Boeing betaler en høy Max erstatning til Nas

Slettet bruker
NAS 02.06.2019 kl 19:34 4690

Utdrag fra: Boeing vil betale hundrevis av millioner usd for parkerte 737 MAXs. Prisen Boeing betaler
29. mars 2019 8:56, Boeing Company (BA)
Boeing står overfor kostnadene sannsynlig i hundrevis av millioner dollar for jording Boeing 737 MAX.
Les her: https://simpleflying.com/boeing-737-max-parking-charges/
https://seekingalpha.com/article/4251343-price-boeing-paying
Redigert 20.01.2021 kl 01:38 Du må logge inn for å svare
Kantarell
02.06.2019 kl 20:12 4593

Good news ;)
Hammers
02.06.2019 kl 20:15 4573

En ukesgammel artikkel.
Tror du den er kjent i markedet og at en evt påvirkning er innbakt i kursen?
Jeg tror ikke de får rare erstatning - om noe.

Tigergutt, skal du nå innbille oss at du sitter i de innerste kretser i NAS - og med det VET evt erstatning (som likevel trolig ikke kommer)?
Nei, du sitter vel heller innerst inne i svinefjøset ditt (av tidl din egen opplysning) og regner på alle de Nellionene du har tapt på selskapet.

Hilsen Hammers
minsin
02.06.2019 kl 20:22 4526

Hvordan kan du si at den trolig ikke kommer ?? Sitter du også i de innerste kretser ? Klart de får erstatning . Skulle bare mangle .. men klart det er noe de ikke vil tjene seg rik på ..
Redigert 03.06.2019 kl 01:54 Du må logge inn for å svare
nima
02.06.2019 kl 21:01 4421

NAS er en stor kunde Boeing så de kommer nok til å få en skikkelig erstatning, men hvordan det skal skje i praksis er en annen ting. Jeg for min del tror at erstatningen kommer med en vesentlig lavere pris på de nye flyene som de skal levere til NAS.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 21:05 4401

Jøss-det vel ikke en aksje du ikke er verdensmester i !.
Slettet bruker
02.06.2019 kl 22:09 4265

28800 har lest saken, blir vanskelig å underslå fakta fremover.

I en epost til Finansavisen skriver Bjørn Kjos:

- Våre aksjeinvesteringer er i det alt vesentlige finansiert gjennom egenkapital. Vi er derfor ikke bekymret for eventuelle lånebetingelser. Imidlertid synes vi aksjekursen er merkelig lav, noe vi selvsagt ikke liker. Det er nok i det vesentligste utenlandske investorer som shorter.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Kjos-familien-over-3-milliarder-fattigere
CC
02.06.2019 kl 22:18 4229

Vi får se når regnskapene til de nye selskapene blir tilgjengelig om noen uker. Fakta er at gjeld vel ikke forsvinner uten at de er innfridd..... det var 694 mill i pantegjeld i HBK Holding relatert til NAS aksjene ultimo 2017. Mulig han har innløst 398 mill i andre investeringer, men han har også deltatt i to emisjoner. Do the math.... kjos har jo en «fantastisk» track record.....
Hammers
02.06.2019 kl 22:25 4190

Det var en her inne som for ikke lenge siden skrev følgende:
- Egenkapitalkravet er 1,5 mrd.
- €250 M forfaller i november i år. Tilsvarer vel ca 2,5 MILLARDER NOK.
- Deretter to mindre beløp til neste år (ca 255 MILL NOK).

Hilsen Hammers........som lurer på hvor de milliardene skal komme fra. Gjør DERE det?
Frodon
02.06.2019 kl 22:30 4157

Rentene på finansieringene til NAS har økt i 2019 vs 2018, så renteutgiftene til NAS er høyere nå, enn de var i 2018.
I 2018 betalte NAS ca kr 5,5 milliarder på gjelden sin, det vil øke i 2019 pga høyere renter. Med et underskudd i 2018 på 3,5 milliarder, skal det ikke store utregningen til for å skjønne at NAS hadde klart seg mye bedre uten denne enorme gjelden.

Obligasjons lån på EURO 250 mill har en rente på 7,25% og forfaller 11.12.2019. Sikkerhet for lånet: Uten særskilt sikkerhet
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/data

Obligasjons lån på SEK 964 mill har en rente på 5% og forfaller 07.08.2020. Sikkerhet for lånet: Uten særskilt sikkerhet
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS08.OSE/data

Obligasjons lån på NOK 250 mill har en rente på 5,41% og forfaller 21.11.2020. Sikkerhet for lånet: Pant
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS09.OSE/data
Slettet bruker
02.06.2019 kl 22:42 4107

28920 harNÅ lest saken, blir vanskelig å underslå fakta fremover.

I en epost til Finansavisen skriver Bjørn Kjos:

- Våre aksjeinvesteringer er i det alt vesentlige finansiert gjennom egenkapital. Vi er derfor ikke bekymret for eventuelle lånebetingelser. Imidlertid synes vi aksjekursen er merkelig lav, noe vi selvsagt ikke liker. Det er nok i det vesentligste utenlandske investorer som shorter.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Kjos-familien-over-3-milliarder-fattigere
Hammers
02.06.2019 kl 22:43 4100

Takk for en fin oversikt. Langt høyere tall for 2020 enn det jeg refererte til - og som en annen hadde opplyst.
Selv er jeg jo ingen "regnskapsmann" - og flott å få slike fakta.

Hilsen Hammers
hstray
02.06.2019 kl 22:44 4096

Så når CEO Dennis Muilenburg i Boeing uttaler at Boeing skal betale erstatning/kompensasjon. Ja da mener du dette ikke stemmer. Jaja, vi har forskjellig oppfattelse av virkeligheten
Hammers
02.06.2019 kl 22:50 4063

Noe blir det kanskje, men når Tiger legger ut en overskrift om HØY ERSTATNING til NAS -
ja så er det nok FRI FANTASI fra grisebonden på Hadeland (hans egne ord).
Akkurat som så mye annet USAKLIG som kommer fra samme kilde.

Hilsen Hammers
TomW
02.06.2019 kl 22:50 4059

"det vil øke i 2019 pga høyere renter."

Den dyreste gjelden Nas har er fra 08-11. Dette er hovedsaklig SLB og operating leasing avtaler på 737-800 flyene.Det er disse som byttes ut med maxene. De vil naturligvis betaler mer renter om flyparken øker, men gjelden blir billigere!
Redigert 02.06.2019 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.06.2019 kl 23:02 4015

Hvis du skal ha fakta om NAS, burde du ta ting som blir skrevet på trådene med en klype salt. Jeg tror ikke det er fordi NAS aksjonærene prøver å lure oss, det virker mer som om kunnskapsnivået er relativt lavt, dessverre. Men de lærer ??
Hammers
02.06.2019 kl 23:04 4004

Interessant artikkel.
Når man leser den skjønner man at dette med MAX absolutt ikke er noen quick-fix.
"The FAA has said it has NO timetable for ending the grounding of the airplane, while Boeing said last month it had completed its software upgrade"....

Hilsen Hammers
Frodon
02.06.2019 kl 23:10 3984

Rentene til NAS på lånene er høyere nå enn de var i 2018, dvs dyrere gjeld
TomW
02.06.2019 kl 23:15 3962

Ja og omsetningen øker. Prosentvis rentekostnader går ned, dvs billigere gjeld
CC
02.06.2019 kl 23:17 3956

Hvordan blir gjelden «billigere» når renten øker?
TomW
02.06.2019 kl 23:24 3937

Når renten øker? Hva mener du med det? Renten øker ikke. Nas har bedre rentevilkår på max flyene enn NG flyene.

I 2018 sto renter/leasing for 12,5% av de totale kostnadene på 44mrd. Leasing sto for 3,8 mrd og renter sto om 1,15mrd. Når nas bytter ut NG`ene med de dårligste avtalene med bedre vilkår som de har på maxene blir gjelden billigere.
Redigert 02.06.2019 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
CC
02.06.2019 kl 23:35 3906

Hvor står det da? Har ikke renten i USA øket? Er ikke Ex-IM lånene med en margin til styringsrente?
Frodon
02.06.2019 kl 23:38 3895

Renteøkningene til NAS på eksisterende gjeld er børsmeldt, bare å lese igjennom dem ;)
TomW
03.06.2019 kl 00:04 3827

Har ikke fanget opp noen børsmelding fra nas om renteøkninger. Motbevis meg gjerne, som cc ville sagt
CC
03.06.2019 kl 00:08 3805

Nei det er vel du som bør motbevise at de får lavere rente som du skrev. Hvor har du det ifra? Når styringsrente stiger så stiger gjerne rente. Har du hørt om rentemargin?
TomW
03.06.2019 kl 00:14 3796

Som du pleier å si: jeg forholder meg til rapporter og jeg har allerede motbevist i svare under hvorfor kapitalkostnadene til Nas går ned.
CC
03.06.2019 kl 00:17 3789

Hva baserer du det på? Din egen intusjon? Nyere fly gir lavere rentekostnader selv om styringsrente i USA er øket? Javel mann.....
TomW
03.06.2019 kl 00:20 3781

Igjen, les rapporten og se presentasjonen.

Aner vel at det neppe vil hjelpe uansett da du har din egen agenda å pleie.
CC
03.06.2019 kl 00:23 3775

Den er lest. Jeg forholder meg til økonomiske realiteter.
TomW
03.06.2019 kl 00:28 3761

Jaha, så når du ser oversikten svart på hvit at kosten på kapital går ned selvom LIBOR går opp så er ikke det nok for deg. Point proven vedrørende egen agenda
CC
03.06.2019 kl 00:32 3749

Jeg forholder meg til økonomisk teori. Jeg stoler ikke på et selskap som er presset. De har sagt mye og lovet mye som aldri har vært innfridd. Og, lånene er vel swappet til USD er de ikke?
TomW
03.06.2019 kl 00:41 3727

Du forholder deg helst til hva som passer best for deg selv tenker jeg vi kan si.

Syns du sa du hadde lest rapporten? Om du hadde gjort det så hadde du tydelig sett at kosten på kapitalen var vært synkende fra 2016 til 2018. Og dette vil fortsette for hver Max som kommer inn i flåten, når det en gang skjer.
Hammers
03.06.2019 kl 00:47 3708

Etter de siste minuttenes runder med mitraljøseild er jeg sjeleglad for at jeg ikke har noen inngående peiling på regnskap.....og slikt?!

Hilsen Hammers
TomW
03.06.2019 kl 07:44 3512

Kan lese den ti ganger, svaret vil være det samme.
2018/2019, endrer ikke det faktum at billig gjeld er rimeligere enn dyr gjeld.
Frodon
03.06.2019 kl 07:54 3479

Dette er børs meldt, da burde det være enkelt å lese seg opp selv at rentene øker. Er vi enige at rentene øker nå....? Og da blir det en større utgift....?

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.05.2019 - 21.08.2019 er 5,41.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.02.2019 - 21.05.2019 er 5,23.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.11.2018 - 21.02.2019 er 5,15.
Ticker:NAS09

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.08.2018 - 21.11.2018 er 4,97.
Ticker:NAS09

TomW
03.06.2019 kl 08:23 3414

Aha, så du prater om NAS09. Obligasjonslånet som står for 250 mill av 31 mrd.

"Rentene på finansieringene til NAS har økt i 2019 vs 2018" Hadde det ikke vært greit for alle parter at du opplyste om hvilken finansieringer du henviser til?
Redigert 03.06.2019 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2019 kl 10:46 3277


With all the money that Boeing will pay Norwegian for the inconveniences, it puts Norwegian in a very favorable situation even better than when it was starting over 5 years ago ... The company owns a good amount of operational aircraft that with Boeing's compensation but the suspension of the debt for more than 2 years will leave the company with a large margin of recovery that we will see soon in the price of the shares .... In December we will have 100$ per share, no doubt of that !
TomW
03.06.2019 kl 11:07 3230

Vi ingenting om hva slags kompensasjoner det er snakk om