Hva betyr egentlig dette?

hepe66
JIN 04.06.2019 kl 23:53 1457

Til dere som har litt peilig. Hva kan dette gjøre for kursen??
Jinhui Shipipng and Transportation har terminert en avtale for kjøp av en supramax, ifølge en børsmelding tirsdag.

I børsmeldingen vises det til at en klausul knyttet til levering av skipet i en avtale, der avtalt pris var 6,25 millioner dollar, eller 54,3 millioner kroner, ikke kan bli oppfylt av selger.

Avtalen er derfor terminert.
Redigert 20.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
holysmoke
05.06.2019 kl 00:19 1446

Dette utgjør ingen endring i finansiell status i forhold til før kjøpsavtalen ble inngått. Det kan ha negativ innvirkning på fremtidig resultat dersom supramax-ratene skulle bli bedre fremover OG dersom Jinhui ikke lykkes med å kjøpe et tilsvarende skip i den nærmeste fremtid. På den annen side kan det ha positiv innvirkning på fremtidig resultat dersom ratene fremover skulle forbli på break-even nivå eller under. Alt i alt en ganske nøytral melding kursmessig. Mye tyder vel på at Jinhui vil fortsette jakten på billig tonnasje. PS: Utbytte kommer i dag :-)
hepe66
05.06.2019 kl 10:15 1353


Holysmoke Hva mener du med utbytte kommer idag
holysmoke
05.06.2019 kl 14:26 1285

De som eide JIN-aksje ved børsens stengetid 15.mai får utbetalt USD 0.023 pr aksje de hadde i eie da. Utbetalingen skulle komme i dag eller "deromkring". Har ikke sjekket kontoen enda, men det er greit med litt ekstra feriepenger :-)
Natt1369
05.06.2019 kl 17:04 1220

-"As one of the clauses with regards to a timely delivery of the Second Agreement cannot be fulfilled by the Second Vendor, the acquisition of the Second Vessel according to the Second Agreement was terminated."

Det kan se ut for at de ikke klarte å levere skipet i tide, og at det er derfor de terminerte kontrakten.
Jeg mener det er veldig fornuftig, ettersom kjøpet antakeligvis ble gjort pga. forventninger om kraftig rate-økning som følge av løsning på handelskrigen.
Regner med de hadde planer om å utnytte rateveksten i andre halvår til fulle, for så å kvitte seg med skipene igjen om et års tid.
Sett i lys av usikkerheten rundt hvor høyt ratene vil gå utover høsten, betrakter jeg dette som en klok avgjørelse, og større sjanse for nye utbytter.
hepe66
05.06.2019 kl 17:05 1218

Da må jeg ha sovet i timen for at de skulle betale ut utbytte nå har ikke jeg fått med meg.