NEL - overpriset og klar for nedgang til 5,20

Slettet bruker
NEL 30.05.2019 kl 09:41 17760

La det være klinkende klart: NEL er fullstendig feilpriset og hypet ut over alle rammer. Dagens kurs er et resultat av eufori og rett og slett en grønn boble uten rot i virkeligheten.

Nå kommer nedgangen. Denne aksjen vil falle tilbake til 5,20, hvilket også er et alt for høyt kursnivå, så ikke bli forundret om den fortsetter videre ned.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 20:47 2096

Aksjen nådde 5,03 i dag, godt hjulpet av en eksplosjon i Sandvika. Men, ned er ned som det heter og da er det ikke så nøye med årsaken.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2019 kl 12:55 2199

Støtter denne. Den fallende kniven bør ikke forsøkes å fanges før trådstarters antydning på 5,20. Oljealderen er fortsatt ikke en pensjonistkandidat, og har ingen ambisjoner om å gå av med det første heller. For de som ser etter noe annet å putte pengene i, anbefales å ta en titt på AKERBP og AKER.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 22:44 2450

Tja, Hammers - om Theonlywayisup ikke vet hva skylapper er kan du jo gi ham dine egne ? Eller trenger du dem fortsatt?
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.06.2019 kl 21:30 2536

Kanskje fordi enkelte burde ta av seg "skylappene" (hvis du vet hva DET er for noe).
Når du kaller deg "Theonlywayisup" og har Tigergutt som ditt store forbilde, ja da er du nok på "HELT rett spor"....???!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Theonlywayisup
02.06.2019 kl 21:15 2574

Jeg ser at mitt innlegg om å utelukke de neagative kommentarene kom altfor snilt frem. Som Shinkage klokkeklart uttrykker det i et senere innlegg: det sitter folk der ute som er ute etter å lage kvalm, de harselerer og latterliggjør folks meninger. Disse er i mine øyne noen skikkelige grinebitere og dette synes spesielt mye av i Nel-trådene. Jeg kunne fint ha ramset opp en flere nic´s som driver på denne måten. Hva er egentlig hensikten? Har dere gjort noen skikkelige feilinvesteringer og har behov for å trykke andre ned i samme gjørma? Når det gjelder Tigeren er det vel han jeg bør takke for at jeg fortsatt sitter i Nel og ikke har solgt meg ut ennå, til tross for opp og nedturer?Han gir meg god informasjon samt linker der jeg kan lese meg opp. Jeg har solgt meg ut av oljen med gevinst, og sakte, men sikkert over i grønne aksjer. Når trådstarter kommer med en fullstendig ubegrunnet påstand ser jeg ingen vits i å lese mer av han heller, og håper trådene er mer seriøse og saklige når jeg går inn i Hex og Sso.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 16:57 2804

Flisespikkeri? Javel, da skjønner jeg at det ikke skal bli lett å få diskutert noe som helst her inne. Jeg må innrømme at jeg blir litt forvirret over hvordan det skal finnes noe utgangspunkt for diskusjon overhodet. Hva er det dere (dere som ikke tror på NEL) da egentlig er villige til å diskutere? Kom gjerne med forslag.

Jada, jeg skjønner hva du påstår. Dersom utgangspunktet ditt er at det ikke er mulig for NEL å tjene penger i fremtiden, og at det i tillegg er udiskutabelt - ja, da er jo saken egentlig død. Hvis du har rett så går NEL konkurs, avvikler eller blir kjøpt opp. Poenget mitt var jo at jeg synes forutsetningene for å tjene penger i mye større grad er tilstede nå, men det synes du er flisespikkeri og gidder ikke diskutere.

Jeg skriver ikke her for å få hallelujarop, eller bygge opp en heiagjeng med NEL tilhengere. Jeg er her for å bygge forståelse for hvordan utviklingen av visse aksjer vil være, og hvilke faktorer som påvirker dem. Da er det viktig å få et nyansert bilde med fornuftige og saklige argumenter for og imot, og ikke en haug med tåpelige eller usubstansierte påstander som:

- "Nå sprekker boblen, frem med cheeze doodles"
- "Nå er NEL på vei til himmelen, spenn dere fast"
- "NEL har bevist at de aldri kommer til å klare å tjene penger"
- "NEL kan være i 20/50/150/300 før utgangen av året" (take your pick)
- "Et luftslott vil alltid være et luftslott"
- "Nå laster jeg opp på billigsalg" (og tilsvarende kommentarer om å kjøpe med begge hender hver gang NEL er inne i en dropp)

Markedet har tydeligvis rett på aksjene man liker, og markedet tar feil på de man ikke liker. Og, la oss ikke å glemme det første avsnittet til trådstarteren....., herlighet.

Er dette virkelig det beste man kan forvente?
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.06.2019 kl 14:54 2935

Vel, det var vel helst en litt klønete tekst - sånn ca midt på natta - eller når det var.

Skulle vel heller ha stått noe slikt som:
I løpet av selskapets historie har det vist seg å være umulig for NEL å tjene penger på sin virksomhet.

Uansett, flisespikkerier som jeg ikke orker å følge opp. Du skjønner hva jeg mener.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 12:44 3052

Hei igjen Hammers - vi får komme oss tilbake til saken, så vi ikke tar vekk oppmerksomheten fra de som kommer med de dype faglige og innsiktsfulle innspillene ?.

Jeg vil tilbake til denne "Det er bevist i selskapets historie at det ikke er mulig å tjene penger.", som jeg fremdeles venter på en forklaring på, for jeg sliter med logikken her. Hvordan kan et selskaps historie være et bevis på at det ikke er mulig å tjene penger i fremtiden? Gir dette mening? Jeg skjønner at det tar bort din tro på at de ikke kan tjene penger, men det er i grunn noe helt annet. Jeg satser jo på at de kan tjene penger i fremtiden, og det er vel akkurat like mye eller like lite verdt som bevis på fremtidig utvikling.

Ser man på NELs historikk opp mot samfunnets stadig økende fokus på å komme bort fra fossilt drivstoff, så skulle vel forutsetningene ha endret seg i positiv retning år for år - og fortsette i positiv retning også? Jeg snakker om forutsetningene for å kunne tjene penger.

Hva er det jeg ikke har skjønt, og som gjør at det er bevist at NEL ikke kan tjene penger i fremtiden?
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 07:48 3298

Tomt vinglass og bare prat på en Neltråd. Hva med å skrive slikt i avdelingen:: Bare prat ,debattforum eller i Se og Hør? Blir vel ikke anonymt i sistnevnte.Uff.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 03:01 3390

Vinglasset mitt var allerede tomt - en veldig god chilensk Syrah (Limited Edition til og med - fint skal det være ?). Etter at alle pengene forsvinner i NEL-sluket blir det vel bare pappvin fremover.

Den med Shrinkage var ganske bra - trodde først det bare var en skrivefeil, men morsomt sammentreff. Shinkage er japansk og betyr noe sånt som "ny skygge". Nei, her er det nok ikke mye prektighet - ingen jeg kjenner ville sagt det. Kanskje litt anstendighet. Jeg liker å erte opp folk litt, men liker ikke å være ufin.

Du finner ikke tøfler i mitt hjem, og jeg har aldri eid et par heller - Jeg tørker heller ikke støv, fordi jeg har en robotstøvsuger. Vinen sørget tydeligvis for at mørket senket seg flere steder enn bare foran øynene dine ?.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.06.2019 kl 02:15 3413

Humrer her til et glass vin - midt på natta.

- "Less is apparently no more". Less is er i grunnen det samme som Shrinkage.....på sett og vis.
- Vel, så langt er det både klasse og utrolig mye prektighet på deg. Kanskje vel mye av det siste?

- Jøss har du robotstøvsuger. Jeg har en vanlig og en sentralstøvsuger.
- Dessverre har det havnet en sokk - eller noe der inne i veggen - så den funk'er dårlig i første etg.
- Skjønte ikke den med robotstøvsugeren.

Hilsen Hammers........som ser at vinglasset nærmer seg slutten - og at mørket er påtagelig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 02:02 3421

Jada, det med mursteinen, mer luft og kortere avsnitt var et meget godt poeng. Takk for det.

Selvfølgelig tåler jeg det - bare pøs på du, om du vil. Jeg sa bare at det ikke var veldig elegant ?. Jeg er nok mer ute etter klasse enn prektighet. Sarkasmer har selvsagt sin plass i mange sammenhenger, men jeg er tilhenger av at den i det minste skal ha et visst intellektuelt tilsnitt. Hvem som helst kan lire av seg dritt uten å være verken belært eller skrivekyndig. Jeg har dessuten en robotstøvsuger.

Nei, jeg er (dessverre) ikke "Less is" - Less is apparently no more.

Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.06.2019 kl 01:51 3439

Herlig å se at du har skjerpet deg med "mursteinene"!
Endelig kom jeg meg gjennom hele innlegget uten at det hele gikk i surr - og jeg sovnet fra det hele.

Prektighet er en god dyd, men du er vel ikke predikant - kan jeg tenke meg.
LITT må du da for f.. tåle......for du går vel ikke rundt med tøfler og tørker støv - dagen lang ????

Sarkasme og skjulte hentydninger hører med......andre enn meg er langt mer direkte.
Her kjeftes det, og her smeller det tidvis, og ellers har vi det veldig koselig etter hvert som vi lærer hverandre å kjenne.

Hilsen Hammers.......som har hatt utrolig mange morsomme diskusjoner med enkeltpersoner opp gjennom årene.
Ja, for du er vel ikke gode gamle "Less is" fra gammelt forum?
Fyren som ga meg mang en god latter - men som forsvant fra forumet - i takt med NSG.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 01:42 3451

Jeg glemte forresten å si at jeg er litt skuffet over at du ikke argumenterte basert på mine kommentarer, men bare gjentok det samme du har skrevet før (de tre første punktene). Det var kanskje pga det du skrev om mursteinen, og at du ikke orket å lese alt?
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 01:22 3464

Hehe, saken med historieløsheten har vi allerede lagt bak oss - du kan ikke finne på en forklaring på den nå ?. Jeg vet som du sier at NEL har holdt på lenge, og ikke tjent penger, men det er i seg selv ikke noe bevis på at det er umulig å tjene penger. Likevel, jeg respekterer selvsagt at du tror det, men det blir ikke noen sannhet av den grunn.

De har vel valgt å satse på noe lenge før resten av verden har vært klare for det - de er da definitivt ikke det første selskapet som har gjort det. Det finnes plenty av interessante dokumentarer om alle som lanserte teknologi vi alle bruker i dag før verden var klare for det. Og av den grunn betraktes de ikke som oppfinnerne og tjente heller ikke noe på det.

De neste to punktene er dessverre litt flåsete, noe jeg hadde håpet å slippe fra deg ?, så de bare hopper jeg over. Sukk.

Jeg er også spent på hvor lang tid det eventuelt tar før NEL har fast grunn under føttene, og om investorene er villige til å være med til man er i mål. Jeg er uten tvil enig i at det selvsagt ville vært bedre om inntjeningen økte jevnt og trutt, og også selvsagt at det var overskudd. 2019 blir jo et interessant år i så måte.

Jeg lanserer ingen tanke når det gjelder andres pensjon, jeg bare skrev hva JEG velger. Jeg har ikke påstått at det er noe for andre. Jeg tror faktisk jeg skrev det motsatte av det du påstår - her er det jeg skrev om pensjon " Andre aksjer er sikrere, og gir jevn avkastning om man ønsker å spare til en komfortabel pensjon.". Jeg betrakter vel ikke akkurat inevesteringen som en lottokupong, selv om jeg skjønner du gjør det. Jeg vet heller ikke at det andre vil stige jevnt og trutt - all aksjeinvestering er risikofylt. Jeg har mine grunner for å velge dette, men det tror jeg ikke jeg skal begi meg inn på i denne tråden.

Når det gjelder det med luft mellom avsnittene har du selvsagt helt rett, selv om du i tråd med tendensen her inne liker å gni det inn med mer sarkasme og store ord enn det jeg betrakter som elegant ?. Det styres vel strengt tatt ikke av antall linjer, men av naturlig innhold. Jeg tenker faktisk på det siden jeg skriver en del til daglig, men jeg har nok feilet på det området her inne. Editoren her er bare på 5 linjer, så det er ikke akkurat lett å få oversikt, men selvsagt ingen unnskyldning.

Jeg ser du har fått til dette mye bedre i 100-meterskogen. Jeg skal prøve å skjerpe meg - det var et godt råd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.06.2019 kl 00:45 3499

Ole Brumm og vennene han kommer nok jevnlig fram - kan jeg nok tenke meg.
Det kan jo ikke BARE være gravalvor her inne.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 00:38 3517

Det er et interessant poeng, og selvsagt et faremoment på sikt. Samtidig betyr vel det at det er viktig å være ledende - helst være først. Akkurat nå kan det synes som at mange av de som trenger teknologien ser på NEL som ledende. Klarer de å holde denne posisjonen kan det gå veien, hvis ikke kan det bli et antiklimaks.

Den underliggende teknologien til Apple er heller ikke så spesiell, men de kom med den først. I begynnelsen var det ingen konkurrenter. Det som kunne vært interessant å finne ut mer om er hvor NEL virkelig befinner seg i den sammenhengen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.06.2019 kl 00:37 3521

Du, vet du hva JEG mener og tror?

- Det er bevist i selskapets historie at det ikke er mulig å tjene penger. Kanskje derfor jeg mente at du var historieløs.
- Når NEL (om 100 år?) neppe har tjent 1,2 MRD - ja da nærmer de seg (neppe) NULL.
- Da nærmer selskapet seg (neppe) å få alle sine tapte penger tilbake.

- Dette pr Q1/2019. Så spørs det bare hvor mange MILLARDER som skal tapes videre - før det evt blir overskudd.
- Forresten merkelig tanke du lanserer ang pensjon;
- Satse sin tilleggspensjon på en lottokupong i stedet for de selskapene du "vet" vil stige jevnt.
- I grunnen en ganske så HÅPLØST tanke!

- Det ANDRE jeg mener - er at du må lage litt LUFT i disse mursteinene du legger ut. Du jobber vel ikke som murer?
- 2-4 naturlige linjer - deretter luft (dvs avsnitt med mellomrom).
- Håpløst kjedelig og uinspirerende å ta fatt på dine "steiner" - slik det NÅ ser ut!
- 8-10 linjer før "luft" er og blir bare dødfødt!
- Jeg skummer halvparten.....før jeg deretter faller helt ut - helt av meg selv.

Hilsen Hammers......med råd og tips om både det ene og det andre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 00:30 3528

Det er definitivt fornuftig å ha balanse i innspillene. Hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng å være på forumet. Hm, sikkert noe for "begge sider" å tenke på ?. Det er sikkert andre enn Tigeren som kan komme med innlegg som er fornuftige og pro NEL.

Jeg leser stadig at alle irriterer seg så veldig over Tigeren. Jeg skjønner ikke det. Jeg har lest en del av innleggene hans, og morer meg over hans overveldende entusiasme. Jeg betrakter ham derimot verken som irriterende eller som rådgiver. La ham holde på - så lenge alle kaster seg på karusellen kommer han også til å fortsette. Om Tigeren virkelig plager noen, bestill en terapitime.
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 00:22 3543

Jeg tror ikke det er lurt å bare lytte til dem som er positive, men jeg skjønner at det kanskje er langt mellom de kritiske som klarer å fremlegge argumentene sine skikkelig. Jeg tror faktisk at Hammers kan være en av de som kan komme med noe (i alle fall etter at jeg har lest en del av hans øvrige innlegg). Jeg er ikke enig med ham så langt når det gjelder NEL, men han har nok saklige argumenter - han må bare bli ferdig med Ole Brumm sagaen sin først ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Shinkage
02.06.2019 kl 00:14 3561

Hvorfor er det et scenarie? Akkurat nå virker det mer som en løs påstand, så jeg tror nesten du må substansiere tanken din på dette litt bedre. Innsatsfaktorer vil i nesten alle virksomheter være mer kostbare i innovasjonsfasen enn de er når de er etablerte. Så lenge noen har tro på at det endelige resultatet er verdt innsatsen, så har det ikke noen betydning i om det samlede tapet (eller investeringen ?) er en milliard eller mer. Faremomentet i dette er vel heller om det er fortsatt villighet til å investere de pengene det kreves for å nå målet. Det er jo interssant da å ta i betraktning av at de av dere som maser om hype, luftslott og bobler i dette forumet ikke har puttet en krone i dette, mens de som sitter på milliardene tydeligvis har tro på det. Kanskje de bare er tette i pappen, og heller burde tatt imot råd fra InvestorXYZ, Rockall, GPactor etc? You tell me.

I Biotek bransjen der det forskes på ny medisin som kan bli banebrytende og livsviktig for mennesker over hele verden så hadde vel 40% tap pr Q vært en drøm. Som regel er tapet der 100% pr Q, og slik holder de på i årevis - risky business, men med en potensiell meget stor oppside.

Jeg synes det er viktig at det er kritikk, ellers hadde det vel ikke vært særlig til forum, snarere et vekkelsesmøte. Poenget er å holde argumentene på relativt saklig nivå - det er det eneste jeg har prediket egentlig. Da kan vi diskutere slik du og jeg gjør nå.

Jeg er enig med deg at dette går begge veier, men jeg tror ikke akkurat noen av sidene går av med seieren her. Det som derimot taler til de usakelige kritikerne sin dissfavør at de i det hele tatt gidder å bruke energi på å egle med de fanatiske tilhengerne dersom de i utgangspunktet synes NEL er håpløst, og at tilhengerne er enda mer håpløse. Ikke noe fornuftig menneske ville gjort det - så der har vi en aldri så liten problemstllling. Min teori er at de bare er ute etter å lage kvalm - de koser seg ved å fortelle andre hvor dumme de er, latterligjør og harselerer. Det synes jeg ikke er noen god egenskap hos noen. Hadde de ikke gjort det så hadde vel fanatikerne ikke hatt noen å diskutere med i utgangspunktet, eller? Jeg ville ikke giddet å rase inn på et vekkelsesmøte i Jehovas Vitner for å fortelle dem hvor tåpelig det de holder på med er (eller andre tilsvarende ting). Det er fånyttes - la dem bare holde på, fokuser heller på det som mer viktig for deg selv. Jeg tviler på at vi finner en eneste seriøs investor som bruker det meste av tiden sin på å herse med andre investorer som investerer i aksjer de selv synes er håpløse - selv om avisene av og til klarer å hoste opp en og annen historie som kan gi inntrykk av det.

Håper det rette laget for deg vant ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Framtia
02.06.2019 kl 00:07 4676

Hvorfor skulle man ikke være positiv til sine investeringene!? Pessimistene kan si hva de vil ut fra deres øyeblikks oppfatning av Nel, men de ser ikke mye annet enn dommedag heller...Jeg ser derimot en enorm oppside i Nel, noe som bare skulle mangle, med tamke på at de bare så vidt har berørt markedet innen deres nisje...Vi vet at det er en tid for alt, også fossilt drivstoff og da kommer vi til alternativene...Det er svææææret mange som etterhvert ser store fordeler med H2 og hvor ender vi da? Lykke til Nellere og likens til dere pessimister!
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.06.2019 kl 23:51 4719

Si heller at du HÅPER på 5-10 dobling siden du er aksjonær.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Obi-one
01.06.2019 kl 23:45 4729

Jeg tviler på at den underliggende teknologien i Nel er så spesiell at den skal klare å konkurrere med Kina når de kommer skikkelig i gang. Men det var det veldig langsiktige. I mellomlang sikt tror jeg aksjen vil klare seg bra. 5-10 dobling er nok ikke umulig innen 2-3 år.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 23:44 4731

Diskusjonen blir ufullstendig, når man konsekvent tar med aksjekursen inn i regnskapet i et vekstselskap.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
repsol
01.06.2019 kl 22:49 4831

Hammers skrev ????
I Svergie så blir selskaper børsnotert med en prising på 40-100 mil så får folk være med opp som igjen skaper enorme menger millionærer
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
spaggio
01.06.2019 kl 22:34 4862

Fornuftig å holde seg til de positive ! Da får du en fantastisk balanse i dine vurderinger fremover. Spesielt må du høre på denne Tigeren som har skiftet «nick» 5 ganger siste året ! Han operer med egne ordrereserver på Nikola , har tapt hele sin imaginære formue på Nas og er ene dagen siviløkonom og neste grisebonde fra Hadeland. Han har flere følgerne blant menigheten og du er sikkert velkommen i all den du du ikke er kritisk !
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
repsol
01.06.2019 kl 22:27 4884

blir litt forbannet når jeg hører folk snakker ned norske selskaper som blir priset litt normalt etter Amerikanske metode , i USA hadde Nel blitt priset til 10 gangen på grunn av mengden mennesker / investorer i Landet , husk dette folkens , når vi får verdier som i NEL så skaper vi mange nye millionærer som tenker ny skapende , noe vi trenger i Norge sårt , folkens tenk dere 10-20 selskaper som Nel vert år i Norge hvert år hva hadde gjort med kapital basen i investor Norge og den lille Oslo bør , penger skaper ider folkens , kreativitet

i Svergie så blir det børs notert 20-40 selskaper i året og blir gjennomført 50 til 150 emisjoner minst
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Theonlywayisup
01.06.2019 kl 22:21 4903

Takk for fint innlegg, Rogneveien. Flott for oss småaksjonærer som velger å bli sittende i ro i båten. Jeg har troen på den grønne bølgen, og velger Hex og Sship når jeg får frigjort kapital igjen.
Dropper etter litt tid på Forum innlegg fra Hammers, Skipssjefen, XYZ, etc. Velger bevisst å lytte til de som er positive til Nel.
Så til nye investorer: hold på troen din og ikke la deg vippe av pinnen av de negative her inne. Fint også å lese litt tekniske analyser fra Furuen:)
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.06.2019 kl 22:02 4947

Pause i en småkjedelig Champions Lge finale......så jeg smetter inn med et par kommentarer.

- Ett scenario du glemmer er at det til syvende og sist ikke er mulig å tjene penger på NEL's produkter.
- At innsatsfaktorene er for kostbare. Så langt har de vært det - noe 40% tap pr Q viser.
- Så langt er det samlede tapet godt over MILLIARDEN.

- At man mottar kritikk i NEL betyr selvsagt ikke at det nødvendigvis er drittslenging ute og går.
- Synes det er langt flere seriøse blant kritikerne enn det er av NEL-aksjonærene. Helst DE som slenger dritt og usaklig VÅS!

Hilsen Hammers.....som nå er klar for 2.omg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 21:57 4959

Heier på den avgjørelsen. Aldri feil å ta gevinst ,og spesielt ikke nå . Mye bedre å gå inn igjen på bekreftet stigende. Tipper du kan nesten doble antall aksjer for samme sum med litt tur . Lykke til ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
rogneveien
01.06.2019 kl 17:01 5124

Tror ikke vi blir skuffet....

God helg og Løkke til.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Shinkage
01.06.2019 kl 16:41 5168

Takk for hyggelig melding ?
Jeg har hatt med denne typen folk å gjøre mange ganger i ulike sammenhenger - både privat og i jobbsammenheng. Jeg lar meg aldri irritere av tåpelige kommentarer og drittkasting, og løsningen er egentlig bare å ikke la seg dra med på samme nivå.

Som jeg har sagt før så kan NEL feile, men det er likevel en av de mer interessante aksjene som har potensiale til å stige kraftig - nok til å kunne bli ganske rik med relativt beskjeden innsats. Andre aksjer er sikrere, og gir jevn avkastning om man ønsker å spare til en komfortabel pensjon.

La meg tenke høyt - helt uavhengig av dagens kurs. Første scenario - NEL flopper fordi hydrogen ikke blir en fremtidg satsning, eller fordi de ikke klarer å henge med, og Nikola og andre velger andre aktører. Det er sikkert noen flere varianter også. I dette tilfellet er det meste av investeringen tapt, og alle de personene jeg definerte i kategori 1 og 2 i en tidligere melding kan fryde seg og slenge enda mer dritt - be my guest. Det må man forvente, for i Norge er vi veldig sterke på å fryde oss over andres fiasko og elendighet. Det er en egenskap vi har opparbeidet oss over lang tid fordi det ikke er så veldig akseptabelt å gjøre suksess, og fordi det er mye lettere enn å prøve å gjøre noe bra selv. Det underbygger en slags "alle skal ha det like ille" holdning.

Så det andre scenariet - hydrogen blir en viktig energikilde for transportnæringen og kanskje annen kraftkrevende industri på verdensbasis, NEL er blant de markedsledende, og har klart å over tid utvide kapasiteten til å kunne levere på store prosjekter. Da vil selvsagt alle være med på turen, og vil kjøpe NEL aksjer. Alle ville vel gjerne hatt aksjer nå i Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, Google, etc, og vi kunne alle vært styrtrike om vi hadde tenkt denne tanken for 10,15, 20 år siden. Hvorfor kjøpte vi ikke?

Så poenget mitt - jeg kunne ikke gitt en rats ass i om jeg blir latterliggjort for å satse på feks NEL, Targovax eller Nanovector for den del. Jeg tar ansvaret for de pengene jeg satser, og skylder ikke på noen om jeg taper dem. Jeg sutrer ikke om innbilt kursmanipulering, haussere, baissere, men prøver å sette meg inn i hvorfor og hvordan det gjøres slik at jeg kan utnytte det til min fordel. Jeg kunne selvsagt satt pengene mine i Telenor, Yara, Orkla etc og (kanskje ) tatt "sikker" gevinst, men det blir uinteressant for meg - i alle fall inntil jeg har et tosifret antall millioner jeg kan gjøre det med. Jeg tar sjansen på NEL, og et par andre ganske risky aksjer i stedet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Osloeke78
01.06.2019 kl 16:06 5225

Har selv sittet long i NEL i 2år og solgte ut nå. Har hatt trua på NEL hele veien og har fortsatt trua på NEL, men akkurat nå er det andre krefter som bestemmer kursen og den er ned generelt i markedet. Venter på ny inngang for ny oppgang. Mulig jeg tar feil, men faktorer som handelskrig, enorm stor oppgang allerede og sommeren for tur med lavere interesse generelt så ser det ikke så lyst ut akkurat nå.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Shinkage
01.06.2019 kl 16:05 5229

Hehe, ja den var gøyal - du er en skikkelig skøyer skjønner jeg ?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 15:38 5314

Shinkage og Rogneveien:
Flere i samme båt som dere.

Stresser ikke veldig med litt korrigering av kurs. (Selv om det ser stygt ut på ASKen.....)

Det fundamentale ligger i bunn og vi kan fint ta noen steg tilbake.
Hver eneste emisjon har også bydd på det samme. Nedturer langt under emisjonskursen..
Jeg har tjent på dem alle. Noen uker/mnd senere er vi langt over i pris....
Masse dommedagsprofeter uten aksjer på trådene når det korrigerer ned.
Akkurat som nå. Riktignok ingen emisjon nå, men det samme gjentar seg hver gang.
De eier neppe en aksje, bare troller i vei.

