- Veiprising/Bompenger - Ap sterkt tilbake på ny meningsmåling

livecnn
31.05.2019 kl 00:53 916

Alle de rødgrønne partiene går tilbake, mens de borgerlige går fram på en ny meningsmåling. Ap er hardtest rammet med en tilbakegang på nesten 4 prosentpoeng.

Ap går tilbake med nesten 4 prosentpoeng og ender på 23,7 prosent, bare litt foran Høyre, som går fram med 2,5 prosentpoeng til 22,9 prosent. Senterpartiet får 13,3 prosent.

Både KrF og Venstre øker, men begge ligger fremdeles under sperregrensa med henholdsvis 3,7 prosent og 3,4 prosent. De to har ligget under i mange måneder på rad. Frp har også framgang til 12,5 prosent.

For Ap viser bakgrunnstallene at partiet fortsetter å lekke til SV, Rødt og Senterpartiet, men også at mange setter seg på gjerdet.

Valgforsker Bernt Aardal mener at den kanskje tydeligste tendensen er at så mange velgere er usikre. Han sier at rundt en femdel av velgerne til Ap, Frp og Høyre er usikre, og at 18 prosent av Venstres og 14 prosent av KrFs velgere heller ikke er helt sikre på sitt parti.
livecnn
31.05.2019 kl 08:39 882

Bompengeopprøret har skapt panikk, og alle partiene er nå på flukt fra tidligere standpunkter om bompenger og bypakker.

Det er bare noen få dager igjen før Oslo åpner de 53 bomstasjonene, og i hovedstaden er det foreløpig stille før stormen. Men nå forsøker partiene å tåkelegge hva de egentlig har ment om bompenger.

Problemet er bare at samtlige partier har stemt for milliardprosjektene på Stortinget.

Sannheten er altså at alle partiene - også de som nå forsøker å unndra seg ansvar - har støttet forslagene:

Miljøpakke Trondheim: Enstemmig vedtatt i Stortinget
Bypakke Nord-Jæren: Enstemmig vedtatt i Stortinget
Oslopakke 3: Enstemmig vedtatt i Stortinget
Det finnes ett ørlite unntak: Da Bypakke Bergen kom opp til votering, stemte Rødts Bjørnar Moxnes imot. Men partiet stemte altså ikke imot de andre gigantprosjektene.

PRESISERING: Rødt var ikke representert på Stortinget da Bypakke Nord-Jæren ble vedtatt.

Du kan sjekke selv: Voteringene for Trondheim, Nord-Jæren, Oslo og Bergen (trykk på lenkene).
Mentor
31.05.2019 kl 08:48 874

Det er farlig å stemme på partier og mennesker man ikke kjenner. Det kan godt være en diktator blant bompartiene. Det finnes bedre måter å markere sin misnøye med bomstasjonene på. Det å ta bussen er en lite risikabel aksjon.Så kan man også ha noen leserinnlegg der man redegjør for motstanden av bommene.

Siden FrP er med i regjeringen og MÅ stemme det samme som de andre regjeringspartiene så må de inngå kompromiss/hestehandler for at det skal fungere.

Ergo uten FrP i regjering hadde disse prosjektene hatt enda mindre statlig finansiering og enda høyere bompengesatser.

Alternativet for FrP hadde vært å gå ut av regjeringen, men da hadde altså bompengene vært enda høyere.

At folk ikke forstår dette er ubegripelig, har det noe med IQ å gjøre, eller later man som man ikke forstår dette enkle faktum.

Noen tror altså at FrP «må være hardere» med Høyre og mellompartiene, og at dette ville medført mer FrP politikk og derfor færre bomprosjekter og lavere satser på de som er, dette er nok utopi, for de andre regjeringspartiene ville heller valgt å se ryggen til FrP enn å gå med på noe slikt, vel nå siden et politisk parti har kommet på banen med bare en sak på programmet stiller det seg muligens annerledes.

Dette med veiprising er selvsagt enda verre enn slik det er nå.

Redigert 31.05.2019 kl 09:05 Du må logge inn for å svare

Tror du virkelig at alle bor i sentrum , er mange steder det kollektive ikke fungerer .Regner med du er kandidat for mdg taliban geriljaen med dine fanatiske tanker !!! De etablerte politikerne sørger for seg selv og sine og har fjernet seg forlengst fra folk flest , på tide med litt opprydding...
31.05.2019 kl 10:19 827

Hvordan skal folk kunne forstå, det er ingen som har fremhevet dette, og slett ikke FRP selv. Folk kan da ikke gjette seg til hvorfor
ting blir som de blir.

Aha, som jeg tenkte så har det altså med IQ å gjøre.

Men alvorlig talt, dette har da blitt formidlet i årevis, at det har blitt ignorert er vel heller ikke FrP’s feil.

Mentor
31.05.2019 kl 15:03 770

Det var jo et karaktermord av meg som bare ønsker noe freshere luft og mindre støy i Oslo sentrum hvor jeg av og til har lyst til å sette opp stuevinduet uten å få dødelig luft rett på potteplantene mine. En god del mennesker har meninger som mine og de er igrunn ganske alminnelig. Vi vil og ønsker det som er best rundt oss og det er ikke eksos, durende motorer og hylende bremseklosser.

Jo, det er slik i Oslo sentrum at der er kollektivtilbudet meget bra og da trenger det jo ikke kjøre privatbiler der? De kan settes på utsiden av bomringene og på innsiden er det altså kollektivtilbud folket kan bruke. Du må bare ta deg en god slurk tran før du går ut av transam'en din og setter den fra deg før du hopper på bussen sammen med alle de andre.

Det er mange som meg i Oslo og det er ikke noe jeg finner på engang. Vi urbane synes ikke amcar's og terninger i frontruten er så digg. Det med miljøet kjøper vi. Klimaet er vel litt lenger ut og alt der trenger ikke være helt riktig. Det håper vi jo ikke, men MDG påstår det er ille uten at jeg er deres disippel. Mange med meg deler altså mitt syn. Derfor kan jeg ikke være dommedagsmann eller fanatiker. Grønne gleder er det hos flere. Bare se her;-)

https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2019/05/Frp-raser-men-Oslo-folk-stoetter-groenn-kurs?r=refresh

For det første så er det altså slik at de som bor i "sentrum" bare må finne seg i bråk, støv og annet, det sier seg selv at et "sentrum" absolutt ikke ville vært noe sentrum uten at det er slik. Når man plasserer mange mennesker så tett sammen er slike problemer uungåelige.

De som ikke liker det burde selvsagt aldri kjøpt bolig i "sentrum" men et annet sted.

For det andre så er co2 veldig viktig for at planter skal trives, foreslår at du holder vinduene mer åpne så skal du se at plantene vokser mye bedre enn inne i prompelufta i den tette lille leiligheten din.

Vi andre som setter mer pris på fred og ro har selvsagt ordnet oss med bolig i mer rolige områder, anbefaler at du også gjør det mentor, desom du noengang får råd til å flytte.

Men greit mentor, det er mulig at dere som kaller dere "urbane" klarer å sette en stopper for biltrafikk, parkering og får fjernet tungtrafikk i "sentrum", dere vil da oppdage at dere ikke bor på et normalt sted men et slags kommunistisk kvasiområde der butikkdød og restaurantdød preger nyhetene og der alle sitter på trikk og buss mens dere ser ut av vinduene på en død by som ingen utenfor gidder å besøke, lykke til.
Redigert 31.05.2019 kl 16:39 Du må logge inn for å svare

Vi trenger snart en diktator her i landet, som kan stoppe både det ene, og aller helst det andre, mens vi ennå er i flertall. Når vi kommer i mindretall rundt 2044 er løpet kjørt.
Mentor
31.05.2019 kl 17:32 700

Det er dette det handler om min gode mann. Du Winston Smith vil ikke ta hensyn til oss inne i byen, men egoistisk suse i den og gjennom den i bilen din. Siden du har bosatt deg på et usentralt sted av byen eller utenfor den i et slags mislykket forbilde på amerikanske forsteder gjør ikke det deg til så smart og meningsberettiget i mitt nabolag. Vi er flere som liker frisk luft og den er blitt bedre. Vi bor i sentrum av Oslo fordi det er nærhet til alt. Butikker, grønnsakshandlere, restauranter og barer i gangavstand. Buss og trikk til jobben og vi sitter ikke i de dumme bilene i endeløse køer forårsaket av like dumme mennesker som alltid sitter i biler.

Jeg har balkong også, med mange grønne planter som buffer for trafikken. Eksos tar livet av store trær så den er ikke bra for mindre/små uskyldige planter heller.

Flytting blir det ikke for jeg har grodd fast her i sentrum og trives innmari godt uten bil. Det jeg og flere andre reagerer på er at biler skal få ødelegge vårt nærmiljø uten tiltak. Nå har de kommet og det er på tide. Dette vil sette fart på populariteten og prisene og butikker er der behovet er. Langt fra ismer som påstått.

Bomringen kommer i morgen og den vil hjelpe noen dager. Så er det trolig tilbake til det samme fordi sytingen er helt ubegrunnet. Bompengene og bensinen må være mye høyere for å få mennesker til å parkere bilen. Mennesker i Oslo og i sentrum er "litt" rikere enn det. Leilighetene i mitt boligsameie koster 8-sifferet. Små er de heller ikke. Den nye bomringen er en bagatell. Folk er ikke riktig som klager på den. For 1/2 blir det billigere, men trafikk i sentrum blir dyrere. Det er jo det som er helt fantastisk flott.

He he, mentor lever grønt i byen, selveste sentrum.

Et ganske stort paradoks.

Dessuten tar du feil, eksos tar ikke livet av hverken trær eller planter, det er en myte, CO2 for eksempel får planter og trær til å vokse som aldri før, bortsett fra det er eksos fra dagens biler så ren at man nesten kan puste den rett inn i lungene, uten å måtte hoste etterpå.

Det folk forbinder med forurensing fra biler er jo støvet som blir hvirvlet opp, spesielt på vinteren, men eksosen er nå så ren at det ikke er noe å snakke om.
Redigert 31.05.2019 kl 22:14 Du må logge inn for å svare

Imorgen åpner de nye bommene i Oslo. Litt over halvparten av bilistene vil betale mindre enn de gjør idag, men flere må betale,

Likevel er det hatet mot Lan som dominerer på sosiale medier. Hvorfor ikke glede seg over det? Hvorfor er det så viktig å føle seg forurettet? Føler man seg ikke vel uten at man er sinna? Stakkars mennesker egentlig som lever for å være sinte og hatefull.

Altså. Mange vil betale mindre bompengeavgift. Merkelig at ingen gleder seg over det. Her vil man rett og slett være sint og da må man oppkonstruere noe.
Mentor
31.05.2019 kl 22:31 638

Det er plass til mye grønt på flate tak selv på høye bygninger i sentrum. Byråden for byutvikling ønsker dette velkommen og det kan bli tilskuddsordninger til dette nå når de får så mye inn fra de lite miljøbevisste bilistene som kanskje ikke klarer å endre atferd. Grønne planter renser luften godt for oss i indre by.

Jeg har derfor hele balkongen full av små og store planter og stuen det samme. Selv en liten kaktus kan hjelpe på luften.

Biler har eksos. Det oppgir de jo ved kjøpsinformasjonen og om vinteren blir det riktig ille. Hvis du Fjordgubben er hjernevasket til å tro på det du skriver tar du bilen din inn i garasjen, lar den gå på tomgang, brekker tenningsnøkkelen og tar ned garasjedøren og blir der til i morgen. Si fra hvilken farge du vil ha på kisten og gravsteinen takk.

Dieseleksosen om vinteren stikker i begge lungene. Jeg har sett mennesker som knapt har klart å krype til bussholdeplassen etter noen minutters eksponering ved gatelegemet i sentrum. Løgner fra bilfabrikkene er straffet med store bøter da det viser seg at utslippene var mange ganger større enn oppgitt. I Nevada-ørkenen i USA står det millionvis av nyere VW biler som er kjøpt opp og satt der av fabrikken selv. Opplyste mennesker vet de er satt der for å dø slik at de ikke skal ta livet av mennesker som bor i sentrum av byene.
Mentor
01.06.2019 kl 00:22 619

Nå har det skjedd. Indre bomring knipser og skriver regninger 24t i døgnet 365 dager og det er minst 20-25 år fremover. De har ikke brydd seg med tavler for pris fordi de kommer til å svinge. Hvis luften er dårlig om vinteren. Hehe, da bør du gjemme bilnøkkelen og komme deg til nærmeste holdeplass for buss/trikk/t-bane snarest.

Dette blir bra. Det er det vil vil ha. Oslo på vei mot en ren, grønn og glad by.

Kommunismen kommer ganske tett på mentor, pass på.

Britene har et ordtak, «careful what you wish for».
Mentor
01.06.2019 kl 01:23 605

Ville du bodd her?

https://www.vartoslo.no/media/uploads/2019/05/bompenger.jpg

Vel, jeg gjorde det for lenge siden. Det var MYE EKSOS OG TRAFIKKSTØY!

Her er en bra artikkel om hvorfor vi må ha bommer (jadda, jeg vet, men de må være der nå!)

https://www.dagsavisen.no/innenriks/uten-bomstasjonene-i-oslo-ville-vi-blitt-fullstendig-oversvomt-av-biler-1.1531136