Bomringen i Oslo er latterlig billig

Slettet bruker
05.06.2019 kl 23:41 2732

Menneskene kjører som før. Ytre ring har ingen endringer i passeringer. Indre ring har bare -2% færre passeringer. Dette er langt unna målsettingen med bomstasjonene som utgjør bomringen. I indre by er dette resultatet ikke verdt bryet med å sette dem opp.

De veldig lave takstene viser hvor skrullete motstanden har vært og hvor lite enkelte mennesker forstår. Selv de som står bak forstår lite når man tror reduksjonen kan komme senere. Den er nemlig størst med en gang. Så øker trafikken igjen. Om et år glemmer menneskene det er bomstasjoner der.

Dette er den rikeste byen i Norge. De som jobber har høy gjennomsnittsinntekt kun slått av Bærum.

Mine forslag er å gjøre billigste passeringer 35 kr for indre by og Oslo-ringen. Rushtid 15 kr dyrere enn det.

https://www.nrk.no/norge/52-nye-bommer_-liten-nedgang-i-oslo-trafikken-1.14577382
Redigert 05.06.2019 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2019 kl 23:52 1453

Hvorfor skal de betale noe i det hele tatt kan man også spørre, når trafikken er lik uansett.
Fjordgubben
06.06.2019 kl 00:10 1447

Saken er at dersom man gjør det så kostbart at trafikken går merkbart ned så vil dette skade både næringsliv og friheten til folk så ekstremt at hele byen vil lide etterhvert.

Kommunisme slår aldri feil, det går til helvete hver gang.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 00:46 1437

Der sier du noe klokt Fjordgubben.

Oslo hadde en betydelig del av folketallsveksten i 1. kvartal. Kanskje på tide å pense
vekst over på de andre fylkene i landet utenom Oslo og Akershus i steden.

Og legge forholdene til rette fysisk, så ting fungerer bedre. Bl.a. legge gjennomgangstrafikk utenfor Oslo.
En Sarpsborg - Øyeren - Kløfta forbindelse.
To undersjøiske kryssinger av Oslofjorden.
Økt togkapasitet gjennom Oslo sentrum.
T-baner inne i T-baneringen.
3+3 felt i Ring 3 ?
En Abildsø - Furuset forbindelse i tunnel ?
Lage flerplan i Ryenkrysset ?
Redigert 06.06.2019 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
06.06.2019 kl 09:09 1402

Ts er tydeligvis en ihuga bomringtilhenger og han tror sikkert at folk kjører bil fordi de liker å kjøre bil.
Hva han ikke tenker på er at mange av de som kjører til byen på jobb de bor ikke alle i nærheten av enten buss eller toglinje.
Hvordan mener han da at folk skal komme seg på jobb så lenge politikerne samtidig skrur opp prisene eller gir blaffen i å bygge "pendlerparkering" slik at folk har ikke andre valg enn å kjøre.

Alle bor ikke i byen eller i nærheten av kollektivtransport, men det er vel vanskelig å sette seg inn i andres situasjon for en som gjør det.

Man må betale bomring for å få ned trafikken og forurensningen heter det, men trafikken minker ikke og forurensningen øker uansett hvor mye skremmeavgifter man betaler så det er vel ganske tydelig at det er skatteinngangen som teller.


https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2019/06/06/195583793/klimarapport-fra-equinor-en-baerekraftig-fremtid-blir-stadig-verre-a-fa-til
Slettet bruker
06.06.2019 kl 09:11 1399

Nei, Mentor.

Dette vil bare begrense bevegelsesfriheten til fattigfolk, mens rikfolk kjører gratis/billigere fordi firmaet betaler bompengene eller fordi de kjører Tesla.

Det er EKSTREMT FORKASTELIG å være for bompenger. Norges mest tilbakestående og hatefulle avgift.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 12:57 1375

Mentor bedriver en avskyelig kampanje mot fattigfolk på dette forumet, det er så umoralsk og uetisk som det kan forbli.

