Nom emisjon

unotert
NOM 28.05.2019 kl 16:56 16201

Ny emi med bookbuilding, kanskje bra de ikke ventet lenger. Best å gjøre det når man ikke må. Blir spennende i morgen å se kursen den lander på. Barton er ikke skremt av AMR surret.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Benedicte
31.05.2019 kl 00:06 5948

Og til info synes jeg det å kalle mennesker med en annen mening for totale idioter nokså trist, og anklage for hersketeknikker. Jeg forsøker å være så faktabasert som jeg klarer uten å nevne navn i saken, men det er nok også slik at det finnes to sider, absolutt. Men vi har spist kreps fra fjorden i kveld så kjenner godt til dette, og er bare redd det området vi er så glad i, ikke er det samme mer. Tror ingen mener noe vondt her, og tror enhver hadde kjempet for de stedene man er glad i.

Jeg er ikke så vant med slike forumer, men tenker likevel at det må være lov å ytre en saklig debatt.
Men jeg ønsker ikke gå til det steget å bli kalt mye slikt, da var visst dette feil plass å kjempe.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2019 kl 00:20 5966

Er det synd på meg selv Benedicte nå og ikke hersketeknikkBenedicte som skriver hehe. Mange personligheter på deg har jeg skjønt. Men fint at du skal holde deg borte her fra forumet da du ødelegger det med din totale kunnskapsløshet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
reid-han
31.05.2019 kl 00:24 5958

Poenget Benedicte, er at på dette forumet finnes det flere 10 talls personer som har fulgt NOM i 13 år og har lest hyllemeter på hyllemeter med dokumentasjon og argumentasjoner, da skal en stå særdeles tidlig opp om en skal komme med faglige argumenter som setter dagens tillatelse om deponi i et feil lys.

Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
John8
31.05.2019 kl 01:26 5931

Siste 18 innlegg eller så, har intet med emisjonen å gjøre.

Foreslår at Benedicte og de som har gått på limpinnnen hans/hennes om å diskutere OM Engebø bør utbygges, gjør dette på egen tråd.
Dette er vel for øvrig den 73. gangen på HO forum at man diskuterer OM Engebø-prosjektt bør/skal realiseres.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
A.Ksje
31.05.2019 kl 08:41 5806

Enig med John8.
Dette virker som AMR og VFM i ny form. begynner forsiktig så kommer oppgulpet med full styrke med "fake truth" Det kjennetegner spidernettet til Solhjell og VFM. Målet er å spre usikkerhet og falske sannheter, utredninger vedtak, forskning og dokumentasjon legges til side og diskuteres ikke.
Da er det er så flott og se at de som følger Nom er så kunnskapsrike.
Jeg har ennå ikke sett en diskusjon hvor de ikke har tilbakevist de utallige grunnløse påstander som har kommet gjennom årene.
Jeg tviler på at Nom hadde eksistert i dag om disse ikke hadde tatt tak i diverse fora rundt omkring i landet.
Stå på.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Benedicte
31.05.2019 kl 09:42 5708

Jeg har og fulgt denne saken lenge, og kan ikke se jeg finner forskning og faktisk dokumentasjon som svarer for sjødeponi for Førdefjorden. Dette er nok feil sted kanskje, men vit at deres penger betyr noe. Og det betyr mye for oss.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2019 kl 09:55 5673

John8! Ja fullstendig enig med deg og var dumt av meg å gidde å kommentere vedkommende. Spennende tider fremover nå. DFS Engebø- IPO Keliber- Offtake med mere:=)
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Boss 99
31.05.2019 kl 09:59 5659

Tror det blir en ørkenvandring rundt 2,30 til 2,40 i evigheter, jeg da !
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
ondur
31.05.2019 kl 10:11 5626

kan se ut som NOM for en gang skyld traff bra med denne emisjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Benedicte
31.05.2019 kl 10:14 5612

Jeg har og fulgt denne saken lenge, og kan ikke se jeg finner forskning og faktisk dokumentasjon som svarer for sjødeponi for Førdefjorden. Dette er nok feil sted kanskje, men vit at deres penger betyr noe. Og det betyr mye for oss.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Pling!
31.05.2019 kl 10:25 6731

Benedicte, litt usikker på hva du mener med "feil sted", men om det skulle være for å finne sympati for at et knippe familier rundt Førdefjorden skal kunne fortsette å leve sitt bonderomatiske liv helt uforstyrret av omverdenen så ja, da er du på feil sted. Det er direkte arrogant å bruke dette som argument mot sjødeponi. Som alt annet må fordeler veies opp mot ulemper. Litt anleggsstøy på dagtid for dere som nyter godt av den fine naturen rundt Førdefjorden mot færre barnearbeidere som jobber under uetiske forhold i gruver med et annet syn på menneskeverdet enn vi er vant til i Norge.

Her er dokumentasjonen du mangler på spørsmålet om sjødeponi er det beste for Førdefjorden:

"Utlekking fra sjødeponi kontra landdeponi
Som vist i tabellen var utlekking av nikkel fra deponiet i Dyngadjupet tre ganger større enn utenfor Dyngadjupet og 100 ganger større enn utlekking fra sedimenter i Ytre Oslofjord. Forholdet mellom nikkel og kobber tyder på at det er metallsulfider fra avgangspartikler som er kilden til disse metallene både i og utenfor Dyngadjupet. Spørsmålet er hvor partiklene kommer fra. Gruveavfall kan spres til disse områdene fra gamle deponier både i sjøen og på land eller fra de pågående utslippene innerst i Jøssingfjorden. Selv om denne spredningen er svært liten og knapt gir målbare endringer av konsentrasjonen i sedimentene gir de tydelig forhøyet utlekking av kobber og nikkel fra sjøbunnen sammenlignet med det vi finner i andre områder.

Multipliseres målingene av utlekking med tilhørende arealer, kan det beregnes at det daglig lekker ut 390 g nikkel fra sjødeponiene i Jøssingfjorden og Dyngadjupet. Dette tilsvarer ca 5% av det som daglig lekker ut med dreneringsvannet fra landdeponiet som ble etablert som alternativ til sjødeponiet."
https://www.niva.no/nyheter/ny-kunnskap-fra-gamle-sjodeponier
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2019 kl 10:29 6717

Ondur! Ja veldig glad på hvordan og tidspunkt denne emisjonen ble satt på:=)
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
ondur
31.05.2019 kl 11:03 6655

det skal bli interessant å se den nye aksjonærlista når emisjonsaksjene er på plass. Så langt vet vi at Barton tok nok et jafs og Nordea Avkastning fulgte opp og tippet 5% grensen sammen med Barton. Nye tider i NOM, de store tar grep og dette ser markedet nå. Hvorfor sier seg jo selv da de er finansiert inn mot bygging på et meget bra prosjekt som får en kraftig oppjustering når DFS kommer i Q3/4. Trenger de noe mer småpenger underveis så fikses dette nå enkelt gjennom små målrettede emisjoner som den de nettopp utførte. Keliber er som vanlig en bonus og NOM-joker oppå dette hvor jeg forventer noe mer håndfast på finansiering i Q3.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
lstid
31.05.2019 kl 11:25 6447

Grunnen til at faktaopplysningen om uberørt natur ikke betyr noe i denne sammenheng har mest å gjøre med at engebø ikke vil gjøre noen inngripen i uberørt natur. Så da kan du være for uberørt natur og for engebø.. denne opplysningen hentet jeg fra miljøstatus siden..

Benedicte
31.05.2019 kl 11:50 6402

Jeg har og fulgt denne saken lenge, og kan ikke se jeg finner forskning og faktisk dokumentasjon som svarer for sjødeponi for Førdefjorden. Dette er nok feil sted kanskje, men vit at deres penger betyr noe. Og det betyr mye for oss.
Benedicte
31.05.2019 kl 11:51 6402

Natur er også under vann. Matfatet dere vet:) Forskningen som er gjort anbefaler å ikke ha sjødeponi. Men de 12 % er selvsagt prinsippet.
Benedicte
31.05.2019 kl 12:07 6371

Men jeg må bare spørre. Hadde dere fisket med barna deres og brukt fjorden som familien har gjort i alle år, i nærheten der 250 millioner tonn avfall skal dumpes, inkludert masse kjemikalier, som forskere har advart mot? Det kan jeg ikke forstå.

Men er veldig interessert i forskning som viser at dette er helt trygt, men virker ikke til at noen finner dette.. så er vel et tegn i seg selv på at naturen her ikke er ivaretatt.
krissov
31.05.2019 kl 12:16 6358

dette er kansje ikke så popis å si her, men jeg er litt ening med Benedicte.
Hvor for skal vi i norge(som er et så rikt land) ha slikt hos oss?
Når det er så stort behov for disse metallene, så vil de jo likevell finne veien til de rike landene.
Det har jo alltid vært slik at allt av søppel og forurensende aktivitet har blitt flyttet til uland når kravene har blitt værre her.
Og dette synes jeg er de rikes rett. men siden jeg ikke bor i /ved enge bø bryr jeg meg ikke. men jeg har stor forståelse med deg Benedicte.
Slettet bruker
31.05.2019 kl 12:19 6352

det er stein som dumpes. Kjemikaliene er godkjent og det blir nøytralisert i saltvatn. Så man kan fiske akkurat som før. Tviler på at man driver å fisker på 320 meters djup. Der er i alle fall ikkje fisk å få.
A.Ksje
31.05.2019 kl 12:40 6313

Et spørsmål "Benedicte" Hva fikk deg til og koble en emisjonstråd med sjødeponi? Det finnes nok andre tråder som er mer relevante for deg. Når du da har fulgt NOM i flere år etter ditt eget utsagn, så har du nok også vært inne på hegnar sitt forum også. Hjernen din burde jo ha innsett at for eksempel kan denne tråden : Sjødeponi - Et tryggere miljøvalg https://forum.hegnar.no/thread/12686/view/206523 være riktig sted å legge ut dine nasjonalromantiske meninger som da jeg igjen mener ivaretar noen få sambygdinger og ikke bidrar til å skape flere arbeidsplasser, Nordic mining vil tilføre sårt tiltrengte midler i kommunekassa som igjen bidrar til et bedre lokalmiljø og til og med flere innbyggere og dermed flere skattekroner i kassa som igjen gir kommunen mulighet til å tilby bedre tjenester innen skole, sykehjem, idrett, kultur osv... som igjen gir bedre bokvalitet og ivaretar innbyggerne på en bedre måte. jeg ser kun fordeler her. I tillegg kommer dette til og bli en av verdens best overvåkede miljøvennlige gruver, NOM er også opptatt av at miljøet blir godt ivaretatt. de har jo også eierskap i Finske Keliber som skal produsere Lithium, dette regner jeg med du kjenner til at gir deg tilgang til å fortsette å kjøre miljøvennlige biler på batteri, bruke mobiler og nettbrett f.eks.,så at Nordic mining starter opp gruvedrift med sjødeponi må jo være vinn vinn for alle parter. det lille antallet hobbyfiskere og sjøtittere må kunne klare å se litt lengre perspektiv og ikke bare male fanden på veggen. Miljøsaken er ivaretatt på beste måte, så at Nordic mining starter opp gruvedrift vil da være i allmennhetens interesse og burde også være i miljøorganisasjonene sin interesse også. Se all dokumentasjon hos regjeringen.no og naustdal kommune, nordic mining sin hjemmeside er også en kilde til kunnskap. Ferdig snakka.
A.Ksje
31.05.2019 kl 14:08 6175

Wangsta skrev Innlegget er slettet
Etter emisjonen burde vel denne snart stige, og det kraftig.Sterkt signal med fulltegnet i løpet av kort tid. Barton, nordea og hvem vet om hvilke som er på vei inn øker eierskap å tar med dette mer kontroll over videre fremdrift skulle jeg mene.
Kan hende en del er på vei ned av gjerdet i styrerom rundt i verden nå.
Er det noen med oversikt over reelle verdier pr aksje?
Slettet bruker
31.05.2019 kl 14:19 6145

ja når den ser ut til å stige, så blir det som vanlig dumpa på kjøpskurs.
A.Ksje
31.05.2019 kl 14:27 6116

Hehe nei ikke meg.
Tjuagutt
31.05.2019 kl 14:28 6109

Benedicte, ja, det hadde jeg, om jeg hadde den kunnskapen jeg har om deponiet. Nå er det dessverre slik at man ikke kan lage omelett uten å knuse egg. Således her. Ditt tap av romantisk idyll oppveies av Naustdal og samfunnets gevinst. Beklager, men slik er det. Lev med det..
Boss 99
31.05.2019 kl 19:18 5900

Ja vestavind, det blir en ørkenvandring i dette området nå. Blir handel mellom de nye akjonær i Nom. Tre tallet blir nok vanskelig å oppnå. Det blir nok et gigantisk tap for oss.? som har vert i dette lenge.
Boss 99
31.05.2019 kl 20:44 5839

Ser utfor at alle har mistet troen. På fjeseren oxo.
sunshine007
31.05.2019 kl 21:22 5806

Boss, det er ikke nå du skal bli negativ.
Problemet her inne, er at for mange har vært for positiv alt for tidlig.
Det er nå det skal kjøpes med begge hender, når risikoen er tatt ned.
John9
31.05.2019 kl 21:39 5790

Første gang eg var aksjonær i NOM var i 2007. Det er no timinga er riktig, etterkvart som reguleringsplaner blir godkjent, Keliber solgt, dfs ferdig, offtakeavtalar blir endeleg, driftsløyve blir innvilga, lån på 1,7mrd blir innvilga, bygging startar, og produksjonen kjem i gang så skal kursen NORDOVER. Og det kan bli veldig trangt i døra etterkvart som dette slår inn.
Balansert_
01.06.2019 kl 17:37 5572

Hei,
Poenget til de som forsøker å svare deg her på forumet er vel ganske enkelt som følger:
- verden trenger råvarer.
- distriktene trenger arbeidsplasser.
- Norge trenger nye næringer.
- DU er for seint ute.
Jeg har investert en liten sum penger i dette prosjekter, og det er 90 % pga at jeg håper og tror på at industrien kan ta seg opp igjen i landet vårt.
Boss 99
03.06.2019 kl 13:03 5265

Poenget er vel å holde den laveste mulig. Slik at noen hiver seg ut i ren fustrasjon. Slik er det med denne aksjen. Fy flate. Så veldig veldig veldig veldig veldig veldig veldig veldig veldig bra altså.
SJAKETT
03.06.2019 kl 13:43 5203

Det var det jeg sa ;)
gruvemann
03.06.2019 kl 14:44 5111

Det er en megler som prøver å få kjøpt mange aksjer til en kunde. Det er snakk om mange mange aksjer. Han har ringt mange som har en del aksjer om de vil selge. Ser også ut som noen prøver å holde kursen nede slik at kjøpet blir billigst mulig.
Ikke selg, snart blir det press på kursen
Slettet bruker
03.06.2019 kl 15:05 5075

Korrekt det du skriver Gruvemann. Megleren har ringt flere kunder og spurt om de vil selge aksjer utenom børs.
Slettet bruker
03.06.2019 kl 15:18 5057

Aksjen er visst alltid for dyr for de store kjøperne.
gruvemann
03.06.2019 kl 15:44 5010

Ser ut som de enda klarer å holde kursen nede ved å selge ut små poster. Gikk en post på ca 135000 til 2,46 utenom børs tidligere i dag. Noen som lar seg lure?.
Boss 99
03.06.2019 kl 15:51 4990

Folk er vel drita leie hele greia, tror jeg.