AkerBP - Skal vi få kjøpt aksjen på kr 206 til 215 igjen?

Frodon
AKERBP 27.05.2019 kl 20:40 18872

Aksjen har brutt ned igjennom den viktige støtten på kr 260-265 området og fungerer som motstand ved reaksjoner opp igjen. Jeg regner med at aksjen skal opp å teste denne motstanden, før aksjen faller videre nedover. Da er det ikke mye støtte før kr 231 området og neste er nede på kr 206 til 215. Aksje er oversolgt, men vi må se en oppgang i RSI før dette kan brukes som et kjøpssignal.

Kjøre sesongen i USA nærmer seg og da vil Trump ha et sterkt ønske om lav olje pris. Får han det til?

Skiferolje fra det gigantiske Permian-bassenget i Texas og New Mexico vil pøse ut i markedet når de tre nye oljerørledninger er ferdigstilt mot slutten av 2019. Får vi et pris ras i olje prisen pga dette, vil det bli dårlig timing for AkerBP og sin økte produksjon fra de nye feltene.

Det blir spennende å følge dette ;)

Kurs i AKERBP (Aker BP) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
248.60 -3.80 -1.51% 248.50 248.60 253.00 253.10 245.80 252.40 585 611 145 261 276 2 677
Redigert 21.01.2021 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
pipers75
19.06.2019 kl 17:49 7598


Skjul
AKERBP: Notification of trade - acquisition of treasury shares

UTSTEDERS MELDEPLIKT VED HANDEL I EGNE AKSJER
Newsweb
Aker BP has on 19 June 2019 purchased 100,000 shares at an average price of NOK 233.1983 per share. After this transaction, the company holds 290.479 shares. The shares are purchased for use in the company's share saving plan under a mandate granted by the Annual General Meeting on 11 April 2019. This information is subject to disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Dollar
20.06.2019 kl 00:36 7457

Noen som vet hvilken dato en må være registrert med aksjer, for og kunne motta utbytte for q2?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
EirHan
20.06.2019 kl 07:53 7372

De to siste årene har det vært runt 12-13/7
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
20.06.2019 kl 21:31 7226

For fjerde dag på rad kjøper selskapet tilbake aksjer, det skjer med ca 100 000 aksjer pr dag. Det hele i tråd med vedtak på generalforsamlingen. At det skjer nå er et bevis på at aksjen betraktes som billig og neppe skal lavere.
Q2 er i ferd med å ebbe ut med snitt oljepris for kvartalet medio 60-tallet. Det betyr et løft i forhold til Q1. Mer og mer tyder på at det er satt ny bunn, men vi må nok innrømme at spenningen omkring Iran er en av de få faktorene som løfter oljeprisen. Oljeprisen har tatt et nytt steg siden børsslutt, holdrr det til i morgen fortsetter den fine oppturen og 250 er innen rekkevidde når børsen stenger for helgen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
23.06.2019 kl 15:50 6974

ExxonMobil planlegger å selge seg ut av norsk sokkel. De har engasjement i en rekke felt, pris for det hele er over 25 mrdr. Jeg vil tro at AkerBp vurderer noe av dette. Det kan åpenbart gjøres gode kjøp, spesielt dersom selger er fast bestemt på å selge. AkerBp som erklært vekstselskap vil ikke sitte i ro og bare avvente Sverdrupproduksjonen, andre steiner vil også blu snudd. Det kan komme hyggelige meldinger fremover, solid oppkjøpskapital er sikret. Selskapet er i tillegg i særklasse kreditattraktiv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
25.06.2019 kl 07:27 6654

Shaleoil brenner cash i et formidabelt tempo, det er neppe løsningen som skal berge verdens olje- og gassbehov. Investeringslysten avtar etterhvert som det stadig skrives røde tall på bunnlinjen, mange store aktører er i ferd med å trekke seg tilbake fra virksomheten. I kjølvannet følger helseproblemer og miljøutslipp, hvor lenge vil dette vare?

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Shale-Pioneer-Fracking-is-an-Unmitigated-Disaster.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
26.06.2019 kl 11:53 6450

Oljeprisen holder seg godt og AkerBp er i siget i formiddag. Oljeprisen er støttet av Iranspenningen, men trekk i amerikanske oljelagre i går rapportert av EIA hjelper også på.
Slik jeg ser det er det likevel amerikansk skiferoljeproduksjon vi skal holde mest øye med dersom man er langsiktig og vil være inne like frem til trinn 2 i Johan Sverdrup utbyggingen som er planlagt å komme i produksjon 2022. Rystad Energy har en forventning om at amerikansk oljeproduksjon skal nå 14 mill innen få år, jeg begynner å tvile på det. I dag er det nok en artikkel i Oilprice.com som omtaler manglende avkastning i skiferoljeproduksjonen og investorene rømmer arenaen:

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-No1-Trade-Off-For-US-Shale-Companies.html

Fortsetter det slik som nå må vi trolig opp i USD 80 (for Brentoljen) for at skifer skal være lønnsomt, da vil veien være kort for AkerBp til tidligere toppnotering på 350. Barcklays holder fortsatt på USD 73 for andre halvår i år, og Opec+ forventes å videreføre produksjonsbegrensningene i samme periode.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
longterm
26.06.2019 kl 12:14 6425

Fint at noen holder liv i tråden - takk til jadden og andre for innsiktsfulle innlegg! :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Lord-North
27.06.2019 kl 20:53 6276

Hei
Helt ny her på forumet, det vil si at jeg har fulgt med i mange år uten å benytte med av kommentarfeltet, nå er vel tiden moden for å prøve å bidra litt.

Følger med interesse med på utviklingen i AkerBP, oljepris og handelsavtaler. I forkant av møtet mellom Trump og Xi kan det se ut til at landene har blitt enige om en ny tentativ avtale om midlertidig våpenhvile. Regner med det dukker opp nærmere informasjon om denne avtalen iløpet av kort tid.

Med tanke på AkerBP så ønsker jeg å tilføye at DNB tok inn denne i sin portefølje mandag denne uken. De skriver følgende:

Changes this week:
Out: Equinor – weak gas prices are keeping downward pressure on EPS estimates and limiting the gains for the shares even when the oil price has been strong like last week

In: Aker BP – Increases the oil exposure and reduce the gas exposure of the portfolio. Aker BP has underperformed Equinor by 6% since we took it out of the portfolio in March.

Legger til at AkerBP har i tillegg en positiv divergens fra oversolgte nivåer kombinert med treff av historisk stigende trendlinje, uten at jeg kommer til å utdype dette nærmere.

Positivitet i luften? Tiden vil vise!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.06.2019 kl 21:44 6229

Velkommen på HO som skribent, velkommen skal du være ;)

Sparebank 1 markets har også tatt Aker BP inn i porteføljen sin denne uken.

Hva slags langsiktighet og kursmål har du på investeringen din i aksjen og hvorfor?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
28.06.2019 kl 18:19 6063

Om to uker legges 1H resultatet fram. Jeg finner at oljeprisen i snitt har vært 4 USD høyere i Q2 enn Q1. Med 158000 fat pr dag blir merinntektene i Q2 ca 56 mill USD høyere enn Q1, alt annet likt. Utbytte på 4,5 Usd kommer i august. Så får vi se om resultatet er med å løfte kursen, den siste tiden er oljeprisen den altoverveiende sterkeste påvirkningsfaktor.
JS effekten får vi først svar på når vi kommer ut i tredje kvartal.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Lord-North
29.06.2019 kl 18:12 5894

Hei
Takk for det Frodon, jeg skal prøve å bidra med det lille jeg kan :)

Jeg har ikke vært så lenge inne i aksjen og tenker heller ikke nødvendigvis låse meg til kun en enkeltaksje innen oljenæringen, men det får tid og utvikling vise, jeg har troen på fremtiden.
Det som fatter min interesse er forventninger om en økende (eller sterk) oljepris på kort eller mellomlang sikt, i tillegg til en del faktorer rundt selve aksjen som bidrar positivt fremover.

Når det kommer til selve oljeprisen og kommende utsikter for 2019 er det så klart vanskelig å spå, jeg ser at i forkant av OPEC møtet at det er en nedgang. Spenningen er til å ta å føle på. I mellomtiden har Russland og Saudi-Arabia nettopp blitt enige om at oljeavtalen med OPEC der en skal holde en reduksjon i produksjonen, vil bli forlenget med seks til ni måneder. Slike ting påvirker markedene opp og ned hele tiden.
Uten å bringe noen faktiske analyser på bordet, har jeg troen på at rett timing for aksjer generelt er nøkkelen, både inn og ut (er vel dette folk prøver på uansett). Jeg er ingen daytrader.

Jeg ser at det for tiden er veldig mange positive meglerhusanbefalinger på Aker BP, i tillegg er kursmålet til f.eks. DNB på 330, med andre ord et bra potensiale opp fra dagens nivå.
Utviklingen i olje er som alltid veldig sensitivt, men igjen så handler jo dette om politikk. Situasjonen mellom USA og Iran er noe anspent, samtidig som at oljetallene fra USA er lavere enn forventet. Selv om en kan lese i media at Trump ønsker å holde prisen nede pga. kjøresesongen i USA, er ikke dette i seg selv nok, det er alt for mange faktorer som spiller inn på totalen. Hvem vet, prisen kan stå i over 100 rett over helgen om noe uforutsett dukker opp. En oljeledning som ryker eller at araberne velger å strupe kranene. Dette er så klart risikofaktorer som er der hele tiden (er ikke alt et stort spill som henger sammen?)

Det er mulig jeg ser veldig enkelt på det, men jeg tror at mange ut av de store linjene tegnes ut av politikk og en del overordnede faktorer som påvirker verdensbildet. Uansett har jeg stor tro på at med en voksende verdens befolkning, vil vi enda i mange år ha bruk for olje for å kunne drive samfunnet vårt. Elektrifisering og alternativ tenking når det kommer til miljø vil bidra til reduksjon på sitt vis, men løser ikke situasjonen over natten heller. Med dette som et lite bakteppe har tro på at oljeprisen skal oppover på sikt, og om Aker BP gjør som den pleier, henger den med slik den gjorde mot slutten av april. Da sto oljen rundt 74 dollar per fat, samtidig nådde Aker BP en topp på rundt 312 kroner.
Siden den tid har aksjen korrigert ned 21%, mens oljeprisen kun 13% i samme periode.
Jeg har ikke gått inn på selve tallene for Aker BP som selskap og kommer heller ikke til å prøve meg på det (ikke mitt sterke område), men jeg vet at tallene er viktige for hvorvidt en skal kunne si noe om selve selskapet og dets forventede evne til å være med i en konkurrerende verden (avkastning sant?)
I første omgang håper jeg på en giring i aksjen dersom oljeprisen fortsetter å vise styrke (dog er jo ikke aksjen 100% avhengig av kun oljeprisen), i tillegg er det som DNB skriver når de tar den inn i porteføljen: Aker BP – Increases the oil exposure and reduce the gas exposure of the portfolio. Aker BP has underperformed Equinor by 6% since we took it out of the portfolio in March.

Jeg tror uansett at Aker BP ligger inne i en mulig bunnformasjon og skal oppover.
Om en tar en sammenligning av utviklingen i brent spot og Aker BP det siste halvåret eller mer, synes jeg utviklingen mellom de to illustrerer deres sammenheng ganske godt.


Jeg stopper der, jeg er ingen ekspert og skal ikke hevde det heller. Dette er bare noen tanker fra min side også blir det opp til hver og en å avgjøre. Hvem vet, mulig vi får en lavere oljepris fremover som alle kan leve med uten de store svingningene, jeg tror ikke det, men det vil bare tiden vise :)


Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.06.2019 kl 21:57 5797

Hva tenker du om olje prisen i høst når de 3 oljeledningene fra det gigantiske Permian-bassenget i Texas og New Mexico blir koblet til?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2018/08/Oljeprisen-kan-falle-til-20-30-dollar

Jeg synes det er underlig at så mange ser på et kursmål fra meglerhus uten å lese hva forutsetningene for kursmålet er. De fleste kursmål har eks en olje pris priset inn. Vet du hva slags olje pris som ligger bak kursmålene på analysene om AkerBP? Vet du hvor høy olje pris AkerBP må ha for å kunne holde løftene om utbyttene sine?

Enig i at politikk har også en rolle på oljeprisen, sammen med andre faktorer, men det er etterspørsel og produksjon som styrer oljeprisen på sikt. Her kommer verdens veksten inn, den er viktig for etterspørselen ;)

Jeg skjønte ikke hva du mente. Skal du gire AkerBP aksjen? "I første omgang håper jeg på en giring i aksjen dersom oljeprisen fortsetter å vise styrke"

Jeg skjønner ikke hvorfor Saudi-Arabia kutter produksjonen sin. Hvis jeg var dem, ville jeg åpnet opp alle oljekranene og senket olje prisen til usd 30-40 og stoppet skiferoljen fra å ta over olje markedet ;) Bruker de for lang tid, vil skiferolje produsentene få ned kostprisen og Saudi-Arabia kan miste sin makt over olje prisen ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.06.2019 kl 15:35 5615

Åpner de opp oljekranene,vil prisen på olje gå ned,men jeg tror at D.T har kommet til en enighet med saudierne.Det har sannsynligvis med våpen salg fra us å gjøre,samt muligens andre ting etteretningsopplysninger,det ble for eksempel veldig stille veldig fort etter drapet på kashoggi i ambassaden i Tyrkia?
PS,jeg er heller ingen ekspert...
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.06.2019 kl 16:50 5550

Alle de såkalte ekspertene sier jo at Opec skal opprettholde produksjonen (ingen økning) men det var merkelig at oljen falt så mye før helgen i forkant av Opec møtet. Hva betyr dette?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
pipers75
30.06.2019 kl 17:16 5524

«I think it's most likely [an extension for] nine months, but we have to talk to other ministers," Falih said on arrival in the Austrian capital early Sunday. "My preference is for nine months.»

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/063019-saudi-energy-minister-backs-opec-oil-cut-extension-after-putin-mbs-meet
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2019 kl 12:24 5046

AkerBP faller nok en gang ned til disse "lave" områdene. Aksjen har synkende topper (325 i september 2018, 307 i april 2019 og 265 i juli 2019). Aksjen har også stigende bunner (177 i mars 2018, 201 i desember 2018 og nå ser det ut som aksjen bunnet ut på 220 området igår). Et brudd opp igjennom 240, vil utløse et sterkt kjøpssignal og et brudd ned igjennom 220, vil utløse et sterkt salgssignal.

Ser vi på olje prisen, har den utløst kraftige salgssignal ved brudd ned igjennom usd 60 støtten. Neste støtte er på usd 50. Olje prisen må etablere seg over usd 60 før salgssignalet er nøytralisert.

Den økte produksjonen på skiferolje fra det gigantiske Permian-bassenget i Texas og New Mexico i åpningsinnlegget mitt, er forsinket. Jeg vet ikke hvor mye det er forsinket med, men da er det muligheter for at AkerBP aksje kursen ikke raser på slutten av 2019, og at det heller skjer i 2020 ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Cutter
08.08.2019 kl 12:42 5021

Ser ut som det kan bli muligheter på 180 nå?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2019 kl 15:59 4924

AkerBP har guidet utbytter hvor de er avhengig av en langt høyere olje pris enn den står i pr dags dato. Det blir spennende å se hva de gjør hvis olje prisen ikke blir høy nok, om de tar opp lån for å utbetalte utbyttene de har guidet eller om de guider lavere utbytter ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
09.08.2019 kl 08:20 4764

I dag kommer utbyttepengene, det kan være at vi får handlet i bunn for de som skal reinvestere i AkerBp.
Oljeprisen spiller lite på lag, mye olje i markedet og handelskrigen legger en demper på etterspørselen. Legger inn en fersk kommentar fra Oilprice oversatt via Google Translate:

Saudi-Arabia har henvendt seg til andre medlemmer av OPEC for å diskutere mulige skritt de kan ta for å arrestere et oljeprisskred som har brakt dem til det laveste på syv måneder.
Bloomberg siterer en navngitt saudisk embetsmann som sier at Riyadh ikke var villig til å tolerere denne prisutviklingen, og var åpen for alle alternativer. Kilden sluttet imidlertid ikke med å detaljere noen av disse alternativene.
Klypen er absolutt smertefull: Saudi-Arabia kuttet mer oljeproduksjon enn den hadde avtalt i henhold til OPEC + -avtalen for å stabilisere prisene, og prisene faller til tross for dette. Kongeriket sa også nylig at det ville kutte salgsprisene for asiatiske kunder, noe som heller ikke kunne ha vært bra for inntektsstrømmer.
Det er dyrebart lite Saudi Arabia - eller OPEC, for den saks skyld - som faktisk kan gjøre. De kan kutte dypere, med de forventede konsekvensene, noe som trolig vil være en midlertidig forbedring av prisene, og deretter et nytt lysbilde etter hvert som krigsrelaterte bekymringer hevder seg som den viktigste årsaken til pessimisme i oljeetterspørselen. At det siste fallet i oljepriser var et resultat av en økning i bekymring for en valutakrig, forteller nok.
Alternativt kan de åpne kranene fordi det er USA og skiferrevolusjonen som har gjort det til en av verdens ti beste oljeeksportører. Denne revolusjonen var også den viktigste drivkraften for lavere priser som tvang OPEC til å handle i utgangspunktet. Skiferolje er relativt dyr å produsere, og det store flertallet av selskapene som utvinner det, brenner allerede kontanter, så en drukne-dem-i-olje-strategi kan sende mange av disse under.
Dessverre vil ikke denne strategien være skånsomere for OPEC-medlemmene som bruker den. De fleste gulvprodusenter sliter fortsatt med budsjettunderskudd og deres forsøk på å diversifisere økonomiene. Saudi-Arabia alene har forpliktet hundrevis av milliarder dollar til slike diversifiseringsprosjekter, men suksessen henger sammen med fortsatt oljeeksport til et visst prisnivå.
Av Irina Slav for Oilprice.com
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2019 kl 21:06 4499