Hvis de ønsker å stenge Oslo sentrum for biler kan de gjøre det med blomsterpotter og betongklosser, ikke suge de siste kronene ut av folk på den måten.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 14:53 1357

Motstanden mot bompenger er lavere i Oslo fordi der er det ofte alternativer som buss, bane eller trikk. Reis litt rundt på Vestlandet, så skjønner du nok etterhvert hvorfor folk er forbannet.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 15:33 1343


Dette handler om å være solidarisk med bomringede osloborgere i nød. Hele norge må inn med fellespenger og få ned bomprisen i raymon land
Slettet bruker
06.06.2019 kl 15:39 1344

Trekset er å kun kjøre stjålne biler se. Da slipper man fartsbøt gett.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 15:46 1342

James Bond som er god for millioner kjørte nydelig veien over atlanterhavet i sin gamle Astor Martin uten bombetaling fordi det er uten for ringen.
Jeg minner de fleste veier om at de går fri utenfor Oslo.
Redigert 06.06.2019 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2019 kl 15:58 1334

De fleste veiene glemmer faktisk helt av at de er gratis mens du kjører glad og fornøyd videre kanskje med dab radioen på full styrke fra statskanalen som er like gratis. Utav denne bomsaken kan det iallefall komme mer kunnskap ut til folk hvis disse veiene merkes med Frp skilt.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 16:14 1331

Med mitt forslag er prisene tett opp mot hva en enkeltbillett koster i sone 1 med kollektivt og da har bomringen en sjanse til å virke som den skal. Noen med bil begynner å tenke og det kan være greit å ta kollektivt for dem. Det burde ikke være så vanskelig. Bil er ikke så nødvendig innenfor bomringene og sone 1 dekker alt innenfor.

Vestlandet er sikkert fint det, men det er altså ikke Oslo. Hovedstaden har gode forutsetninger for å redusere biltrafikken. Nå viser det seg at takstene ble for puslete. Selv om det bare er noen tastetrykk i bompengeprogrammet til Fjellinjen, må et politisk vedtak om å heve dem. Altså en liten tabbe. Har man satt opp bommer vil man de skal virke med en gang.

Som Lan Marie så riktig sa for noen år siden kunne man kjøre mye inne i byen uten å betale en krone. Slik var det jo og de bomstasjonene ute i periferien av byen fikk jo ingen effekt i sentrum der det også var mengde biler. Siste og nyeste bomring er det beste tiltaket for en renere by og mer fair for alle, men prisen er foreløpig for puslete.

Så kan dere kritisere meg så mye dere vil. Lan Marie har måtte tåle mye hets for sitt engasjement, men hun er tøff og hun tror på det hun gjør. Det er troen på hva som er rett som gjør oss sterke. Uten et rent og godt miljø kan ikke Oslo sentrum bli godt, men nå har det en sjanse om prisene altså kan jekkes noe opp. 4/17/21 utenom rush er for kleint når vi som bor her er ganske rike som en median. Vi har råd til nye elbiler, vi har råd til utenlandsferie, vi har råd til restaurantbesøk og vi har råd til dyr vin på polet.
Redigert 06.06.2019 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2019 kl 16:30 1327

Fremtiden kan vi ikke stoppe, bare vente med så jeg skal ikke nekte.
Men det er en ting du har misforstått. Hva mener du med VI.

"Vi har råd til nye elbiler, vi har råd til utenlandsferie, vi har råd til restaurantbesøk og vi har råd til dyr vin på polet. "

#clue: pappvin&snurring
Redigert 06.06.2019 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
06.06.2019 kl 16:42 1325

Kommunister trodde også på det de holdt på med mentor, intensjonene var de beste.

Men resultatet var katastrofalt.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 16:47 1320

Alle politiske partier i Norge vil ha bompenger med unntak av 1/2 av FRP. Ledelsen der vet at det må være bompenger. NTP er tverrpolitisk for de som ikke har fulgt med. Da blir det rart å utpeke bompenger som en politisk ideologi. Svært merkelig.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 16:53 1318

"Vi har råd til nye elbiler, vi har råd til utenlandsferie, vi har råd til restaurantbesøk og vi har råd til dyr vin på polet. "

Det er fett betalt å være politiker og du har gangavstand til neste protestmarsj.
Og oppsummerer venstresidens arroganse på nydelig vis. Skru opp avgiften ikke gulroten.
ladaen7,30
06.06.2019 kl 19:17 1310

Jøss, har du hørt om politikere som ikke liker skatteinngang?
Problemet er at innkrevingen har nådd en topp uten at det blir lagt til rette for at alle kan bruke kollektivt.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 19:29 1304

Nå skal det alle meste av bompenger i Oslo gå til kollektiv slik at byen får et fenomenalt tilbud enda bedre enn i dag og langt flere slipper å bruke bil. Bil i Oslo er bare køer, parkeringsproblemer og ikke minst det store grå giftlokket hele januar/februar over byen. Det har også vært et argument mot, men det er slik at ingenting i Norge bygges uten en plan først. En finansieringsplan. Bompengene er en stor del av den finansieringsplanen. Klarer vi fremover å få langt flere over på mer miljøvennlig atferd som kollektivt er, vil det være en fin sier for miljøet og alle vi som er i Oslo.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 19:35 1304

De aller fattigste får bare ta konsekvensen og levere barna på trikken elns -2% community. Resten har som du sier god nok råd til å betale og nyte at de aller fattigste er ute av trafikken og sykler.
#utjamning
Slettet bruker
06.06.2019 kl 19:43 1300

Fattige mennesker med barn må ta trikken. De kan ikke ha bil. Da blir de enda fattigere. Barn får halv takst så går greit og vi er langt under kostnad bilbruk her selv med en billig dårlig bil som sannsynligvis går i stykker det meste av tiden. Vi gjør fattige og deres barn en tjeneste ved å få de over på kollektivt. De fattige i Oslo er ikke så mange, men det er noen tilreisende i kassevogner med en fri livsstil kan vi si. Så er det noen innvandrere og det er tross alt skoler og barnehager i gettoene oppe Groruddalen de kan bruke. Dit kan de bare gå om de er fattige. Fattigdomsgrensen i dagens Norge går ved 220k. Tjener man det eller under må man ikke finne på å eie eller bruke bil.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 19:51 1296

Det er godt å høre de aller fattigste bilistene klarer seg fint som nyankomne trikkemennesker
Ingen gjenværende bilister vil klage over å bli kvitt enda flere av de aller fattigste bilistene, veiene blir mer fremkommelige og kanskje blir det fristende å investere i en sportscar som kan nyte utviklingen. Har allerede dyr vin osv så da er det verdt det
Slettet bruker
06.06.2019 kl 20:58 1286

Alle vil tjene på de nye bompengene som er blitt til i Oslo. De fattige som nå selger bilen og kjøper årskort, de kloke som gjør det samme og kan ta en klassereise etter få år, de rike som kan la Tesla'en strekke ut på ringveiene rett under fartsgrensen selv i rushen, staten som får fylt bingen med momsen, kommunen som bygger kollektivt, men som også får susle bort noe på kransekaker og hvitvin. Lan Marie som får sin store sykkelveidrøm oppfylt, vanlige mennesker som får bra luft, trærne som strekker sine grener i ren takknemlighet over gode oppvekstmuligheter og miljøet med luft og støy som blir mye bedre til alle menneskers velbehag.
ladaen7,30
06.06.2019 kl 21:04 1288

Alle vil tjene på de nye bompengene som er blitt til i Oslo.




Også pendlerne mener du, dvs mange av de som står i kø og betaler for bommene?
Du har jo i det hele tatt ikke tanke for de som bor langt utenfor byen og jobber inne i byen.
Det er vel typisk byfolk, skjønner ikke at det bor folk utenfor byen.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 21:12 1284

De bor jo billig langt ute i periferien og siden de har jobb har de penger til å betale med. Siden jobben ligger i Oslo og de bor et annet sted og ikke jobber der må de finnes seg i å betale løsepenger gjennom og til den fine byen vår når de sliter på veiene eller forpester luften. De har alternativer. Ta kollektivt eller kjøpe en pendlerleilighet ved jobben. Siden de har jobb får de lån til den siste og de vil tjene nesten en årslønn på den leiligheten nå når USA skal holde rentene nede og våre renter blir lave så langt øyet rekker.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 22:50 1269

Det du skriver er så dumt at det ikke henger på greip.
ladaen7,30
06.06.2019 kl 22:54 1265

De bor jo billig langt ute i periferien og siden de har jobb har de penger til å betale med. Siden jobben ligger i Oslo og de bor et annet sted og ikke jobber der må de finnes seg i å betale løsepenger gjennom og til den fine byen vår når de sliter på veiene eller forpester luften.



Du verden, hva var Oslo uten disse pendlerne tror du, eller hvilken som helst større by? Kan tenke meg du går rundt i lille skjerf og fotformsko og har endel å lære om hvordan samfunnet virker.

Men en ting har du rett i, de skulle flyttet en drøss med arbeidsplasser ut av Oslo til omkringliggende strøk istedet for å sluse alle inn til Oslo.
Med den komiske følgen at du kanskje måtte pendle ut av Oslo for å finne jobb etter skolen:-))
Da hadde vel pipa fått en annen lyd.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:03 1261

Jeg går rundt i fotformsko ja, men etter å ha trasket rundt i dem på UiO i mange lange år er mitt behov ikke så stort for noen til å belære meg om hvordan samfunnet virker økonomisk.
convert
06.06.2019 kl 23:09 1460

Sosialistene blir aldri kvitt bilen. De klarte det ikke en gang i Øst-Tyskland. Folk elsket sine Trabanter. Bilen gir den friheten som folk elsker, og som sosialistene hater. Se på denne tråden, se de rare sosialist-trynene. De vil snart innse at bilen er kommet for å bli, og folk vil aldri kvitte seg med den. Det er kun i Oslo sentrum at det finnes alternativ.
ladaen7,30
06.06.2019 kl 23:17 1456

At du går rundt i fotformsko har jeg skjønt forlengst

Vel, regner med at det er flere enn meg som ser manglene i logikken din.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:18 1455

Ts er jo ekstremist, hjernevasket av sin egen tro og driter i andre folk så lenge han selv har det bra. Dette landet skulle ikke ha behov for å flå bilistene mer enn nabolandet Sverige med bruk av bompenger. Ligger innbyggerne i svenske byer og gisper etter luft fordi det ikke kreves inn bompenger? De klarer også å ha kollektivtilbud, sykkel- og gangstier UTEN bompenger gitt! Men det er folk her i landet, ts inkludert, som hater bilen og bilister og mener at DE må betale for ekstremistenes galskap.

Dere må gjerne være gale men da får dere betale for det selv.
Redigert 06.06.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:24 1450

Det ingen menneskerett å bo innenfor Ring2 ifølge MDG.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/x707Q/Oslos-boligbyrad--Det-er-ingen-menneskerett-a-bo-innenfor-Ring-2

"Det har utvilsomt vært bygget for lite i Oslo i mange år. Men hvis vi sammenligner med forholdene etter krigen, der folk måtte bo i telt, er krise kanskje ikke riktig ord.

Jeg flyttet til Oslo i 1993 og kjøpte min første leilighet først i vår. Jeg har bevisst valgt å leie, fordi jeg har drevet mye med frivillig arbeid og ikke hatt økonomi til å kjøpe.

– Men du har altså bodd sentralt uten mye penger?

– Ja. Men jeg har bodd ganske trangt, i kollektiv og leid sammen med andre. For meg har det ikke vært en mangel i livet ikke å eie."
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:24 1449

Man kommer ikke langt med logikk i et marked. Markedet er i Oslo. Der er det for mange biler og de som pendler kommer litt billigere gjennom bomstasjonene. Det er vi som bor i indre by som nå betaler der det før var gratis. De med elbil betaler også nå uansett hvor de bor om de skal i eller inn til Oslo. Det psykologiske her er at balansen med de nye prisene og bomstasjonene er at de ikke virker. Det er ikke priselastisitet til å få en målgruppe over på kollektivt gitt at transportbehovet er konstant eller økende. Oslo kommune har gjort en tabbe. De som har minst å sutre for er pendlerne. Slik dere har ingenting å sutre over som ikke bor i sentrum.

Jeg har bodd i Oslo sentrum nesten hele mitt liv. Har alltid eid min egen leilighet uansett rentenivå. Leiligheter i Oslo sentrum er billige. Det er kanskje ikke logisk det heller, men om dere hadde fulgt med har vanlige leiligheter i sentrum og supersentralt steget med 200k-300k hvert eneste år. Det er skattefritt eller lavt beskattet (om man eier mange leiligheter i Oslo sentrum)
Redigert 06.06.2019 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:30 1444

Den er ikke bare latterlig billig, men den er gratis. Hvorfor betale for noe som er gratis??????
ladaen7,30
06.06.2019 kl 23:38 1438

Jeg har bodd i Oslo sentrum nesten hele mitt liv.




Det trenger du ikke å fortelle for det regner jeg med at de fleste har skjønt forlengst.

"Buuu, de som kommer hit og jobber i min by skal jaggu få betale".....

Du har virkelig mye å lære om hvordan samfunnet virker, men du får da bare sitte der med den forunderlige logikken din for plutselig en dag så må kanskje du pendle ut av Oslo når du begynner å jobbe.
Det blir spennende det.....

((
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:49 1432

Det kan være vanskelig å se seg selv med mangelfull eller lav utdannelse.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:51 1430

Det er verre å ha "utdannelse" og se kun se selv.
Redigert 06.06.2019 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
06.06.2019 kl 23:59 1423

Hehe, mange har utdannelse uten at de har behov for å skryte av det, men de som skryter av det har som oftest ingen utdannelse:-))

Men andre igjen er et bevis på at man ikke får tildelt sunn fornuft gjennom skolen:-))

Men du er jo bare et nettroll så ingenting av dette teller.

Men et sted må du ha lært hurtiglesning for du leste mitt innlegg pluss linken jeg la ut på 2 minutter. Raskest i gata uten tvil:-))
Ikke det at jeg regnet med at du åpnet en link heller for det gjør du vel aldri.

Det er vel fotformskoene som klemmer:-))
Skrika1
07.06.2019 kl 10:46 1397

Debatten fjerner seg fra problmets kjerne. Det er at de er mange barnefamilier i i mellom de 50 nye bommene, og med f.eks 4 barn som skal til forskjellige barnehater og skoler. Da blir det mange bommer pr dag og flere tusen i måneden ekstra. Syns denne bompenge belastningen er direkte usosial. Næringsdrivene sier at de antagelig må flytte pga at vareleveranser og diverse annet nødvendig ærend blir for kostbart for dem innenfor.
Så dans vider Nan på andre folks tragedier du steller i stand for dem.
Fjordgubben
07.06.2019 kl 10:53 1395

De fleste hardbarkede kommunister hadde gjerne god utdannelse, sunn fornuft derimot var mangelvare.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 12:40 1380

Jeg må si meg halveis enig med ts i hans overskrift:

Bomringen i Oslo er latterlig.