Investor_11
31.05.2019 kl 19:45 5807

Redigert 19.01.2021 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Broker500
31.05.2019 kl 19:59 5777

Dagen i dag forandret caset per nå for min del, sluttet under støtte og skal nok kraftig ned med resten av børsen på mandag. Tok tre øre i tap på sbx i dag å kjøpte obx bear i stedet?
Skogsmaur
31.05.2019 kl 20:57 5713

Dette er meget gode og relevante spørsmål. Du har dekket det viktigste og som nok er det alle lurer på. Jeg mener også at mangel på informasjon og oppklaring rundt disse spørsmål, er mye av årsaken til den lave kursen. Jeg tror ikke vi får svar. Erfaringsmessig mangler det en av to....vilje eller ønske å oppklare dette. Dermed sitter du igjen med ett alpha-spørsmål. Hvorfor vil de ikke opplyse aksjonærene?
Slettet bruker
31.05.2019 kl 20:58 5703

Folk må skjønne at tolmodighet er en dyd... Se på solstad offshore . Norges strøste offshore rederi .... MASSE milliarder i gjeld .... priset likt med godt over 100 fartøy ... vi har ingen gjeld nesten og kun noen få fartøy .... flåte utnyttelsen er snart 100 % og pengene kommer inn .... slapp av ...pust ... la trump være trump og oslo børs være oslo børs ... bak skyene skinner solen .
Snakkes på Q4 og jeg selger ikke under 6 kr
solid1
31.05.2019 kl 21:09 5680


Høres fornuftig ut Fagerborg.

De bør uansett bli bedre å oppdatere markedet.
Du nevner at flåteutnyttelsen er nær 100 %? Er tallet korrekt, så må jo alle båter være i full drift?
Slettet bruker
31.05.2019 kl 21:13 5670

76% er bra ... Den gammle AQUILA ligger vel enda i opplag og ikke i drift...uten denne ville det vel vært 100 % ca.
Ja ledelsen har vært stille... men har troa på at de stiller sterkere med meldinger framover .. Hvorfor gå i media uten noe og melde , de har meldt jobber titt og ofte på sein vinteren og våren .
Ting ordner seg ... Detter ser Myrseth også
Slettet bruker
31.05.2019 kl 23:02 5538

Ring Haugestad i Sbx. Han er IR kontakt. Still han spørsmålene. Desto flere som ringer desto bedre. Diskusjon her er bra men gå til kilden og få svar. Publiser dem gjerne her. Lykke til!
Slettet bruker
01.06.2019 kl 18:49 5254

Mange spm som jeg selv har tenkt på. Her er flere punkter som gjør at en kan lure på hvor seriøst dette selskapet egentlig er.
Tenker spesielt på kommunikasjon med aksjonærer og marked. SBX sier ingenting bortsett fra det som står i korte børsmeldinger.
Kvartalsrapportene kommer ikke bare veldig sent men de har også elendig layout og mangler god guiding.
Selv nettsiden til SBX er dårlig med lite info.
Dette med kontrakter er enda mer alvorlige spm. De sier at de må takke nei til kontrakter fordi de ikke har kapasitet samtidig som de har Aquila liggende.
Og nå må de også skjønne at aksjonærer er lei alle emiene. De har mange båter ledige for Q3 så det vil være en god ide å avblåse rep emi og komme med noen gode kontrakter isteden.
Redigert 01.06.2019 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
Tikkamansala
01.06.2019 kl 21:53 5153


Gode refleksjoner, KimLee
Dersom markedet blir som de sier, så kunne de chartret båter, kanskje over flere år. Dette holder for de andre, så burde det fungert for SBX.
Emisjoner sitter løst i SBX, så fornemmer at dette BOA kjøpet er ren gambling, og en ny emisjon er prisen å betale om de ikke lykkes.
Hele denne BOA ideen er forbanna tull. Aksjekursen var på vei oppover, og den torpederte de effektivt med nok en sjokk-emisjon. Ikke spesielt vanskelig å drive butikk, når man kan leve på emisjoner.

Kommunikasjonen til selskapet er også til å grine av. Selv foreldreinformasjon på barneskolen er mer gjennomtenkt. Live
(skype) møtet til ledelsen var også et kapittel for seg.
Kom de egentlig med noe guiding for Q3? Personlig har jeg ikke oppfattet det, men det kan tenkes at det er meg som har glippet.

For øvrig meldte de om stor interesse fra eksisterende og nye aksjonærer, vedrørende emisjonen. Hvordan de definerer "stor" er også et godt og interessant spørsmål. 5 mill. aksjer fra Vatne synes jeg samsvarer lite med hva som er kommunisert.
Ut fra denne "voldsomme interessen for emisjonen" så burde det haglet med flagginger. Det tyder vel på at det knapt finnes langsiktige aksjonærer igjen i selsakpet. Er det egentlig noen igjen, over 5 % ?

Som et minimum burde styret vært skiftet ut med noe mer proffe folk.
Lilleulv
01.06.2019 kl 23:27 5083

På spørsmål om hvorfor sbx heller ikke kunne chartre båter, kanskje over flere år:
Mener det er et godt strategisk trekk å sikre disse båtene i eie. Når det strammer seg skikkelig til og det blir underkapasitet i markedet, så er det ikke bare å chartre en båt. Blir ikke mye ledig. Da gjelder det å eie disse båtene selv. Flåten av denne type som sbx har er halvert siden 2014. Her kan det stramme seg til rimelig raskt. Og Boa Thalassa er enda sjeldnere :)

Antar at Grunnfjellet og Miel fremdeles er over 5% hvilket betyr at de har kjøpt en del i denne emien, ellers så skulle det ha vært børsmeldt dersom de ikke er det?

Ellers så bør det komme kontraktsmeldinger rimelig snart, og ser gjerne at det kommer info rundt Aquila.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 00:19 5037

Det har vært børsmeldinger. Grunnfjellet og Vatne under 5% men tror de også har kjøpt aksjer.

Nå må det snart komme kontrakter. Tror det blir ca 50% flåteutnyttelse i Q2 og så langt er ca bare 35% booket i Q3.
Dette er langt lavere enn jeg hadde sett for meg da de skrøyt av at de ikke hadde kapasitet nok og måtte ta en ny emisjon for å kjøpe 2 nye båter.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 08:42 4920

At chartre en båt koster 10 000 dollar dagen omtrent. Hadde de leid thalassa i 3 år så hadde det kostet like mye i charter utgifter som de betalte for hele båten nå.

Får selskapet 50 000 dollar i dagrate som er normalt innen seismikk så utgjør dette omtrent 9 millioner dollar på 6 måneder. Derfor kan sbx i realiteten tjene inn båtenes verdi på 6 måneder hvis alt klaffer.

At de kjøpte disse 2 båtene er et meget smart trekk. Men ikke alle som skjønner at man må se fremover å ikke bakover!!

Slettet bruker
02.06.2019 kl 08:55 4906

Sikkert mange som glemt at 1 av disse 2 båtene allerede er på kontrakt. Inngår denne i kjøpet og opsjonene blir benyttet så har sbx kjøpt denne båten gratis...

Tror ikke ledelsen i sbx hadde lyst at kjøre en emi til. Men at få 2 båter til gi bort pris. Et slikt tilbud kan man ikke si nei til!!
Redigert 02.06.2019 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 09:09 4883

Aquila kommer sannsynligvis skrotes. Vanskelig at selge dette skipet. Koster altfor mye at reaktivere
Slettet bruker
02.06.2019 kl 09:25 4866

Hvorfor stiller dere ikke spørsmål til selskapet og får svar direkte?
Lilleulv
02.06.2019 kl 09:50 4834

Ja, mulig hun skrotes. Har også tenkt tanken at utstyret i Aquila kanskje blir flyttet over i Boa galatea :)

Mulig jeg tar en tlf eller sender en mail snart til IR om litt, men jeg tar det hele egentlig med stor ro.

Redigert 02.06.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 10:08 4817

Ja mye mulig. Men tror ikke det er mye utstyr igjen på aquila.

Jepp bare ringe han. Nils er hyggelig. Men han er meget strikt gjeldende info.
Skogsmaur
02.06.2019 kl 12:45 4705

Hjelper lite å være hyggelig om du ikke gjør jobben din dessverre.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 13:27 4672

Det må komme et rush av kontrakter nå hvis de skal få like god flåteutnyttelse i Q3 som de hadde i Q1. Q2 blir ikke så bra, max 60% tipper jeg.
solid1
02.06.2019 kl 14:34 4623


Hvorfor skal flåteutnyttelsen gå ned?
Både etterspørselen og rateprisene er ifølge flere innlegg økende.
Lynch
02.06.2019 kl 14:43 4599

Q2 blir enda bedre enn q1. Jeg regner med 4-5 musd i EBITDA i q2.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 14:46 4590

Flåteutnyttelse ble lavere i Q2 enn Q1, men vi kan jo håpe på at det var til noe bedre rater.

Og det er sant at etterspørselen blir bedre men da må de også komme med kontrakter for at det skal bli bra.
Nytter lite med god etterspørsel hvis de sier at de ikke har kapasitet mens båter ligger i havn.
Tror ca 1/3 av flåten er booket for Q3. Hvis den skal bli fullbooket så må det komme flere kontrakter nå i juni.
Redigert 02.06.2019 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Skogsmaur
02.06.2019 kl 15:11 4566

De fleste av disse innleggene var basert på guidingen til selskapet, hvilket viste seg å være sludder og vås. Hittil ihvertfall
Slettet bruker
02.06.2019 kl 17:14 4465

SBX har virkelig testet tålmodigheten til sine aksjonærer, det synes godt på kursen. Denne utvanningen har vært absurd.
Sier ikke at det var direkte galt å kjøpe de to nye båtene men da må de begge i arbeid. Å leie ut en til EMGS og ha den andre liggende i havn holder ikke.
I forbindelse med kjøp av de nye båtene så ble det nevnt at overflødig cash vil komme aksjonærer til gode, dvs utbytte. Men det ble ikke nevnt noe om når vi kan forvente at det skal skje. Her må SBX komme ut av skapet og kommunisere mere. Men jeg frykter at vi ikke hører noe mere fra dem før den neste børsmeldingen mht rep emisjonen.
Lynch
02.06.2019 kl 18:02 4425

Q1 hadde 265 dager med "paid work". Voyager på 55, Eagle 80, Osprey på 60 og Harrier på 70. i Q2 får du i tillegg 30 dager med BOA Thalassa (EM - EMGS) + 60 dager fra Nordic Explorer. Antall dager med paid work bør ligge 10-20% høyere. Q2 blir m.a.o bedre enn Q1 på EBITDA-basis. Trenger ikke å være professor for å regne ut det slik backlogen er nå.

Samtidig går Nordic på betydelig høyere rate enn resten av flåten i Q2/Q1.

ABG ligger inne med 17 MUSD på topplinjen og 5 MUSD i EBITDA for Q2. Det er ingen stor bragd å regne seg frem til et ca. estimat for Q2. Så blir jo spørsmålet hva "one-offs" blir. Regner med tilretteleggerne skal ha noe fees.

Run rate Q2 EBITDA blir m.a.o 4x5 MUSD (ABG-estimat) = 20 MUSD EBITDA. Så må man huske på at vi får ytterligere en båt i drift når den andre BOA-enheten er ferdig konvertert. Båten er av såpass ny standard at det blir neppe en utfordring å få den på en lengre kontrakt.
Legg på at ratene er betydelig opp YoY, så lander du fort på 20-30 MUSD i EBITDA 2020e. Selskapet har skrevet i presentasjonen at fri kontantstrøm skal gå til aksjonærene. Sånn sett spiller det ikke så stor rolle hva kursen ligger på.

På mitt est, 23 MUSD EBITDA i 2020e, så får du EV/EBITDA på 1,9x. Det er så billig at min vurdering er at markedet har lav eller ingen tillitt til at det blir tilfellet. Når/hvis estimatet treffer vil vi følgelig få betydelig kursoppgang. Så er spørsmålet om estimatet treffer, det kan man gjerne diskutere.
Redigert 02.06.2019 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
jokke
02.06.2019 kl 18:53 4362

Fra Q1 kom det frem at følgende båter var i arbeid:
Eagle Explorer kildekontrakt forlenget med 80 dager; fast periode til 15. august 2019, med ytterligere opsjoner for CGG å utvide med opptil 60 dager
• Harrier Explorer arbeider med 2D-kontrakter med forventet varighet til Q3-19
• Voyager Explorer fullførte sitt kildeprosjekt i Asia Pacific i midten av april
• Osprey Explorer startet på nytt 40-60 dagers kildeprosjekt medio mai 2019 med estimert fullføring i juli 2019
• Nordic Explorer til å utføre nisje 3D-undersøkelse i Vest-Afrika for å starte i 2. kvartal 2019 med estimert fullføring i Q3-19
• Petrel Explorer er nå kontrahert med EMGS frem til mars 2020, med opsjoner for EMGS å strekke seg i to perioder på seks måneder hver
• Wintershall Dea for 2D-undersøkelse i Norge med forventet varighet på en måned.
PimJo
03.06.2019 kl 09:21 4078

Lynch
Har du korrigert for "yard stay" i Q2. Husker ikke detaljer, men mener 2 av båtene har vært innom verft i Q2.
ytrfsa
03.06.2019 kl 10:06 3987

Ørkenvandring av verste sort denne aksjen!
Skogsmaur
03.06.2019 kl 10:15 3965

Gsa dekket mesteparten av sin short forrige uke. Salgsolumet har vært meget lavt. De større postene som har lagt ute har vært/er short-selskapene. Min teori er at Marshall nå bruker muligheten til å dekke inn sin. Å dekke in short på så små volum blir dyrt i lengden. Gsa har innsett dette og Marshall huker nå tak i det som legges ut av de som ikke hadde tålmodighet. De er ikke mange de som selger, men for oss andre er det bra at de utålmodige eksisterer. Det sagt, er jo nivået tragisk lavt, men fortjent ut ifra de valg som er gjort av sbx og måten det kommuniseres på.
ytrfsa
03.06.2019 kl 15:13 3767

Ingen jubel? Aksjen stiger jo!
ytrfsa
03.06.2019 kl 15:59 3706

Så lenge det varte! Det er ikkje et blivende sted, tilbake til bank!!!!
Slettet bruker
03.06.2019 kl 17:03 3613

Trenger ikke kjøpe billett til berg-og-dal-bane. Kjøp heller Sbx-aksjer. Men det spesielle med denne berg-og-dal-banen er at den snart forvandles til en sky-rocket. Vi vet bare ikke når! Er forresten hjertens enig med gode innlegg vedr. bedre info fra ledelsen. HALLO LEDERE I SBX - KAN DERE GI RESPONS PÅ DISSE VIKTIGE SPØRSMÅLENE? ET SELSKAPS TROVERDIGHET VISER SEG I HVORDAN DE RESPONDERER TIL SINE SMÅAKSJONÆRER.
Redigert 03.06.2019 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2019 kl 21:20 3448

Bare å ringe dem det.