Oschlo - det var bra så lenge det varte

brahman
31.05.2019 kl 20:44 678


Fram til ca år 2000, til nød litt lenger, (snakker ikke om visse østkantområder) kunne Oslo-gryta være et bra sted å besøke.

Det var dengang.
Slettet bruker
31.05.2019 kl 23:12 664

Hvordan vil du forklare at boligprisene er doblet siden 2000, lønningene er gått til værs og ledigheten er meget lav. Dessuten har du et stort forklaringsproblem for oss som leser Oslo-borgere sine uttalelser om det å bo i byen. Svært få er negative. Du skal lete langt etter de tilbud i livskvalitet, muligheter jobb og utdanning som Oslo har. Hvis du er sprek er helle ikke store friluftsarealer langt unna. Heller ikke skogen og Nordmarka, Østmarka og Lommedalen. Utesteder og muligheten for å treffe andre mennesker skal heller ikke glemmes. Ditt største problem er å overbevise med om sutringen din stemmer, fordi jeg har bodd mye i Oslo og bor her nå også.
Sotah
31.05.2019 kl 23:14 663

Du burde vært en tur på Grünerløkka idag. Det var jeg. Fantastisk, rett og slett. Prøv selv!
Slettet bruker
31.05.2019 kl 23:59 656

NÅ må nesten alle betale i Oslo. Det er mye mer rettferdig!
Sotah
01.06.2019 kl 00:02 656

Når sommer´n hogger inn som idag skal man ikke ha med bil inn til byen. Det er ikke mange sånne dager i et normalt år. Fyttirakker´n så trivelig det var.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 00:07 653

Jeg var også på Grünerløkka i dag! Fin dag, helt annen stil enn på Oslo Vest, men sola skinner vel i øst også!
Slettet bruker
01.06.2019 kl 00:13 650

Sotah kjenner øst, Havfruen kjenner vest og jeg kjenner sentrum. Vi har alle gode liv og vet vi er heldige som bor i en av verdens beste byer;-)
Slettet bruker
01.06.2019 kl 01:50 645

Dette sa jødene i Tyskland på 1930-tallet også, og hvem ville kalle dem dum?
Lev vel og fredelig, det blir ikke lenge. ( egentlig er det ikke så fredelig i følge politiet i Oslo, men dere er blind og døv, og man kommer langt med det. Se hvor langt jødene kom, tragisk men sant.)
Slips
01.06.2019 kl 08:04 639

Du har så rett!
Slips
01.06.2019 kl 08:13 636

Hvis du følger litt mer med dine medmennesker så ser du at oschlo ikke er noe å skryte av.
oschlo er drevet av imbisslie, egoistiske politikere som aldri har hatt en hard dag i livet.
Les, hvis du orker å bry deg. Det finnes mange triste historier fra oschlo.
https://www.vg.no/spesial/c/stories/70Bx53?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Slettet bruker
01.06.2019 kl 09:33 623

Veksten i boligprisene skyldes hovedsakelig en kombinasjon av inflasjon, velferdsmigrasjon, og kommunale kjøp av trygdeboliger.

Lønningene har gått til værs hovedsakelig grunnet inflasjon, det høye skattetrykket, og arbeidstakerorganisasjoner. Den norske krona har svekket seg betydelig på de nitten årene og har tapt langt mer kjøpekraft enn sterkere valuta som chf, usd, og euro.

Ledigheten er lav fordi tallene manipuleres, det er kun ca 1,5 millioner (av ca 5,3 millioner) som jobber over én time i uka i privateide bedrifter, resten lever av ulike trygdeordninger, statlige tilskudd, eller er sysselsatt med noe unyttig i offentlig sektor.

Det å leve i en illusjon om at man er verdens rikeste og flinkeste hjelper selvsagt på humøret, og de som graver dypere i materien enn overskriftene i regimets aviser, og derfor blir negative, finnes det også håp for. De kan finne trøst på det statlige vinmonopolet, eller på apoteket.


Redigert 01.06.2019 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 09:40 619

Jeg gikk en tur i Oslo i går jeg også, fantastisk vær. Men i dag er det grått og trist igjen i den siste sovjetstat.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 09:46 616

Brahman har rett, Norge var et flott land i år 2000. Det var lite byråkrati, lav skatt, det var frihetsfølelse, og muligheter så langt øyet rakk.

I dag er hele samfunnet grundig byråkratisert, skatten er høy, frihetsfølelsen er borte, og alle mulighetene er lukket. Og i tillegg ser det ut som man er i Afrika i alle storbyene.

Redigert 01.06.2019 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 09:58 609

franz og slips. Det dere skriver om finnes bare i hodene deres og er noe dere frykter for. Det er fobier som sprekker bare de kommer ut i lyset og da blir de til ingenting. Det vil ikke være lurt å ha dem i mørke kroker og i kjelleren der de vokser seg store og uhåndterlige. Dere må på studietur i Oslo til fots og med bussen. Nytter ikke å ta transam'en denne gangen.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 10:28 592

Det er mye riktig i dine betraktninger om boligprisene i Oslo. De er det vi kaller sekundære.

Det har alltid vært boligmangel i hvert fall siden 1940 i byen, trolig før. Det ble bygget massivt i 1960-70 årene. Da var det virkelig boligkraner overalt i byen.

Så ble det bygget for lite og ingen ville bygge uten en stor andel forhåndssalg med signerte kontrakter og greier. De kunne til og med omsettes. Uansett ble det for lite boliger. Den massive sosiale byggingen ble borte.

Rundt 1980 var det 420.000 mennesker som bodde i byen. I 2019 er det 680.000. Rundt byen og det vi kaller Stor-Oslo er det meget stor grunn til å tro folkeveksten er er samsvarende med byen.

Det er ubalanse etterspørsel og tilbud på steroider med billige penger (renter). Det at kronestykket halverer seg omtrent hvert 20 år bare booster det videre.

I 1980 hadde jeg 1000 kroner i nattbordskuffen min. I dag må jeg legge 3878 kroner der hvis kjøpekraften skal være den samme.

Jeg vet hva du søker 777. Det Oslo kommer aldri tilbake. Det er sanert med tiden. Tiden har forandret hele byen. Du har forandret deg du med. Livet er om forandringer. De må du bare leve med. Kjøp en ting fra 1960-1970 og trøst deg med den. De bruker å stige i pris de med. Folk kaller det retro.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 10:34 587

Her om dagen måtte du tilbake til olsenbandens tid på 70-tallet før du ble fornøyd. Nå holder det med Y2K. I morgen lengter du kanskje tilbake til i dag.

Jeg likte 80-tallet jeg.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 10:40 584

Olsenbandens tid var nok Norges storhetstid, så det er artig/trist å se på i dag. År 2000 opplevde jeg selv, og jeg kjenner til skattereglene og byråkratiet da VS nå, men jeg ser ikke bort fra at jeg om ti år savner dagens Norge. Hvis siste femti års utvikling fortsetter de neste ti årene så vil jeg garantert savne dagens lave skatte og byråkratinivå om ti år.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 10:46 583

PS: jeg skjønner hvorfor Dirken savner 80 tallet:

https://m.youtube.com/watch?v=W1btg3mpEOc
Slettet bruker
01.06.2019 kl 10:48 580

1980-tallet var superbra. De beste utestedene fantes da, den beste musikken, MTV, fine damer og faktisk en god del penger å tjene. Man fikk gode jobber neste uten å søke. Det holdt å møte opp.

Min nesten nye Chevy Caprice rullet elegant og mykt i gatene. Det var ikke en jævla bomstasjon i mils omkrets, bensinen kostet 5-6 kroner

Boligprisene begynte å stige etter Willoch slapp markedet og pengene fri. Folk ble rike på børs og bolig (til 1989 1/2)

Men, og det er et men. 1980-tallet er over.

Jeg er en gammel mann som pusler i leiligheten min blant alle potteplantene, tar hatt, frakk og stokk ned til holdeplassen og bussen til jobben. Tusler litt rundt i nabolaget for blodsirkulasjonens skyld. Spiser grønt og er avholds. Damene ser ikke på meg lenger. Sitter på kontorrommet mitt for det meste og ser på skjermene. Grafer og nyheter og tar scalper både her og der. Skal starte opp med enkelte aksjer igjen som jeg hadde slik suksess med. Men ja dessverre. Jeg er en gammel mann.
Redigert 01.06.2019 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
brahman
01.06.2019 kl 10:57 572

Og fortsatt hevder noen hårdnakket at ting ikke var bedre før. Det er uforståelig...

Redigert 01.06.2019 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Lisse
01.06.2019 kl 14:29 532

Innvandrere og unge nordmenn står for nettoinnflytting til Oslo mens barnefamilier flytter ut av byen.Innvandrere på østkanten gjør at nordmenn kjøper seg unna dem på Vestkanten.
Bompenger,innvandrere,lovbrudd,rushtrafikk og dyre boliger gjør at norske flytter innen en drøy times kjøring fra Oslo.Der er det fine steder å bo og de fleste finner jobber der eller kan pendle til Oslo og hjemmekontor.
Mange av oss som har flyttet fra Oslo ser byens forfall med nye øyne når vi besøker byen vi vokste opp og utdannet oss i,og selv angrer jeg ikke på at jeg flyttet.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 15:59 513

For oss, i dag i vårt 88-iende år, som fikk vokse opp i en trivelig by, dog avbrutt av 5 år okkupasjon med tyske soldater, mørklegging, mat- og -brenselmangel, opplevet et samhold, tillit og dugnadsånd som varte inntil vi måtte stifte bekjentskap med mennesker med totalt annerledes bakgrunn. Under 11 års fravær fra byen, grunnet forsvarsarbeid og utenlandsstudier, så vi frem til igjen å bli bofaste på det stedet vi var glade i. Men nå er det blitt mer og mer utrivelig. Det kan ikke, og skal ikke, skjules at det ikke skyldes tilførsel av katolikker, jøder, hinduer, buddhister, amerikanere eller europeere. Men mennesker som benytter Koranen som sin lovbok, overordnet de norske menneskeskapte lovene, og som i sin fredagsbønn får vedlikeholdt sin forakt for oss mindreverdige, vantro. Enkeltvis kan de være trivelige, men forårsaker utrygghet i flokk. Da må man komme seg unna. Og de nærmer seg faretruende mitt miljø nå.
Jeg ser meg om et sted å flytte nå, og har bestilt takst på min bolig.
Dråpe
01.06.2019 kl 16:26 504

Flere gode kommuner å bo i ikke langt fra Oslo.Særlig Vestfold er populært,og er det greit å feriere der er det fint å bo der også.
Østfold har flere innvandrere.
Flytt ut av Oslo og finn et trivelig sted å bo som samtidig er nært nok til å besøke venner og familie i hovedstaden.
Et smart valg!