Oslo +0,1 (sesongjustert +0,2) Bergen +0,9 (sesongjustert +0.6)

paneldata
05.06.2019 kl 11:11 1502

I henhold til Eiendom Norge så er altså forventet prisvekst for Oslo i mai negativ (+0.1 blir mer når det sesongjusteres.) Dette er altså motsatt av ellers i landet.
Er dette riktig? Eller er Eiendom Norges tall humbug?

Noen som vet om sesongjusteringen går motsatt vei i Oslo?
Redigert 19.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
landis
06.06.2019 kl 19:01 1030

Vil du vite reelle priser og prisutvikling må du nok fint vente på SSB sin statistikk. De er dog ganske treige.
Onkel_S
06.06.2019 kl 12:49 1098

sesongkorrigeringen for mai måned for hele landet er tett på 0,0% da blir det veldig lett at noen byer vil ha motsatt fortegn i fht andre. Dette er rent statistikk.

Korrigeringsfaktor:

Oslo +0,1
Norge -0,2
Bergen -0,3
Trondheim -0,4
Tromsø -0,5
Stavanger -0,5
Kriustiansand -0,6
Redigert 06.06.2019 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
omar89
06.06.2019 kl 08:35 1142

Stusser også over at sesongjusteringen går motsatt vei i Oslo enn i alle andre byer. Det er historisk også en sterk måned i Oslo. Det benyttes en x 11 arima metode for sesongjustering som, slik jeg forstår det, gjøres ved å estimere en sesongfaktor basert på vektede snittobservasjoner fra historikken. 2016 var et dårlig år for Oslo sitt boligmarked i mai, så kanskje dette året tillegges høy vekt og at man dermed ender opp med en positiv justeringfaktor.

Uansett virker dette merkelig. 0,1% nominell prisutvikling er svakt for Oslo i mai, da burde de sesongjusterte tallene vise en negativ utvikling.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 22:35 1232

Det er ganske mange ting jeg ikke forstår i forbindelse med statistikken - men tror det blant annet er noe med vekter og kvaliteter på boliger å gjøre.... Har hørt Dreyer ved tidligere anledninger snakket om det betydelig detaljnivået de korrigerer for - og at man i statistikken blant annet korrigerer for adresser, hvilken etasje boligen som er solgt ligger i og kvaliteter som garasje/heis etc....Jeg trodde i mai feks at ettersom leiligheter så langt jeg har fått med meg i snitt var solgt for nesten 1.000 mer pr. m2 i Oslo på "bruttotallene" skulle det gi seg utslag i en bra prisstigning. Men det gjorde det jo slett ikke. Antagelig fordi det var mye av god kvalitet og beliggenhet som er solgt i forhold til foregående måned (??).....Har egentlig konkludert med at jeg for egen del skal følge 3 relativt nylig ferdigstilte prosjekter som jeg er "involvert i" - hvert prosjekt med 250 - 550 leiligheter (bygget omtrent samtidig - og med relativt like kvaliteter) for å kunne danne meg et bilde av utviklingen...

Dette er slett ikke enkelt...Men jeg tror nok indeksen deres er særdeles gjennomarbeidet ja - og ikke noe juks og fanteri.....

Det med sesong korrigert forstår jeg heller ikke. Hvilken årlig nominell endring skal den summere seg til hvis sesongjustert på årsbasis er 0 ? Er det 0? Eller er det en snitt prisstigning siste x år ? Jeg er en altfor enkel sjel og har som sagt falt ned på å følge en boligmasse på ca 1.000 nyere leiligheter - og omsetningen der...Er man nerdete nok er det interessant !
Redigert 05.06.2019 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
paneldata
05.06.2019 kl 22:06 1256

Kator, skjønner du hva som skjer med sesongjustering av Oslo-tall? Mener sesongjustert 0,0 for Oslo betyr litt pluss nominellt? Da kan det ikke stemme det de rapporterer.
Slettet bruker
05.06.2019 kl 13:58 1413

Statistikken er for bruktboliger - så det du sier er feil. Når det gjelder nybygde leiligheter i Oslo gjorde jeg for morro skyld et søk - snittpris for nybygde leiligheter lansert siste 6 måneder i byen er ca 95.000 pr. m2. Snittpris brukte leiligheter er siste måned i underkant av 75.000...Veldig stor differanse nytt/brukt i historisk sammenheng, men kanskje en overvekt nybygg i dyrere områder i forhold til brukt (?). Brukte leiligheter er i snitt solgt ca 2,5% over prisantydning i Oslo siste måned som indikerer et ganske bra trykk - spesielt når det er solgt over 2.400 av de....Det at det selges såvidt godt over prisantydning hadde jeg trodd ville medføre sterkere tall for Oslo.....Det som ligger ute av usolgte brukt leiligheter i Oslo nå har en prisantydning pr. m2 ganske lik solgt siste måned...Som et eksempel på bra marked kan jeg ta med denne i nabolaget "mitt" som ble solgt igår : FINN-kode: 148416670 / prisantydning 5.000.000 / solgt 5.500.000 (93.000 pr. m2)..
Redigert 05.06.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
bubbleboy
05.06.2019 kl 13:04 1443

Nei, selvfølgelig gjør det ikke det. De juksterer for å holde musikken gående. Det er helt sinnsykt at prisene er flate, de skulle ha gått opp. Haugevis med nytt som er omsatt som relativt sett har en høyere gjennomsnittspris. Gamle boliger i Oslo er ned ca.5% siste måned ihht egne beregninger og samtaler med de aktørene som jeg har kontakt med.