Ikke rart at Lan sier hun elsker bomringene i Oslo

brahman
31.05.2019 kl 22:06 677


Så herlig det må være å få alle andre til å finansiere fantasiene sine.

Ved midnatt er festningen hennes og til de andre i byrådet en realitet.






kokkohill
31.05.2019 kl 22:29 672

Bør være faste donasjoner på 5000 til bompenge vesenet fra slike som elsker dette.
triki
31.05.2019 kl 22:30 671

Dama har et ønske om å skape sitt eget hjemland i Oslo, der alle sykler og er fattig.
Gubben samler stemner blandt byenens hipstere som sprader rundt i muslimske fødebukser.
brahman
01.06.2019 kl 10:46 646


Noe av det verste er at Stortinget, ved flertallet av politikerne der, vedtok utvidelsen av bomringene (3 ringer, nå totalt 83 bomstasjoner).
Slettet bruker
01.06.2019 kl 10:59 642

Frp og Rødt stemte vel imot.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 11:24 629

Hva gir dere meg? Gi alminnelige mennesker som Lan Marie og Raymond makt og de vil herske over alle andre. Enorme demonstrasjoner av freppere er i dag mobilisert og om det ser litt glissent ut har været all skyld.Vi andre krysser fingre og tær og håper de kronene er nok til å stoppe bilismen og få folk til vettet og over på kollektivt eller apostlenes hester.

https://smp.vgc.no/v2/images/695bbc27-c446-413f-9c2a-46586c6af509?fit=crop&h=533&w=800&s=895106ad3b974e1db9fd8c59da62b1ff48669f6b
Slettet bruker
01.06.2019 kl 11:32 626

De skulle demonstrert i går da det var flott vær. Ingen som gidder å demonstrere i dette været.
balder72
01.06.2019 kl 11:55 616

Frp har ingen troverdighet i bompengepolitikken. De kan grave seg ned i skam
Redigert 01.06.2019 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
brahman
01.06.2019 kl 11:56 613


Nå skal man ikke få se prisene på bompasseringene heller, når man passerer i Oslo-bommene. Man må søke det opp på nettet.

Så langt med "Smart cities"...
Slettet bruker
01.06.2019 kl 12:17 604

Må vente å se når regningen kommer da. Jeg leste at bompengeregningen kommer ca en uke før valget. Det var jo grei timing, så da får me sjå ka han Ola Dunk meine om saka.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 12:19 602

Nå blir det tabellen og stoppeklokken i bilen som gjelder. Faktisk enig med brahman litt på det punktet. Det blir veldig uoversiktlig hva en biltur egentlig har kostet. Alle mulige takster, forskjellige priser i bomstasjonene og så denne timen da. Hva kan man klare på en time? De ansvarlige for Oslopakke 3 skylder på for mange takster til at de kan ha elektroniske tavler. Slik er det blitt. Komplisert og fremmedgjørende for det alminnelige mennesket. De nye bomringene er nok ikke bare bra. Prisene er greie, men systemet er ikke helt det. Besøke graver på gravlunden og bare ha langt under 1 time er ikke bra. Ikea-turen under 1 time? (tar jo det bare å gå rundt Ikea-byggene inne jo). Aner vi her en fullstendig utrydding av bilisme?
Zorin
01.06.2019 kl 14:40 585

FrP kjørte gjennom en veipakke som medfører at du og jeg må betale 10 milliarder mer i bompenger forrige uke enn uken før. Såå også FrP får andre til å finansiere drømmene sine. Forskjellen er mens FrP kjører gjennom 4-felts motorveier til 250k-300k kroner meteren så bruker Lan pengene bl.a. på kollektivtransport og gang- og sykkelveier. Det har medført at luften i Oslo har blitt 16% bedre på kort tid! Mer enn det. Veier har en lei tendens til å flyte over. Også en ny 4-felts motorvei. Så hva da? et 8-felts motorvei? Det er bedre å legge rette for kollektivtransporten og sykkelveier slik at de som vil sykle kan sykle. De som vil kan ta buss, tog og trikk kan gjøre det. Det reduserer trafikken på veiene! Så vær glad for bomringene! Gjør som Marie! Gi en bomring en klem! Den sørger for at deg og barna dine har bedre luft å puste inn hver gang de ferdes i bygatene!
Zorin
01.06.2019 kl 14:47 582

Bompenger rammer de som bruker veien! Vil ikke si det rammer vilkårlig eller urettferdig. Dessuten, veier koster! Noen må betale for den splitter nye 4-felts veien til 300k kroner løpemeteren! Rushtidsavgiften er også bra. Hver dag ser jeg biler med kun en person i bilen. Ofte godt voksne folk som verken skal hente eller levere barn i barnehage eller gjør handel på vei til eller fra jobb. De bor heller ikke så langt unna. Ikke lenger enn en 20-minutters togtur. Eller trikketur - busstur osv. Mye bedre å bruke kollektiv transport! Du sparer tid; slipper å stå EVIGHET i kø!! Selv med nye veier unslipper du ofte ikke køene! Det sliter på bilen. Og kjører du fossilbil bidrar du mye til lokalforurensing der du står i stampen! Hvorvor ikke ta toget? Raskt. Effektivt. NSB/Vy er nok ikke så komfortabel som flytoget, men det får deg til og fra jobb relativt presist!
Slettet bruker
01.06.2019 kl 15:04 576

De fleste undersøkelser tyder på at mennesker kjører bil en kort avstand. Det er beregnet 8 km til jobb/butikk/ærend. Bompenger betales av mennesker i bil uansett om de er er fattige eller rike. De fleste er nok alminnelige. Verden er da uansett ikke rettferdig. Selv på legekontoret er egenandelen den samme for fattige eller rike og sykdom rammer like godt den ene som den andre.

