Anne Elisabeth Hagens forsvinning.

Slettet bruker
MUMLE 04.06.2019 kl 13:59 7355

Futurum-mennene, etter navnet på bygget der Tom Hagens kontor ligger.

Radar-politiet mad in noway, finner ingenting annet enn. Martha Louise fant en sort, der hun burde funnet en GRØNN..

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/lrenskog-forsvinningen-politiet-gir-opp-leting-etter-to-menn/3423693714.html
Slettet bruker
04.06.2019 kl 15:12 5125

Norge har verdens beste politi.

https://www.dagbladet.no/kultur/ikke-odelegg-verdens-beste-politiutdanning/69444992

Uansett om de eller han blir tatt, er fengselstraffen for lav i Norge.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 15:32 5115

At de mener de ukjente mennene ikke lenger er aktuelle sier vel det meste.
Redigert 05.06.2019 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2019 kl 16:53 5082

Det tenkte jeg og.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 17:04 5070

Og det tenker nok jeg og!

Utenlandske bander, en god forretningsforbindelse med slike kontakter, og en falsk faktura fremsendes for å få oppgjør. Et lik hentet og fraktet til utlandet eller senket i havet... Politiet bør gi opp sine fysiske søk og dataspor og heller sjekke hver eneste faktura med store summer...
Skrika1
04.06.2019 kl 18:19 5037

Det er det mange som tenker.
Men om ikke politiet finner henne død eller levende da får ikke vite noe mer enn i dag om henne.
Hun har ikke vist seg hverken her eller der og er søkk borte da drar jeg den konklusjon at hun nok ikke lever og er begravet et eller annet sted.
atnorhe
04.06.2019 kl 21:21 4995

Å lete i vannet i nærområdet, som de begynt med tidligere i år kunne bare bety en ting: De hadde allerede gjort seg opp en mening. Hun var IKKE bortført, men drept i "nærheten" av hjemmet.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 21:49 4871

Dere er vel klar over hva dere insinuerer?
Redigert 05.06.2019 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 08:18 4906

Frem til slutten av mars i år svarte politiet nei på spørsmål på om de har mistenkte eller siktede personer. Fra da ville de ikke lenger svare på disse spørsmålene.

– Vi ønsker selv å avgjøre når vi eventuelt skal gå offentlig ut med en så sentral del av etterforskningen, sier Brøske.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAQJ6G/etterforskningsleder-i-loerenskog-saken-vil-ikke-si-at-vi-staar-fast
Slettet bruker
05.06.2019 kl 09:29 4873

Avgjørende bevis må til før saken kan avsluttes fra etterforskningens side. Høyst bemerkelsesverdig at familien sto frem på TV representert ved sin strafferettsadvokat, for hvem i all verden holder seg med forsvarsadvokat hvis det er forretninger man driver med?

Svein Holden arbeider hovedsakelig som forsvarer i straffesaker. https://www.hjort.no/svein-holden

"– Hvorfor har dere ikke klart å løse denne saken?
– Det er et godt spørsmål som vi også stiller oss selv. Hovedårsaken til at den ikke er løst, er at det er en kompleks sak. Vi mener etter syv måneder at det ikke er noen enkle, åpenbare spor som har ligget der, som kan gi løsningen. Vi går nå dypere ned i etterforskningen og er innstilt på at dette vil ta tid, sier etterforskningsleder Tommy Brøske til VG.
– Står dere fast på noe måte?
– Jeg forstår spørsmålet, men jeg vil ikke si at vi står fast. Vi mener at vi fortsatt jobber med viktige etterforskningsskritt som vi har tro på kan bidra til løsning av saken.
– Men dere er ikke der nå?
– Vi er ikke der nå, men etterforskning er innrettet slik, at plutselig kommer man inn på noe, som gjør at saken akselererer i tempo og som gjør at det blir mer synlig og utadrettede ting som skjer, sier Brøske."

Det blir litt som Donald J. Trump mot Sumpen. Man må fremstå som "dum" inntil avgjørende, ubestridelige og lovlig fremskaffete bevis er klare, for først da kan mektige krefter slås ned på. At man kjenner fasit lenge før bevisanlegget er ferdigstilt, er ikke uvanlig - jo mektigere den tiltalte er på penger og nettverk, jo større forsvarsevne vil han ha, og dermed blir det en mer omfattende og ugjendrivelig bevisbyrde påtalemakten må anlegge.
Redigert 05.06.2019 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 09:49 4856

-Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a) for retten, påtalemyndigheten eller en annen offentlig myndighet anmelder en straffbar handling som ikke er begått, eller
b) foretar noe for å vekke mistanke om at en straffbar handling er begått, uten at den er det.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 11:01 4814

Disse østeuropeerne skal visstnok ha blitt bestilt på det mørke nettet, men profesjonelle utfører ikke slike oppdrag (unngår milliardærer, politikere) så da ble det heller en alibi-løsning som kan bidra til frifinnelse, vistnok!
Fjordgubben
05.06.2019 kl 11:20 4810

Spekulasjoner må være lov, dette er en svært uvanlig sak, og det er i alles interesse at man finner ut hva som har skjedd.

Dersom ektemannen er uskyldig vil og bør han selvsagt ikke bli hverken tiltalt eller dømt.

Er et mord «perfekt utført» går man fri, det ligger i sakens natur.
Fjordgubben
05.06.2019 kl 11:25 4928

Å spekulere i hva som har skjedd betyr ikke at man «har foretatt seg noe for å vekke mistanke om at en straffbar handling er begått».

Dersom det skulle være straffbart må man jo arrestere 99% av hele Norges befolkning, spekulasjoner som dette er en del av folks natur.

Loven mener nok at «å foreta seg noe» er en mer konkret handling enn å bare spekulere ved å skrive noe på nettet eller snakke med noen om slike saker.

Politiet selv er jo de største syndebukkene i så måte, det finnes utallige eksempler på at folk blir uskyldig dømt, for ikke å snakke om hvordan politiet avhører uskyldige mennesker hver eneste dag med hensikt å finne sannheten.

Betyr det at politiet ikke kan avhøre noen uten at de har håndfaste bevis?

Det skulle tatt seg ut...
Redigert 05.06.2019 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 13:19 4897

Jeg tror du må lære deg å lese. Det blir jo skrevet rett ut at politiet tror ektemannen er innblandet.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 13:26 4890

En ektefelle SKAL stå på mistenktlisten i en slik sak! Å være mistenkt er ikke det samme som å være skyldig eller siktet.
Det er ingenting i veien for at folk spekulerer. Den som ikke gjør det er rimelig avstumpet. Det finnes faktisk et offer her.

Folk har blitt helt paranoide i forhold til ytringsfriheten, men så lenge det ikke handler om grupper som er beskyttet at diskrimineringslovgivningen, så har vi lov til å ytre spekulasjoner. Det er forskjell på spekulasjoner i mulighetsrommet og mistanker i en konkret setting - det første er fritt, det siste skal man ha konkrete holdepunkt for å gjøre, men også det å mistenke er lov. Var ikke det lov, så ville ingen kunne komme til politiet med konkrete mistanker i en sak.

Når det er sagt, så er det klart at en som stiller med strafferettsadvokat FØR vedkommende har fått en siktelse imot seg, BER om at folk begynner å spekulere...
Slettet bruker
05.06.2019 kl 13:32 4876

Hva ville Havfruen og Fjordgubben sagt hvis de ble satt under mistanke for at en av dere nærmeste forsvant?
-Mistenkt, den som er anmeldt eller med en viss grad av sannsynlighet kan antas være den som har begått en forbrytelse som er gjenstand for etterforskning (SNL)
Redigert 05.06.2019 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
05.06.2019 kl 13:48 4852

Hadde en av mine nærmeste forsvunnet regner jeg selvsagt med at jeg blir satt på en liste over mistenkte, og at jeg blir avhørt med som hensikt å avsløre en potensiell kriminell handling.

Jeg vil også regne med at folk jeg kjenner, naboer, slektninger, kollegaer etc automatisk vil mistenke meg og spekulere i om jeg er innblandet, graden av mistanke vil avhenge av situasjonen.

Selvsagt ikke behagelig, men slik er realitetene, så håper selvfølgelig ikke at det vil skje, sjansen er jo veldig liten så ingen grunn til å bekymre seg.


Ser man på de kalde fakta i slike og lignende saker vil man nok finne at gjerningspersonen(e) kjente offeret i de aller fleste sakene, tipper minst 90% av sakene.
Redigert 05.06.2019 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 13:55 4902

Hva en tenker er en ting, men å påstå at politiet mistenker ektemannen og sågar går ut og skriver dette på et offentlig forum er en annen sak.
Jeg tror heller ikke dere helt har fått med dere hva 'mistenkt' betyr.
P.s
Men jeg er ikke moderator, ei heller er det min oppgave å lære dere vanlig presseetikk. Så dere må bare drive på ;)
Redigert 05.06.2019 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
05.06.2019 kl 13:58 4896

Vet ikke hva politiet tenker, men ut fra det jeg har lest om saken vil jeg påstå at det er komplett utenkelig at de ikke mistenker ektemannen, utenom dersom de har vesentlig informasjon som de ikke har gått ut med.

Alt dette blir spekulasjoner, og det må selvsagt være lov å spekulere, vi bor da i et land med ytringsfrihet? Vel det begynner å dra seg til så er usikker på akkurat det....
Slettet bruker
05.06.2019 kl 14:04 4890

Ytringsfrihet innebærer ikke at en kan skrive hva som helst. Og politiet har vel sagt ganske tydelig at de har ingen mistenkte. Men som sagt får dere bare drive på ...
Slettet bruker
05.06.2019 kl 14:16 4879


Selv utenfor selve griseslakteriet, må det tåles å kunne lufte en tanke!
Man må skille Mellom snørr og bart! Sladder og vås ispedd ytringsfrihet, er noe tåper og tullinger er flink med her i Haugen.

Noam Chomsky sa en gang at «Dersom vi ikke tror på ytringsfrihet for folk vi forakter, så tror vi ikke på den i det hele tatt.» Dette er riktig som et demokratisk prinsipp, men det er også riktig som et vitenskapelig prinsipp. Det er våre herskere som er interessert i at vi splittes opp i stammekriger av ulike slag. Mens småborgerlige grupper jakter på ukas hatobjekt som de kan nekte en talerstol, så ler multimillionærene hele veien til banken.
Redigert 05.06.2019 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
05.06.2019 kl 14:21 4869

Ingen har påstått at man kan «skrive hva som helst».

At politiet har sagt at de ikke har noen mistenkte er tull, det er slikt de sier for å unngå spesifikke spørsmål om spesifikke personer.

Klart de mistenker en eller flere personer, det gjør de alltid.

En annen sak som man kan sammenligne med er Madeleine-saken fra Portugal, foreldrene har vært mistenkt fra dag en, det er blitt laget bøker, filmer og annet som spekulerer i mange ulike scenarier, og der foreldrene inngår i noen av spekulasjonene, at dette ikke skal være lov hadde vært snodig, hvor skulle man dratt grensene på slikt?
Slettet bruker
05.06.2019 kl 14:46 4845

Man trenger ikke å reise til Portugal, for å finne feil og mangler. Her i Bergen verserte en tragedie til felles med flere, viss opphav det hadde til noe flerkulturell en forbrytelse/ drap begått, på en 5- 6 års gammel jente i en nabokommune, som på grunn av, ikke politiet, men jurister som er ledere i det samme politiet. Om det ikke hadde vært for en våken politibetjent, kunne draps og morder ledd rått av hele byen Bergen. Byen er nå tragisk nok i seg selv.
Monica Mæland http://no.wikipedia.org/wiki/Monica_M%C3%A6land
Monika Sviglinskaja (8) https://no.wikipedia.org/wiki/Monika-saken

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Syv-ting-du-trenger-a-vite-om-Monika-saken-3224755.html
I tillegg til et udugelig politi er Bergen blant gjeldsverstingene

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bergen-er-blant-gjeldsverstingene-3304195.html
Schjelderup er spesielt kritisk til den store gjeldsøkningen som Bergen kommune opplever, og som skal fortsette de kommende årene.
Redigert 05.06.2019 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 15:01 4837

Så handler denne tråden da etter hvert om ytringsfrihet og hva man kan ytre og ikke ytre seg om, og det er jo interessant i disse dager. Før skulle det ærekrenkelser til, i dag er det ingen som lenger vet hvor grensene går; kanskje ved Ernas oppfatning av hva som er alminnelig høflighet???

Det verste som kan skje i en forsvinningssak er at folk ikke tør kontakte politiet dersom de har konkrete mistanker. Løse spekulasjoner vil politiet ikke ha, fordi det er uten verdi (etterforskerne går opp sine egne erfaringsbaserte spekulasjoner og jobber bredt og idémyldrende med det i innledende faser inntil konkrete mistanker fører etterforskningen dypere i noen spor). Nettopp la politiet vekk Futurum sporet, trolig fordi ingen vitner har ført til noe mer konkret.

Mangfoldige kriminalsaker blir løst etter lang tid fordi vitner plutselig blir klar over at den lille biten av ubetydelig info de sitter på kan lede til akkurat den brikken som manglet i puslespillet. Det er et offer i denne saken som man lenge håpet var i live, men som man ikke lenger regner med er det. Det er av hensyn til offeret (og hennes barn) at saken ikke må gå i glemmeboken. Noen har sett noe, noen har forstått noe, noen demrer det for med tid og stunder. Bevisstheten kan komme sakte, men den krever at saken bevisstgjøres og opplyses.

En våken regnskapsmedarbeider el.lign. må fx tørre å stoppe opp ved en inngående faktura som ikke riktig stemmer (slik Kari Breirem i sin tid gjorde, men som ikke gikk så bra opp mot Norges rikeste mann og landets mektigste advokatkontor). Men da må man forstå hvordan ulovlige utbetalinger kan skjules med falske fakturaer i et regnskap - og et par andre måter å gjøre slikt på - og det er det ikke alle som gjør. Viktig at vi mennesker snakker sammen (internett er en av måtene vi snakker sammen på i dag).

Nordmenn har aldri vært sarte, og vi skal aldri bli sarte. At "minoriteter" er så lettkrenkte fører bare til at det er vanskelig å integrere dem i et frittalende folk. Men vår kultur har verdier vi ikke bør oppgi om vi ikke vil ha lovløse tilstander. Gruppers indre selvjustis er en stor verdi i et samfunn.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 15:49 4808

Det er nok forskjell i folks tro på hva Kong Salomo og Jørgen Hattemaker kan få seg til å gjøre, det har vel å gjøre med overdrevet respekt for autoriteter. Det kan fort gi Jørgen Hattemakers offre større sjans til å oppnå rettferdighet fra grava enn Kong Salomos.
kokkohill
05.06.2019 kl 16:14 4797

Som kidnappingsak er dette verdens dårligste ,hvem gidder å fø på en milliardær kone i 7 mnd uten å stille løsepengekrav ? Kan jo tenkes at Stockholm syndrom og lignende har oppstått og dem lever lykkelig.... Neppe. Kidnappingen har gått galt på noe vis ? Tiden får vise ,men jeg tipper Politiet løser denne saken
Slettet bruker
05.06.2019 kl 16:51 4786

Havfruen, ‘men så lenge det ikke handler om grupper som er beskyttet at diskrimineringslovgivningen, så har vi lov til å ytre spekulasjoner.‘

Det forundrer meg ikke om du har rett, men grunnlovens 100 står over alle andre lover, gjør den ikke?
Slettet bruker
05.06.2019 kl 18:57 4755

Nei, FNs Menneskerettigheter står dessverre øverst av alle lover under globalismens åk. Selv om ikke alle religioner og kulturer er enig i verdigrunnlaget, men det er snedig ordnet vet at religionsfriheten trumfer alt annet.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 23:16 4708

Følg med på Flashback.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 03:16 4676

De har jo løst krimsaker før og det svenske Politiet følger ihvertfall med der, får håpe det norske gjør likedan. For det er selvsagt mye spekulasjoner på yttringsfrihetens siste skanse i Skandinavia, men da kan det også dukke opp verdifulle ledetråder av og til. Om de er inne på noe akkurat for øyeblikket er jeg nok litt tvilende til, men også det bør selvsagt sjekkes nærmere av Politiet.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:33 4582

La oss ikke glemme tidligere drapsaker som ble løst i Norge.

"Vår nye landsmann Valdresekspressen eneste overlevende"
Peer G
16.07.2014 kl 19:20
4956

er tiltalt på overlagt drap. Påtalemyndigheten mener 31-åringen planla drapene på forhånd, og med en strafferamme på 21 års fengsel.

31 år gamle Peter Roy Paul Beak fra Sør-Sudan er tiltalt for tre tilfeller av overlagt drap om bord i Valdresekspressen i november i fjor.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bussdrapene-i-aardal/mann-tiltalt-for-overlagt-trippeldrap-i-aardal/a/23254734/



https://forum.hegnar.no/archive/thread/2409082/view

"Hva stemte familiene til ofrene på Valdresekspressen?"
Brande_n
12.09.2017 kl 19:54
192
På MGD – som mener vi har et ansvar for all verdens klimaflyktninger?

På SV for å unngå et kaldere samfunn, for global rettferdighet og et land som deler godene?

På Venstres sosiale liberalisme, frie og åpne samfunn, vern om minoriteter?

Eller på Rødt som støtter kampen for frigjøring i Palestina, Kurdistan, Vest-Sahara og andre steder?

"På KRF som anerkjenner enhver asylsøkere som kommer fra land uten krig, men full av nød og fattigdom?

Eller valgtaper AP som ønsker et varmt og inkluderende samfunn?

Dette er araberpartiene som er liberale på Nordmenns bekostning i import av knivstikkere, kriminelle, sinnsyke, voldtekter og annet. Blir gøy å være busspassasjerer da"
Slettet bruker
07.06.2019 kl 00:05 4571

Jeg kan jo dele et par erfaringer jeg har hatt med Bergenspolitiet. Nå var jeg heldigvis på rette siden av loven, men min venn politimannen jeg så var det ikke. Han stod i full uniform og brente en stor sats som skulle fordøyes til helgen. Under selskapet den helgen, fikk jeg vite både det ene og det andre om politiets oppførsel med publikum eller arrestanter. Det var mye snakk om volden politiet i Bergen utøvet mot noen som var arrestert, og jeg tror vi fikk alle bakoversveis når vi hørte hva som kom.

Jeg kan selvsagt ikke gjengi alt som ble sagt, men det mildeste kan jeg dog si. Hvis politiet ikke likte noen de traff på byen en sen natt i en gate hvor ingen så hva som skjedde, og vedkommende var full, slo de han helseløs og forlot han hvis han ikke trengte legehjelp. I heisen ned til arresten hvor vanligvis fulle mennesker ble plassert, ble mange banket skikkelig opp, ikke bare av denne politimannen, men av flere. Dette ble gjort for å skape frykt for politiet hvis noen av politimennene skulle bli påtruffet alene i sivil en kveld. Vold har alltid vært brukt i Bergen, sa politimannen til oss alle, men vi kjente denne politimannen godt, så selvsagt stoppet det der.

Til dere som har tiltro til politiet vil jeg si, de er ikke verre enn vanlige sivile, men de er i alle fall ikke bedre. Kjenner du noen i politiet er alt fryd og gammen, men er du blant dem som ikke gjør det, finn deg en venn i politiet snarest, og helst en litt høyt oppe i gradene. Husk at mesteparten av opplysninger om politiets fremferd, begraves.

Til dem som synes det er helt greit å bli mistenkt i en alvorlig kriminalsak vil jeg si, det er ikke helt greit, det kan bli et mareritt uansett hvor uskyldig du er. Vi har mange justismord i Norge, ikke glem det.
Redigert 07.06.2019 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
kokkohill
07.06.2019 kl 12:25 4513

Interessant det du skriver om politi og hjemmebrenning, det var helt lovlig å ha denne spriten stående og drikke dette. Det som var forbudt ,var å lage dette og storskala ble slått ned på.
Juling av arrestanter ble gjennomført og dette fungerte faktisk om vi liker det eller ei. Og politiet hadde en autoritet som virket prevantivt.

I dag fremstår Politiet som noen tufser som ingen gidder å bry seg om, spyttklyser ukvemsord ,kloring og slag er hverdagen for dem.

Jeg mener seriøst at Politiet må ta noen skritt tilbake mot gammel praksis , en gylden middelvei ,hard mot de harde.
Daniel_K
07.06.2019 kl 12:49 4500

jøss, her var det mange dyktige detektiver gett :-)
Den størest, fru havfruen poirot burde PST ha ansatt for lengst.
kokkohill
07.06.2019 kl 12:54 4495

Uff da nå sank nivået til under middels
Fjordgubben
07.06.2019 kl 15:12 4473

Kan bekrefte dette med politivold i Bergen. En slektning av meg jobbet i politiet der og kunne fortelle om hvordan de banket opp folk de ble forbanna på, dette var på begynnelsen av 90-tallet. Har ikke snakket med noen politifolk om slikt senere så det kan vel hende praksisen er endret siden den gang, men tviler egentlig, dersom det er endret er det vel endret på den måten at de er bedre til å skjule hva som skjer. De som blir banket opp fortjener det.

Det er jo ikke bare i Bergen dette foregår men overalt.

Det er naivt å tro at politifolk ikke kan bli forbanna, og at de ikke tar igjen når folk spytter på de og oppfører seg ufint, politifolk er mennesker de og.

Det er faktisk helt menneskelig å ta igjen.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 15:29 4461

Å Daniel er nok en ekte Hardygutt se
Slettet bruker
07.06.2019 kl 15:39 4453

Je er spesial agent gett se.

Nå: inn vi stere tungt i shady foretak som under cover agent gett (mitt dekk navn er Bernt-Børre)