SBX - Gode Q1 resultater som forventet og noen spørsmål


Med positiv EBITDA i Q1 på over 23 mill kr og snart 7 båter i drift mot 2-3 i fjor, ser ting lovende ut for SBX nå. Båten som leies ut til EMGS, vil alene bidra med drøyt 25 mill kr i EBITDA per år og den andre BOA båten kan etter oppgradering gi ca 50 mill kr årlig i EBITDA på dagens rater. I tillegg kommer inntektene fra de andre båtene så 15%-20% utbytte bør være mulig. I "mid cycle" vil hver oppgradert BOA-båt kunne dra inn 11,7 mill usd i EBITDA som source båt, som tilsvarer over 100 mill kr i året på hver av disse båtene. Kanskje ikke så rart at Rasmussen i Shearwater sier det vil "regne penger" i seismikk.

Det SBX ledelsen har gjort med Eagle og de to BOA båtene er å finansiere kjøp med høye rabatter med kontanter (fra emisjoner) på samme måte som Spetalen gjør i Standard Drilling.

Men SBX-ledelsen er ikke gode på kommunikasjon og mange sitter med spørsmål. Det er vel snakk om at bl.a. Xtrainvestor vil prøve å stille noen spørsmål og jeg synes SBX-ledelsen bør svare på dette:

⦁ Når forventer man at betaling av utbytte kan starte?
⦁ Hvor stort utbytte forventes?
⦁ Vil utbytte utbetales per kvartal eller år?
⦁ Når forventes Fulmar Explorer å være klar for å tilbys markedet?
⦁ Som et av børsens små selskaper så drøyer SBX helt til siste frist med å offentligjøre kvartalsrapporter. Hva er årsaken til dette?
⦁ Hvorfor offentliggjør ikke SBX månedlige tall for utnyttelse av flåten slik andre seismikkselskap gjør det?
⦁ Hvordan kan SBX på den ene siden hevde at man må takke nei til kontrakter samtidig som Aquila ligger i opplag og Voyager er ledig?
⦁ Hvorfor går Eagle på source kontrakter når den har kapasitet til bedre betalt 2D3D?
⦁ Når vil oversikten over nye aksjonærer bli offentliggjort?
⦁ Hva vil SBX-ledelsen gjøre for å få mer tillit blant aksjonærene?
⦁ Hvorfor bruker ikke SBX kvartalspresentasjonene til å gi guiding på kommende kvartaler?
⦁ Hvorfor vil man ha rep-emi på kr 1,2 når aksjen kan handles for under dette?
⦁ Hvorfor er det så lite info om MC-undersøkelsen i Nordsjøen som ble utsatt fra 2018 til 2019?
⦁ Hva vil man egentlig gjøre med Aquila? Hvorfor kjøper man nye båter så lenge man har kapasitet ledig?
⦁ 80 dagers leie av Nordic Explorer ser ut til å være like lønnsomt som kjøp og utleie av en BOA båt til EMGS i et år. Hvorfor leier man ikke inn mer kapasitet?

Har jeg glemt noen spørsmål?


Redigert 01.06.2019 kl 18:09 Du må logge inn for å svare

Dagen i dag forandret caset per nå for min del, sluttet under støtte og skal nok kraftig ned med resten av børsen på mandag. Tok tre øre i tap på sbx i dag å kjøpte obx bear i stedet?

Dette er meget gode og relevante spørsmål. Du har dekket det viktigste og som nok er det alle lurer på. Jeg mener også at mangel på informasjon og oppklaring rundt disse spørsmål, er mye av årsaken til den lave kursen. Jeg tror ikke vi får svar. Erfaringsmessig mangler det en av to....vilje eller ønske å oppklare dette. Dermed sitter du igjen med ett alpha-spørsmål. Hvorfor vil de ikke opplyse aksjonærene?
31.05.2019 kl 20:58 3745

Folk må skjønne at tolmodighet er en dyd... Se på solstad offshore . Norges strøste offshore rederi .... MASSE milliarder i gjeld .... priset likt med godt over 100 fartøy ... vi har ingen gjeld nesten og kun noen få fartøy .... flåte utnyttelsen er snart 100 % og pengene kommer inn .... slapp av ...pust ... la trump være trump og oslo børs være oslo børs ... bak skyene skinner solen .
Snakkes på Q4 og jeg selger ikke under 6 kr
solid1
31.05.2019 kl 21:09 3723


Høres fornuftig ut Fagerborg.

De bør uansett bli bedre å oppdatere markedet.
Du nevner at flåteutnyttelsen er nær 100 %? Er tallet korrekt, så må jo alle båter være i full drift?
31.05.2019 kl 21:13 3713

76% er bra ... Den gammle AQUILA ligger vel enda i opplag og ikke i drift...uten denne ville det vel vært 100 % ca.
Ja ledelsen har vært stille... men har troa på at de stiller sterkere med meldinger framover .. Hvorfor gå i media uten noe og melde , de har meldt jobber titt og ofte på sein vinteren og våren .
Ting ordner seg ... Detter ser Myrseth også
toffe
31.05.2019 kl 23:02 3581

Ring Haugestad i Sbx. Han er IR kontakt. Still han spørsmålene. Desto flere som ringer desto bedre. Diskusjon her er bra men gå til kilden og få svar. Publiser dem gjerne her. Lykke til!
KimLee
01.06.2019 kl 18:49 3298

Mange spm som jeg selv har tenkt på. Her er flere punkter som gjør at en kan lure på hvor seriøst dette selskapet egentlig er.
Tenker spesielt på kommunikasjon med aksjonærer og marked. SBX sier ingenting bortsett fra det som står i korte børsmeldinger.
Kvartalsrapportene kommer ikke bare veldig sent men de har også elendig layout og mangler god guiding.
Selv nettsiden til SBX er dårlig med lite info.
Dette med kontrakter er enda mer alvorlige spm. De sier at de må takke nei til kontrakter fordi de ikke har kapasitet samtidig som de har Aquila liggende.
Og nå må de også skjønne at aksjonærer er lei alle emiene. De har mange båter ledige for Q3 så det vil være en god ide å avblåse rep emi og komme med noen gode kontrakter isteden.
Redigert 01.06.2019 kl 18:49 Du må logge inn for å svare


Gode refleksjoner, KimLee
Dersom markedet blir som de sier, så kunne de chartret båter, kanskje over flere år. Dette holder for de andre, så burde det fungert for SBX.
Emisjoner sitter løst i SBX, så fornemmer at dette BOA kjøpet er ren gambling, og en ny emisjon er prisen å betale om de ikke lykkes.
Hele denne BOA ideen er forbanna tull. Aksjekursen var på vei oppover, og den torpederte de effektivt med nok en sjokk-emisjon. Ikke spesielt vanskelig å drive butikk, når man kan leve på emisjoner.

Kommunikasjonen til selskapet er også til å grine av. Selv foreldreinformasjon på barneskolen er mer gjennomtenkt. Live
(skype) møtet til ledelsen var også et kapittel for seg.
Kom de egentlig med noe guiding for Q3? Personlig har jeg ikke oppfattet det, men det kan tenkes at det er meg som har glippet.

For øvrig meldte de om stor interesse fra eksisterende og nye aksjonærer, vedrørende emisjonen. Hvordan de definerer "stor" er også et godt og interessant spørsmål. 5 mill. aksjer fra Vatne synes jeg samsvarer lite med hva som er kommunisert.
Ut fra denne "voldsomme interessen for emisjonen" så burde det haglet med flagginger. Det tyder vel på at det knapt finnes langsiktige aksjonærer igjen i selsakpet. Er det egentlig noen igjen, over 5 % ?

Som et minimum burde styret vært skiftet ut med noe mer proffe folk.
Lilleulv
01.06.2019 kl 23:27 3128

På spørsmål om hvorfor sbx heller ikke kunne chartre båter, kanskje over flere år:
Mener det er et godt strategisk trekk å sikre disse båtene i eie. Når det strammer seg skikkelig til og det blir underkapasitet i markedet, så er det ikke bare å chartre en båt. Blir ikke mye ledig. Da gjelder det å eie disse båtene selv. Flåten av denne type som sbx har er halvert siden 2014. Her kan det stramme seg til rimelig raskt. Og Boa Thalassa er enda sjeldnere :)

Antar at Grunnfjellet og Miel fremdeles er over 5% hvilket betyr at de har kjøpt en del i denne emien, ellers så skulle det ha vært børsmeldt dersom de ikke er det?

Ellers så bør det komme kontraktsmeldinger rimelig snart, og ser gjerne at det kommer info rundt Aquila.
KimLee
02.06.2019 kl 00:19 3081

Det har vært børsmeldinger. Grunnfjellet og Vatne under 5% men tror de også har kjøpt aksjer.

Nå må det snart komme kontrakter. Tror det blir ca 50% flåteutnyttelse i Q2 og så langt er ca bare 35% booket i Q3.
Dette er langt lavere enn jeg hadde sett for meg da de skrøyt av at de ikke hadde kapasitet nok og måtte ta en ny emisjon for å kjøpe 2 nye båter.
Chris85
02.06.2019 kl 08:42 2964

At chartre en båt koster 10 000 dollar dagen omtrent. Hadde de leid thalassa i 3 år så hadde det kostet like mye i charter utgifter som de betalte for hele båten nå.

Får selskapet 50 000 dollar i dagrate som er normalt innen seismikk så utgjør dette omtrent 9 millioner dollar på 6 måneder. Derfor kan sbx i realiteten tjene inn båtenes verdi på 6 måneder hvis alt klaffer.

At de kjøpte disse 2 båtene er et meget smart trekk. Men ikke alle som skjønner at man må se fremover å ikke bakover!!

Chris85
02.06.2019 kl 08:55 2950

Sikkert mange som glemt at 1 av disse 2 båtene allerede er på kontrakt. Inngår denne i kjøpet og opsjonene blir benyttet så har sbx kjøpt denne båten gratis...

Tror ikke ledelsen i sbx hadde lyst at kjøre en emi til. Men at få 2 båter til gi bort pris. Et slikt tilbud kan man ikke si nei til!!
Redigert 02.06.2019 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Chris85
02.06.2019 kl 09:09 2929

Aquila kommer sannsynligvis skrotes. Vanskelig at selge dette skipet. Koster altfor mye at reaktivere
toffe
02.06.2019 kl 09:25 2911

Hvorfor stiller dere ikke spørsmål til selskapet og får svar direkte?

En forklaring på at rep-emien ikke er avlyst kan vel være at SBX vet det kommer positive nyheter som kan bringe kursen opp og gi tegningsrettene verdi.
Rep-emien blir i så fall en gratis opsjon for de som får tegningsretter.

Tidligere emisjoner i SBX har jo vært for å overleve, men fra og med Eagle-emien så har SBX emittert for å vokse og ta markedsandeler slik at aksjonærene i fremtiden kan få høyt utbytte. Emisjon for å vokse, hvor båter kjøpes til nesten 80% rabatt, tilsvarer Spetalen opplegg i SDSD og burde være positivt. Jeg tror også oppsiden i SBX er større enn i SDSD fordi det finnes få ledige seismikk-båter mens det er overskudd i supply, ref. alle båtene til Solstad.

Vi nærmer oss Investordagen 11. juni med bl.a. Myrseth fra Dovre og Olaisen fra ABG så da blir det vel som vanlig en del fokus SBX. Kursmålene er vel fortsatt på mellom 2 og 3 kr så oppsiden er stor.
SB1M har vel estimert P/E på lave 2 for 2020 og det må vel bety at SBX er lavest priset av alt på OSE.
Redigert 02.06.2019 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Lilleulv
02.06.2019 kl 09:50 2879

Ja, mulig hun skrotes. Har også tenkt tanken at utstyret i Aquila kanskje blir flyttet over i Boa galatea :)

Mulig jeg tar en tlf eller sender en mail snart til IR om litt, men jeg tar det hele egentlig med stor ro.

Redigert 02.06.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Chris85
02.06.2019 kl 10:08 2862

Ja mye mulig. Men tror ikke det er mye utstyr igjen på aquila.

Jepp bare ringe han. Nils er hyggelig. Men han er meget strikt gjeldende info.

Hjelper lite å være hyggelig om du ikke gjør jobben din dessverre.
KimLee
02.06.2019 kl 13:27 2717

Det må komme et rush av kontrakter nå hvis de skal få like god flåteutnyttelse i Q3 som de hadde i Q1. Q2 blir ikke så bra, max 60% tipper jeg.
solid1
02.06.2019 kl 14:34 2668


Hvorfor skal flåteutnyttelsen gå ned?
Både etterspørselen og rateprisene er ifølge flere innlegg økende.
KimLee
02.06.2019 kl 14:46 2635

Flåteutnyttelse ble lavere i Q2 enn Q1, men vi kan jo håpe på at det var til noe bedre rater.

Og det er sant at etterspørselen blir bedre men da må de også komme med kontrakter for at det skal bli bra.
Nytter lite med god etterspørsel hvis de sier at de ikke har kapasitet mens båter ligger i havn.
Tror ca 1/3 av flåten er booket for Q3. Hvis den skal bli fullbooket så må det komme flere kontrakter nå i juni.
Redigert 02.06.2019 kl 14:52 Du må logge inn for å svare

De fleste av disse innleggene var basert på guidingen til selskapet, hvilket viste seg å være sludder og vås. Hittil ihvertfall
KimLee
02.06.2019 kl 17:14 2510

SBX har virkelig testet tålmodigheten til sine aksjonærer, det synes godt på kursen. Denne utvanningen har vært absurd.
Sier ikke at det var direkte galt å kjøpe de to nye båtene men da må de begge i arbeid. Å leie ut en til EMGS og ha den andre liggende i havn holder ikke.
I forbindelse med kjøp av de nye båtene så ble det nevnt at overflødig cash vil komme aksjonærer til gode, dvs utbytte. Men det ble ikke nevnt noe om når vi kan forvente at det skal skje. Her må SBX komme ut av skapet og kommunisere mere. Men jeg frykter at vi ikke hører noe mere fra dem før den neste børsmeldingen mht rep emisjonen.
Lynch
02.06.2019 kl 18:02 2470

Q1 hadde 265 dager med "paid work". Voyager på 55, Eagle 80, Osprey på 60 og Harrier på 70. i Q2 får du i tillegg 30 dager med BOA Thalassa (EM - EMGS) + 60 dager fra Nordic Explorer. Antall dager med paid work bør ligge 10-20% høyere. Q2 blir m.a.o bedre enn Q1 på EBITDA-basis. Trenger ikke å være professor for å regne ut det slik backlogen er nå.

Samtidig går Nordic på betydelig høyere rate enn resten av flåten i Q2/Q1.

ABG ligger inne med 17 MUSD på topplinjen og 5 MUSD i EBITDA for Q2. Det er ingen stor bragd å regne seg frem til et ca. estimat for Q2. Så blir jo spørsmålet hva "one-offs" blir. Regner med tilretteleggerne skal ha noe fees.

Run rate Q2 EBITDA blir m.a.o 4x5 MUSD (ABG-estimat) = 20 MUSD EBITDA. Så må man huske på at vi får ytterligere en båt i drift når den andre BOA-enheten er ferdig konvertert. Båten er av såpass ny standard at det blir neppe en utfordring å få den på en lengre kontrakt.
Legg på at ratene er betydelig opp YoY, så lander du fort på 20-30 MUSD i EBITDA 2020e. Selskapet har skrevet i presentasjonen at fri kontantstrøm skal gå til aksjonærene. Sånn sett spiller det ikke så stor rolle hva kursen ligger på.

På mitt est, 23 MUSD EBITDA i 2020e, så får du EV/EBITDA på 1,9x. Det er så billig at min vurdering er at markedet har lav eller ingen tillitt til at det blir tilfellet. Når/hvis estimatet treffer vil vi følgelig få betydelig kursoppgang. Så er spørsmålet om estimatet treffer, det kan man gjerne diskutere.
Redigert 02.06.2019 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
jokke
02.06.2019 kl 18:53 2407

Fra Q1 kom det frem at følgende båter var i arbeid:
Eagle Explorer kildekontrakt forlenget med 80 dager; fast periode til 15. august 2019, med ytterligere opsjoner for CGG å utvide med opptil 60 dager
• Harrier Explorer arbeider med 2D-kontrakter med forventet varighet til Q3-19
• Voyager Explorer fullførte sitt kildeprosjekt i Asia Pacific i midten av april
• Osprey Explorer startet på nytt 40-60 dagers kildeprosjekt medio mai 2019 med estimert fullføring i juli 2019
• Nordic Explorer til å utføre nisje 3D-undersøkelse i Vest-Afrika for å starte i 2. kvartal 2019 med estimert fullføring i Q3-19
• Petrel Explorer er nå kontrahert med EMGS frem til mars 2020, med opsjoner for EMGS å strekke seg i to perioder på seks måneder hver
• Wintershall Dea for 2D-undersøkelse i Norge med forventet varighet på en måned.
PimJo
03.06.2019 kl 09:21 2123

Lynch
Har du korrigert for "yard stay" i Q2. Husker ikke detaljer, men mener 2 av båtene har vært innom verft i Q2.
ytrfsa
03.06.2019 kl 10:06 2032

Ørkenvandring av verste sort denne aksjen!

Gsa dekket mesteparten av sin short forrige uke. Salgsolumet har vært meget lavt. De større postene som har lagt ute har vært/er short-selskapene. Min teori er at Marshall nå bruker muligheten til å dekke inn sin. Å dekke in short på så små volum blir dyrt i lengden. Gsa har innsett dette og Marshall huker nå tak i det som legges ut av de som ikke hadde tålmodighet. De er ikke mange de som selger, men for oss andre er det bra at de utålmodige eksisterer. Det sagt, er jo nivået tragisk lavt, men fortjent ut ifra de valg som er gjort av sbx og måten det kommuniseres på.
ytrfsa
03.06.2019 kl 15:59 1752

Så lenge det varte! Det er ikkje et blivende sted, tilbake til bank!!!!
zorro
03.06.2019 kl 17:03 1659

Trenger ikke kjøpe billett til berg-og-dal-bane. Kjøp heller Sbx-aksjer. Men det spesielle med denne berg-og-dal-banen er at den snart forvandles til en sky-rocket. Vi vet bare ikke når! Er forresten hjertens enig med gode innlegg vedr. bedre info fra ledelsen. HALLO LEDERE I SBX - KAN DERE GI RESPONS PÅ DISSE VIKTIGE SPØRSMÅLENE? ET SELSKAPS TROVERDIGHET VISER SEG I HVORDAN DE RESPONDERER TIL SINE SMÅAKSJONÆRER.
Redigert 03.06.2019 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
toffe
03.06.2019 kl 21:20 1494

Bare å ringe dem det.