Sytepavene må frem med kalkulatoren. Gjør man som Zorin skriver sparer man mye penger og også miljøet. Bruker man bil sparer man nok noe tid til tross for køer, men det blir mye dyrere og bidrar til kø/dårlig luft/utrivsel..

Mye av motstanden i Oslo hos enkelte har kanskje bygget seg opp over tid. Bystyret har gjort mange tiltak mot bilismen mht. bruk/parkering/pris for alt av bil. Det er ganske kraftige inngrep mot individet. Det kan man ikke legge skjul på, men hvilke virkemidler skal brukes hvis det ikke skal være totalforbud mot biler i Oslo?

Etter min oppfatning er det vi som bor sentralt i byen som rammes (de som har bil) og de som har elbil. Der er jo forurensningen så de nye bomstasjonene er midt i blinken. Det kan også være kjipe køer på ring 2. Ring 3 er håpløs. Kanskje det kan bli bedre for de som må bruke bilen (stakkars mennesker)?
Slettet bruker
01.06.2019 kl 16:17 564

Resultat:
Færre parkeringplasser, mindre trafikk.
Men lengre kjøretur til butikker, så resultat; det samme problemet.
Med lengere kjøretur; mere eksos spredt utover.
Større problem for innbyggerne.
Mindre hygge i møteplassene pga. mindre publicum.
Resultat:
Mere eksos, større problem, mindre hygge. Er det slik det blir?

Redigert 01.06.2019 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 16:26 558

Hun Lan vant frem og HanVann betaler bommer i alle retninger så det svir i dommeboken.
Nederland er et ganske grønt land der de skøyter seg frem på stivnet vann om vinteren.
Kanskje derfor:
Map of Toll Roads in the Netherlands
All roads are free of charge in The Netherlands, it is just the two tunnels that require drivers to pay a toll.
Cash price Cost;
Kiltunnel 2 euro
Westerscheldetunnel 5 euro
Redigert 01.06.2019 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 16:32 558

Frp er nå i realiteten et ikke-eksisterende parti i Oslo.

Det er ren nazivirksomhet det som foregår i Oslo.
Den grovt misvisende bompengekalkulatoren som NÅ i dag viser MAI og ikke JUNI, er begåelse av grovt bedrageri.
https://www.fjellinjen.no/privat/bompengekalkulator/
JUNI kan ikke vises. Sjekk selv. Viser 63 kr. istedenfor 264 kr. som gjennomkjøringspris.
Slettet bruker
01.06.2019 kl 16:58 551

Resultatet av den nyeste bomringen er uklart. Det vil vise seg etter en god tid. År. Nye mønstre kan man ikke helt forutsi. Jeg har alltid bodd svært sentralt i Oslo. Jada, jeg har hatt bil også. Kjørte mye i en jobb + til/fra. Mitt kjøremønster privat var mest mellom det som i dag er den opprinnelig bomringen. Flere av den nye kjørte jeg gjennom når de ikke var der. Det var mange korte turer mer eller mindre med en plan. Så klart det betyr noe for oss som er opptatt av økonomi, men jeg er ikke sikker på andres atferd blant naboene mine. Jeg har ikke helt vanlig økonomi;-) For meg betyr det ikke noe økonomisk om jeg bruker bil eller ikke.

Generelt tror jeg det blir litt mindre bilkjøring for oss som faktisk bor i sentrum. Den trafikken som kommer utenfra tror jeg ikke endrer seg stort. En god del av dem kan også komme ut billigere med brikke, utenfor rush og innen time. Intet incitament for å kjøre mindre enn i dag.

Taperne er de med elbil og de taper alle steder. Det er bra fordi det er rettferdig. Det var en som minnet meg på at elbiler er tunge, virvler støv og tar plass på veiene de også. Det er jo riktig så litt kroner fra dem, og det skal øke merkbart. Tapere også de som bor sentralt uansett bil, fordi det er så og si helt umulig å unngå de nye bomstasjonene. Miljøet inne i sentrum vinner.
Redigert 01.06.2019 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 17:00 551

De virkelig taperne som ikke har forstått. The flying dutch skøytefolket med is som transportvei.
Map of Toll Roads in the Netherlands
All roads are free of charge in The Netherlands, it is just the two tunnels that require drivers to pay a toll.
Cash price Cost;
Kiltunnel 2 euro
Westerscheldetunnel 5 euro
Redigert 01.06.2019 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2019 kl 19:17 527

De er jo ikke så mange demonstrantene i dag, men litt søte er de jo. FRP 50 og FNB melder om 500 personer. Det er tall fra hele Oslo og klart været var usselt og en tanke ufyselig og i hvert fall uten solskinn så det er jaggu ikke morsomt å stå der midt i trafikken.

Stemningsbildet fra Oslo sentrum vest. Legg merke til elbilen. En tur med den ut fra Majorstuen og langt ute i Bærum vil nå komme på hele 4,00 kr. Det kan være godt å komme ut litt, kanskje på tv selv om været ikke er så bra. Det er jo tanken som teller. Menneskene har sikkert demonstrert for mindre enn dette (i India) og prinsipper kan jo få lov å telle de også.

Majorstuen/Volvat:

https://gfx.nrk.no/C-nRr08DW_l3xTMFGZ2_zg86VRLQT8i4qFcH04QN-x6A

Helsfyr/Brynseng:

https://www.dagsavisen.no/image/policy:1.1532554:1559389041/image.jpg?f=16x9&w=980&$p$f$w=06ef47e
Redigert 01.06.2019 kl 19:35 Du må logge inn for å svare