Oslo Børs stryker EMAS

Kantarell
EMAS 31.05.2019 kl 08:36 5025

file:///Users/siri1205/Downloads/2015-12-09%20-%20L%C3%B8pende%20forpliktelser%20for%20b%C3%B8rsnoterte%20selskaper.pdf
12.3 Andre endringer i selskapet
Dersom selskapet på andre måter enn nevnt i pkt. 12.1 og 12.2 endrer karakter, avvikler vesentlige deler av
virksomheten eller inngår avtale om transaksjon som innebærer en endring på mer enn 50 prosent målt mot
kriteriene nevnt i pkt. 3.5.1, gjelder pkt. 12.1 og 12.2 tilsvarende. Fristen nevnt i pkt. 12.1. første ledd, første
punktum regnes fra tidspunkt for inngåelse av avtale.

15.1 Strykning
(1) Oslo Børs kan stryke finansielle instrumenter utstedt av selskapet hvis de ikke lenger tilfredsstiller
børsens vilkår eller regler eller særlige grunner for øvrig tilsier det. Børsen kan likevel ikke stryke et finansielt
instrument hvis dette kan ventes å medføre vesentlig ulempe for eierne av instrumentet eller markedets
oppgaver og funksjon.122
(2) Har selskapet grovt eller vedvarende brutt bestemmelser i verdipapirlovgivningen eller børsreglene skal
dette i alminnelighet anses for å være en særlig grunn som kan tilsi strykning av selskapets aksjer.
(3) Finanstilsynet kan beslutte at børsen skal stryke et selskaps finansielle instrumenter hvis de ikke lenger
tilfredsstiller vilkårene for opptak til handel eller særlige grunner for øvrig tilsier det.123
(4) Selskapet kan søke børsen om at dets aksjer blir strøket fra kursnoteringen hvis generalforsamlingen har
besluttet dette med flertall som for vedtektsendringer. Børsen treffer vedtak om eventuell strykning. Oslo
Børs kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra første punktum.
(5) Før det treffes vedtak om strykning skal spørsmålet om strykning og hvilke tiltak som eventuelt kan
iverksettes for å unngå strykning, drøftes med selskapet. Kan det forhold som begrunner strykning rettes,
kan børsen gi selskapet en frist til å rette forholdet eller pålegge selskapet å utarbeide en plan for at
121 Børsforskriften § 29. 122 Jf. børsloven § 25 første ledd. 123 Jf. børsloven § 25 tredje ledd.
46/51
foretaket igjen kan oppfylle opptaksvilkårene. Samtidig skal selskapet gjøres kjent med at hvis forholdet ikke
blir rettet eller det ikke legges fram en tilfredsstillende plan innen fristens utløp, vil de finansielle
instrumentene bli vurdert strøket.
(6) Børsen skal umiddelbart offentliggjøre strykning og gi Finanstilsynet opplysninger om dette.124
(7) Strykningsvedtaket skal angi tidspunktet strykningen vil bli iverksatt. Ved fastsettelse av
iverksettelsestidspunktet skal det bl.a. legges vekt på at selskapet får rimelig tid til å innrette seg på at
aksjene ikke lenger vil være børsnotert.
(8) Blir selskapets aksjer strøket fra kursnotering etter søknad fra foretaket, kan det i vedtaket om strykning
fastsettes nærmere vilkår som må være oppfylt før vedtaket iverksettes.

Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
curly
31.05.2019 kl 09:46 4984

Det er vel på tide at vi får en avklaring. Synd at de ikke har kommet med noe info.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
loco
07.06.2019 kl 16:07 4791

Hva skjer nå?

Hvem har betalt?

På børs igjen?

https://newsweb.oslobors.no/message/479029
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Leoløve
08.06.2019 kl 10:01 4717

Det er vel gjerne Emas selv som har betalt (Ezra har vel nok med sitt eget).
Ja, hadde vært gøy om Emas snart kom på børs igjen.
Må vel gjerne noe mer dokumentasjon på plass (øko. årsrapport), samt avhenger vel gjerne av chapter 11 prosessen med Ezra og at den ender på en god måte - før børsen åpner for handel i aksjen igjen. Er usikker på tidsperspektivet i dette..noen som har tanker rundt det..?
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Carlossantana
09.06.2019 kl 10:45 4643

Gode nyheter synes jeg. EMAS er tilbake ila året.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2019 kl 11:34 4616

Hvis en velger en optimistisk vinkling:
En White Knight er i ferd med å overta den beste tonnasjen i Emas Offshore pga økte rater i segmentet. (Neppe alt. En del er blitt solgt, og mer selges sikkert billig)
Så blir Emas notert på på børsen under nytt navn.
Utvanning:. Dagens aksjonærer får notert verdi 10 øre, for eks? (Kun fantasi-tall, fra min side)

At noen har betalt børsen, betyr trolig at noen overtar. Et ordinært konkursbo ville neppe bruke penger på notering. Dette er det viktigste i den siste utviklingen!

Dette er imidlertid ikke et konkursbo, da de er under rettslig beskyttelse i Singapore. (Fremdeles, tror jeg.)
Ezra er som kjent under Chapter11, og derfor under amerikansk konkursbeskyttelse.

Morsom case dette.
Om det til slutt blir penger til dagens småaksjonærer vet ingen. En kan ikke utelukke dette heller.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Leoløve
11.06.2019 kl 11:11 4464

Høres spennende ut, om noe av det du nevner slår til.
"En White Knight er i ferd med å overta den beste tonnasjen i Emas Offshore pga økte rater i segmentet. (Neppe alt. En del er blitt solgt, og mer selges sikkert billig) " Er vel ganske mye som kan selges (hvis de ikke velger å drifte dem), om nødvendig.
Iflg. fleetlist til selskapet, har de nær 50 relativt moderne fartøy.
.
http://www.emasoffshore.com/system/pdf_fleet/EMAS-FleetList-20032017R2.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
domboshawa
11.06.2019 kl 11:40 4450

Jeg har ingen tro på at de gjør et troverdig comeback. Det er flere år siden de bekreftet at finansieringen var i orden, noe som viste seg å være ren bløff. Etter det har det bare vært rot og de har ikke klart å levere regnskap som kvalifiserer til fortsatt notering. Det hadde vært greit å komme videre, men dette blokkerer/trenerer prosessen ytterligere for å kunne bli kvitt aksjene å ta tapet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2019 kl 13:30 4182

Tror fremdeles mest på oppkjøp av restene; nytt navn, og utvanning av dagens. Ezra blir oppløst.
Etter dette kan et «comeback back» være mulig. Om dagens aksjonærer da sitter igjen med noe, er tvilsomt, men kan ikke utelukkes.

Segmentet de opererer i har kraftig vekst, og ratene øker. Sing vil gjerne være med på leken videre, etter noen år med smalhans og tap av arbeidplasser og store tap i bank. Gjelden er uansett avskrevet for lengst hos bond holders. Blir hver aksje verd 10 øre, bør alle være fornøyde. Blir det 0,00 blir ikke mange småaksjonærer overrasket.
Utfordringene er at det ikke kommer noe info så lenge Emas er under beskyttelse i Sing, og Ezra under Chapter11 i USA.
Overraskelser kommer alltid. Så også i denne, tipper jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Heatseeker
22.07.2019 kl 13:17 4065

Og i dag kom en melding - jeg klarer ikke lese den som noe annet enn en slags konkurssøknad, men mulig jeg leser den feil. Hva tenker du, Kvasi?
Redigert 20.01.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
curly
04.09.2021 kl 09:15 3085

Er det noen løsning snart. Noen som vet noe?
Jono
06.09.2021 kl 18:00 2916

Lurer på det samme selv. Skrev selv noen eposter til deres kontakter fra deres "hjemmeside", men uten at jeg har fått noen svar på.
Alltid lett å være etterpåklok, men angrer for at jeg noen gang lot meg friste til å kjøpe aksjer i dette selskapet, ikke minst dum nok til å kjøpe enda flere da kursen gikk, men en feil mange andre har gjort selv vil jeg tro.
Av 12-14 poster, min aller minste, ikke den med størst tap, den "plassen" har mine AXA aksjer, som skyldes tiden tilbake til gull, diamanter og nikkel, som nå er blitt til "inkasso" på grunn av noen "kloke hoder", så noen milliarder i framførbare underskudd og gjorde selskapet om til finans/inkasso! :-(
Nei, ikke en bransje jeg liker å være med, har solgt meg ut privat og kjøpt flere i mitt AS, men ikke noe å være stolt av, lite spennende.
For snakk om utbytter, "løp og kjøp" -- selv solgte alle mine Hydro aksjer for å kjøpe flere i Rana G: som jeg sikkert kunne ventet med, men ble gjort før aksjen nå går uten utbytte. Så langt i år, ligger an til å utbetale 20 kroner, betaler hvert kvartal og så langt nesten 10 kroner for egen del har mottatt!
PS: selv har bare et behov for å "blåse ut", at ikke skriver at noen skal kjøpe ditt eller datt, at selv ikke kjenner noen som treffer hver gang, kanskje derfor jeg har valgt å fordele mine poster/selskaper/aksjer i mer enn 10 kurver.
curly
28.10.2021 kl 12:56 2568

Er det noe aktivitet i Emas Offshore? Blir lei av å ha aksjer som ikke er mulig å omsette.
Jono
28.10.2021 kl 20:28 2442

Takk for at du "holder liv" i ...
for ikke minst, glad for at ikke er alene om å ønske om å vite mer, har noen hundre tusen aksjer, ikke kan selge, noen gode forslag, skal jeg bare gå ut i skogen eller ro langt ut i havet?
Carlossantana
01.12.2021 kl 14:28 2117

Over og ut .......
Fikk denne meldingen fra VPS ang. mine aksjer .... Hva innebærer at aksjene mine er overført til Selskapets medlemsregister administrert av Selskapets
Likvidatorer ?????

EMAS OFFSHORE LIMITED ISIN: SG1AD2000008

Beholdning før endring 250.000
Slettet 30.11.2021 -250.000
fra Verdipapirsentralen
Ny beholdning 0

“EMAS Offshore Limited’s (“Company”) VPS register is terminated. As a result, your holding of shares is transferred to the Company’s register of members managed by the Company’s Liquidators, c/o GTP Advisory PAC and PricewaterhouseCoopers Advisory Services Pte. Ltd (“Liquidators”).
Questions related to your interest in the Company can be directed to the Liquidators
office at e-mail phoebe.bs.lee@pwc.com (+65 9736 7845) & wee.jui.lee@pwc.com (+65 9838 9341)”
domboshawa
01.12.2021 kl 14:58 2076

Det bør vel bety at nå kan man avskrive tapet?
Carlossantana
10.01.2022 kl 15:19 1755

God natt alle sammen. Jeg slukker lyset ;-)
Carlossantana
05.04.2022 kl 14:02 1349

Fikk ikke lov å føre inn tapet...
Her er svaret fra skattemyndighetene:
***
Dersom du mener at selskapet er slettet og aksjene tapt for deg må du ha en annen dokumentasjon for
å kunne føre dette tapet i din skattemelding
***
Flott om noen har tips hvordan kan vi føre tapet !!!!!
Redigert 06.04.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare