er ute å feirer fedrelandet, får dere ta på egen kappe...
Fred55
02.06.2019 kl 23:15 3671

Frodon driver vel ikke og sprer løgner er vel å strekke det langt. Slik jeg ser det vinkler han det negativt nærmest fra A til Å. Hans måte å skrive på her inne og kan jo lese ut fra det han skriver at han enda ikke er i NAS. Sier han ikke er short, men er nok muligens en av de som hiver seg på når det begynner å endre seg og kursen stiger oppover. Når vet bare han :-) Opplever at han denne helgen har vært litt mindre negativt en tidligere så mulig også han ser at tiden muligens er moden for inngang :-)

Det meste ang BHK og 699 millioner grunner har nok sammenheng med at han også har trodd at dette var aksjer som var sterkt belånt og derfor arguimentert for at tvangsalg ville måtte komme. Ellers har vel Frodon en form for "kjærlighet" til de meglere som er meget meget negative og hører kun fra den siden og svært lite på argumenter mot. Gjelden er ikke noe tema for han da dette kommer til å knekke NAS i følge megler standen. Vel vel tiden for vise. Og husker jeg ikke helt feil var Frodon nicket ikke i bruk i dagene etter 16 mai. Mulig det skriftes ut til uken :-)
Frodon
02.06.2019 kl 17:00 3758

Har du ikke klart å dokumentere en eneste løgn enda? Lurer på hvorfor ???????????
hstray
02.06.2019 kl 16:43 3783

Spurt deg før Frodon. Hvor mange aksjer short har du i NAS ? Du trenger ikke lyve. Jobber du for personer som er short og får betaling for å sitte på Hegnar forum 24/7 og starte negative NAS tråder. Du sitter å dikter opp sannheter som ikke har rot i virkeligheten. Et godt eksempel er de 4-5 trådene du har som omhandler tvangssalg av Kjos norwegian aksjer.
Frodon
02.06.2019 kl 14:48 3824

jeg er enig i det, noe er på gang i NAS aksjen. Flere og flere ser at NAS ikke vil klare seg økonomisk uten en endring i fundamentene og flere og flere går short i aksjen da de venter videre nedgang i aksjen.

Aksjen har brutt ned igjennom emisjonskursen på kr 33, og kr 33 fungerer nå som en enorm motstand ved reaksjoner opp igjen. Nå vil enda flere begrense tapet sitt og selge aksjene de fikk til kr 33, så de slipper å tape alle de pengene også
Kantarell
02.06.2019 kl 14:19 3854

Man kan spekulere at det faktisk ventes en kjøp og at han er vilje til å selge. Da vil IAG kunne jobbe videre med eventuelt utvikling av Nas.
Det er ingen tvil at noe er på gang. BK sier det selv "utenlandske investeringer shorter aksje" og at nas-aksje er merkelig lavt priset for tiden.

Aksje verdi slik den er i dag kan gå begge veier. Shorter presser prisen ned flere uker fremover slik at "utenlandske aktører" legger en lavt bud på hele selskapet.
Men tross alt kaoset i markedet sier Christian Lie "Verdens mest kjente investor, Warren Buffett, har sagt at alle burde egentlig se på sine aksjeinvesteringer som om det var eiendomsinvesteringer. Mens mange er veldig opptatt av kortsiktige verdisvingninger i aksjemarkedet, går vel de færreste innom den lokale takstmannen hver uke for å få verdsatt sine eiendommer."

Redigert 02.06.2019 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 12:55 3899

Kan det ha å gjøre med at en evnt JV partner vi være forstyrrende i forhold til salg av NAS?
Frodon
02.06.2019 kl 11:33 3959

Hvis NAS taper egenkapitalen, er priset til 4 milliarder og trenger 4 milliarder i frisk egenkapital, vil dagens aksjonærer sitte igjen med aksjer i NAS verdt kr 0. Det er nok mange på NAS trådene som ikke kan noe om dette, men muligheten er her for at de lærer dette på en dyr måte i NAS.

NAS må selge fly, og når nye fly kommer, vil gjelden ØKE. NAS må selge flere fly enn de mottar for å holde gjelden stabil. En JV partner eller utskilling av den nye flyparken kan løse dette problemet. Men hvorfor gjør ikke Kjos dette? Er det noe som stopper dette pr dags dato eller tar det bare «for lang» tid...?
solb
02.06.2019 kl 10:41 4002

En veldig bra gjennomgang som jeg støtter fullt ut. Men likevel er det et viktig forhold som du ikke berører.
At det er den voldsomme shortingen over tid som har har sendt kursen ned, er jo hevet over tvil. Og hvem er det som har gjort dette mulig? Jo, det er aktører som har stilt aksjer til rådighet for utlån i stor stil. Hvorfor gjør de dette? Det kan umulig i denne situasjonen som NAS befinner seg i, være å tjene lusekroner på renteavkastning på 2,5%. De må vite noe mer om at NAS over tid vil greie alle sine forpliktelser og slett ikke nærme seg konkurs.
Kjos og Kise har gjort dette før! Da så vi store overskrifter om milliongevinster på å ha lånt ut til shorting. Jeg er ganske så sikker på at historien gjentar seg. Alle har hørt om Fugl Føniks.
Fred55
02.06.2019 kl 10:14 4034

Ja nesten 65 milliarder er enorm gjeld det er alle enige om, men det viktige er jo som du skriver at klarer en å betjene gjelden og ikke minst verdiene de vitterlig nok sitter på. Slik som det står i artikkelen er jo dagens markedverdi på NAS ca 4,4 milliarder. Trekker en bort NOFI på ca 2,2 milliarder sitter en igjen med en verdi på 2,2 milliarder. Inn i disse 2,2 milliardene er 3 friske milliarder fra emisjonen samt EK de hadde før emisjonen.
At NAS nå børs messing priset ser ut som ett konkurs bo ser en jo rimelig klart. Samtidig skulle en tro at det var sterke triggere som heller skulle vist det motsatte.
Men som alle sikkert er enige om er det sterke krefter som mener NAS er overpriset og begrunner det med den enorme gjelden og at det kommer flere tildels større låneforfall i 2019 størt og så noen nye i 2020. Underveis mot disse forfallene vil det tjenes penger og de negative mener NAS på denne veien vil tape penger og dagens EK ikke vil være nok til å betjene disse forpliktelsene og da må ut å hente inn mer EK i enda en emisjon og da blir det som alle skjønner ytterlige utvanning og vi dagens aksjonerer vil sitte med ett mindre og billigere lodd i NAS. Tror en sterkt nok på dette ? Da vil en selvsagt vinkle absolutt alt en skriver og tenker om NAS fremstå som negativt og kursen vil falle og falle.
På toppen av alt dette vet vi at NAS er til salgs enten rent salg eller sammenslåing eller lignende. Legger vi til at fly bransjen generelt sliter så er jo dette også ett form for + når en ønsker NAS nedover. På toppen av det hele får en hjelp av aktører som i stor stil shorter NAS og ytterlige presser prisen nedover. Bare den synlige shorten nærmer seg 10 % og vi må anta at det ligger en del skjult short der ute også.
Med andre ord er det veldig mange ting som ligger til rette for at NAS kan presses nedover, men ting kan snu rimelig kjapt og fort. Om passasjer tallene til uken vil hjelpe i noen retninger er usikkert. Kan helt sikkert vinkles i den retning en ønsker. Men har selv en tro på at det vil komme andre signaler ang flere som ser på NAS og den miljøvennelige fly flåten som er rimelig ny om fremtidige fly kjøp avtaler osv osv.
Med andre ord så er det ikke så veldig mye som skal til før flere ektører snur i døren og skjer dette raskt fort og samtidig da blir det vanskelig å forsvare shorten, vel å merke om det ikke er samme som eier aksjer som shorter til seg selv gjennom strå selskap for å presse bruden ned i forkant av oppkjøp :-)
Spennende juni/juli blir det uansett og tror nok mange sitter å tenker som meg. Snitte enda mer ned eller sitte hold på gjerdet :-) Og vente litt til.
Uansett lykke til
micke78
02.06.2019 kl 07:36 4126

”Enig og tror IAG er på banen , da gjelder det å holde kursen nede inntil bud er gitt, shortingen vil derfor fortsette ut juni” i oriflame såg man exakt samma scenario, slutade med utköp, blankades från 400 kr till 160, bud 220..... budet (utköpet- budet annonserades första gängen för ett år sedan) så jo, tragiskt nog spelar FA mindre roll, om. Bud förbereds.
hstray
02.06.2019 kl 02:54 4180

Veldig variabelt iht WiFi i BA fly. Dette gjelder Long og short houl
Mr Fox
01.06.2019 kl 20:26 4258

Norwegian har ikke wifi på dreamlinerne sine, de har riktignok sagt at det "snart" skal installeres. BA har i motsetning wifi på 90% av flyene sine.
minsin
01.06.2019 kl 19:08 4304

Det virker som om shortene - ikke bryr seg om positive nyheter . For min del tror jeg at den aktøren(e)som ligger bak shortingen , kommer til å være short uavhengig om fremleggelse av trafikk tall / Q2. Enig og tror IAG er på banen , da gjelder det å holde kursen nede inntil bud er gitt, shortingen vil derfor fortsette ut juni
Juli er vel mnd der man tror IAG kan fremsette bud.men det kan godt være andre som kommer med bud ...easy jet eks.
nå som mediene spekulerer i at NAS kommer til å velte...konkurs er sannsynlig, synes jeg at det virkelig er bein tøft av de som låner ut aksjer.
Vil derfor tro at de vet hva de gjør , og har vurdert mulig bud på NAS.
Når det også indikeres at folketrygdfondet har lånt ut aksjer til short - må noen vite mere enn andre.

Som jeg tidligere har påkekt så er "MAX" ordren til NAS - unik. avtalen de gjorde i 2012(ca 100 fly/100 i opsjoner) . har en premie på ca 200 mill USD pr fly, i forhold til dagens prising- de som kommer med bud vil i tilegg stille seg tidlig i køen.

Mange har hevdet at NAS sliter med enorm gjeld( 60 mrd ) - vel flyselskapet sitter med 16-18 mye max fly ( dagens verdi ca 20 mrd) ..resterende flåte(ca 62 fly) vil da ha en verdi på 40 mrd (650 mill) - fratrekk av dette kommer seff andre eiendeler utenom fly.dagens fly flåte er bare 3,5 år gammel.
For meg kan det virke som ett bud - vil sikre det nye selskaper inn i nye markeder ( Skandinavia- Argentina- US ) i tillegg til å få en fremtidig besparelse på 15 - 38 mrd på nye Max fly.
Selv om 60 mrd er enorm gjeld - kan man enkelt regne seg frem til at den kan forsvares.

Om IAG skulle overta NAS for 15-20 mrd ( 140 kr aksjen), vil dette være småpenger sammenlignet med fremtidig besparelse på fly og tilgang til nye markeder.

Ser det har vært sammenlignet NAS/SAS - enig de har forskjellige måter å drifte på mht piloter.
SAS har brukt sine emisjoner på å opprettholde dagens ineffektive drift
NAS har brukt sine emisjons penger på ekspansjon . en vesentlig forskjell
Redigert 01.06.2019 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
hstray
01.06.2019 kl 17:59 4341

Skal IAG prøve seg på NAS en gang til så vil de velge en annen strategi enn sist. Det er helt sikkert. Visst man leser alle rapporterer fra IAG, samt snakker med insidere i flybransjen i UK så rapporteres det om at IAG flyr halvfulle fly på langdistanse ruter hvor de har møtt konkuranse fra nettopp Norwegian. Dette gir tydelig incentiver til ledelsen i IAG til å handle. Norwegian flyr med helt nye fly, dreamliner, har betydelig bedre priser sant tilbyr WiFi. I UK sliter bedrifter med inntjening pga brexit etc. bedrifter velger derfor alltid billigst billett og den er ofte med Norwegian. Såfremt norwegian leverer gode trafikktall til uken, 6.6 (da vet vi 2/3 av hvordan Q2 blir) og short fond ikke startet inndekning, da vet vi at de muligens har en annen agenda som Fred trekker frem. God lørdag
Fred55
01.06.2019 kl 15:08 4418

De siste dagene var enda merkeligere en tidligere for oss som følger NAS. Var nede på 30 tallet før den snudde opp igjen. Det var igej de samme spekulasjoner fra diverse meglerhus og ikke minst de samme forstå seg påere. Og er jo for all del mye riktig i det de skriver. De begrunner det med manglende tillit og at de slett ikke tror at NAS klarer gjelds forpliktelser. Først nå i 2019 så i 2020. Dette er hele grunnlaget for at de ikke har troen på at NAS vil klare seg.
Selvsagt med god hjelp fra det tragiske rundt ulykkene med MAX flyene og generelt en tung bransje. Og selvsagt at de mener det nærmer seg tvangsalg fra Kjos og BHK sin aksjer. Ut fra alt dette negative en klarer å samle og sy sammen, så velger de å prise NAS fra alt fra 15 kr til de mest optimistiske til 100 Kr
Selv er jeg blant de optimistiske som alle vet.
Og nå er det endelig kommet svar fra BK og at han også reagerer på den lave kursen. Men det viktigste er at han kontant avviser at det vil komme aksjer på tvangsalg. Er klar på at de ikke er lånefinansiert. Er nok mange som nå vil skjelve litt og skaper nok usikkerhet. Han er også klar på at han "vet" at de er utenlandske som stort driver og shorter NAS. Trolig vet han mye som han faktisk ikke kan uttale seg om i det hele tatt. Han sitter sammen med andre innsidere på ca 17 % av NAS sine aksjer. Noe kan muligens være lånt ut til shortere ? Usikker på om det mått vært varslet via børs ? Noe som kjenner til slike regler ? Eller er det kun salg som skal varsles. Når ca 10% er shortet så er det jo rimelig klart at større aktører er inne og styrer som han sier.
Tror mye av hva vi kan forvente av NAS vil komme frem innen juni måned. Han og finans direktøren er klar på at det ikke bli emisjon og at lån er ok. Gjeld stor men en topp moderne fly flåte oppbygd bra rutenettverk osv osv.
Legger en til at så og si alle er enige om at NAS enten selges eller inngår i ett eller annet JV system. Da blir det for meg ganske så enkelt og tenke at AIG trolig er på banen igjen. Slett ikke mulig at de denne gangen har satt andre til å få kursen ned. Kjøpe låne ut shorte og holde ett press på NAS slik at de selv kan komme på banen i juni. Tipper da at vi vil se at det først kommer inn flaggmelding om at 1 eller 2 større poster er satt på megler konto, før vi får vite hvem og hva som er under veis til å kunne skje. Fremdeles ut fra det jeg klarer å lese og vinkle på en positiv måte der andre ønsker å vinkle det negativt. Så er nok NAS solgt eller på annen måte synligjort sine verdier og at en da fort havner mellom 50 og 80 kr pr aksje. Noe jeg tror mange kommer til å være bra fornøyd med :-)

Ha en fortsatt fin fin helg
hstray
30.05.2019 kl 15:29 4579

Norwegian med Kjos kompani har fokus på drift. Nå er det trafikktall til uken, 6.6. Da vet vi 2/3 av hvordan Q2 blir.JV eller informasjon om refinansiering av NAS07 hadde vært godt for kursen. Short fond benytter ulike algoritmer aktivt for å kjøre ned kurs, og ta ut stopp loss. Norwegian må ha ekstrem fokus på drift, da en ny emisjon vil være uten Hbk og da er utvanningen fullstendig. Trafikktall for april var ekstremt bra. Så er spørsmålet om dette forsetter,og svaret kommer til uka
Ypsilon 7
30.05.2019 kl 14:14 4622

Tror på pkt 4 i trådstarters alternativer, ikke minst på grunn av BKs uttalelser at han ønsker å skape en global lavprisallianse innen flysektoren. Dét tror jeg han får til.