Da har AkerBP vært innenfor rangen min igjen i åpningsinnlegget. Dagens laveste var kr 214,70. Aksjen reagerte opp og sluttet over 220, som kan være et styrketegn, hvis støtten holder den neste tiden også

Aker BP
Utv. i dag - 2.42
Utv. i dag - 5.5 NOK
Siste
221.6
Kjøp
221.6
Selg
221.6
Høy
229.7
Lav
214.7
Omsetning NOK 156 945 460
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
20.08.2019 kl 10:31 4207

AkerBp får solid anbefaling fra "ekspertene", her klipp fra E24:

Oljeaksjene som kan kuppe børshøsten
Handelskrig og markedsuro har holdt oljeprisen nede det siste halvåret, og trenden har vært å investere i miljø- og bærekraftsselskaper. Det mener ekspertene kan ha gjort flere solide oljeselskaper underpriset. – Kjøp så mye som mulig, sier analytiker.
Av: Audun Flatebakken
Publisert: 20.08.2019 Oppdatert: 20.08.2019



2019 har vært et år preget av markedsuro og handelskrig. Det har ført til fallende etterspørsel og oljepris.
Brent nordsjøolje handles til rundt 60 dollar fatet, hvilket er nesten 30 prosent lavere enn oktober i fjor, da prisen var på 86 dollar.
Tross fall i oljeprisene, mener ekspertene at markedet kan ha straffet visse av selskapene i sektoren altfor hardt. Derfor kan det finnes svært gode kjøpsmuligheter i et marked som ellers ser sart ut, ifølge dem.
Aker BP
I tillegg til Equinor trekker Sveen-Nilsen i Sparebanken 1 Markets og Johannesen i Nordnet frem det Kjell Inge Røkke-dominerte oljeselskapet Aker BP som en av de likvide oljeaksjene ekspertene har stor tro på i høst på Oslo Børs.
Sveen-Nilsen legger særlig vekt på prisingen i forhold til substansverdien (NAV), som vil si markedsverdien av selskapets eiendeler minus gjeld, og utbytteutsiktene til selskapet.

– På Aker BP er det rabatt til NAV, det er sjelden, og utbytteguidingen de har gitt ser kjempebra ut, basert på våre sensitivitetsanalyser, sier Sveen-Nilsen.
Aker BP har siden det ble etablert i 2016 som en fusjon mellom BP Norge og Det norske hatt en sterk vekst på børsen frem til sommeren 2018. Selskapet har i dag en markedsverdi på rundt 82 milliarder kroner og for tiden handles aksjen for omtrent 230 kroner per stykk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
jadden
26.08.2019 kl 08:58 3968

Handelskonflikten mellom Kina og USA holder oljeprisen under 60 USD, men hvor lenge vil det vare? Oilprice har en meget interessant artikkel hvor det stilles spørsmål om hvorvidt USA sin oljeproduksjon er i ferd med å peake, produksjonsøkningen har i hvertfall stoppet opp. Kan vi risikere et "demandoverskudd" allerede utover høsten vil oljeprisen straks begynne klatreturen, det blir noen spennende måneder fremover:

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/The-Real-Reason-Why-US-Oil-Production-Has-Peaked.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2019 kl 14:09 3872

Hyssssjj!! Ikke si det til noen. Snart starter Johan Sverdrup produksjon. Men, husk å ikke si det til noen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
28.08.2019 kl 20:56 3655

Blir spennende med Q3 rapport. Syns utbyttepolitikken
er litt useriøs i forhold til hva EPS kan vise. Ville lagt utbytte litt lavere.






Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
just4fun
28.08.2019 kl 22:58 3585

Du bør se på cashflow istedet for EPS, dette da det viser hva som kommer av penger inn i selskapet etter avskrivninger.

Superenkelt eksempel, selskapet investerer 1 mill og skriver det av over 10 år. Får salgsinntekter på 150.000 -driftsutgifter og skatt 50.000, - avskrivninger 100.000 = resultat viser da 0, men har jo da 100.000 mer på på konto og kan gi noe av dette i utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare