Fornebubane burde droppes/utsettes.

Slettet bruker
31.05.2019 kl 12:14 1187

Jeg har ikke hatt noen sans for Fornebubane hele tiden. Bl.a. fordi det bare ville legitimere mere stygg utbygging på Fornebu.

Nå hører vi at den hittil er kostnadsberegnet til 16,2 mrd. kr. Det høres veldig dyrt ut. Trafikkgrunnlaget for en så dyr investering
er tvilsom. Det er stasjoner på Skøyen, Vækerø, Lysaker og 3 stk på Fornebu. Jeg stiller meg tvilende til trafikkgrunnlaget for en
Vækerø stasjon og 3 stk. Fornebu stasjoner. Det burde ikke bygges så mye på Fornebu. Det burde være mer grøntområder. Bra
og viktig for hele Oslo-området.

Det er MYE MYE viktigere for SAMFUNNET at vi får en veiforbindelse under Oslofjorden fra E 6 ved Moss til E 18 Undrumshøykrysset
i Vestfold. Antagelig norges viktigste samferdselsprosjekt. Vil spare enormt med kjøretid og kjørestrekning for en ÅDT på kanskje 25000.
Og være en byggesten for E 134 senere. Samt en ny vei fra Moss til Askim, som er knyttet opp mot Stockholm. Askim - Stockholm blir
mye bedre i fremtiden, med forkortningsmuligheter på 45 km og høyere fart. Det fins planer for lyntog Oslo Stockholm på 2.20 inkl. 4
stopp i mellom ( et av flere ruteoppsett som tenkes brukt parallelt). Askim vil kunne bli en lokalstasjon på denne bane. Ski en hovedstasjon.
Prosjektet er nordens viktigste samferdselsprosjekt (sammen med E 18 dim. 130 kmt og 45 km kortere). (Og flere baner nord-syd på
denne banen med nye forbedringer) 5 + 3 mill. innb. knyttes sammen. Viktigere enn HH + Fehmarn. Og en slik Oslofjordkryssing vil utnytte
E 18 Drammen - Kristiansand. Og E 6 Svinesund - Oslo. Videre vil byene Moss og Horten bli kvitt all biltrafikken knyttet til fergetrafikken.
Dette har stor betydning.

Oslo og Akershus har nå altfor stor andel av den nasjonale folketallsveksten. Dette må dempes og andre områder bringes opp. Vi har
tettsteder som Drammen (nr5 i Norge), Sarpsborg-Fredrikstad(nr6 i Norge) og Porsgrunn-Skien (nr7 i Norge), videre Vestfoldbyene,
Moss, Halden, Kongsberg. Disse trenger å få forbedret sine samferdselsmessige rammevilkår. Hele landet vil tjene på dette.

Da er det ganske sprøtt å snakke om en Fornebubane til 16,2 milliarder kroner, som egentlig bare tilfører Vækerø og 3 Fornebustasjoner
som nye stoppesteder. Og disse 4 stasjoner har ikke allverdens trafikkgrunnlag.

Det fins planer for nye T-banetraseer inne i T-baneringen i Oslo (les tråd på transport). De traseene burde være mye viktigere enn en Fornebu-
bane. Med enormt mye mer trafikkgrunnlag. For Fornebu fins kollektivknutepunktet Lysaker i dag. Det er kort fra Fornebu. Flytogsstasjonen
Stabekk er heller ikke så langt fra Fornebu. En Fornebubane blir luksus for noen få i forhold til andre virkelig viktige behov.
En betydelig forbedring av Drøbaksforbindelsen er også et svært viktig prosjekt FOR LANDET. Fra E 18 Holstad i Akershus til E 18 Kjellstad i
Lier. Dim. for 130 kmt. (Hvor fjordtunnelløp nr. 2 bygges slakere).

Så Drøbaksforbindelsen kan få en utmerket oppkobling mot Ski stasjon. (Som kan bli en av norges aller viktigste jernbanestasjoner). Og "Moss-Borre" forbindelsen kan få oppkobling mot Askim stasjon og E18 mot Stockholm der. Dette på en strekning Moskva - Bergen. (Ja, det lander turister østfra i
Moskva som tar buss derfra til Vestlandsfjordene). Ja, det kommer turister og næringstransport sydfra via Fehmarn og Trelleborg som skal til den delen
av Sør-Norge som ligger vest for Oslofjorden. På sikt kan vi få en avlastningsmotorvei Sarpsborg - Askim - Kløfta via østsiden av Øyeren. Askim
blir et sammenslått kommunesenter. Oslo har for mye vekst og byen bygges istykker. Nå må andre viktige områder for norges maskineri understøttes.
Dette her nevnte vil også styrke grunnlaget for intercitysatsningen som allerede er mye utbygget. Og vil fungere glimrende sammen med Oslo-Sthlm
2.20. Og mulig senere Oslo-Gøteborg 1.30. ("rett linje" Råde-Skee).



Redigert 21.01.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
Odi.1
31.05.2019 kl 13:33 1171


Meget fornuftig å legge dette på IS. Første pri er at Oslo og omeng må finne penger til alle disse prosjektene, en kan ikke forlange at alle andre skal betale for denne sløsingen med penger.

Pri 1 for myndighetene må bli å heve billettprisene på kollektivtransport , hver person må betale det dette det koster og slutte med å slenge regningen over på andre.

Pri 2 Innføre sykkelavgifter på Sykler og Sykkelutstyr som øremerket skal gå til å finansiere sykkelstier for dem som liker å sykle.
Redigert 21.01.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 20:51 1109

Her kan Frp lese hvordan de bør prioritere.
Resten av E 134 senere ; Kjellstad og Holmestrand over til Haugesund og Bergen. Burde ha minst
100 el 110 ved åpning. Drammen og Holmestrand til Notodden starter en med østfra. Her bør en
dimensjonere for 130. Med 110 fra åpning, og 120 senere.
Vestfra bygge Bergen - Odda først. På samme måten.
Omtale E 39 fins på annen tråd. Kristiansand - Stavanger skal stå ferdig om 7-8 år.
Stavanger - Bergen. Bygge det som er kurant på land først. Dropp Voss - Ålesund. Har ikke trafikkgrunnlag.
Vurdér T-bane i Bergen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 00:28 1018

https://www.nettavisen.no/okonomi/new-york-times-besokte-vestlandet---det-fikk-var-spaltist-til-a-banne-og-bli-mallos/3423693993.html

Som sagt i trådstarten, Vestlandet er populært. Ikke bare fra Asia, men også Amerika.
E 134 er viktig i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 16:31 950

Obos-eiere betaler milliarder for Fornebubanen
Grunneierne på Fornebu bidrar til sammen med rundt 2,3 milliarder til Fornebubanen, skriver OBOS i en melding onsdag.

OBOS betaler nesten halvparten av de rundt 2,3 milliarder kronene til Fornebubanen, og skal i tillegg bidra med rundt 1,3 milliarder til sosial infrastruktur som skoler og barnehager, opplyses det.

Grunneierne på Fornebu som har skrevet under på avtalen med Akershus Fylkeskommune er: Aker, Telenor Eiendom, Telenor Arena, Teleplan, Bærum kommune, Selvaag, KLP, K2 Eiendom/Fornebu Hotellinvest og OBOS.

Grunneierne på Fornebu og i Oslo skal til sammen betale over tre milliarder kroner av banen som kan komme til å koste rundt 16 milliarder.

Etter flere forsinkelser og usikkerhet rundt finansieringen, ser det nå ut til at Fornebubanen kan stå ferdig til bruk i 2027, vises det til.

TDN Direkt
_________________________________________________________________________________________________
3 mrd. av 16 er ikke mye.
Dette prosjektet er for dyrt. Det bidrar bare til å rasere Fornebu ytterligere. Det gir i prinsipp bare EN ny kollektivstasjon underveis, og
det er Vækerø, med lite trafikkgrunnlag. Ikke naturlig med en T-bane stasjon på DET STEDET på Vækerø.
Det eneste som har litt for seg er strekningen Skøyen - Majorstuen. Å komme seg fort mellom de er fint.
Man kunne kanskje laget en T-bane i forbindelse med ifylling av T-baneringen med indre linjer, en bane som f.eks. startet på Skøyen.
Se annen tråd om mulige nye T-banelinjer inne i T-baneringen.

Oslo og Akershus har nå for stor andel av folkeveksten i Norge. Det blir feil nasjonal politikk å la dette fortsette.
Nå må andre fylker i Norge enn Oslo og Akershus prioriteres.

En tunnel fra E 6 ved Moss til vestsiden av Oslofjorden (Borre) og anknyttet til E 18 der, må være mye mye
viktigere enn en Fornebubane til 16 mrd. kr. , som i prinsipp bare gir Vækerø som ny stasjon underveis.
Mye av den undersjøiske tunnelen kan gå i fjell. Det er litt komplisert på "midten", men det er løsbart.
Her trengs en understøttet senketunnel. En senketunnel på undersjøisk "bro". Løses dette, får man et
flott og effektivt anlegg med god kjørekomfort.
Bastøyfergen går ikke om natten. Og en sparer 50 - 55 min i forhold til fergen. Og kanskje 1 time og 40 min
vis a vis om Drammen og Drøbak. Dette er kollosale verdier om vi regner 25000 ÅDT i en ny tunnel.
Byene Moss og Horten slipper masse plagsom biltrafikk i bysentraene. Det er kjøretiden E6 - E18 som teller.
Fergen koster penger også. Og det er en gjennomsnittlig ventetid, og tømmings- og utkjøringstid til E6 el. E 18.
Østfold vil da også kunne bruke Torp flyplass kurant.
Dette prosjektet er viktig for E 134 som bør få arm fra Kongsberg (Skollenborg) til Holmestrand-traktene.
Og en ny motorvei Askim - Moss.
Redigert 21.01.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare