Quantafuel

tingen2
QFUEL 27.05.2019 kl 20:25 91395

Noen som har synspunkter her, virker spennede. Siden vi allerde råkjører på den grønne bølgen med Nel,Hex,Sship,tomra osv...

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Quantafuel-er-i-dialog-med-Roekke-stiftelse

Synspunkter mottas med takk.
H-Capital
10.12.2019 kl 18:25 8522

Hadde vært interessant å fått vite kontraktsdetaljene med Geminor
Slettet bruker
10.12.2019 kl 20:32 8463

Å skaffe plast burde være det minste problemet til Quantafuel. Men bra å sikre seg konkrete avtalepartnere. Utover det ville jeg ikke lagt så mye i denne nyheten.
Slettet bruker
10.12.2019 kl 23:16 8397

Plast er et begrep som betegner mange forskjellige produkter, med vidt forskjellige egenskaper, og ikke alle typer plast er egnet for pyrolyse, derunder plasttyper som inneholder (mye) oksygen og nitrogen:
http://vxz.eu/2019-05-07__QFUEL_10__Quantafuel.DK_Skive-plant_and_partners.pdf
fra
http://affaldskontoret.dk/onewebmedia/Quantafuel.pdf
og
https://finansavisen.no/forum/thread/29007/view/1001141

Vil tro at Quantafuel ønsker renest mulig plast[avfall] som ikke holder rester av produktet plasten "beskyttet", som f.eks. hårsjampo, ketchup, majones, etc.
Redigert 10.12.2019 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2019 kl 11:37 8314

Det er tydelig at det er innkjøringsproblemer ved anlegget i Skive. Testproduksjon var tidligere annonsert til først på sommeren, deretter til slutten av oktober, så til Q4 ref Q2 rapporten, og nå på nærmest ubestemt tid. Noteringen på Merkur Market var annonsert til slutten av november, men er nå utsatt til neste år.

Det har tydelig trøblet seg til for selskapet. Uforutsette problemer har oppstått i dette å bringe en prosess over fra en laboratorieprosess og til en industriprosess.
nutellut
11.12.2019 kl 12:43 8290

Det du skriver vet vi ;-) 😁 interessen for aksjen er likevel stor i markedet. I tillegg har de endret fokus og satset på å øke Naftadelen etter at BAsf kom inn i oktober- ikke lenge siden
Slettet bruker
11.12.2019 kl 17:26 8225

Ja, nutellut
Har du noe nytt å bringe på banen?
Slettet bruker
15.12.2019 kl 20:01 7917

Hei hei,

Noen enkle linker å se innom for nyheter:
https://www.facebook.com/QuantafuelSkive/
https://www.linkedin.com/company/quantafuel-skive/?originalSubdomain=no

Lå en timelaps video på FB hos de, men den stoppet før bygget kom opp.
Ser det er stille på de to kanalen pr nå, men kommer kanskje noe.
nutellut
18.12.2019 kl 23:02 7663

Får ikke Quantafuel til å resrikulere PET plast (Polyethylene Terephthalate) så kan Ioniqa fikse biffen på et anlegg med kapasitet på 10 tusen tonn/år. ca 1/2 av det nroske PETforbruk - men her til lands resirkuleres disse flaskene https://www.tu.no/artikler/vil-resirkulere-opptil-25-prosent-av-all-plast/481109?key=cc1AlNMq
H-Capital
24.12.2019 kl 14:33 7365

Med så mange triggere det kommende året, med mulig sanksjonering av nye prosjekter, oslo notering, videre utvikling av teknologien sammen med Basf så mener jeg 2020 kan bli et veldig godt år for alle som er investert.

Blir veldig spennende allerede nå i januar når de starter opp produksjonen! Ønsker Bøhn og Co masse lykke til, og god jul til alle aksjonærer! Vi gleder oss til updates :)
Slettet bruker
30.12.2019 kl 12:37 7050

Ser frem til oppstart og avklaring rundt avtale i DK samt notering.
Slettet bruker
06.01.2020 kl 14:18 6667

Hei KBohn,

1. Når forventes det svar på punkt 2 om godkjenning som materialgjenvinning?
2. Er alt mekanisk nå på plass og oppstartsprosedyrene er i gang?
3. Noe fremdrift med oversetting av dokumenter mm ifht notering på Merkur?
Slettet bruker
06.01.2020 kl 16:40 6591

Quantafuel er scam og hype. Bruker utrolig mye mer energi på å lage fuel av plast, kontra forbrenning til energi. Spetalen var heller ikke imponert:
Han snakker om Quantafuel 12min og 29 sekunder uti intervjuet.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/12/31/7485352/spetalen-og-moraeus-hanssen-om-investeringer

Det er godt mulig å ri hype bølgen til selskapet, men noen kommersiell sukess kan det aldri bli.
belpasso
06.01.2020 kl 16:58 6576

For det har sikkert Spetalen god greie på.... "I think there is a world market for maybe five computers."
Slettet bruker
06.01.2020 kl 18:44 6542

Du kan ikke trylle med matte og fysikk. Spetalen er utdannet petroleums ingeniør, så han kan kjemi godt.
Slettet bruker
06.01.2020 kl 19:02 6534

Hva Spettet sier, legger jeg liten vekt på. De siste årene har han flere ganger uttalt at aksjemarkedet ville kollapse, og han har derfor vært sterkt undervektet i aksjer, ca 15% av formuen, resten i banken. Vært flere artikler om det i både DN og FA. Og med den spådommen har Spetalen bommet så det suser.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Ang ditt punkt 3

05.12.2019 skrev KBohn på denne tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/29007/view/1258223
FØLGENDE:
"Som opplyst under 3Q rapporten venter vi på at aksjene til BASF blir VPS registrert. Det har tatt veldig lang tid grunnet behov for oversetting av dokumenter og hvitvaskingsregler. Vi lister straks dette er klart. Utsettelsen har ingenting å gjøre med Skive."

Selv om aksjene til BASF ble registrert i VPS 18.12.2019, er det fortsatt intet nytt om børsnoteringen:
http://otc.nfmf.no/public/company/487.html

Slik skaper NULL tillit. Ikke rart aksjekursen nå er ned nesten 25% fra toppen.

Min mening er uforandret:   Ingen børsnotering før Skive er i produksjon.

Redigert 06.01.2020 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
KBohn
07.01.2020 kl 00:10 6449

Hei

Noen korte kommentarer;

1. Spetalen må, som alle andre, få lov til å mene hva han vil, men vi bruker altså i all hovedsak energien i plasten til å drive prosessen. Og antall fat/liter produsert er basert på faktiske tall fra testproduksjon.
2. Vi produserer ikke olje. Vi produserer nafta/diesel
3. Vi skal ikke konkurrere med Mongstad i størrelse. Vi skal bygge anlegg som tar 100.000 tonn plast i året. Det er et lastebillass hver annen time.
4. Jeg håper og antar at også BASF kan noe om kjemi.
5. BASF sine aksjer er registrert i Brønnøysund, men de mangler VPS registreringen. Vi lister på merkur når det er i orden. Desverre har det tatt alt for lang tid, hvilket er beklagelig.

jeg kan ikke kommentere på spørsmål om fremdrift/oppstart. Det er naturligvis hva alle venter på. Vi kommer om kort tid med en oppdatering på dette i form av en pressemelding.

Mvh

K Bøhn
Redigert 07.01.2020 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2020 kl 00:48 6434

Tusen takk for oppklaring  :)
BASF er nok vesentlig bedre på kjemi en Spetalen.
Redigert 07.01.2020 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2020 kl 15:02 6227

Og hvilke IBM CEOer har hatt noen som utdannelse eller jobberfaring innenfor IT eller realfag, bortsett i fra nåværende IBM CEO Virginia M. Rometty?
nutellut
07.01.2020 kl 16:57 6177

håper du får fradrag på inngangskursen om det er aktuelt. Du får i alle fall fradrag for troverdighet i innlegget 😉
Slettet bruker
07.01.2020 kl 18:01 6134

Ser frem til oppdatering fra Quantafuel nå. Innen kort tid, det lover bra 👍

Som nevnt tidligere har jeg virkelig troa på samarbeidet med BASF, og så får vi ha respekt for at ting tar litt lenger tid enn vi skulle ønske. Litt tålmodighet nå, så skal dere se at BASF+QUANTAFUEL=🚀🚀🚀
Redigert 07.01.2020 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2020 kl 21:17 5893

Quantafuel fremstår som et mye bedre bet:
https://finansavisen.no/nyheter/miljo/2020/01/08/7487247/richard-branson-stottet-esg-selskap-far-100-millioner-og-satser-i-norge
Hvis de klarer å få Skive i lønnsom drift.
nutellut
09.01.2020 kl 12:20 5731

Synd på BASF som overså denne "plastic til ny plastikk" vidunderet og må slite sammen med QFUEL ;-) "Dec. 9, 2019 /PRNewswire/ -- INEOS Styrolution, the global leader in styrenics, and Agilyx, the leader in converting post-consumer plastics to low-carbon fuels, chemicals, and plastics, announced today they are advancing the development of a polystyrene (PS) chemical recycling facility in Channahon, Illinois"""
Redigert 09.01.2020 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
SilverTailFox
16.01.2020 kl 14:16 4765

Når kommer Q4 raporen for denne. Kan ikke finne en Finans kalender for Qfuel.

Er det noen som vet om de har startet bygging av de andre 2 fabrikkene eller venter alt på Skive.

KBohn, Hvis Børsnotering er planlagt når skive er oppe og gå, vil det si at det ikke blir notering på Merkur først siden dette har trukket ut, eller blir det børsnotering når Skive + de 2 andre er oppe og går ?
Eller blir det børsnotering når en trenger eventuelt penger til og bygge enda flere fabrikker for og kombinere expansjon og penge innhenting ?

ArveAnd
16.01.2020 kl 19:16 4600

Anbefaler dagens intervju med Pareto:

https://www.paretosec.no/visning?itemId=Aktuelt:976
SilverTailFox
17.01.2020 kl 07:07 4479

Fantastisk.
Dette ga jo svar på alt. Holder på og teste og har plan og få det opp og gå i løpet av Q1, Gå på mercur men ikke hente penger snart 1-2 mnd hørtes det ut som.
Starte opp 2 Enda større fabrikker med enda bedre marginer og muligheter.
Får de dette til så er det jo uante muligheter. Jeg har lastet opp jeg :-)
Dette er vel noe av det mest spennende med aksjer og være med de som starter opp og tørr og gå nye veier.
Lykke til.

Slettet bruker
17.01.2020 kl 12:10 4379

PDF av presentasjonen QFUEL holdt på Pareto Securities’ Power & Renewable Energy Conference i Oslo 16.01.2020:
http://vxz.eu/2020-01-16__QFUEL__Presentation@Pareto-Power-&-Renewable-Energy-Conference-2020.pdf


Synd at QFUEL ikke umiddelbart legger ut ALLE presentasjoner de holde på hjemmesiden sin  :(
Håper at KBohn sørger for forbedring på dette punktet.

Redigert 17.01.2020 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2020 kl 12:45 4353

I Pareto intervjuet/videoen sier Quantafuel CEO Kjetil Bøhn at han nylig hadde et møte med Vitol CEO Russell Hardy i London, og at det i Financial Times (FT) neste mandag er et intervju med Russell Hardy. På side 2 i presentasjonen QFUEL holdt på Pareto Securities’ Power & Renewable Energy Conference i Oslo 16.01.2020 er det et faksimile utdrag av intervjuet med Russell Hardy i FT 14.01.2020.

Har lest intervjuet med Russell Hardy i FT 14.01.2020:
https://www.ft.com/content/fd5fced8-2251-11ea-92da-f0c92e957a96    (KUN FOR ABONNENTER)

Quantafuel er indirekte nevnt i siste avsnitt i intervjuet:
«As if to make the point, as the interview ends, Mr Hardy greets the founder of a plastics-to-diesel company.
“We’re going to turn it into the biggest plastic recycler in the world.”»


Hvordan snike seg forbi betalingsmuren til FT og lese FT intervjuet med Vitol CEO Russell Hardy:
1:  HØYREKLIKK på linken:  https://www.google.com/search?q=Why+Vitol+boss+to+boost+performance+site:ft.com
     og velg "Åpne linken i inkognitovindu". Jeg bruker nettleseren Chrome.
2:  I det nye inkognituvinduet, høyreklikk på første treff (Why Vitol boss will 'kick butts' to boost performance | Financial ...)
     og velg "Åpne linken i en ny fane".
3:  Ikke skift til den nye fanen før siden i den er ferdig lastet.

Redigert 17.01.2020 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2020 kl 13:50 4166

169,- på OTC.. i podcasten sier de at de skal bygge mer men da må de ha mere penger. 180mill i minus og tung bygging så er det jo en aksje med stor risiko? Jeg synes aksjen er spennende. Hr de tenkt å tjene penger i 2020?
Slettet bruker
18.01.2020 kl 17:16 4107

Kan betale med inntekter fra Skive og/eller låne penger.
Slettet bruker
19.01.2020 kl 14:49 3948

Hvis de kommer igang i Tyskland med innsamling av plast så kan dette bli et lite eventyr? Er det realistisk med 60 MT i 2021 Og ebitda 8.9musd?
Slettet bruker
19.01.2020 kl 21:01 3709

Er det ikke det wov gjør?
Omdanner gassen til energi til å drifte anlegget?
Kratos
20.01.2020 kl 00:39 3566

Nok av selskap på børsen som lover gull og grønne skoger men som går åt skogen. Tror desverre ikke dette blir noe unntak. En ting er at det faktisk går an å lage diesel av plast. En annen er energien som kreves for å få det til, for å ikke snakke om mengden plast. Dette regnestykket går ikke opp.
Slettet bruker
20.01.2020 kl 01:34 3307

Har du et regnestykke som viser det du påstår, eller er det bare synsing og oppgulp?
Partnerne de har, BASF & VITOL, som begge har spyttet inn penger, noen 100 millioner kroner, tilsier at QFUEL ikke er et luftslott.
Redigert 20.01.2020 kl 01:35 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
20.01.2020 kl 03:52 3274

Energien som kreves for å drifte anlegget..
Savner utredning og mer fokus og et tema som opptar meg og.

Starter med å konstantere at å brenne
plast i et ordinært forbrenningsanlegg
som skaper fjernvarme, er FY og IKKE-
TEMA fra en rendyrket ESG-investors
ståsted da dette forurenser og avgir CO2.

Vow har lykkes ombord i cruiceskip, ingen
tvil, men der er enorme dieselmotorer
(hørte jeg forurenser luften ?) som
igjen driver generatorer som igjen skaffer strøm til anlegget som igjen drifter prosessene, pyrolyse innbefattet. De brennbare gassene som avgis, går tilbake ved forbrenning til et sirkulasjonsanlegg
som avgir varme til svømmebasseng,
varmtvann og klimaanlegg mv.
Spørsmålet er: Kan anlegget alene avgi så mye brennbar gass, som igjen får en
steamtank til å koke, til å drive turbiner,
og igjen driver generatorer, at som igjen
kan gå tilbake til å drifte nedbrytingen
eller pyrolysen ? I tillegg til de øvrige oppvarmings-oppgaver ?
I en oppstartsfase tror jeg svaret er et avgjort nei, men hva med
etter en tids drift ?

Overfør spørsmålene til Qfuel. Kan
problemstillingen overføres ? Etter hva
jeg forstår benyttes her kjemikalier som
et hjelpemiddel til nedbrytning. Sikkert
avansert kjemi, uten tvil, de har BASF.
Men her er målsetningen å produsere
nafta og diesel i TILLEGG til å drifte generatoren som igjen drifter anlegget.
Hvor mye energi finnes egentlig i plast ?
Omtrent som i tungolje ? Mer eller mindre ?
Eller er de kjemiske tilsetningsstoffer så energirike og billige at man her kan få
både i pose og sekk ?

Det hadde vært svært interessant å
se regnestykket kostpris input energi
mot gevinst output energi inklusive
gevinst salg av sluttproduktene.
Har stilt samme spørsmål om Vows
landanlegg. Fikk da til svar av en med-aksjonær at jeg har feil FOKUS, men hva som da er riktig fokus gav han meg ikke...

Man kan vel ta for gitt at kostpris råstoffet plast er tilnærmet null eller svært lav.
Det er derimot ikke logistikken, forutsatt
at anlegget ikke bygges på et avfallsdeponi. I tillegg løper andre faste
og variable kostnader, som en annen
industribedrift. Er der gode finansielle støtteordninger i likhet med PRN i England for resirkulering av plast ? (Hvor støtte-
ordningene var så lukrative at det ble
Big business å eksportere plastsøpla til
Kina og sikkert også til sine tidligere kolonier)

Og hvordan takler anleggene plastavfall som er forurenset av alt fra mat til metall ?

Et siste tankekors, hvorfor starter de
opp to, etter hva jeg forstår, like anlegg ?
Hvorfor ikke ett pilotanlegg ?
Eller kanskje det er en forskjell, en for
produksjon nafta og en annen for diesel ?

Uansett som et ESG investeringsobjekt
kan dette være interessant, slik det både
var og er nå i Vow.

Vow skal selge tusener av pyro-kittet BIOGREEN (TM) fastmontert i transportable containere for 20 mill. stk, tegner en forpliktende 10 års vedlikeholdsavtale eller så og som koster kunden kr X i året og overlater selvfølgelig ALLE energikostnader til kunden.
Det er GOD butikk og riktig FOKUS.

Lykkes Qfuel i dette er det bra ! Problem-
plasten forsvinner og vi redder planeten !
Redigert 20.01.2020 kl 03:54 Du må logge inn for å svare
H-Capital
20.01.2020 kl 11:22 3192

det er cirka 10% av plasten som går direkte til drift av annlegget. 10% går til kull (som jeg forstår har svært lav verdi). De resterende 80% går til energi som videreselges. SB1m mener qfuel får 1030usd pr tonn de tar inn. pareto sier 893usd. Personlig får jeg en noe lavere verdi, men så lenge de leverer de volumene de sier er dette en fantastisk mulighet. Midt i ESG kaoset, med geniale rammevilkår.

En ting er sikkert. QFUEL er 0, eller 1000 ila de neste 2 årene :-)
Turboprinsen
20.01.2020 kl 14:29 3125

Kratos, et Tips: sjekk presentasjonen/møtet mellom Bøhn og Pareto (linken ligger i ett innlegg lengre opp) der beskrives energibruken av produksjonen!
BullogBear
21.01.2020 kl 10:15 2933

Begynner å bli dritlei av alle forsinkelser fra QFUEL.

De skulle ha vært ferdige for lenge siden i forhold til selskapets planer. Hvor mange forsinkelser skal vi få før markedet sender kursen ned til 100 - 120 igjen? Husk også at selskapet selv har sagt at det kan ta opptil 10-12 måneder for å få full drift. Blir ikke noe positiv drift fra dette selskapet i 2020 tror jeg. Hadde det ikke vært for BASF pengene ville selskapet vært nødt til å ta nok en krise-emisjon allerede nå.

Spørsmålet man da bør stille er om selskapet snart må hente penger igjen for å finansiere drift og nye prosjekter. Husk også at dette er industri. Planlegging og godkjenning er minimum et år. Bygging er 15-18 måneder.

Potensialet er der i QFUEL, men sunt å være litt edruelig!!