IOX - Q1 på fredag

Slettet bruker
IOX 29.05.2019 kl 18:18 18150

Hva tenker dere resultatet blir, og hvilken ny informasjon får vi?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
01.06.2019 kl 14:57 3516

Tipper ny avtale med Bonds. Blir utsatt til 2025 med litt høyere rente. Så tar IOX opp et lån til borekampanje så er vi i gang ? YNWA
ag-3
01.06.2019 kl 15:55 3466

Hvis en tenker konspiratorisk, på begge sider av bordet osv. H orfor ble da Argentina emisjonen på 3,5 uten å maxe engang.. Hadde vel vært en smal sak å delt ut mye mer billigere hvis det er intensjonen. Hadde ikke vært noe å gjøre mot det. Samtidig ville det trolig rasert kursen fullstendig, noe som hadde passet perfekt.

Tror dette blir bra. Melding om borring eller utsettelse lån så er sirkuset i gang.. Kommer snart....

Slettet bruker
01.06.2019 kl 17:53 3378

Du må gjerne kalle det konspiratorisk, men situasjonen er nå en gang slik den er. Lånet må refinansieres uavhengig av hvem som eier obligasjonene. På ett eller annet vis. Jeg tror imidlertid ikke at Old Andes - eller andre med vettet i rimelig godt behold - tar nesten 25% av et selskap i et jafs og øker sin andel til +40% uten at man har kontroll på hvordan bonds skal refinansieres kort tid etter. Det er jo å utsette seg selv for en risiko for utvanning. Den siste emisjonen gjøres som et tingsinnskudd og virkelig verdi på lisensene satte nok taket på gjennomføringen. Det er heller ikke noe merkelig i hvordan tegningen settes i forhold til kurs og rabatt. Dette var nærmest etter boka om vi ser på gjennomføringen av andre emisjoner på OSE.

Det blir avgjørende for neste øvelse hva slags planer selskapet må og ønsker å realisere i det nye vinduet som har oppstått ovenfor ANH, og om dette kan gjennomføres uten innskudd av kontanter. Eventuelt samtidig som selskapet betjener renter på bonds tilnærmet "as is". Eksempelvis så utgjør IOX sin andel på 3 brønner + WDW MUSD 5-8, og vi vet ikke hva som skal skje i Argentina i løpet av den samme tidshorisonten. Eller på Puli-C.
Redigert 01.06.2019 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
01.06.2019 kl 18:34 3337

Imponert over alt du skriver Bærnt til å ikke være aksjonær.
Jeg når deg ikke til anklene en gang når det gjelder kunnskap i denne aksjeverden.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 19:23 3296

Joda, har en posisjon. Men den er nok beskjeden i forhold til det andre kan legge på bordet. Om jeg kan noe mer eller mindre enn andre, så har det liten betydning for tap eller gevinst på børs. Der styrer nok - dessverre - følelser og det irrasjonelle mye mer enn det mange av oss liker å innrømme. Jeg er ikke god på børs. Om det finnes noe relativt begrep for det.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 23:31 3158

Bæærnt du er virkelig spesialist i en verden full av finansiell akrobatik. Ære til deg!
kaunis
02.06.2019 kl 10:15 3000

Bæærnt konspirerer i ting som kan skje, og alt er mulig. Som aksjonær må en også kunne se i mulighetene til et selskap, frem, i et litt lenger perspektiv, de mulighetene er også der.. IOX er veldig kompleks ved at vi ikke vet hva styret tenker og har av planer og hvor langt viktige saker er kommet. Men vi vet og kan også håpe, på mere olje i jorda der IOX har eiendeler og konsesjoner. Eierinteresser og kapital er en annen del, men også viktig.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 11:04 2945

Konspirasjon er pr definisjon en sammensvergelse eller et komplott med tanke på å skade noen. Tror vi skal slutte å bruke det uttrykket i denne sammenhengen. Det jeg prøver å skissere er en beskrivelse av virkeligheten slik jeg ser den, og det som muligens skjer og har skjedd i kulissene. Jeg kan ikke påstå at Old Andes eller andre grupperinger bedriver råttent spill og har tenkt å stjele resten av selskapet på åpen gate. Men jeg er nokså sikker på er at det vi ser nå er en del av en plan som ble lagt for noen år siden. Og selskapets finansielle situasjon er dessverre slik at det kan være nødvendig å bruke kraftig lut. Om så skjer så er det faktisk ingen å rette en advarende pekefinger mot om noen ønsker å sette noen til ansvar. It is what it is.
Redigert 02.06.2019 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Ransen
02.06.2019 kl 12:06 2883

En ting er rimelig sikkert og som alle erfarne styremedlemmer kan bekrefte. Frk Mimi Berdal sitter ikke i et styre som driver med råttent spill, og som igjen kan skade hennes renommé som forretningsadvokat.
Se hvordan det gikk med Fjell...ting forplanter seg svært raskt
Namtrah
02.06.2019 kl 13:20 2834

Mimi Berdal hjelper ikke på oljepris og produksjon, ei heller at bonds må avgjøres.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 13:32 2816

IOX er notert på OSE, men selskapet er jo i alle praktiske henseende et Sør-Amerikansk selskap. Og etterhvert med en majoritet av Sør-Amerikanske eiere, og muligens det samme når det gjelder bonds. Det eneste norsk alibiet er det norske styremedlemmet. Hun kan muligens være en moderator om nødvendig, men hun har jo i realiteten ingen praktisk innflytelse. BOD og management er ellers et sammensurium av ulike hatter og roller på kryss og tvers mellom selskapet, nåværende og tidligere eiere, regulatoriske myndigheter og långivere. Kanskje like greit å ta det innover seg med en gang. For min egen del så synes det kanskje merkelig at hun satt rolig i båten når CNE besluttet å gå ut av selskapet.

Men igjen. Det er ingen som kan påstå at det foregår et skittent spill og som i den anledningen kan vise til konkrete begivenheter. Derimot så kan summen og rekkefølgen av hendelser de siste to årene tyde på at det har vært en plan om at Old Andes skal gjenoppstå som majoritetseiere. Det siste kapitelet er enda ikke skrevet, men så langt så kan ingen påstå at det har skjedd noe som ikke tåler dagens lys. Selv ikke om det gjennomføres en emisjon på 50% med 42 mill nye aksjer som spiser av bonds. For selskapet sin del så kan det være den ultimate løsningen uavhengig av hvem som sitter som eier. Det er liksom ingen å rette skytset mot om så skjer.
drillpro
02.06.2019 kl 14:23 2761

Så det som alle nå mere eller mindre har konkludert med er at det er om å gjøre å komme seg ut så fort som mulig? Utenom Ransen da som stoler på at tilstedeværelsen til Mimi Berdal mener at kursen skal opp i 12 kr..
qestador
02.06.2019 kl 14:56 2715

det er i hvertfall en ting jeg har læret på børsen er at å bli lurt av emier som øker i mrd aksjer er pyton så å si for alle.. Et motsatt eksempel er Freddy og Frontline. der lykketes alle om man ble med opp. Videre var vel også Jin også et eksempel.
La oss håpe at Styret vil alle det beste og som viser seg å bli mest vellykket trår til her . Jeg ville tro at både Colombia og Argentina burde få noen aksjeposter i det fremtidige selskapet.
Redigert 02.06.2019 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
ag-3
02.06.2019 kl 14:56 2715

Riktig drill, alle de som tror på konspirasjonen som ikke bør kalles konspirasjon. Og da tror jeg du kan se bort fra arkitekten ?

Klart at norske regler og Berdal i styret åpner for råttent spill. Bare så merkelig rart at siste emisjon gikk på 3,5 og uten å ta ut max antall. Faktisk gikk den helt etter boka. Hmmm merkelig...
Slettet bruker
02.06.2019 kl 15:05 2704

....slettet........forresten, skjønner ikke hvor du vil med dette. Aksjeloven har klare bestemmelser om transaksjoner mellom nærstående. Dette omhandler prinsippet om armlengdes avstand og virkelige verdier. Når det gjelder det siste forholdet så må vi forutsette at lisensene faktisk ble solgt til IOX med en pris som andre aktører i markedet ellers ville ha betalt. Verken mer eller mindre. Dersom vedtaket om emi skulle ha vært fullt utnyttet med tildeling av de siste 10 mill aksjene, så kunne det bare ha skjedd om lisensene var solgt inn til overpris, eller at tegningen ble gjennomført med en vesentlig større rabatt enn 20%. Begge forholdene er kritikkverdige, og det ene altså et brudd på aksjelovens bestemmelser.

........får vel ro meg litt inn. Avdragene kunne ha blitt eliminert gjennom tildeling av aksjer. Det ble ikke gjort. Så der har du et poeng.
Redigert 02.06.2019 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
JollyRancher
02.06.2019 kl 15:05 2704

Selskapet sier på mail at de arbeider til beste for samtlige aksjonærer. Skal en del av oss bli utvannet så til de grader så er ikke dette til det beste for samtlige aksjonærer, hvis ikke Andes da utgjør "samtlige aksjonærer"
qestador
02.06.2019 kl 15:06 2703

Så har jo Styreformann i IOX slengt på at dette gjelder også alle.
Ransen
02.06.2019 kl 15:10 2693

Hvem er mer eller mindre alle? Vet ikke hvem du representerer, men de 800 k aksjene som ble dumpet på fredag er nok i stor grad å finne igjen på topp 20 listen.
Ellers er 12 kroner per aksje svært beskjedent når selskapets verdi kommer til syne.
Redigert 02.06.2019 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
qestador
02.06.2019 kl 15:12 2690

JollyRancher

Hvis han kjøper selskapet så mener jeg det er fair play . Hittil har vi måttet se den muligheten.. Men å tiltvinge seg milliarder av aksjer er kjeltring streker og ikke god forretnings skikk etter mitt syn.
Det er ikke så sikkert at han er tjent med å bli alene verken i Colombia eller argentina.
Redigert 02.06.2019 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 15:31 2656

Dumpet ? Siden det ikke kom noen avklaring om boring så er det vel ikke underlig om noen tok exit ? Synes volumet var overraskende lavt, men det kan ha sammenheng med beskjeden om forlengelse.
ag-3
02.06.2019 kl 15:39 2645

Så bæærnt er dette den eneste måten å beregne prisen på aksjene på eller kunne det blitt gjort på en annen måte? Kunne de gjort det slik at kursen var lavere da den ble beregnet på noen måte?
The remainder of the consideration, USD 9.1 million, is being settled through issuance of a total of 22,221,851 new shares in Interoil (the "Consideration Shares") at a subscription price of NOK 3.55 and a USD/NOK conversion rate of 1:8.68. The number of Consideration Shares has been calculated based on a 20 percent discount of the volume-weighted average market price for the Interoil share in the 120-day period immediately preceding closing.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 15:48 2631

Prisen på lisensene og residualen av kjøpesummen som ikke skal gjøres opp i cash bestemmer antallet aksjer som kan tildeles. Resten er matematikk basert på tegningskurs og valuta. Jeg rodde meg inn i den forrige kommentaren. Tildelingen kunne ha vært større og spist opp de siste 10 mill aksjene også ??? dersom hele kjøpesummen ble gjort opp gjennom tildeling av aksjer.

Det siste ble ikke gjort. Om det var et uttrykk for goodwill ovenfor retail, eller om det ligger andre vurderinger til grunn er ikke godt å vite. Kanskje av hensyn til flagging ?
Redigert 02.06.2019 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
ag-3
02.06.2019 kl 16:05 2601

Litt hastig... Du har oversikt B... Takker
Redigert 02.06.2019 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
qestador
02.06.2019 kl 17:34 2509

Nei nå venter vi en stund til :-))