NAS - Vil flyselskapet overleve denne sommeren???
NAS er avhengig av mye fri cash for å få betalt obligasjons lån på ca kr 2,5 milliarder, som forfaller på slutten av 2019. De har også et lån på sek 964 millioner som forfaller august 2020 og et lån på kr 250 mill som forfaller november 2020. Hvis ikke NAS tjener mer penger sommeren 2019 enn de pleier på sommeren, har de ikke råd til å betale obligasjons lån. Dessverre ser det ut til å bli tidenes verste sommer for flyselskapene. Og egenkapitalen i NAS er også så lav at bankene ikke vil refinansiere gjelden. Da gjenstår det en salg av verdier, emisjon eller JV partner. Spørsmålet er om NAS får gode betingelser med en JV partner når økonomien til selskapet er så dårlig som den er nå.
"Kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene"
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/sas-og-andre-flyselskaper-merker-laber-interesse-for-badeferier-i-aar/24629784
Det er også stigende frykt i finans miljøene i Norge om hvordan de nye EU-direktiv som skal tre i kraft i september 2019 vil påvirke bank bransjen i Norge. Dette kan føre til at bankene tar ned risiko og viljen til å låne ut blir lavere til de ser hvordan de nye reglene slår inn på inntjeningen
https://www.dn.no/privatokonomi/psd2/teknologi/bank/na-far-bankene-kamp-om-adgang-til-lommeboken-din/2-1-509782
NAS obligasjons lån til forfall
NAS07 forfaller 11.12.2019 Utestående euro 250 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/data
NAS08 forfaller 07.08.2020 Utestående sek 964 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS08.OSE/data
NAS09 forfaller 21.11.2020 Utestående nok 250 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data
Norwegian Air Shuttle:
Markedsverdi 4,56 milliarder (kurs pr aksje kr 33,46)
Gjeld 64,8 milliarder (er det noen andre selskap på Oslo børs som har mer gjeld uansett størrelse på selskapet?)
Cash pr 31.3.2019 kr 3,151 milliarder + NAS fikk inn kr 2,907 milliarder via emisjonen etter alle utgiftene var betalt.
Kreditorene krever at NAS har minst 1,5 milliarder i fri cash i lånebetingelsene.
Lån til forfall i desember ca kr 2,5 milliarder.(euro 250 mill)
Forpliktelser i 2019 var på ca kr 14,7 milliarder for levering av nye fly pr 31.3.2019.
Forpliktelser i 2020 er på ca kr 10,4 milliarder for levering av nye fly
NAS skal også overta fly totalt i 100 milliarder klassen fordelt utover en del år.
- Bjørn Kjos 25.4.2019 "Vi ser ikke behovet for ytterligere kapital de neste 12 til 18 månedene, svarte konsernsjef Bjørn Kjos"
- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019
- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019.
- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020
«Bjørn Kjos har 699 millioner grunner til å få Norwegian-kursen opp. Bjørn Kjos sitt viktigste investeringsselskap har belånt Norwegian-aksjene med 30 kroner per aksje"
https://e24.no/pluss/kommentarer/borskommentar/borskommentar-bjorn-kjos-har-699-millioner-grunner-til-a-fa-norwegian-kursen-opp/24605153
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
33.46 -2.35 -6.56% 33.46 33.53 35.99 36.09 33.40 35.81 2 588 912 89 254 074 3 784
"Kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene"
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/sas-og-andre-flyselskaper-merker-laber-interesse-for-badeferier-i-aar/24629784
Det er også stigende frykt i finans miljøene i Norge om hvordan de nye EU-direktiv som skal tre i kraft i september 2019 vil påvirke bank bransjen i Norge. Dette kan føre til at bankene tar ned risiko og viljen til å låne ut blir lavere til de ser hvordan de nye reglene slår inn på inntjeningen
https://www.dn.no/privatokonomi/psd2/teknologi/bank/na-far-bankene-kamp-om-adgang-til-lommeboken-din/2-1-509782
NAS obligasjons lån til forfall
NAS07 forfaller 11.12.2019 Utestående euro 250 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/data
NAS08 forfaller 07.08.2020 Utestående sek 964 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS08.OSE/data
NAS09 forfaller 21.11.2020 Utestående nok 250 mill
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data
Norwegian Air Shuttle:
Markedsverdi 4,56 milliarder (kurs pr aksje kr 33,46)
Gjeld 64,8 milliarder (er det noen andre selskap på Oslo børs som har mer gjeld uansett størrelse på selskapet?)
Cash pr 31.3.2019 kr 3,151 milliarder + NAS fikk inn kr 2,907 milliarder via emisjonen etter alle utgiftene var betalt.
Kreditorene krever at NAS har minst 1,5 milliarder i fri cash i lånebetingelsene.
Lån til forfall i desember ca kr 2,5 milliarder.(euro 250 mill)
Forpliktelser i 2019 var på ca kr 14,7 milliarder for levering av nye fly pr 31.3.2019.
Forpliktelser i 2020 er på ca kr 10,4 milliarder for levering av nye fly
NAS skal også overta fly totalt i 100 milliarder klassen fordelt utover en del år.
- Bjørn Kjos 25.4.2019 "Vi ser ikke behovet for ytterligere kapital de neste 12 til 18 månedene, svarte konsernsjef Bjørn Kjos"
- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019
- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019.
- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020
«Bjørn Kjos har 699 millioner grunner til å få Norwegian-kursen opp. Bjørn Kjos sitt viktigste investeringsselskap har belånt Norwegian-aksjene med 30 kroner per aksje"
https://e24.no/pluss/kommentarer/borskommentar/borskommentar-bjorn-kjos-har-699-millioner-grunner-til-a-fa-norwegian-kursen-opp/24605153
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
33.46 -2.35 -6.56% 33.46 33.53 35.99 36.09 33.40 35.81 2 588 912 89 254 074 3 784
Redigert 20.01.2021 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Viktig at Kjus holder snyteskaftet sitt unna media
Syntes den faller 3-5% hver gang han viser seg frem
Får nok god hjelp av shorterne,korreksjon evt krakk
på veien ned mot 0,00-10kr
Syntes den faller 3-5% hver gang han viser seg frem
Får nok god hjelp av shorterne,korreksjon evt krakk
på veien ned mot 0,00-10kr
"Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener Norwegian med sitt lavere kostnadsnivå får en fordel mot SAS i det tøffe markedet i sommer."
Kristi Himmelfart og børs stengt. Travle dager for alle.
Snart trafikk tall for mai, og i morgen må short skaffe mer ammunisjon.
:-)
Snart trafikk tall for mai, og i morgen må short skaffe mer ammunisjon.
:-)
Frodon
28.05.2019 kl 20:49
3685
Regner med du leste linjen under også....? Nå som NAS er helt avhengig av høyere billettpriser i sommer...
"Det kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene. Overkapasiteten og de sene bookingene for sommeren driver billettprisene nedover, og i Spania møter trafikkutviklingen veggen, sier han"
"Det kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene. Overkapasiteten og de sene bookingene for sommeren driver billettprisene nedover, og i Spania møter trafikkutviklingen veggen, sier han"
Redigert 28.05.2019 kl 20:50
Du må logge inn for å svare
solb
28.05.2019 kl 20:55
3642
Hvem er det som tar imot all denne ammunisjonen som shortfondene kjører ut? 12mill aksjer burde snart synes på aksjonærlistene? Er det noen som har oppdaget noe her? Vi vet jo hva fondene bedriver, men mer interessant er, HVEM TAR IMOT?
Flukten fra Charter selskaper og charter konkurser fyller allerede seter stort hos NAS. SAS streiken hjelper fortsatt meget godt !!! :-)
God jakt.
God jakt.
Sikker bare små kunder hos Nordnet :-)
TomW
28.05.2019 kl 20:59
3848
"Flyselskaper over hele Europa, inkludert giganter som Ryanair og EasyJet, melder nemlig om et press på billettprisene og lavere interesse for reiser til Sør-Europa i år."
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/sas-og-andre-flyselskaper-merker-laber-interesse-for-badeferier-i-aar/24629784
"Kutter i Sør-Europa"
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-strammer-til-kostnadskuttene-kutter-ruter-og-legger-ned-seks-baser/24541991
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/sas-og-andre-flyselskaper-merker-laber-interesse-for-badeferier-i-aar/24629784
"Kutter i Sør-Europa"
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-strammer-til-kostnadskuttene-kutter-ruter-og-legger-ned-seks-baser/24541991
Redigert 28.05.2019 kl 20:59
Du må logge inn for å svare
Bare tull og sprøyt med disse antakelsene. Reisevante normenn reiser. Spesielt denne sommeren som blir kald, våt og kjølig :))) Vent å se.
E24 :-) :-)
Er vel som om å be Fanden anmelde Bibelen.
Er vel som om å be Fanden anmelde Bibelen.
Igjen: For all del sitt stille i båten. Jeg vet jeg har rett!
E24 har ALLTID omtalt Norwegian ned.
De fleste som ikke har kastet kortene har neppe noe annet valg, dog er nok ikke bølgene som kommer noen mindre.
Frodon kommer til å stresse fryktelig torsdag/Kristi H fra klokken 19:30
Frodon kommer til å stresse fryktelig torsdag/Kristi H fra klokken 19:30
CC
28.05.2019 kl 21:25
3699
Med alle sine positive uttalelser om NAS og negative om SAS skulle det ikke forundre meg om denne selvoppnevnte ekspert Elnæs yter betalt konsulentbistand for Norwegian
CC
28.05.2019 kl 21:27
3686
Du er imponerende Tigeren. Nå vet du også værvarsel fir juli......
Nå har flere flyselskaper, senest SAS i dag, og turoperatører meldt om svak booking... men Tigeren vet at dette bare er sludder...... LOL
Nå har flere flyselskaper, senest SAS i dag, og turoperatører meldt om svak booking... men Tigeren vet at dette bare er sludder...... LOL
TomW
28.05.2019 kl 21:31
3655
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-strammer-til-kostnadskuttene-kutter-ruter-og-legger-ned-seks-baser/24541991
Bemerk deg hvor aktørene varsler tøft marked og se hvor Nas la ned ruter
Bemerk deg hvor aktørene varsler tøft marked og se hvor Nas la ned ruter
Artikkelen er først og fremst et horn i siden til SAS, men selvfølgelig vil dette ramme hele bransjen. Derfor blir det enda mer aktuelt med fusjoner, og for noen haster det...
CC
28.05.2019 kl 21:35
3629
«Heiagjengen» mot medias «fake news». Stakkar NAS; alle bortsett fra «sekten» er mot dem.
Yess, NAS har kuttet ulønnsomme ruter i Europa.
CC
28.05.2019 kl 21:38
3602
Konsernsjef i SAS nevnte også Norden, men hysj... det ødelegger jo for heiagjengen.....
CC tipper du er inne :))))) hahaha
TomW
28.05.2019 kl 21:42
3576
Mulig. Har ikke fulgt med på noen uttalelser fra han. ser kun hva som er nevnt i denne saken.
" Er bookingnivået deres lavere i år enn tidligere?
– Ikke jevnt over, for både Yield og PASK er opp (passasjer- og seteinntjening, journ.anm.), men Sør-Europa er svakere, sier finansdirektør Torbjørn Wist.
Han peker samtidig på at han er ganske fornøyd med det samlede bookingnivået selv om etterspørselen til Middelhavet er lavere i år, og han peker på at SAS har et bredt rutenett der etterspørselen kan svinge opp et sted mens den kanskje svinger ned et annet."
" Er bookingnivået deres lavere i år enn tidligere?
– Ikke jevnt over, for både Yield og PASK er opp (passasjer- og seteinntjening, journ.anm.), men Sør-Europa er svakere, sier finansdirektør Torbjørn Wist.
Han peker samtidig på at han er ganske fornøyd med det samlede bookingnivået selv om etterspørselen til Middelhavet er lavere i år, og han peker på at SAS har et bredt rutenett der etterspørselen kan svinge opp et sted mens den kanskje svinger ned et annet."
Frodon
28.05.2019 kl 21:57
3507
Det jeg lurer på, hvorfor skal investorer kjøpe aksjer i NAS, når IAG er et mye billigere fly selskap å investere i forhold til estimatene og det er mye lavere risiko ved å eie IAG aksjen enn NAS...?
NaiveNormenn
28.05.2019 kl 21:59
3484
Norwegian Air er blitt så billig at de blir en balansegang mellom tilbakekjøp av egene aksjer og nedbetaling av gjeld. Hva er til aksjonærenes beste?
CC
28.05.2019 kl 22:02
3472
Hallo mann, er du riv ruskende gal? Tror du virkelig de kjøper tilbake aksjer når de nettopp ble tvunget til å hente nye 3 mrd fra aksjonærene og trolig har presset likviditet fremover. Hvilken planet lever du på????
Likviditeten har blitt presset av Max-grounding og utsatte salg, men likeledes styrket gjennom utsettelse av kjøp. At de skal drive tilbakekjøp ser jeg dog som litt poengløst i nårærende tilstand.
Frodon
28.05.2019 kl 23:10
3280
CC skrev Tigeren; nytt Nickname igjen?
Tipper han har over 40 nick nå. Hadde det bare vært et eller annet innlegg med noe substans....
Det er vel flere enn han som bør komme seg ut av ekkokammeret.
hahaha. Ler meg i hjel. Gleder meg til store nyheter. Da holder folk kjeft sånn er det :)))) Gleder meg bare utover og bryr meg fint lite om denne nedpressingen man nå driver med grunnet at det er stille... snakkes
Leoparden1
29.05.2019 kl 08:40
2881
I dag tror jeg jammen jeg nærmest går all innmed alt ledig kapital i NAS. Man blir jo ikke rik om en ikke tar risiko, og jeg er inneforstått med at det er skyhøy risiko.
Latterlig lavt men er lavt volum, så kursen stikker ved etterspørsel..
ksandal
29.05.2019 kl 08:56
2818
NAS er nå på 33kr som jeg sa da emisjon kom. jeg har vært short helt fra 136kr med en liten post og fra 124kr med en større post. fortalt hele veien på vei ned om mine inn og utganger. har hatt en pause nå, men vurderer ny short om den faller under 33kr, Det er stor fare for at NAS må ha ny emisjon allerede til Høsten, slik de nå holder på. Og den kursen blir trolig på 10kr eller lavere for og unngå konkurs.
Det blir en usedvanlig spennende sommer.
Det blir en usedvanlig spennende sommer.
Hva mener du med "slik de nå holder på"? De leverte da en yield på 0,41 for april, milevis over tidligere og estimater. Varsler også kostnadskutt osv.
Når psykologien snur, tar det helt av i takt med framtidssatsing. Når det er som svarteste natta skjer endringer som oftest.
-
«
- 1
- 2 »