Jeg får heller ikke til alle mine nye kjøp...
Denne gangen kjøpte jeg litt mer på Onsdagens fall.
Det var selvsagt ikke noe sjakktrekk på kort sikt...:-)
Men vi får se om en uke eller to.

Hadde vært fint om Løkke dro en kanin opp av hatten til uka ??
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
rogneveien
01.06.2019 kl 14:45 5397

Shinkage,
Jeg har lest gjennom noen av dine innlegg, de er reflekterte og bra. Det er langt mellom disse på dette foraet, det har du sikkert lagt merke til. Jeg skal ikke kommentere noen av de forskjellige grupper med mennesker her inne det har du for så vitt gjort veldig bra så det får vi la stå.
Jeg har fulgt NEL i 3år nå i oppgang og nedgang. Har kjøpt og solgt litt, noen ganger har jeg truffet bra og noen ganger ikke.
- Jeg har lyst å si noe om hvorfor jeg følger denne aksjen så tett som jeg gjør. Med min begrensede erfaring fra dette gamet så har jeg blinket meg ut noen aksjer som jeg følger tett, NEL er nok den som jeg følger tettest, da energiteknikk er mitt fag.
-Jeg aner her å se en gryende mulighet for et større industrieventyr enn vi har sette på mange tiår. Det er det som gjør denne akjen så spennende. Vi ser en utvikling i hydrogen WW som er enorm. NEL er en av de organisasjonene i verden som ligger lengst fremme i denne teknologien. Hvis, jeg sier HVIS dette går den veien jeg tror det går, så kan vi stå ovenfor et nytt oljeeventyr. Bare tenk deg hvilke muligheter denne tekologien har om dette lykkes. Nå er hydrogen begynt å bli en teknologi som er ganske godt utprøvd på mange områder og som viser seg å fungere bra. Dvs den er klar for komersialisering på noen områder. Tenk deg hvilke muligheter som ligger kun i stålindustrien om dette blir realitet. Her er nok til 100 NEL'er om dette lykkes. Det er dette som trigger meg og gjør dette så spennende. Hvis hydrogen blir å ta over noe av det som i dag går på fossilt vil den kursen vi i dag har i NEL framstå som latterlig om noen år. NÅR ikke hvis, men NÅR de begynner å produsere for lagring av hydrogen i fullskala, vil det være uanede mulighter som dukker opp da det i dag ikke eksisterer noe lagringsmedium for strøm utenom batteri som er og blir uhensiktsmessig om det ikke dukker opp en revolusjon på dette området da. Det er noe med denne aksjen og hydrogen som er uforløst og som jeg gjerne vil være med på. Jeg kan sikkert ta mine 300% gevinst og si takk for meg slik som Levus gjorde, men jeg får det liksom ikke til. Abstinensene blir for store.
Da er min konklusjon: Jeg får bare være med på de opp og nedturene som kommer og holde fast på magefølelsen og min klippefaste tro på at her er det mer og hente...mye mer.
Det var bare noen kjappe tanker og refleksjoner, skjelden jeg gidder å komme med slikt for tiden, da det er for mange spydigheter og drittkasting om man prøver å få til et noenlunde refelktert og gjennomtenkt innlegg.

Ønsker deg og alle andre Løkke til fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 12:54 5527

Trådstarter har helt rett, så fullstendig rett at flere blir irritert.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Nysjerrig
31.05.2019 kl 23:14 5844

Takk for dine tanker rundt dette, jeg er ganske fersk så jeg har ikke lært meg verken å ta tap eller ta gevinst, jeg bare sitter her fra dag til dag og ser det gå opp og ned. Så har jeg nok blitt litt bortskjemt den siste tiden, det er ikke så lenge siden jeg jublet over at NEL gikk over 6 i kurs. Så litt jobbing med psyken og et blikk tilbake på siste tids ekstreme kursutvikling hjelper på når det går brått ned slik som i dag. Vi får bare krysse fingrene og ta helg :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare