NEL- Norled mangler hydrogen til minst 2024 (når blir neste emi)

Slettet bruker
NEL 04.06.2019 kl 15:49 5679

Alle har vel hørt nyhetene i NRK i dag.
Norled bygger ferge med hydrogen fuel. Den skal i drift 2021.

Hydrogen lages ikke i norge, og de må kjøpe og hente med lastebil i Tyskland minst frem til 2024.

Hvor i helvete er NEL ?
Skal de drive selskapet på luft og kjærlighet og ikke minst EMISJONER til minst 2024, kanskje 2030 før noen klarer å lage dette i Norge????????

At ikke dere NEL`ere våkner snart.


SS
Redigert 20.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Jemo
04.06.2019 kl 16:01 4799

Da produseres det kanskje på et anlegg levert av NEL i Tyskland og blir transportert til Norge i Nikola TRE biler ? Blir jo vinn vinn det for NEL
loha
04.06.2019 kl 16:01 4791

Her har det vært høylydt snorking i timen, uff og huff.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 16:03 4767

NEL produserer NADA.
NADA

SS
Jemo
04.06.2019 kl 16:30 4624

Hvis du mener NEL ikke produserer noe skjønner jeg hvorfor du er skeptisk til kursen nå. Selv mener jeg de produserer en hel del?
Redigert 04.06.2019 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2019 kl 16:33 4595

De er flinkest på aksjetrykking og emisjoner.
Kan du forresten fortelle meg PE og PB ?

SS
oppvigår
04.06.2019 kl 16:40 4482

Da er vi kommet så langt at om du skal ha noe troverdighet, så får du selv komme med PE, PB og det linjalen din forteller. Vær såpass storsinnet at du kan gjøre det, og jeg er sikker på at du vil vinne respekt istedenfor å bli sett på som en liten bølle. Da er det opp til deg!
Jemo
04.06.2019 kl 16:45 4423

Ja de er kjempeflinke på emisjoner, alle de har gjort til nå ligger under dagens kurs? og har vært til glede for oss som har deltatt.
Spør du meg så spør jeg deg hva PE og PB er, jeg aner faktisk ikke.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 16:46 4399

Bølle ? Dere vet jeg kjenner svarene, men jeg elsker når Menigheten må skrive dem her.

Dere vet at jeg advarte mot visse rykter i går 1430 på dette forum. Dere lo, men ikke i dag.
Dere satt med våte øyner og så på noe som heter tradergate i går, samtidig som SS advarte mot blodrøde VPS i dag. Tigeren kom på prekestolen med at ØSS i går handlet tungt, eller Eldar Sætre og kursstigning var garantert.

Dere skulle hørt på SS, og ikke en galen tiger.....
I morgen blir nok atter en rød drittdag. Snart ser vi 5 tallet, og fortsatt da er aksjen 2,50 kr for dyr på 5,00.

SS
Slettet bruker
04.06.2019 kl 16:58 4532

Selv SS burde skjønne at NEL må ha flere emisjoner.
Dette er varslet og godkjent på GF.

Hva er problemet med emisjon i vekstselskap?
Snakk om trangsynt dekksgutt.
Nesten så jeg ikke tror det er mulig å være så dum!
oppvigår
04.06.2019 kl 17:00 4514

Hvorfor ikke komme med dem? Du vil skåre stort på det. Var også forberedt på fall i dag, og hørte derfor ikke på det Tigeren sa.
Vi kommer ikke til å gå så mye mer ned. Fortgang i lock-up må bety at et eller annet kommer til å skje snart. Ser ikke bort fra en flott melding.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 17:04 4473

Dette er ikke vekstemisjoner, men emisjoner som fyller lommene til noen få, med feita lønninger, bonuser og ordninger.

Det er åresvis til NEL tjener penger, og frem til da kun et utiftssluk uten like. Skulle tro det var mining og gruvedrift man driver med.

Jeg har tallene, men elsker når menigheten må legge dem ut her. Ikke så rent hyggelige tall det der, men aldri sett en aksje man er så redd for å skrive PE og PB - hvorfor ????????????


SS
Jemo
04.06.2019 kl 17:17 4402

Nå kommer du med mange opplysninger som var nye for meg SS. Er det ikke vekstemisjoner de har kjørt, det trodde jeg, hvilke lommer har disse pengene havnet i? Som sagt PE og PB vet jeg ikke så fint om du sier hva det er. Og til sist anbefaler du meg å selge aksjene mine i morgen?
Redigert 04.06.2019 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
focuss
04.06.2019 kl 18:45 4181

P/E= uendelig, å dele på null er tull. Dette er ikke spesielt for NEL men helt naturlig for et selskap i denne fasen av sin utvikling. Dette har Amazon, Intel, Apple, Facebook og Equinor alle vært gjennom.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 18:50 4123

Hvor lenge var eksemplifiserte selskaper igjennom dette? Uker, dager eller år ?
Ler så jeg griner når man ser til Statoil, Facebook og Amazon, som sammenligning med sinnsyke NEL.....


Svar meg på når Norled skal få kjøpt Hydrogen laget i Norge?
Er det virkelig tidligst 2024 som gjelder? Hva faen skal NEL drive med i mellomtiden?
Hvem skal betale for manglende inntekter i så mange år? Tror ikke ledelsen mangler på lønn og honorarer, reiser nok på bizz også.

Nei gutter, og jenter, selg i morgen, om dere ikke gjorde det i dag.

Hvordan er ståa på Tradergate - hva nå enn det er - noe mikk makk Tigeren har laget for å lure dere?

SS
Slettet bruker
04.06.2019 kl 18:53 4084

bare tull å sammenligen Nelip med FANG aksjer

Nelip = det nye REC

Nelip tilhører klassen Next, Idex, Thin, Ele etc bare mye mye større boble :P
focuss
04.06.2019 kl 18:55 4067

SS
Det er da ingenting å le av, slik er det da med de fleste selskap i en oppbyggingsfase det. Kanskje du kan komme med noen gode eksempler på det motsatte?
Redigert 04.06.2019 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2019 kl 19:03 4003

Problemet er som med gruveaksjer, f.eks NOM - det blir aldri bygget noe.
Bare en masse vås og luftige drømmer som aldri matrialiserer seg i noe, utover at det koster å drømme, planlegge og håpe.

NEL er pt. kun en drøm, og et jævlig pengesluk. Tipper det står nr 0 på faktura systemet på nummer. Altså aldri fakturert en drit. Bare utlegg.
Nå var noen store redd for gevinsten sin, og tok klokelig nok penger av bordet, mens dere sitter videre å håper.

Minner igjen om da Ferd Andresen tok mye penger av PGS bordet på 40 så sa alle som i dag i NEL, takk, nå kan det fortsette opp.
Gikk PGS opp? Nei, gikk ned i nesten 10 kr.

PGS er jo mye bedre enn NEL, så her i NEL kan det bli mye verre.
Selg i morgen, selv om man burde gjort det i dag.
Tapet blir bare helt hinnsides i fortsettelsen.

SS
focuss
04.06.2019 kl 19:06 3977

Backcliff
Alle store selskap har vært gjennom en startopp fase. Det er da ikke tull det. Hvis det er prisingen på NEL du er uenig i, så er det en helt annen diskusjon om hva som er riktig pris. Her prises inn hva markedet tror om H2 fremtiden. Noen tror jo heller ikke på menneskeskapte klimaendringer, med det hjelper ikke for storsamfunnene i verden tror på det. Grønn energi er populært og verden har absolutt ingenting relevant å sammenlikne med.
focuss
04.06.2019 kl 19:08 3943

Slik jeg ser det så er det få tegn til at verdens politikere mister troen på menneskeskapte klimaendringer.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 19:13 3908

den gale Trompeten faller ihvertfall ikke for klimahysteriet

samme dritten tidligere med solenergi :P

tenkte på prisinga ja og hvis det blir et market med profit så kommer store aktører inn og dreper Nelip på pris

uansett gud løk :-)

focuss
04.06.2019 kl 19:14 3903

Og de fleste vil jo forstå at omlegging til en utslippsfri transportsektor i verden er den største megatrenden verden noen gang har gått inn i. Så hva skal NEL sammenliknes med??
focuss
04.06.2019 kl 19:20 3848

Både sol og vind har da nærmest hatt en eksplosiv vekst de siste flere årene.
focuss
04.06.2019 kl 19:31 3787

SS
Å sammenlikne med PGS er da i hvert fall skrullete. I dag ser verden på PGS som fortiden og på NEL som fremtiden. De fleste foretrekker å investere i fremtiden og ikke i fortiden. Skal man investere i fossilt så er kun det beste godt nok og det synes å være BW Offshore.
Slettet bruker
04.06.2019 kl 19:35 3755

?????

SS
KNM
Slettet bruker
04.06.2019 kl 19:48 3710

Dele på null? Jeg er redd du ikke har lest regnskapene til NEL. Her skal vi ikke dele på null, vi skal dele på gigantisk negativt tall.

7 kroner per aksje / (-0,043x4) = -40,7

Jeg forutsetter nå at aksjekursen er 7 kroner og at underskuddet per aksje i 1. kvartal vil holde seg gjennom året for å gjøre det enkelt. Hvis det nå viser seg at NEL fortsetter den historiske trenden med økt underskudd over tid så vil PE kunne øke noe fra estimatet.

PE for NEL er -40,7. Kanskje vi endelig har funnet årsaken til aksjekursen bare går opp, aksjonærene er vel fullt ut klar over at -40,7 er lavere enn 10 eller 20.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor og mental støtte til finanseliten gjennom mange år
focuss
04.06.2019 kl 20:25 3639

ES
Sant nok det. Det er en betydelig nedside fra P/E= uendelig, men da er man vel over i NA. Da er det jo ingen Earnings bare loss.
Redigert 04.06.2019 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 08:50 3405

Hvorfor skal ikke NEL lage hydrogen før 2030?
Skal de leve på emisjoner fra aksjonærene til da?
Slettet bruker
05.06.2019 kl 09:46 3300

Norled fortviler over NEL Løkke som ikke klarer å levere!

SS
really
05.06.2019 kl 11:24 3241

Prøver du deg som humorist i dag SS, eller demonstrerer du et kunnskapsnivå som en undermåls dekksgutt?

Amazon tjente vel ikke penger de første 15 årene og i dag har de et salg på halvparten av Walmart. Likevel er de et av verdens mest verdifulle selskap pga forretningsmodellen.

NEL kommer neppe noensinne til å produsere H2. Hvorfor skulle de det? Jo flere andre som gjør det jo bedre...

PE i NEL blir kanskje et stort positivt tall i 2022 om de klarer å følge planene sine. Noe det selvfølgelig er viss risiko for at de ikke klarer.
Men den langsiktige risikoen i NEL er om teknologien er god nok til å gjøre miljøvennlig H2 konkurransedyktig med naturgassbasert H2 og andre oljebaserte energiformer. Det hevder det selv, men det gjenstår å se om oppskaleringen av fabrikken gir lave nok enhetskostnader og om teknologien er effektiv nok.

Er den ikke det blir aksjen en flopp. Lykkes de ligger verden for deres føtter. Derfor kan aksjene i NEL prises som opsjoner på at de lykkes.Og det betyr at når vol'en øker synker verdien. Og det er vel det vi ser nå..
Slettet bruker
05.06.2019 kl 11:35 3222

Really; slikt sludder svarer ikke selveste SS på, du kan og vet bedre enn dette.
Ta heller tapet og kjøp AXA igjen.

SS
Wanker
05.06.2019 kl 12:09 3189

Useriøst innlegg!

Det var vel Norled som sammen med andre valgte flytende hydrogen for denne strekningen. Løkke advarte mot dette, denne strekningen kunne fint vært dekket med komprimert hydrogen. https://www.tu.no/artikler/derfor-bor-vegvesenet-styre-unna-flytende-hydrogen/452539

Beslutningstakerne kan da ikke komme nå og syte over at kostnadene ved flytendegjøring/lagring er 3 ganger høyere enn komprimering, og at man p.t. ikke har noe alternativ til å hente det fra utlandet? Hadde "noen" vært villig til å samarbeide om å finansiere og bygge sentraliserte hydrogenproduksjonsanlegg, for flere bruksområder, ville NEL ha levert alt utstyr lenge før ferga kan settes i drift.

Men det kan jo tenkes at oppslaget var plassert av lobbyister som ønsker at Equinor skal få starte hydrogenproduksjon FØR karbonrensing/lagring er i drift. Ingen ting overrasker her på berget!
really
05.06.2019 kl 12:21 3165

Det jeg hører fra shippingkilder er at de er i tvil om hydrogen er en farbar vei pga plassen det tar om de skal lagre nok til å holde skipet i drift i noen uker. Kanskje det som ligger bak valget av flytende H2?
Wanker
05.06.2019 kl 12:30 3136

Som artikkelen går inn på, så er komprimert kun et alternativ for kortere strekninger, som de fleste norske ferje- og hurtigbåtsstrekninger er. Flytende H2 virker litt dyrt på grunn av ekstra kostnader for kjøling. Mange fremsnakker imidlertid "ammonia" som fremtidig medium både for frakt av hydrogen og drift av f.eks store skip. https://phys.org/news/2018-01-link-solar-hydrogen-ammonia.html

Så om noen skal kritiseres for at hydrogenet til de første års drift ikke er grønt, er det vel beslutningstakerne selv.
Men det var kanskje et halvveis bevisst valg, slik at man får erfaringer med flytende hydrogen, og kan bruke dette i større prosjekter.
Redigert 05.06.2019 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Furuen
05.06.2019 kl 12:31 3135

Elvestuen, MILJØminister????
Utslippene går OPP.

Få fingeren ut og få på plass hydrogeninfrastruktur!
Nisseregjering!
Slettet bruker
05.06.2019 kl 13:24 3070

Stakkars Norled. Lurt av NEL.
really
05.06.2019 kl 13:48 3036

Det er vel her som ellers, forskjellige konsepter må prøves for å se hva som fungerer best i praksis.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 00:05 2838

Hvem vet? Kommer ikke på noe i farten.
Atomvinter
07.06.2019 kl 00:46 2795

Godt mulig PE for NEL ligger rundt -40, men å regne på PB blir meningsløst. NEL har tapt penger i alle årene de har holdt på, faktisk har underskuddene økt med tiden. Derfor kjører de emisjon etter emisjon, og slik kommer de til å holde på helt til aksjonærene går lei av å spytte inn penger i selskapet. Når PB skyter i været så kommer det en ny emisjon slik at tallet kommer ned igjen. Og slik går årene.

Emisjonspengene går ikke først og fremst til vekst, men til den daglige driften i form av lønnskostnader og andre driftskostnader.

Samtidig trykker selskapet opp nye aksjer, nå senest litt over 2,6 millioner aksjer som ble solgt til 20 øre per aksje til folk i ledelsen. Det er en rabatt på 97% og det er vel bare selskaper som Thin og Idex og et par andre som holder på på den måten med å berike sine egne i ledelsen på andre aksjonærers bekostning. Uansett gjør den stadige trykkingen av nye aksjer (og utvanningen av eksisterende aksjonærer) det vanskelig å regne på nøkkeltallene.
Redigert 07.06.2019 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2019 kl 07:16 2639

Fascinerende å bevitne hvordan flere bevist bruker pålydende til å baisse. Pålydende har ingen verdi i denne sammenheng. Å regne rabatt i denne sammenheng med pålydende som utgangspunkt vil gi mange interessante tall i samtlige selskaper på børs:) Lykke til med det:-D