Frp mot nye høyder

ArneB 5.0
05.06.2019 kl 06:33 3577

Det er til å le seg ihjel av!

Miljøpartiet de Grønne har vokst seg større enn Frp. Samtidig nærmer bompengelistene seg oppslutningen til Siv Jensens regjeringsparti på nasjonal basis.

https://www.nrk.no/norge/bom-sjokk-pa-fersk-nrk-maling_-frp-er-mindre-enn-mdg-1.14576054
Slettet bruker
05.06.2019 kl 17:03 1130

Jeg tror Siv Jensen, Jon Georg Dale, Sylvi Listhaug og noen flere høyest oppe i FRP forstår det må være bompenger i vår tid og vårt samfunn skal NTP følges og den planen er egentlig god, men burde ha vært der for 40 år siden. Det er grasrota og 7'ende far i huset som har køddet dette til internt i FRP. Det er mulig den lave oppslutningen og det nye bompengepartiet har skremt det lille vettet de hadde ut av dem.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 17:27 1121

Feil, hvis det ikke har foregått et valg som jeg har gått glipp av så har FrP fortsatt 15,2%. Men som jeg antydet så tør ikke kverulanter og Frp-hatere som deg innrømme at det hadde blitt bygget MINDRE veg og staten hadde bidratt med MINDRE til vegbyggingen uten Frp i regjering. Det er et faktum.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 17:55 1112

Har ikke hørt så mange bestride det egentlig. FrP selv maser og maser om at andelen har gått ned med dem i regjering. Det er ikke som om folk ikke har fått med seg det. Likevel flykter velgerne. Da er det et tegn på at en grense er nådd. Folket har talt. Nummer 1 Det er for mye bompenger. Nummer 2 Det er for mye bompenger i forhold til det folk føler at FrP har lovet dem.
ladaen7,30
05.06.2019 kl 17:57 1109

Om partier ikke gjør det de lover så fortjener de kritikk, prosenter eller ikke, men det er jo en del her inne som fortsatt skylder på den forrige regjeringa.
Politikere må ta støyten for sin egen politikk og ikke skylde på andre, politikk må føre til konsekvenser, ellers så skjer det fint lite.
Risk-reward1
05.06.2019 kl 18:03 1106

Om noen her forlangte fornuftige argument, var det garantert uten forventning om at det skulle komme fra deg :)

I annen tråd hevdet du at Frp skulle slette bomgjeld for 1000 milliarder. Det er 900 milliarder MER enn de foreslo.
Nå hevder i denne tråden at;
"Det er blitt så galt at freppere med gullfiskminne allerede har glemt lovnaden om 1000 milliarder (ish) til samferdsel frem til 2024"
Tallet er 659 milliarder og det frem til 2029. Bompengeandelen er VESENTLIG redusert!
Hadde Frp sittet med flertall hadde det vært all grunn til å være kritisk/skuffet over at andelen overhodet er der, men som et 15% parti i en mindretallsregjering skal vi være veldig fornøyd med at de fikk til dette!
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/massiv-satsing-pa-vei--med-redusert-bompengeandel/id2548545/

Resten av avsnittet er det vanlige oppgulpet ditt, så som et innlegg med "fornuftige argumenter" står det ikke til annet enn stryk.
Du er en blek skygge av hva du klarte for 10 år siden, og bare blitt mer og mer hatstyrt, mindre og mindre fornuftig

RR
Risk-reward1
05.06.2019 kl 18:05 1105

Husk at de 100 milliardene Frp ønsker å bruke på å slette bomgjelden, også vil fjerne dette pengesluket!

RR
Risk-reward1
05.06.2019 kl 18:07 1101

Helt uenig, selvsagt har grunnlag for kritikk med prosenter å gjøre. Politikk handler alltid om kompromisser.
Har en regjeringsplattform flertall, kan og skal kritikken være langt sterkere, enn en med mindretall.
Særlig når den forsøker å levere sine lovnader, men blir nedstemt av opposisjonen. Da er grunnlaget for kritikk tatt vekk

RR
Slettet bruker
05.06.2019 kl 18:13 1097

Jommen dirken m fl føler de ble lovet 100% frp gjennomført med 15% og 85% mot.
#DEN følelsen
Redigert 05.06.2019 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
05.06.2019 kl 18:18 1097

Enhver idiot vet at FrP ikke kan «love» noe som helst så lenge de kun fikk 15% av stemmene ved siste valg.

Noe annet er irrasjonelt, men så lenge mennesker er nettopp irrasjonelle blir det slik.
SCK
05.06.2019 kl 18:53 1090

Melvin, greia er vel ikke om det bli mer vei for en billigere penge med Frp i regjering, det er vel ikke det de diskuterer på landsmøtet?
Kan forøvrig melde at Opplysningsrådet for Veitrafikken sier den sittende regjering har kuttet bilistenes samlede utlegg med 13 mrd. Bompengeutgifter har økt med 2.

I Trondheim har de satt et tak på årlig utgift av bompenger på 18 000. Jeg for min del syns beløpet er vel høyt, men de er inne på noe. Fjordgubbens innspill på kr 1000 understreker hans seriøsitet i debatten.

Feilen er nok ikke at bompenger finnes, greia er at summene i innkreving har løpt løpsk.

Ladaen og dirkens innlegg over sier det forhåpentligvis Frp begynner å ta inn over seg; nok er nok hva bompenger angår samt at politikere må tåle kritikk - især når den er berettiget.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 18:57 1064

Logikken er at uten Frp setter de ned bomprisen?
Fjordgubben
05.06.2019 kl 18:58 1064

Så du mener 1000 kroner er «useriøst», deg om det. Vil minne deg om at det kun er noen få i hele verden som vil være enig med deg, og 99% av disse er fanatiske sosialister fra Norge.

I andre normale land er 1000 kroner i bompenger PR år mer enn nok, for å si det slik.

Nordmenn har i alle år vært flådd mht bilkostnader, man blir vel på en måte vant til det og.
ladaen7,30
05.06.2019 kl 19:07 1059

Vel de skulle rydde opp i vrimmelen av bomselskaper for å få ned utgiftene, hvor mange % trenger de for det da?
Sitter de med ministeren så er det vel bare å gjennomføre det da, de fleste er sikkert interessert i det.
Hvorfor skulle det være behov for 80 bomveiselskaper som sitter og suger millioner fra bompengene.

Dette er jo heller ikke gjort.


Men som de selv har sagt, vi tok ikke misnøyen på alvor....
Neivel, men det skal politikerne gjøre, men nå er det gått så langt at det muligens er for sent å lappe båten.

Å innrømme at de ikke tar velgerne på alvor er vel nesten det samme som å skrive avskjed da folk som er skuffet blir selvsagt forbannet når de hører slikt.

Og at store deler av FRP står frem og klager er vel heller ikke et pluss kanskje?
Redigert 05.06.2019 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:14 1057

Ladaen, du stiller krav. Det er fint.
Men hva mener du med "det er vel bare å gjennomføre det da"
hva da?
"rydde opp i vrimmelen av bomselskaper for å få ned utgiftene"
okei
men hva mener du med det, hvordan da. Hvilket parti har bedre løsninger som du nå tenker på?
ladaen7,30
05.06.2019 kl 19:20 1057

Ja, trenger man 80 selskaper for å "passe på" automatiske bomstasjoner mener du?

Det mente ikke FRP før de kom i regjering.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:21 1057

Og du mener AP RØDT vil ha 77 selskaper?
ladaen7,30
05.06.2019 kl 19:24 1057

Wow.....
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:26 1055

jippi
Frp må ha støtte fra mer enn 15 mot 85
endelig fikk du WOW og stemmer frp. Flott
#flått
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:34 1053

Trafikkreduksjonen målt i indre by er kun 2% med de nye bomstasjonene. Jeg tror laveste pris må opp til 35 kr. for å få til en 7-10% reduksjon. 17 og 21 kr utenom rush blir for svakt. Protestene mot bompenger har ikke vært så stor i Oslo fordi dette er dasspapir for oss som bor i indre by. Man får jo knapt en matvare for 17/21 kroner. Dette gjør den lille gruppen protestanter til noe annet enn økonomiske ofre. De mister ingenting og den friheten noen snakker om er dasspapir verdt den med.

Bompengesatsene i indre by må justeres ganske kjapt. Kongstanken er mindre trafikk med alt av utslipp og støy og råning den medfører. Da er det bare å bruke verktøyet etterspørsel/tilbud med pris.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:35 1053

jippi2
DA kan frp få ned bomselskaper fra 80 til 15.
Evt de kan fusjonere til 1 sosialistiskapitalistisk kjempeselskap?
Det er størrelsen som teller, ikke antallet.
Og størrelsen er nå mindre enn den kunne vært og du ber om mer
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:37 1052

Trafikkreduksjonen målt i indre by er kun 2% med de nye bomstasjonene.

SÅ MYE HEFT for befolkningen og der ser du. Mange av de på politikerkarriære ELSKER å lage hverdagen dyrere og kjepper i julene utenfor Stortinget, tror du ikke?
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:56 1047

Selv du forstår bomstasjonene må ha en riktig pris der mennesker reduserer bilbruken og økningen stopper helt, samtidig må man ikke skremme alle bort slik at bomstasjonene ikke får inntekter HanVann. Jeg mente passering måtte være på 35 kr fra starten. Da får man trolig -10% færre passeringer og den økte prisen vil mer enn oppveie for de som faller fra med bil i indre by.

Bilisme er hardnakkede greier. Du knekker ikke den med puslete virkemidler = pris. Dessuten har voksne en del trass i seg. Jeg vet imidlertid hvordan man skal takle det.
Redigert 05.06.2019 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 19:59 1045

Mentor mener 35 kroner og diverse og jeg datt av i knotpirkensvingen.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 20:10 1042

Kan dere svare på et annet spørsmål også dere som OGSÅ har fått innprentet i hodet at vi MÅ ha bompenger for å bygge veg. Neida, man flår bilistene for å bruke på det på statlige og kommunale oppgaver som burde vært dekket over skatteseddelen.

Se på Oslo:

I juni kommer det flere enn 50 nye bomstasjoner i Oslo, som del av den såkalte Oslopakke 3. Nå vil også kjøring rundt i sentrum av hovedstaden bli omfattet.
Mesteparten av pengene skal gå til buss, bane og sykkel, totalt 89 prosent av inntektene.

– I planene for årene 2019–2022 skal 98 prosent av inntekten i Oslo gå til kollektivtrafikk, inkludert sykkel. Tallet for Akershus er 72 prosent, slik at snittet for hele området blir 89 prosent, sier Terje Rognlien, sekretariatsleder for Oslopakke 3.
Til sammenligning gikk 64 prosent av bompengeinntektene i årene 2008–2018 til kollektivtrafikken.

Pengene går altså til å subsidiere 40-åringer i kondomdress på sykkel som knapt gidder å lære seg trafikkregler eller høflighet og på busser som frakter våre tog-passasjerer fordi toget dessverre ikke gikk i dag.

Er det ikke bedre at idiotene på sykkel finansierer sine sykkel-motorveier med egne bomstasjoner og at buss- og togpassasjerer blir avkrevd bomavgift fordi de sniker seg unna sitt ansvar med å betale bompenger?

Dessuten hvordan er det i det hele tatt MULIG å bygge veg i Sverige?? De har jo knapt noen bomstasjoner der borte så jeg antar at alle tar hakke og spade fatt og bygger på dugnad.

Redigert 05.06.2019 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
Sotah
05.06.2019 kl 20:16 1037

Og idag ble det klart at FrP ved partileder Siv skal se på bompengesaken. Og være ekstremt imot bompenger. Hva finansminister Siv mener om dette gjenstår å se. Hva de andre partiene mener vet vi. Fremdeles forvirret?
Slettet bruker
05.06.2019 kl 20:17 1036

Hva de andre partiene mener vet vi.

Hva mener AP?
Slettet bruker
05.06.2019 kl 20:29 1028

Ikke forvirret Sotah. Vi normale, tenkende VET hvem som er FOR bompenger og hvem som er i MOT bompenger. Det har seg bare slik at som en del av regjeringen må finansminsteren utføre politikken som Stortinget har bestemt. Det du får trøste deg med er at det kunne vært mye verre UTEN Siv Jensen.
Sotah
05.06.2019 kl 20:40 1027

Klart det. Og i valgkampene er de gigastrenge i bompengesaker. Og stakkars den som er muslim nå frem til valget. Moroa er igang, tro dem de som vil.
Redigert 05.06.2019 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 20:42 1025

og AP sota er streng med islam i AP sofa lat hele valgpausen. "vi får se"
Redigert 05.06.2019 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
05.06.2019 kl 20:44 1024

Feilen er nok ikke at bompenger finnes, greia er at summene i innkreving har løpt løpsk.



Hadde det vært et annet land så hadde det nesten luktet korrupsjon, snakk om å sette hesten til å passe havresekken. Politikere har 333 styreverv i bomringselskaper. (eller hva det var)
Og enda så er det noen som tror at de samme politikerne strever for å minimalisere utgiftene i bomveiselskaper, de er jo inhabile hele gjengen.
Politikerne grabber til seg i alle retninger og er vel ganske så inhabile uansett hva det diskuteres, de har jo verv i alle himmelretninger.


https://www.nrk.no/ostfold/_-politikere-bor-ikke-ha-styreverv-1.7898531
Redigert 05.06.2019 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
SCK
05.06.2019 kl 20:48 1019

Vet ikke om noen hittil i debatten har ment at at veibygging er nødt til å finansieres med bompenger.

Det er ikke såååå lenge siden det ble bygget motorvei og andre større veiprosjekter her til lands uten bompengefinansiering slik at det absolutt går an.

Jeg vet ikke når bompengefinansieringen tok av i Norge. Men modellen har sittet lenge i, nå etterhvert med Frps deltagelse og signatur. Man kan derfor ikke lene seg tilbake og si "vi skal ikke ha skyld" etter regjerings og Granavolderklæringer. Det gjør heller ikke Frp, bare vi her inne på HO.

Veien videre for Frp burde kanskje være å stå for det de har medansvar for ved sine signaturer. Samtidig som de melder de overhode ikke kan delta i videre (nye) bompengeprosjekter. (Som altså ikke berører tidligere inngåtte avaler)
Alternativt å gå av. Om de mener de har medansvar for feil politikk.


Slettet bruker
05.06.2019 kl 20:49 1018

FRP's ledelse viser sin grasrot det er forpliktelser å sitte i regjering. Avtaler er skrevet. Fornuftig utfall ut av landsmøte, men de vil tape stemmer på dette også. FRP i regjering er nemlig ikke partiet mot bompenger.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 20:52 1015

Jojo, stutum utbrudd er greit men nå er du å HO og må heve deg opp fra stutum "de er så domme allesammen"
Du ga jo ikke frp tyngde til å stå imot 85% fordi du stemte AP SV RØDT sofa, så hvorfor skal du klage? mange kommunister og sosialister nå som "føler" de ikke fikk forklart med teskje hva 15% vs 85% betyr
ladaen7,30
05.06.2019 kl 21:10 1007

Det er ikke såååå lenge siden det ble bygget motorvei og andre større veiprosjekter her til lands uten bompengefinansiering slik at det absolutt går an.




For å si som en gammel politiker sa, "i fattige tider bygget vi jernbane og alt mulig, men nå når vi er rike greier vi ikke engang å vedlikeholde det vi bygget da vi var fattige".
Husker ikke lengre hvem det var men utsagnet skyter innertier. Det er noe radikalt feil med dagens politikk. Dess rikere vi blir dess fattigere er vi.
Lurer på hvordan disse idiotene i det hele tatt greier å få husholdningsbudsjettene sine til å gå opp, eller tvinger de naboene til å betale for seg?
Jomma123
05.06.2019 kl 21:17 1229

Syntes du lading av elbusser hos ruter med svære dieselaggregat er så mijløvennlig? Er ikke ad blue på dem eller noe anna rensing. Der går eksosen rett ut som i gamle dager.
ArneB 5.0
05.06.2019 kl 21:19 1227

For bare noen måneder siden hyllet man Granavolden-erklæringen.
https://www.frp.no/aktuelt/2019/01/flertall-for-folk-flest

Her sa man følgende som i dag fremstår som det rene sprøyt:
– FrP har alltid vært bilistenes parti. Med denne regjeringsplattformen tar vi bilistene på alvor, sier Jensen.
Hun legger ikke skjul på at det har vært tøffe tak i forhandlingene. I fem år har vi sagt at vi ikke sitter i regjering for å kjøre svarte biler.
– For FrP har alltid politikken vært viktigst. Mange av gjennomslagene våre satt langt inne for de andre, sier Jensen.