NAS - Vil flyselskapet overleve denne sommeren???


NAS er avhengig av mye fri cash for å få betalt obligasjons lån på ca kr 2,5 milliarder, som forfaller på slutten av 2019. De har også et lån på sek 964 millioner som forfaller august 2020 og et lån på kr 250 mill som forfaller november 2020. Hvis ikke NAS tjener mer penger sommeren 2019 enn de pleier på sommeren, har de ikke råd til å betale obligasjons lån. Dessverre ser det ut til å bli tidenes verste sommer for flyselskapene. Og egenkapitalen i NAS er også så lav at bankene ikke vil refinansiere gjelden. Da gjenstår det en salg av verdier, emisjon eller JV partner. Spørsmålet er om NAS får gode betingelser med en JV partner når økonomien til selskapet er så dårlig som den er nå.

"Kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene"

https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/sas-og-andre-flyselskaper-merker-laber-interesse-for-badeferier-i-aar/24629784

Det er også stigende frykt i finans miljøene i Norge om hvordan de nye EU-direktiv som skal tre i kraft i september 2019 vil påvirke bank bransjen i Norge. Dette kan føre til at bankene tar ned risiko og viljen til å låne ut blir lavere til de ser hvordan de nye reglene slår inn på inntjeningen
https://www.dn.no/privatokonomi/psd2/teknologi/bank/na-far-bankene-kamp-om-adgang-til-lommeboken-din/2-1-509782

NAS obligasjons lån til forfall

NAS07 forfaller 11.12.2019 Utestående euro 250 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/data

NAS08 forfaller 07.08.2020 Utestående sek 964 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS08.OSE/data

NAS09 forfaller 21.11.2020 Utestående nok 250 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data

Norwegian Air Shuttle:
Markedsverdi 4,56 milliarder (kurs pr aksje kr 33,46)
Gjeld 64,8 milliarder (er det noen andre selskap på Oslo børs som har mer gjeld uansett størrelse på selskapet?)
Cash pr 31.3.2019 kr 3,151 milliarder + NAS fikk inn kr 2,907 milliarder via emisjonen etter alle utgiftene var betalt.
Kreditorene krever at NAS har minst 1,5 milliarder i fri cash i lånebetingelsene.
Lån til forfall i desember ca kr 2,5 milliarder.(euro 250 mill)
Forpliktelser i 2019 var på ca kr 14,7 milliarder for levering av nye fly pr 31.3.2019.
Forpliktelser i 2020 er på ca kr 10,4 milliarder for levering av nye fly
NAS skal også overta fly totalt i 100 milliarder klassen fordelt utover en del år.

- Bjørn Kjos 25.4.2019 "Vi ser ikke behovet for ytterligere kapital de neste 12 til 18 månedene, svarte konsernsjef Bjørn Kjos"
- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019
- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019.
- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020

«Bjørn Kjos har 699 millioner grunner til å få Norwegian-kursen opp. Bjørn Kjos sitt viktigste investeringsselskap har belånt Norwegian-aksjene med 30 kroner per aksje"

https://e24.no/pluss/kommentarer/borskommentar/borskommentar-bjorn-kjos-har-699-millioner-grunner-til-a-fa-norwegian-kursen-opp/24605153

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
33.46 -2.35 -6.56% 33.46 33.53 35.99 36.09 33.40 35.81 2 588 912 89 254 074 3 784
28.05.2019 kl 20:39 2261

Viktig at Kjus holder snyteskaftet sitt unna media
Syntes den faller 3-5% hver gang han viser seg frem
Får nok god hjelp av shorterne,korreksjon evt krakk
på veien ned mot 0,00-10kr
1337
28.05.2019 kl 20:42 2233

"Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener Norwegian med sitt lavere kostnadsnivå får en fordel mot SAS i det tøffe markedet i sommer."
livecnn
28.05.2019 kl 20:45 2209

Kristi Himmelfart og børs stengt. Travle dager for alle.

Snart trafikk tall for mai, og i morgen må short skaffe mer ammunisjon.

:-)
Frodon
28.05.2019 kl 20:49 2181

Regner med du leste linjen under også....? Nå som NAS er helt avhengig av høyere billettpriser i sommer...

"Det kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene. Overkapasiteten og de sene bookingene for sommeren driver billettprisene nedover, og i Spania møter trafikkutviklingen veggen, sier han"
Redigert 28.05.2019 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
solb
28.05.2019 kl 20:55 2138

Hvem er det som tar imot all denne ammunisjonen som shortfondene kjører ut? 12mill aksjer burde snart synes på aksjonærlistene? Er det noen som har oppdaget noe her? Vi vet jo hva fondene bedriver, men mer interessant er, HVEM TAR IMOT?
livecnn
28.05.2019 kl 20:57 2130

Flukten fra Charter selskaper og charter konkurser fyller allerede seter stort hos NAS. SAS streiken hjelper fortsatt meget godt !!! :-)

God jakt.
TomW
28.05.2019 kl 20:59 2140

"Flyselskaper over hele Europa, inkludert giganter som Ryanair og EasyJet, melder nemlig om et press på billettprisene og lavere interesse for reiser til Sør-Europa i år."

https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/sas-og-andre-flyselskaper-merker-laber-interesse-for-badeferier-i-aar/24629784

"Kutter i Sør-Europa"

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-strammer-til-kostnadskuttene-kutter-ruter-og-legger-ned-seks-baser/24541991
Redigert 28.05.2019 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
lektor79
28.05.2019 kl 21:03 2113

Bare tull og sprøyt med disse antakelsene. Reisevante normenn reiser. Spesielt denne sommeren som blir kald, våt og kjølig :))) Vent å se.
lektor79
28.05.2019 kl 21:04 2103

Igjen: For all del sitt stille i båten. Jeg vet jeg har rett!
lektor79
28.05.2019 kl 21:06 2085

E24 har ALLTID omtalt Norwegian ned.
livecnn
28.05.2019 kl 21:09 2069

De fleste som ikke har kastet kortene har neppe noe annet valg, dog er nok ikke bølgene som kommer noen mindre.
Frodon kommer til å stresse fryktelig torsdag/Kristi H fra klokken 19:30

CC
28.05.2019 kl 21:25 1993

Med alle sine positive uttalelser om NAS og negative om SAS skulle det ikke forundre meg om denne selvoppnevnte ekspert Elnæs yter betalt konsulentbistand for Norwegian
CC
28.05.2019 kl 21:27 1981

Du er imponerende Tigeren. Nå vet du også værvarsel fir juli......
Nå har flere flyselskaper, senest SAS i dag, og turoperatører meldt om svak booking... men Tigeren vet at dette bare er sludder...... LOL
1337
28.05.2019 kl 21:31 1945

Artikkelen er først og fremst et horn i siden til SAS, men selvfølgelig vil dette ramme hele bransjen. Derfor blir det enda mer aktuelt med fusjoner, og for noen haster det...
CC
28.05.2019 kl 21:35 1925

«Heiagjengen» mot medias «fake news». Stakkar NAS; alle bortsett fra «sekten» er mot dem.
lektor79
28.05.2019 kl 21:36 1917

Yess, NAS har kuttet ulønnsomme ruter i Europa.
CC
28.05.2019 kl 21:38 1899

Konsernsjef i SAS nevnte også Norden, men hysj... det ødelegger jo for heiagjengen.....
lektor79
28.05.2019 kl 21:42 1877

CC tipper du er inne :))))) hahaha
TomW
28.05.2019 kl 21:42 1873

Mulig. Har ikke fulgt med på noen uttalelser fra han. ser kun hva som er nevnt i denne saken.

" Er bookingnivået deres lavere i år enn tidligere?

– Ikke jevnt over, for både Yield og PASK er opp (passasjer- og seteinntjening, journ.anm.), men Sør-Europa er svakere, sier finansdirektør Torbjørn Wist.

Han peker samtidig på at han er ganske fornøyd med det samlede bookingnivået selv om etterspørselen til Middelhavet er lavere i år, og han peker på at SAS har et bredt rutenett der etterspørselen kan svinge opp et sted mens den kanskje svinger ned et annet."
Frodon
28.05.2019 kl 21:57 1804

Det jeg lurer på, hvorfor skal investorer kjøpe aksjer i NAS, når IAG er et mye billigere fly selskap å investere i forhold til estimatene og det er mye lavere risiko ved å eie IAG aksjen enn NAS...?

Norwegian Air er blitt så billig at de blir en balansegang mellom tilbakekjøp av egene aksjer og nedbetaling av gjeld. Hva er til aksjonærenes beste?
CC
28.05.2019 kl 22:02 1769

Hallo mann, er du riv ruskende gal? Tror du virkelig de kjøper tilbake aksjer når de nettopp ble tvunget til å hente nye 3 mrd fra aksjonærene og trolig har presset likviditet fremover. Hvilken planet lever du på????
CC
28.05.2019 kl 22:04 1762

Ja et begrenset sådan. Les på newsweb.no
Hektar
28.05.2019 kl 22:06 1747

Likviditeten har blitt presset av Max-grounding og utsatte salg, men likeledes styrket gjennom utsettelse av kjøp. At de skal drive tilbakekjøp ser jeg dog som litt poengløst i nårærende tilstand.
Frodon
28.05.2019 kl 23:10 1577

Tipper han har over 40 nick nå. Hadde det bare vært et eller annet innlegg med noe substans....
livecnn
28.05.2019 kl 23:12 1565

Det er vel flere enn han som bør komme seg ut av ekkokammeret.
lektor79
28.05.2019 kl 23:14 1550

hahaha. Ler meg i hjel. Gleder meg til store nyheter. Da holder folk kjeft sånn er det :)))) Gleder meg bare utover og bryr meg fint lite om denne nedpressingen man nå driver med grunnet at det er stille... snakkes

I dag tror jeg jammen jeg nærmest går all innmed alt ledig kapital i NAS. Man blir jo ikke rik om en ikke tar risiko, og jeg er inneforstått med at det er skyhøy risiko.
lektor79
29.05.2019 kl 08:45 1159

Latterlig lavt men er lavt volum, så kursen stikker ved etterspørsel..
lektor79
29.05.2019 kl 08:46 1149

Over 100 innen jul. God sommer!
ksandal
29.05.2019 kl 08:56 1115

NAS er nå på 33kr som jeg sa da emisjon kom. jeg har vært short helt fra 136kr med en liten post og fra 124kr med en større post. fortalt hele veien på vei ned om mine inn og utganger. har hatt en pause nå, men vurderer ny short om den faller under 33kr, Det er stor fare for at NAS må ha ny emisjon allerede til Høsten, slik de nå holder på. Og den kursen blir trolig på 10kr eller lavere for og unngå konkurs.
Det blir en usedvanlig spennende sommer.
Hektar
29.05.2019 kl 08:58 1108

Hva mener du med "slik de nå holder på"? De leverte da en yield på 0,41 for april, milevis over tidligere og estimater. Varsler også kostnadskutt osv.
lektor79
29.05.2019 kl 09:28 1004

Når psykologien snur, tar det helt av i takt med framtidssatsing. Når det er som svarteste natta skjer endringer som oftest.