400 hydrogenstasjoner i Tyskland innen 2025
I Tyskland planlegges det 400 hydrogenstasjoner innen 2025: https://www.now-gmbh.de/en/news/press/hydrogen-refuelling-stations-nip-funding-extended
"100 hydrogen refuelling stations in Germany by 2020 – this goal is close to becoming a reality. Today 70 hydrogen refuelling stations are operating, with another 30 being constructed. The development of a customer-focussed infrastructure for vehicles using hydrogen and fuel cell technology will however, continue beyond 2019. The next milestone: 400 hydrogen refuelling stations by 2025."
Dette er ikke luftige planer men en satsing gjennom NOW, som er Tysklands nasjonale hydrogenorganisasjon som koordinerer det nasjonale innovasjonsprogrammet for "Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie" (NIP). Dette er en målrettet satsing, støttet av det offentlige med ca. 25 millioner euro årlig.
Dette er bare et eksempel. Det satses nå på flere på ulike områder for å nå klimamålene i Parisavtalen.
Nå venter vi med spenning på Norges hydrogenstrategi.
"100 hydrogen refuelling stations in Germany by 2020 – this goal is close to becoming a reality. Today 70 hydrogen refuelling stations are operating, with another 30 being constructed. The development of a customer-focussed infrastructure for vehicles using hydrogen and fuel cell technology will however, continue beyond 2019. The next milestone: 400 hydrogen refuelling stations by 2025."
Dette er ikke luftige planer men en satsing gjennom NOW, som er Tysklands nasjonale hydrogenorganisasjon som koordinerer det nasjonale innovasjonsprogrammet for "Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie" (NIP). Dette er en målrettet satsing, støttet av det offentlige med ca. 25 millioner euro årlig.
Dette er bare et eksempel. Det satses nå på flere på ulike områder for å nå klimamålene i Parisavtalen.
Nå venter vi med spenning på Norges hydrogenstrategi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Den offentlige satsingen på stasjoner i Tyskland fører til at busselskapene også tørr å satse.
https://in-gl.de/2017/11/16/rheinisch-bergischer-kreis-will-wasserstoff-busse-einsetzen/
https://wiesbaden-lebt.de/elf-wasserstoff-busse-sind-ab-mitte-2019-im-einsatz
https://www.wz.de/nrw/wuppertal/wuppertal-bekommt-2019-zehn-wasserstoff-busse_aid-32895663
https://bizz-energy.com/wasserstoff_busse_f%C3%BCr_den_k%C3%B6lner_speckg%C3%BCrtel
https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/bus-antriebe-batterie-und-brennstoffzelle-im-wettkampf/21180928.html?ticket=ST-7612149-yYbx41KhiFAzX4Jg5n6K-ap3
http://www.wiesbaden.de/medien/rathausnachrichten/PM_Zielseite.php?showpm=true&pmurl=http://www.wiesbaden.de/guiapplications/newsdesk/publications/Landeshauptstadt_Wiesbaden/141010100000340795.php
https://www.nw.de/lokal/bielefeld/mitte/22237447_Linie-29-faehrt-mit-Wasserstoff.html
http://www.fr.de/rhein-main/alle-gemeinden/wiesbaden/wiesbaden-wasserstoffbusse-sind-bestellt-a-1604728
https://www.deutschlandfunk.de/wasserstoff-im-tank-brennstoffzellen-busse-in-frankfurt.740.de.html?dram:article_id=421759
https://www.shz.de/lokales/husumer-nachrichten/die-wasserstoff-busse-kommen-id21881402.html
https://www.echo-online.de/lokales/kreis-gross-gerau/kreis-gross-gerau/erste-brennstoffzellen-busse-fahren-2020-im-kreis-gross-gerau_19901658#
https://in-gl.de/2017/11/16/rheinisch-bergischer-kreis-will-wasserstoff-busse-einsetzen/
https://wiesbaden-lebt.de/elf-wasserstoff-busse-sind-ab-mitte-2019-im-einsatz
https://www.wz.de/nrw/wuppertal/wuppertal-bekommt-2019-zehn-wasserstoff-busse_aid-32895663
https://bizz-energy.com/wasserstoff_busse_f%C3%BCr_den_k%C3%B6lner_speckg%C3%BCrtel
https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/bus-antriebe-batterie-und-brennstoffzelle-im-wettkampf/21180928.html?ticket=ST-7612149-yYbx41KhiFAzX4Jg5n6K-ap3
http://www.wiesbaden.de/medien/rathausnachrichten/PM_Zielseite.php?showpm=true&pmurl=http://www.wiesbaden.de/guiapplications/newsdesk/publications/Landeshauptstadt_Wiesbaden/141010100000340795.php
https://www.nw.de/lokal/bielefeld/mitte/22237447_Linie-29-faehrt-mit-Wasserstoff.html
http://www.fr.de/rhein-main/alle-gemeinden/wiesbaden/wiesbaden-wasserstoffbusse-sind-bestellt-a-1604728
https://www.deutschlandfunk.de/wasserstoff-im-tank-brennstoffzellen-busse-in-frankfurt.740.de.html?dram:article_id=421759
https://www.shz.de/lokales/husumer-nachrichten/die-wasserstoff-busse-kommen-id21881402.html
https://www.echo-online.de/lokales/kreis-gross-gerau/kreis-gross-gerau/erste-brennstoffzellen-busse-fahren-2020-im-kreis-gross-gerau_19901658#
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
focuss
02.06.2019 kl 19:51
5521
Vil hexagon tjene mer på dette enn NEL? Tror faktisk det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Klima- og miljøminister
Ola Elvestuen (V)
HVA SKJER I NORGE ? ingenting ? Eller har du er hemmelig plan om utrulling av Hydrogenstasjoner ?
Ola Elvestuen (V)
HVA SKJER I NORGE ? ingenting ? Eller har du er hemmelig plan om utrulling av Hydrogenstasjoner ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Nortraship
02.06.2019 kl 20:16
5369
I dette caset er det vel Linde som har sterkest track rekord?
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
focuss
02.06.2019 kl 20:24
5329
Linde er vel en konkurrent til NEL, ikke til Hexagon?
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
MisterKorn
02.06.2019 kl 20:50
5196
Nortraship skrev I dette caset er det vel Linde som har sterkest track rekord?
Noen som kjenner godt til Linde, kan man kjøpe aksjer i selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Nortraship
02.06.2019 kl 21:14
5080
Nemlig. Hvorfor så sikker på at NEL stikker av med resten når det er Linde som (jeg mener/tror) har levert flest hittil. Her unner jeg virkelig NEL å vinne terreng, men det er viktig å huske at det er fler om beinet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
MisterKorn
02.06.2019 kl 21:24
5042
Enig i det. Jeg er selv godt lastet i NEL, og har stor tro på selskapet, men enda mer tro på hydrogen. Har derfor behov for å spre risiko noe, uten at jeg skal selge mine NEL-aksjer seff.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
focuss
02.06.2019 kl 21:27
5025
MisterKorn skrev Noen som kjenner godt til Linde, kan man kjøpe aksjer i selskapet?
Linde er en gigant.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
MrPutter
02.06.2019 kl 21:28
5002
Miljøet og jorda er vinneren så vi kan trygt og godt si at - Alle skal få.
MrPutter
MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Nortraship
02.06.2019 kl 22:33
4877
@Putter
Bullshit. Ikke få meg til å tro at folk flest kjører elbil (HY skilt er også elbil) for miljøet. Ei heller investerer de for miljøet. Gordon Gekko sa det vel best - «Greed is good». «Greed captures the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge has marked the upward surge of mankind.»
Bullshit. Ikke få meg til å tro at folk flest kjører elbil (HY skilt er også elbil) for miljøet. Ei heller investerer de for miljøet. Gordon Gekko sa det vel best - «Greed is good». «Greed captures the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms; greed for life, for money, for love, knowledge has marked the upward surge of mankind.»
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
johnsen50
02.06.2019 kl 22:37
4861
At Linde og andre konkurrenter av Nel også drar i land kontrakter og lykkes innen hydrogen er bare fantastiske startegiske nyheter også for Nel. Husk at det viktigste nå er at Europa, Usa , Asia m/flere viser at de satser på hydrogen i framtida. Nel får nok å gjøre, og kommer til å bli store,, men det er viktig at også mange konkurrenter blir store— Nel kan ikke være alene i storsatsningen. Nel har børsmeldt at de må si Nei til mange henvendelser og må satse på de kontrakter som er strategisk og økonomisk riktig. Selv venter jeg nå på update på Yara, nikola og sør korea bestillinger, og nytt om Kina som Nel jobber hardt med, spesielt elektrolysører. ??
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Ikke glem fakta 1: pressemeldinger
Mottar kjøpsordre for to tankstasjoner i Tyskland
(Oslo, 4. juli 2018) Nel Hydrogen Solutions, en divisjon av Nel ASA (Nel, OSE: NEL), har mottatt en innkjøpsordre fra H2 Mobility Deutschland GmbH & Co. KG (H2 Mobilitet) for hydrogenutstyr for å bygge to H2Station® tankstasjoner i Tyskland.
"Vi er veldig glade for å motta en ordre fra H2 Mobility for å utvide hydrogennettverket i Tyskland. Dette er et testament til utførelsen av våre hydrogenbrenselløsninger, og vi er glade for å være en del av det hittil største hydrogeninfrastrukturprosjektet i Europa, sier Jon André Løkke, administrerende direktør i Nel.
Innkjøpsordren har en samlet verdi på om lag 2 millioner euro, og H2Station ® fyllestasjoner er planlagt for installasjon i Tyskland medio 2019.
Stasjonene i Tyskland legger til det voksende hydrogenforbrenningsnettverket som for tiden blir distribuert av H2 MOBILITY Deutschland, som er et joint venture mellom seks industrielle selskaper - Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell og Total. Handlingsplanen for H2MOBILITY er å etablere et tysk nettverk med nær 50 stasjoner i drift innen utgangen av 2018 og om lag 50 til å bli deployert innen 2020.
Nel Hydrogen
+47 23 24 89 50
info@nelhydrogen.com
Mottar kjøpsordre for to tankstasjoner i Tyskland
(Oslo, 4. juli 2018) Nel Hydrogen Solutions, en divisjon av Nel ASA (Nel, OSE: NEL), har mottatt en innkjøpsordre fra H2 Mobility Deutschland GmbH & Co. KG (H2 Mobilitet) for hydrogenutstyr for å bygge to H2Station® tankstasjoner i Tyskland.
"Vi er veldig glade for å motta en ordre fra H2 Mobility for å utvide hydrogennettverket i Tyskland. Dette er et testament til utførelsen av våre hydrogenbrenselløsninger, og vi er glade for å være en del av det hittil største hydrogeninfrastrukturprosjektet i Europa, sier Jon André Løkke, administrerende direktør i Nel.
Innkjøpsordren har en samlet verdi på om lag 2 millioner euro, og H2Station ® fyllestasjoner er planlagt for installasjon i Tyskland medio 2019.
Stasjonene i Tyskland legger til det voksende hydrogenforbrenningsnettverket som for tiden blir distribuert av H2 MOBILITY Deutschland, som er et joint venture mellom seks industrielle selskaper - Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell og Total. Handlingsplanen for H2MOBILITY er å etablere et tysk nettverk med nær 50 stasjoner i drift innen utgangen av 2018 og om lag 50 til å bli deployert innen 2020.
Nel Hydrogen
+47 23 24 89 50
info@nelhydrogen.com
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Ikke glem fakta 2. Utdrag fra E24.no
NEL-datter får storfisk på kroken i Tyskland
09.12.2015 ·
I forrige uke ble det kjent at Reitan-eide Uno-X og hydrogenselskapet NEL skal samarbeide om å bygge opp hydrogenstasjoner i Norge. Nå har H2 Logic, et datterselskap av NEL, fått en kontrakt for bygging av én hydrogenstasjon med en opsjon på ytterligere ordre i Tyskland. opplyser NEL i en børsmelding onsdag morgen.
Oppdragsgiver er H2 Mobility, et konsortium av seks store industribedrifter, inkludert Shell.
Stasjonen vil være blant de første i konsortiets planlagte ekspansjon på 400 stasjoner i Tyskland innen 2023 – med en investering som summerer seg til 400 millioner euro, tilsvarende 3,8 milliarder norske kroner etter dagens kurs.
NEL-datter får storfisk på kroken i Tyskland
09.12.2015 ·
I forrige uke ble det kjent at Reitan-eide Uno-X og hydrogenselskapet NEL skal samarbeide om å bygge opp hydrogenstasjoner i Norge. Nå har H2 Logic, et datterselskap av NEL, fått en kontrakt for bygging av én hydrogenstasjon med en opsjon på ytterligere ordre i Tyskland. opplyser NEL i en børsmelding onsdag morgen.
Oppdragsgiver er H2 Mobility, et konsortium av seks store industribedrifter, inkludert Shell.
Stasjonen vil være blant de første i konsortiets planlagte ekspansjon på 400 stasjoner i Tyskland innen 2023 – med en investering som summerer seg til 400 millioner euro, tilsvarende 3,8 milliarder norske kroner etter dagens kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Ikke glem fakta 3: pressemeldinger
Hydrostasjonstanken fra Nel åpnet i Rostock - først for å oppnå tysk CEP-godkjenning
(Oslo, 19. mai 2017) Tidligere i dag inventerte H2 MOBILITY Deutschland GmbH & Co.KG en brenselstasjon i Rostock Tyskland, levert av Nel ASA (Nel). Stasjonen er den første som oppnår godkjenning fra Public-Private Clean Energy Partnership (CEP) i samsvar med den siste 2016-versjonen av SAE J2601-standarden. Dette sikrer at bilbrukere opplever rask og pålitelig drivstoff av hydrogen med langt kjøreområde, som ligner på bensinbiler.
"Den nyeste generasjonen H2Station® som vi har installert for TOTAL i Rostock, er resultatet av omfattende felt testing av vår teknologi i alle miljøer. Det inkluderer innovative, internt utviklede løsninger, som sikrer topp ytelse, i henhold til de nyeste internasjonale standarder for bensinstasjoner, sier Bjørn Simonsen, markedsdirektør og PR.
Rostock-stasjonen er den første som oppnår CEP-godkjenning i samsvar med den siste 2016-versjonen av SAE J2601-standarden. Nel Hydrogen var også den første som oppnådde CEP-godkjenning for den tidligere 2014-versjonen av SAE J2601 for en hydrogenstasjon levert til Shell i Hamburg.
SAE J2601-standarden er et globalt felles krav fra bilprodusentene, samt eiere av hydrogenstasjoner. H2Station®-teknologien fra Nel Hydrogen gjennomgikk derfor omfattende godkjennings- og verifikasjonstester og vurderinger fra de største bilprodusentene.
"For å kunne levere et standardprodukt som er i full overensstemmelse med den globale internasjonale SAE J2601-standarden, er det stor og gjør det lettere for våre stasjonskunder å kjøpe og utrullede H2Stations", avslutter Simonsen.
Stasjonen i Rostock legger til det voksende hydrogenbrennstoffnettverket som for tiden blir distribuert av H2 MOBILITY Deutschland i et joint venture mellom seks industrielle selskaper - Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell og Total. Handlingsplanen for H2MOBILITY forutsetter et tysk nettverk av hydrogenstasjonstasjoner og framover 2023.
I tillegg til Rostock-stasjonen produserer Nel for tiden to stasjoner for H2 MOBILITY med forventet levering i 2017.
Nel Hydrogen
+47 23 24 89 50
info@nelhydrogen.com
Hydrostasjonstanken fra Nel åpnet i Rostock - først for å oppnå tysk CEP-godkjenning
(Oslo, 19. mai 2017) Tidligere i dag inventerte H2 MOBILITY Deutschland GmbH & Co.KG en brenselstasjon i Rostock Tyskland, levert av Nel ASA (Nel). Stasjonen er den første som oppnår godkjenning fra Public-Private Clean Energy Partnership (CEP) i samsvar med den siste 2016-versjonen av SAE J2601-standarden. Dette sikrer at bilbrukere opplever rask og pålitelig drivstoff av hydrogen med langt kjøreområde, som ligner på bensinbiler.
"Den nyeste generasjonen H2Station® som vi har installert for TOTAL i Rostock, er resultatet av omfattende felt testing av vår teknologi i alle miljøer. Det inkluderer innovative, internt utviklede løsninger, som sikrer topp ytelse, i henhold til de nyeste internasjonale standarder for bensinstasjoner, sier Bjørn Simonsen, markedsdirektør og PR.
Rostock-stasjonen er den første som oppnår CEP-godkjenning i samsvar med den siste 2016-versjonen av SAE J2601-standarden. Nel Hydrogen var også den første som oppnådde CEP-godkjenning for den tidligere 2014-versjonen av SAE J2601 for en hydrogenstasjon levert til Shell i Hamburg.
SAE J2601-standarden er et globalt felles krav fra bilprodusentene, samt eiere av hydrogenstasjoner. H2Station®-teknologien fra Nel Hydrogen gjennomgikk derfor omfattende godkjennings- og verifikasjonstester og vurderinger fra de største bilprodusentene.
"For å kunne levere et standardprodukt som er i full overensstemmelse med den globale internasjonale SAE J2601-standarden, er det stor og gjør det lettere for våre stasjonskunder å kjøpe og utrullede H2Stations", avslutter Simonsen.
Stasjonen i Rostock legger til det voksende hydrogenbrennstoffnettverket som for tiden blir distribuert av H2 MOBILITY Deutschland i et joint venture mellom seks industrielle selskaper - Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell og Total. Handlingsplanen for H2MOBILITY forutsetter et tysk nettverk av hydrogenstasjonstasjoner og framover 2023.
I tillegg til Rostock-stasjonen produserer Nel for tiden to stasjoner for H2 MOBILITY med forventet levering i 2017.
Nel Hydrogen
+47 23 24 89 50
info@nelhydrogen.com
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Nel kan ta store deler av det tyske markedet gjennom sin kontrakt med H2 Mobility gruppen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Ikke glem denne da godtfolk. Nå er det Everfuel Europe med eks Nel leder Jacob Krogsgaard bak Everfuel Europe roret. Nel leverer søkke og snøret av fueling tech samt infrastruktur til de 400 stk H2 bussene. Stk pris kr 3.6 mill pr H2 buss. Dette kan bli en storfisk en på flere hundre millioner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
04.07.2019 kl 15:53
3901
Det er korrekt!
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
abroker
04.07.2019 kl 16:13
3859
Hydrogen har nok liten eller ingen fremtid i oljelandet Norge? Nye oljefelt og gass felt oppdages til stadighet?
Norsk Hydro ga oss nok et tips allerede da de sprengte en av verdens største hydrogenfabrikker > "Vannstoffen" på Vemork i 70-årene.
Dessverre..
Norsk Hydro ga oss nok et tips allerede da de sprengte en av verdens største hydrogenfabrikker > "Vannstoffen" på Vemork i 70-årene.
Dessverre..
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
abroker
04.07.2019 kl 16:17
3839
Glem nå ikke at Tyskland og Norge kan ikke sammenlignes Hydrogen messig?
Til det er disse to nasjonene alt for forskjellige innen olje/gass sektoren.
Til det er disse to nasjonene alt for forskjellige innen olje/gass sektoren.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
gers31
04.07.2019 kl 17:15
3777
Hva mener du med flere om beinet. Sjekk etter hvor mange olje og bensinselskaper det er i verden. Det er flere en bare Shell. Plopper det opp mange hydrogenselskaper er dette det beste for Nel. De fleste av kontraktene/ intensjonsavtalene for Nel er i det store utland
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
gers31
04.07.2019 kl 17:19
3756
Tigeren: du er stort sett den eneste som kommer med saklig informasjon. Meget fin faktainfo som jeg ikke finner selv.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
gers31
04.07.2019 kl 17:24
3731
Focuss: Flott at hexagon tjener bra på dette. Går det bra for andre selskaper går det bra for Nel også.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
bølla
14.07.2019 kl 09:40
3397
Er nok god ein grunn til at Clearstream kjøper seg opp i NEL. Nåken der veit at NEL kjem til å få store bestillingar frå Tyskland. NEL leverer kvalitet og det setter tyskerene pris på.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.07.2019 kl 09:45
3378
Har solgt NEL med bra gevinst. Hadde kjøpsordre inne på Hexagon på fredag, men ble litt for gnien. Nel har gått langt mer enn HEX de siste månedene uten at jeg helt vet hvorfor. Anser ihvertfall HEX som en sikrere investering nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:23
Du må logge inn for å svare