Jasså, Støre tror at "veiprising" blir billigere enn bom

Slettet bruker
28.05.2019 kl 21:43 1224

Tror virkelig idioten det er bommene i seg selv folk hater? Det er BETALINGEN for å kjøre på veiene uansett innkrevningsform som folk ikke vil ha!!! Få det inn i skallen!!! Til helvete med Høyre og KrF også hvis de går inn for dette!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70B25v/slik-vil-de-erstatte-bompengene-ap-ber-regjeringen-utrede-veiprising?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Slettet bruker
28.05.2019 kl 21:52 1216

Jonas Gahr lol for mye høyrepolitikk,
jeg har snakket med transportarbeiderforbundet som sover ute om natten
*ta på alvor*
Slettet bruker
28.05.2019 kl 22:06 1208

Det er et mye bedre system med GPRS påbudt i alle registrerte biler i Norge. Ingen fysiske inngrep. Bare en liten boks som må plomberes svært sikkert. Så få opp datasenteret i Skien til 15 milliarder. Etterpå har man kapasitet til å overvåke alle biler i Norge til enhver tid. Politiet må selvsagt ha tilgang til alle data. Da vil kriminaliteten også gå ned til ingenting. Takster i by, bynære strøk, på landet, i fjellet og ute på vidda. 5 soner holder. Dyrest takst i byene. Har man bilen bare i garasjen betaler man ingenting. Kjører man 50k km i året betaler man 50-75k i året..
ladaen7,30
28.05.2019 kl 22:14 1206

Kjører man 50k km i året betaler man 50-75k i året..




Altså så blir det en langt dyrere avregning enn dagens system. Og det er vel det som er meningen med å gå over til et annet system, slik som med NRK-lisensen som ble mye dyrere for veldig mange.
Slettet bruker
28.05.2019 kl 22:14 1206

Hvem skal betale denne boksen og montering av boksen?
ladaen7,30
28.05.2019 kl 22:20 1202

Bileieren selvsagt, staten sponser ingenting.
Men i nye biler er den integrert etterhvert, biler med navigasjon ombord har jo alt en GPS ombord så da er det bare kreve betaling......
Slettet bruker
28.05.2019 kl 22:30 1194

Nei, staten betaler for boksen og monteringen. Den blir statens eiendel i din bil hele eiertiden og levetiden.. Denne boksen vil overvåke fysisk plassering av bil, kjørte kilometer, fart på strekningen og gjennomsnittsfart på strekninger. Fartsovertredelser vil registreres i boksen og kontroller/fotobokser blir overflødig. Husker du ikke hvor du parkerte bilen din ringer datasenteret og de gir deg adressen (kan skje når du blir gammel og glemsk - skjedde nesten meg) , store fordeler med boksen, kostnad kun peanøtter i forhold til dagens kostbare systemer. Nå blir alt automatisk. Også trekk fra bankkontoen din ved bøter.
ladaen7,30
28.05.2019 kl 22:50 1184

Nei, staten betaler for boksen og monteringen


Dagens morsomste:-)))
Slettet bruker
28.05.2019 kl 22:50 1183

Hva er vitsen med å ha bil hvis den skal stå i garasjen? Orwells 1984 var faen ingen ting i mot den overvåkningen politikerne vil ha på folk.
Redigert 28.05.2019 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2019 kl 22:53 1179

Vip prising er helt på sin plass. Har du betalt så mye avgift for derange rovern, da har du betalt mer enn godt nok allerede. Bensinslukene har bygget alle veiene vi har.
Ta heller teslaen
Redigert 28.05.2019 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
28.05.2019 kl 22:58 1171

De fleste nyere biler har jo disse integrert allerede idag, det er sikkert bare å koble seg på.....
Slettet bruker
28.05.2019 kl 23:00 1169

Spør mennene (eh gutta) med Amcar. De må ha den i garasjen fordi den ruster slik ute og bensinen koster 17,5-18,5 så bruk blir umulig og på finn.no er den uselgelig og opphold i garasjen helt nødvendig.. Siden Amcar'en står i garasjen må selvsagt bruksbilen stå utenfor.
Slettet bruker
28.05.2019 kl 23:04 1161

Nå har jeg aldri eid en amerikansk bil så du er nok like nærme miljøet du som jeg.

Men jeg håper inderlig at det blir moms på elbiler. Snylterne har sluppet unna lenge nok.
Dessuten håper jeg på et opprør som det lukter franske tilstander av når det gjelder flåing av bilistene.
Redigert 28.05.2019 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2019 kl 23:05 1160

Her ligger en børsnoterbar forretningside, antagelig et gruveselskap med skuffende funn kan tilby å bevare AmCar drømmen i en nedlagt gruve som beskytter den mot tidens tann og klimakrise for lakken. Noe å tenke på at i en gullgruve, der er drømmen din begravd uten å miste glansen i lakken når fremtiden en dag kommer og det er greit å kjøre AmCAr igjen.
Slettet bruker
28.05.2019 kl 23:06 1155

I fremtiden vil det å kjøre, bensin eller elektrisk, være et luksusgode forbeholdt de rikeste. Vanlige folk får ta buss. De som innbilte seg at det grønne skiftet betydde noe annet enn at vanlige folk blir skattet ihjel tok selvsagt feil.
polemiker
28.05.2019 kl 23:07 1153

Ja dette høres genialt ut. Vi må ikke glemme å legge inn en sosial profil i dette også. Alle som tjener over 500K må betale dobbel pris, over 1 mill. 4 dobbelt osv. Det fine med det er at ikke trenger å bruke pengene på vei i det hele tatt. Innvandrere får som vanlig helt fritak. Det samme gjelder naturligvis utenlandske lastebiler, gjestearbeidere og turister. Blir fint dette.
ladaen7,30
28.05.2019 kl 23:26 1143

Blir så lei av Siv når hun starter med dette at "vi (staten) betaler mer enn aldri før", joda men bilistene har ihvertfall aldri betalt så mye som nå, da veiene er betalt før de i det hele tatt begynner å betale bompenger.

Pussig hvordan politikere tilpasser seg systemet straks de kommer i regjering, da forsvares dagens politikk samtidig som at gårsdagens argumenter kommer som en fis i sivet.
Slettet bruker
28.05.2019 kl 23:30 1141

Her er jeg enig med 777. Om staten aldri har betalt mer enn før betyr det ikke noe annet enn at vi skattebetalere aldri har betalt mer.

Det er ikke alltid nødvendigvis galt, mener jeg, men det er det det betyr.
Redigert 28.05.2019 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
balder72
28.05.2019 kl 23:39 1131

Du respekterer ikke individet. Du er en fascistisk, marxistisk kommunist som hadde likt deg som tyrann i gulagleirene. Dere kommunister er en fare for frihetsidealene. Dere burde skamme dere.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 00:09 1122

Jeg bare viser hva som planlegges. Debatten på NRK viser hvor vanskelig det er og hvorfor vi har fått de foreløpig løsningene vi har fått. Det er ikke noen billige elegante løsninger basert kost/nytte dette er blitt. Individet blir ikke mer krenket av å betale for en vare (veiene) og ha en GPRS boks i bilen enn å bruke selvkjørende systemer som er på aktuelle biler i dag. Jeg sier at et stort datasenter også overflødiggjør bomselskapene. Da går det meste til vei og kollektivt av pengene. Det er korteste vei.

Datasenteret nord i Skien er godkjent kommunen og grunneier. Det står på Google og et par av de andre store selskapene. Kraftstasjoner og areal har nok kraft og plass. Det blir jo noe stråling og el. forbruk er gigantisk. Men det kan gjøre fremtiden mulig. Bl.a. styre alle bilene i Norge samtidig ved autonomi. Mulig individet blir krenket da også. Dette er likevel slik det sannsynlig kan bli.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 00:17 1120

Kort sagt, vi må krenke oss litt til beste for fremtiden. Litt autonomikrenking hører med sannsynligvis.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 00:38 1114

Mentor, enten er du for ung eller for dum.

Arbeiderpartiet innførte kilometeravgift for dieselbiler.
Disse forsvant rundt om 1 okt. 1993.Da ble dieselen pålagt ekstra avgift. Fra ca.3 kr./l til 6kr. (ca. tall)
Slettet bruker
29.05.2019 kl 00:41 1108

Du forstår ikke den nye teknologien. Det viser du med å dra frem noe helt irrelevant.

Det nye systemet for veiprising kan trekke beløpene rett etter kjørte km. Har du ikke dekning på kontoen blir du tillagt renter, men fra banken. Googlepay er et kraftfullt sømløst system som jobber opp mot banken.
Redigert 29.05.2019 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2019 kl 01:04 1099

Over halvparten av pumpeprisen er avgifter til staten. Vi har altså «veiprising» fra før, inkludert i pumpeprisen. Det er derfor bensinen i oljelandet Norge koster 17 kr, og ned til 3 kr i andre land. Prisen i Norge er helt i verdenstoppen.

I tillegg betaler vi meget høy engangsavgift på nye biler, også i verdenstoppen, og omregistreringsavgift på brukte biler.

I tillegg betaler vi årsavgift.

Og nå vil de ha bompenger eller veiprising på toppen.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 07:13 1077

Vel, det er bare å ha hodet på rett plass når man går til valgurna det. Aldri i livet om jeg skal stemme på parti som går for dette idiotsystemet som skal overvåke deg i tillegg til at du må betale overvåkeren. Dette hører ingen steds hjemme men hadde sikkert blitt godt mottatt i gamle Sovjet og Øst-Tyskland.
Redigert 29.05.2019 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2019 kl 08:06 1067

Dette gnålet kommer bare opp fordi Oslo øyeblikkelig får en ny bomring i tillegg til den gamle. Dette ebber ut. En ny metode for veiprising er langt frem. 4-5 år. Oslo bør ha bommer og rushprising for å løse opp trafikken og også gjøre den mindre. Kollektivt er alternativet. Elbil er nesten obligatorisk i Oslo nå. De med fossil der har hatt lang omstilling og når de ikke har klart det til tross for momsfritak og store økonomiske fordeler så burde de ikke ha bil.

Det har også kommet bomstasjoner utenfor byene i 2018 (kommer også 2019) og der er det takster høyere enn de i Oslo. Det er langt flere fossile biler der også. De fleste synes det er ok da de nye veiene er mye bedre og sikrere og det er de.

Jeg er ikke motstander av biler. Har en selv og det er en fossil gammel MB som er 12 år. Den står uten skilt, men det kan være jeg tar EU og får skilter på den og kjører litt til og fra. Bompenger betaler jeg uten å klage. Min inntekt er veldig varierende. Noen mnd. tjener jeg millioner andre mnd. taper jeg hundretusener.

Nordmenn er så bortskjemte og feige. De er de verste egenskapene ved dem. De skal ha alt trygt og forutsigbart og det skal ikke koste hvis de ikke skal tjene på det. Bolig til mange millioner kan de kjøpe flere av fordi det er "trygt". Noen fattige kroner i bomringene 2k-5k i mnd er for mye?
Redigert 29.05.2019 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2019 kl 08:18 1065

2000 til 5000 i måneden i bompenger??? Fattige kroner?? Vi betaler tross alt skatt her i dette landet og staten tar avgifter og moms på hver jævlige ting vi kjøper og så skal man få dette på toppen?
Slettet bruker
29.05.2019 kl 08:24 1062

Dette sier faren til kvinnen som driver demonstrasjoner mot bommene i Oslo

For svarte! Jeg bor på Nordberg, midt mellom to nye bomstasjoner. Jeg må passere tre bommer nesten uansett hvor jeg skal i denne byen.

Når man bor på Nordberg er det stor sjanse for at man har en mangemillion-bolig. Da blir det helt snålt å ha en slik motstand mot bommene. Mannen er jo også pensjonist og trenger ikke å bruke bil hver dag. Da er bomstasjonene en bagatell.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Opzvyw/bom-cecilie-starter-nye-aksjoner-men-ber-folk-roe-seg?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Slettet bruker
29.05.2019 kl 08:27 1059

2k-5k er dasspapir i dagens Norge. Folk betaler 3 mill for små leiligheter i sentrum.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 08:48 1052

Mulig det er dasspapir for deg men jeg tror ikke alle er enige i det gitt. Det er vel antageligvis derfor de protesterer. Akkurat på dette området skal jeg skryte av Sverigestan.
polemiker
29.05.2019 kl 12:10 1022

Regner med at folk skjønte jeg kun var sarkastisk i mitt innlegg ovenfor. Det regner jeg med at Mentor også er.

Dette forslaget med GPS tracker i bilene kan bare legges i skuffen med en gang og kommer ikke til å bli en virkelighet. I alle fall ikke så lenge vi har et nogenlunde fungerende demokrati i dette landet. For sosialister som ønsker å styre og regulere befolkningen fra vugge til grav er dette naturligvis en ønskedrøm.

Sosialismens oppslutning og eksistens baserer seg på omfordeling av rikdom. Dette har de ikke bare innført i skattemodellen, men vil de ha inn i stadig nye skatte og avgiftsområder. Mest groteske er kanskje eiendomsskatten i Oslo hvor deres velgergruppe i hovedsak slipper unna. Tilsvarende vil de garantert prøve å få bakt inn i en evnt. veiprising.

Bompenge saken i Klepp fikk ubehagelige konsekvenser for ordøreren i Klepp, bl.a. ved at hun fikk huset sprøytet med kumøkk og sønnen mobbet. Sistnevnte er naturligvis et grovt overtramp og bør få konsekvenser for de skyldige. Man kan imidlertid skjønne at folk er forbannet pga. de enorme kostnadene dette påfører folk. Noen fattige barnefamilier må kanskje droppe charterturen til syden i feriene fremover for å betale for disse politikernes drømmer om nye bydeler, gratis flykningbiliger og annen infrastruktur.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 15:10 1009

Dette er noe sosialistene har stor tro på. Med utsikter til taxameter i alle biler vil veiprising melke bilistene for hver kjørte kilometer direkte i statskassa. Hadde det vært opp til arbeiderpartiet måtte vi betalt pusteavgift for å leve også. Arbeiderpartiets forslag er nok et symptom på sosialismens syke politiske ideologi. Kommunisme light.
Redigert 29.05.2019 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2019 kl 15:29 1003

Høybråten kom med en viktig lov som etterhvert sparte mange liv og gjorde andre liv mye bedre. Det var røykeloven. Selv hatefulle røyker har kommet bort til ham med hånden. I byene handler det om livskvalitet. Nå kan det bli bedre luft om vi begrenser og også får nullutslippsbiler. Det er mye balluba nå, men så lærer vi det blir bedre og vårt habitus sunnere. Da må vi altså løsne på denne ideologien at bilen må vi ha og bruke. Det kalles bilisme. Det kan ta tid for bilister holder hardt i rattet, men det kan hende de klarer å slippe det og se andre muligheter. Hva er egentlig greia med å bo på Jessheim og jobbe i Oslo sentrum? Kan man ikke bare flytte? Glemme bil, bom og bilismen. Du skal ikke se bort fra det blir skikkelig lønnsomt. Leilighetene i sentrum av Oslo bruker å stige bra.
Redigert 29.05.2019 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2019 kl 16:01 991

Mye bra og luftig for fremtiden er vel og bra men selv om du er fanatiker kan du ta LITT hensyn til nåtidsmennesker på veien til fremtiden. Du kan faktisk drukne hverdagsfolk i frisk luft på Mt Everest. Altså høydesyken.
Dere skal ha betaling i alle retninger og vi kan bare snappe etter pusten
Slettet bruker
29.05.2019 kl 16:08 986

Veiprising med gps i bilen er første skritt på veien mot chip i nakken. Det kommer hvis ikke nordmenn tar seg sammen og stemmer ut stalinistene.

Da blir det chip i nakken på fødestua og medalje som takk for innsatsen på pensjonsdagen, deretter sprøyte i ræva og rett på krematoriet.

Når vi kommer dit er sosialist-utopia maksimalt optimalisert, og vi får endelig paradis på jord.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 16:15 981

Stem frp som vil fremme forslag fra sine 14% om å vente med chippingen et par år. subsidiært foreslå en butter deal med kvantumsrabatt som sparer skattebetalerne penger ift full pris.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 16:26 977

FrP, SV, AP, Høyre, Venstre, SP, Rødt, KrF, er samme møkka alt sammen. Men AP er falskere enn de andre og derfor noen hakk verre.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 16:29 974

Norge må få et Alternativ til Chips parti.
Slettet bruker
29.05.2019 kl 17:05 966

Stem på protestpartiene. Høyrefolk på Liberalistene og venstrefolk på NKP. Alternativt kan begge stemme på bompartiene for å lage litt spetakkel.

Ut med dem.
Gopher93
19.09.2020 kl 03:34 126

Kjører bil til vanlig fra 1989 og har null interesse av disse selvkjørende bilene som kan komme eller nåværende tesla eller nissan leaf. Jeg kjøper bare biler som har vært på markedet en stund og har falt i pris for så å være på vei opp igjen. Alle elbiler kan sammenlignes med iPhone når det kommer til raskt prisfall med det samme. Vi vet også at elbiler blir dårlig over tid og mister rekkevidde ettersom batteriet blir dårligere. Dette GPS systemet kommer til å bli koblet på batteriet i bilen og suge strøm selv når bilen ikke er i bruk. Dette vil nok føre til at man kan oppleve å ikke få start på bilen da batteriet kan være helt flatt eller tømt såpass mye at det ikke klarer å tenne pluggene i motoren. Har sett personer med DAB i bil ha dette problemet og det er ingenting i forhold til denne GPSen som er designet for å ta strøm når bilen står. Kan bare si at jeg kommer til å nekte dette i min bil. Staten har ingenting med å rote i bilene til folk. Virker som akkurat som med datalagringsdirektivet, som EU heldigvis slo ihjel på målstreken, at folk er villig til å spre rumpeballene for hvaenn stortinget bestemmer uansett hvor inngripende. Er iallfall min erfaring. Selv på EU kontrollen har ikke staten makt til inngripen annet enn reguleringer som sier hva som må være i stand eller ikke, så må du selv ta bilen med til noen som kan fikse problemet eller gjøre jobben selv. Jeg har blitt en FrP stemme de siste årene ettersom jeg ser de står mer for individuell frihet og har kjempet mot bompenger. Er meget sikker på at grunnen til at de ikke har slått gjennom her er utvanningspartiet Høyre som presser gjennom ting mot det som har blitt lovet som da de hentet hjem en IS terrorist de sa de aldri skulle hente. Dette ble dråpen for FrP i regjering som fikk begeret til å renne over, og det skjønner jeg godt.
Redigert 19.09.2020 kl 03:40 Du må logge inn for å svare