Ny bil - eller gammel??


Begynner at lure... Ekstremt verdifall på nye - 100000+ i fall når du kjører ut døren + det som kommer kvart år i tillegg. Så har du tvungen "sikring" i 5 år - dvs. du må fortsatt betale for din PLIKT - service: 5-10000 kr. for at en lærling bruker 5 minutter på at kikke under bilen, pøser en halv sprayflaske tynnolje inn hengsler/dørlås (slik du i alle fall ser (olje som løper ned dørene 1/2 år frem) at de har gjort noe... - og pusher på deg viskere til 800-1000 kr for et sett og spyleveske til 100 kroner literen. Olja - koster minimum dobbelte av prisen på "autoriserte verkstedet".

En gammel bil - ja - hvor stor er risikoen?? Ta f.eks. en gammel MB 124 (eller 123 eller 126) hvor ikke rusten har tatt overhånd. Som går 2-300000 km. videre dersom den bare har gått 300000, hvor ikke du er pliktig at servere disse pushere betaling - og som i tillegg er DOKUMENTERT solid som bare det...

Her et eksempel på 126, men samme teknologi i begge ovennevnte: https://www.youtube.com/watch?v=2jfato_55w8

Hva er vitsen med ny?? Er det at imponere naboen det viktigste ?? ;-)
06.06.2019 kl 22:33 2450

Ja imponere er vel det alle nybilkjøpere vil gjøre med ny bil, og litt kos for seg selv da, Men hvis en ser fornuftig på det så er ikke en ny bil ny veldig lenge. Det kommer stadig nye modeller. Den som ikke har nye biler, ser jo bare denne nye bilen i noen sekunder der den farer forbi, kanskje den ikke blir lagt merke til i det hele tatt, så hva er vitsen ?
Hektar
06.06.2019 kl 22:38 2438

Kjøpe ny bil er rett og slett poengløst. Mister 20-30% av verdien med en gang du kjører den av parkeringsplassen. Bare tull. Får du tak i noe dugandes som fortsatt er underlagt fabrikkgaranti (fem år på motor) eller eventuelt garanti fra forhandler så er det absolutt å satse på. Men kjøp nå søren ikke noe som har gått over 100k. Huff. 30k-40k sjiktet er det beste og 2-3 år gammel, da vet du at den som selger er lett å prute med.

Med ny bil kan man glede seg over hver ny ripe og parkeringsbulk fra folk som parkerer helt inntil og presser seg ut.
Alt slikt synes knapt på en gammel bruksbil så man legger ikke merke til det og går glipp av gleden.
Ei heller kan man glede seg over tullete elektronikk som man uansett aldri bruker men som likevel går i stykker og må fikses.
Naboen med to måneder gammel bil kjører allerede lånebil fra verkstedet på andre uka og kan sikkert glede seg over at selv om han får fiksa alt på garanti så slipper han å kjøre den fine bilen på en stund
Mentor
06.06.2019 kl 22:51 2411

I dag må man bruke rådgiver ved kjøp eller bytte av bil. Dette er ikke lenger noen oppgave for amatører. Det er avdekket enorme feil ved personlige avgjørelser uten bruk av konsulent. Det har medført verditap, trafikkulykker, havarerte ekteskap, ødeleggelser av miljøet, innleggelser på psykiatrisk og sist men ikke minst en transformasjon av mennesket til melkeku.

Det viktigste er at man kjøper en bil som kan gjøre akkurat det man skal bruke den til. Kan den ikke brukes til noe av det kan man like godt kjøpe årskort kollektivt.

Kanskje har du bare behov for å transportere deg selv, men savner det individuelle og som det friluftsmenneske du er har behov for frihet i bomringene og de alt dyrere prisene på bensinpumpene? Man har kanskje ikke glemt sine ungdommelige drømmer og de kan til og med ha blitt miljøvennlige i mellomtiden?

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=148901457

Totaktsmaskiner er ikke veldig miljøvennlige, ref finnannonsen i innlegget over
Redigert 07.06.2019 kl 09:01 Du må logge inn for å svare

Nei - totakt er ikke veldig miljøvennlige. Men - lurer egentlig litt på hvor mye "fremgang" det er hva akkurat dette angår. Synes ikke det er så VELDIG forskjell i hk/liter - og REELT oppnådd km/liter - mellom litt eldre og litt nyere biler (når du tar vekk fuskingen - som blårussen hos VW og andre har prøvd seg på). Og er så forskjellen at den ene bilen dør etter 8 år pga. en utgift til en elektronisk dingse-boms (+ honorar som selv SolKongen ville ha vært overfornøydd med) medfører at den er kaputt - men den andre bilen som ikke har så mange dingse-bomser lever 8 eller 16 år lengre - kanskje er det da like greit at få seg en gammel.

Uten at bli fanget i det edderkoppespinn som dagens blåruss har fått lov at sette opp hos stort sett alle bilprodusenter!

På tide at gi de "fingeren"?

Min bestefar hadde på 60- tallet en Renault Dophine (litt usikker på stavingen), og den gikk på en halvliter på mila.
Men det er klart den var vel mindre enn ei boble og veide sikkert ingenting. Derfor slet den jo mye mindre på veiene også.
Hvertfall noe av den ekstra vekten bilene har i dag er overflødige ting som el vindusheiser og el alt mulig annet.

Min Lexus IS er nå straks 11 år og det har fremdeles ikke vært en eneste større feil bortsett fra clutch da jeg chippet den og som jeg da fikk ny og sterkere, samt bremseskiver bak. Nå er den verdt under 100.000,- ser jeg på finn, billigste var på 69 sist jeg sjekket, og verditapet videre vil jo ikke kunne bli veldig stort.
Og den har alt jeg ønsker meg, bakhjulsdrift og 450 nm, kan kjøres på halvliteren hvis man gidder, og den har IKKE en masse drit som man nå ikke kan kjøpe biler uten. Så hvorfor kjøpe en ny?

Har en ganske ny bil men vurderer seriøst å kjøpe f.eks en eldre godt vedlikeholdt Mercedes neste gang, flott med ny bil men da det koster vanvittige summer å reparere en bil utenfor garanti så bør man ha en bil som fortsatt er under garanti.

Men siden verditapet på en så ny bil er enormt tror jeg det vil lønne seg stort å eie en eldre kvalitetsbil isteden, har ikke noe imot å skru selv heller så det gir mening.

Hentet nettopp konas bil på verksted, skifte av to sensorer pluss arbeid; 13.000 kroner takk.
børst
07.06.2019 kl 17:11 2236

Jeg kjøper altid gamle biler, der det meste av verditapet er tatt ut. Min nåværende er fra 2005 og skal holde i to år.
Bilsten
07.06.2019 kl 20:04 2253

Enkelt. Kjøp brukt bil for rundt 100.000. Da har du rundt 5 år igjen før du kan selge bilen til en 18-åring for 15 tusen. Du kommer billig unna hvis du kan skru litt selv (bremser, oljeskift og filter ++). Kjører du langt, kjøp diesel. Kjører du kort, kjøp bensin. 100-tusen-lappene du sparer inn ved å ikke kjøpe ny bil, kan du bruke på å peise gjennom bomringen.
Lisse
07.06.2019 kl 20:59 2214

Enig med Hektar.
Jeg kjøper kun pent brukte biler som har garanti,servicehefte,full historikk og under 50000 km.Det gir meg et greit bilhold til en fornuftigere
pris enn å kjøpe helt nye biler.For meg er biler kun nødvendigheter og ikke status.
Mitt problem er å finne biler med riktig farge og riktig utstyr.Orker ikke sorte,sølv eller grå biler,så derfor tar det tid å søke og lete opp de
premiumbilene som et aktuelle for meg.
Mentor
07.06.2019 kl 21:12 2198

Det er bare dumminger som har biler. De unge satser på kollektivt. De eldre urbane menneskene går sammen i medlemskap om elektrisk bilkollektiv. Man kan leve veldig godt uten bil. Fine ferier, klær og helse, tenner er mye bedre å bruke pengene på enn bil.

Tror du ikke at det er forskjellige meninger om det ?
Og er det ikke fint at også de som ikke har samme interesser som deg har frihet til å velge selv?
Tyr
08.06.2019 kl 19:59 2060

Mentor, du snakker som om alle bor i Oslo.
Mentor
08.06.2019 kl 20:33 2042

Biler har vært melkekuer siden 1960. Hvorfor noen vil skaffes seg bil blir derfor helt uforklarlig. Jeg hadde biler før, men ingen av dem hadde sjel eller noe slikt som frihet som noen svake mennesker påstår i villfarelser. Det de hadde var følgesvenner som kom i giroer ned i postkassen min. Avgifter, forsikringer, verkstedregninger, kontrollavgifter, annonsekostnader mm.

Det å bo i Oslo hjelper ikke når man mener man må ha bil. Dette ligger på innsiden av hodet. Mennesker tror de må ha bil fordi kanskje de andre menneskene har det, de ikke kan flytte sentralt til en by siden de har bodd slik så lenge eller den med at de har hytte eller landsted og derfor må ha bil. i 1890 hadde ingen i Norge bil.
RLB76
08.06.2019 kl 20:39 2029

Forundrer meg att det fremdeles finnes folk som tror att noen kjøper ny bil for å imponere naboen ?
08.06.2019 kl 20:47 2020

Det kan du si, men det er bare i enkelte byer en kan basere seg på kollektivt. Hvis en bor i liten by med hovedsaklig eneboliger,
trenger en bil, vil jeg si. Har selv bodd i en slik by i mange år.
Redigert 08.06.2019 kl 20:47 Du må logge inn for å svare

Her går det en del busser, men ikke fra der du er til dit du skal.
Og så går en del av dem i ring den samme veien hele tiden så skal du litt i motsatt retning må du sitte på nesten hele veien rundt.
Opplegget virker som skapt for kveg, vil du absolutt ta buss får du finne deg i et dusteopplegg.
Derfor er de fleste bussene nærmest helt tomme bortsett fra i rushen og det ville vært mer miljøvennlig å innstille driften da bruken er så liten
Redigert 09.06.2019 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
ITinvest
10.06.2019 kl 12:35 1829

Hallo har selv hatt mest gamle biler. Kjøper 3-4 år gamle, da er prisen, 50 % av ny.
Min skoda oktavia har fungert utmerket. Har byttet en sensor på den på på 6 år.
Satser på å ha den i 10år. Da blir verditapet ca. 15.000,- pr år.
Folk er gale som kjøper nye biler.
ITinvest
10.06.2019 kl 12:38 1826

Så har mann også det att får en en liten bulk, kan en gjøre det selv , isteden for å betale 15.000 på verkstedet.
Yngvis
10.06.2019 kl 13:03 1807

Det er bra at mange kjøper nye biler sånn at det blir en del nyere brukt. Selv har jeg gjort det 2 ganger. Første gang for å få en bil jeg kunne sette en barnevogn rett inn i og i tillegg kjøre bekymringsløst noen år. Neste gang for å ha en 7seter å kjøre fotballunger med bekymringsløst noen år. Før og siden kun brukt. Nyest til kona. I år skal jeg bytte ut min. Ser meg nå om etter en Citroen C5 stasjonsvogn da jeg liker disse, men aldri har hatt en. Stasjonsvogn da unger nå er "byttet" ut med bikkje. I tillegg ser jeg meg om etter en Alfa GT som min yngste(datter) skal bruke. Helst rød og bensin. Står en i Bergen, men har litt høy kilometerstand.
10.06.2019 kl 13:17 1792

Etter hva jeg kan se er en 2008 - 2009 MB beste valget, Så det blir neste bil for meg. Regner med de fleste kjøper el-bil eller nyere fossil-bil så jeg tar sjansen på å skrive dette uten å få for stor konkurranse på Finn.no
ITinvest
10.06.2019 kl 15:11 1750

Er jo veldig flott att noen tar den belastingen det er å kjøpe nye biler, så vi andre kan få kjøpt brukt, helt klart
Mentor
10.06.2019 kl 15:21 1740

Belastningen kommer på dere som kjøper en 8 år gammel bil eller eldre også i form av høye verkstedregninger. De kan bli mange tusen hvert år da deler og timepriser har steget mest av alt i Norge de siste årene. Det lønner seg ofte ikke reparere en 8 år gammel bil. Garantien har jo også gått ut. Fossilbiler er heller ikke lett å selge i byene.

Elbiler er vanskeligere også nå som de skal betale store summer i bomstasjonene i Oslo. Det er både 4/5/10 kr og dette skal øke radikalt neste år.

Kollektivt på årskortbasis koster 625 i mnd. og da kan man reise hele tiden. Sektoren får også alle pengene de dumme bilistene betaler.

Mitt råd til dere er å flytte til Oslo sentrum og selge bilene og hvor dere måtte bo i dag. Da tjener dere 200k-300k i året skattefritt og får et mye bedre liv uten biler. Dere har ingen etter salget og sentrum vil bare de rike og næring nå ha råd til å kjøre i. Lufta blir imidlertid knall'go;-)
mishka
10.06.2019 kl 15:29 1730

Fin bil om du ikke er for lang i beina. Det er så trist at man kan skrike høyt at Citroen alltid skal bruke "Emanuel Desperados" som kan knyte skolissa i oppreist stilling som modell. Det gjør at ergonometrien kun passer for latinske kropper som ikke er over 170 cm. og ikke for lange i beina. Typisk Citroen med 112 cm. fra seterygg til fothviler med setet i bakerste stilling og med rattet trukket helt til seg sitter man med krøka bein og rette armer. Opel Insignia f.eks. ligger vel på nærmere 120. E klasse 119 og BMW 5 serie 117. De centimeterene er forskjellen på å gå ut i fin form etter 1000 km. og som en krøpling. Da C6 kom skrøt Citroen av at det skulle være plass som hjemme i stua. Jeg kom otimistisk til prøvekjøring og spurte selgeren: Er setet i bakerste stilling nå? Det var bare å gå ut igjen og tusle slukøra til BOS og kjøpe Benz.

Grunnen er enkel. På nesten alle biler med forhjulsdrift og tverrstillt motor sliter konstruktørene med beinplassen foran. Så lager de et dashbord som er en halvmeters "solfanger" og en enom frontrute. Det er heller ingen højdare i i søreuropa i 38 gr. Legg merke til forskjellen på dashbord/frontrute på en Citroen og en Mercedes E-klasse. Man kan ha så kraftig ac man omtrent bare vil. Når det er 1 m2 svart dashbord som bakes i sol så gir resultatet seg selv.
Redigert 10.06.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
mishka
10.06.2019 kl 15:32 1726

Hehe, bedre liv på t-banens rute 4 med rusa negermuslimer og alle mulige andre marginale mennesker. Morsom du:-) Nei takk!

Har akkurat hatt madamens Prius på EU kontroll etter 260K.km. og 10 år. Forskjellen på dritt og gull ligger i ordentlig vedlikehold. Det hele var kun en 4 lappers regning for å bytte etpar rusta bremserør bak. Bilen har vi hatt siden den var ny så ingen andre tullinger har fått mishandlet den.
Redigert 10.06.2019 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Mentor
10.06.2019 kl 16:23 1690

Det er ikke mange episodene på t-banen. Som du nevner er det mange innvandrere på de østlige t-banene, men de er greie og kan du klare litt trekkspillmusikk fra romfolket ved siden av er det både billig, greit og relativt sikkert med t-banen. Så lenge du ikke blikker. Det gjelder å kunne kodene. Du som ikke tar t-bane har en underlig frykt for det du ikke kjenner. Kan det være fremmedfrykt tro???

Greit du tar vare på den utrangerte Priusen din og er happy med den. De som kan biler sier den er den mest mislykkede miljøbilen som aldri kan leve opp til det den er laget for.. Maken til døll bil skal du lete lenge etter.
Yngvis
10.06.2019 kl 16:41 1676

Hm. Har bare vært i baksetet på C5. Er ganske lang i beina så får ta en tur innom en i nabolaget som har slik bil og prøve ut framsetet.
Yngvis
10.06.2019 kl 16:43 1674

Har ikke råd til å kjøpe hus i Oslo så får holde meg her på Vestlandet og kjøre fossile biler :)
Mentor
10.06.2019 kl 16:46 1667

Du må sjekke ut om lårene får støtte i sitteputen. Hvis du har lange legger ved siden av kan det bli lite støtte og dermed en vond sittestilling hvis høyden på sete er lav (i forhold til gulvet) eller det ikke er bra nok reguleringer av setet.

Jeg har lange legger og plages ofte da ikke noe passer helt bra. Dessuten skaller jeg fort i taket også da jeg er lang. Egentlig er jeg ikke så lang. 193 cm barfot.
Redigert 10.06.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Funderer
10.06.2019 kl 16:47 1667

4 lapper for 2 rustene bremserør er helt uhørt , det hadde jeg nektet å betale . De er vanligvis rustet i nærheten av hjulet så det verkstedet gjør er å kappe røret å skjøte inn ett nytt rør . Det kan være trangt så i enkelte tilfeller må tanken løsnes . Vis ikke tanken løsnes er jobben gjort på 1 time . Så kr 4000.- for en times jobb er jo bra betalt :)

Hvordan kan en tråd som innleder med spørsmålet gammel eller ny bil skli til de grader ut i hipstervrøvl og rasisme fra Oslo?
Mentor
10.06.2019 kl 16:55 1654

mishka har all skyld. Det som han har rett i underliggende er at overgangen fra MB og til t-banen er et kvantesprang. Bare tanken kan skremme vettet av noen. I starten var det vanskelig også for meg, men nå er det like selvfølgelig som å gå på jobben. Man tenker ikke over farene som ikke er der. Terapien er fullkommen. Fobiene er forbi De fleste på t-banen lever nemlig og ånder for smarttelefonen og ser på dens skjerm og kanskje innhold 99,99% av tiden. Dette gjelder alle t-bane mennesker. Innvandrere og etniske. Riskoen for blikking er uhyggelig lav.
Redigert 10.06.2019 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
mishka
10.06.2019 kl 17:36 1639

Ja, kvantesprang er bare fornavnet. Og en ting til: Jeg skal aldri innover mot byen, men av og til når jeg er i Oslo til Lørenskog. Og du kan jo prøvde deg på øvelsen Vestli til Lørenskog kollektivt. Hehe, det som tar 10 min. med bil tar en drøy time kollektivt. Oslo er så liten at kollektivt fungerer særdeles dårlig bare man kommer litt ut av sentrum. Byen er faktisk bare litt større enn præriebyen Colorado Springs og MINDRE enn badebyen Alanya i Tyrkia. En landsby med drøyt en halv mill. mennesker burde egentlig ikke ha t-bane, bare busser. Det er mye mer fleksibelt. Reiser faktisk en del kollektivt i Berlin hvor vi bor mer enn i Oslo. Og der gikk vi ikke i samme fella når det gjelder bydel. Bor i Friedenau som er så blendahvit som det bare er mulig. Bydelen med flest bokhandlere og den gamle villaen til Günter Grass rett om hjørnet. Da er det noe helt annet å ta linje U9 i fra Kudam i retning sørover mot Steglitz. Null problem.
Redigert 10.06.2019 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
mishka
10.06.2019 kl 17:49 1617

Dette med bil og komfort dreier seg mye om hva man er vant til. Har du lange bein og er over 175 høy kan du bare glemme C5. De fleste med den høyden, som en kompis av meg som har C5, jekker da setet opp i forkant og høyde for å kompensere. Det blir uansett noe dritt. Andre ting du skal være obs. på med C5 er at Citroen DESSVERRE på de siste årgangene kuttet ut den hydrauliske fjæringa. Grunnen var at PSA group bestemte at Citroen skulle være billigmerket og Peugeot merket for mer premium. Så lagde de DS i tillegg. Citroen med hydraulisk fjæring hadde kanibalisert med DS. Det var trist for den "svevende" følelsen ER JO Citroen. Andre ting er at kvaliteten kan være litt vekslende. De første 100k.km. pleier alt å være rolig. Så dukker det opp: etpar stab-stag begynner plutselig å romle, foringer tar kvelden osv. Kompisen min med C5 opplevde plutselig med 3 dagers mellomrom at begge motorene for vindusheisene tok kvelden. 8 lapper takk!. Det virket nesten som om det var programmert til å ta kvelden på et gitt tidspunkt.

Et tips er med lang beinlengde å i steden ta en kikk på brukt MB e-klasse 212. (2009-2016). Disse får man kasta etter seg på finn og kvaliteten er topp. Og beinplassen er grandios. Helt annen kvalitet enn C5.
Redigert 10.06.2019 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Mentor
10.06.2019 kl 17:51 1616

Jada, det er lett å finne argumenter for privatbilen. Du kommer med flere gode poeng mishka og kjenner din bydel og de stemmer ganske godt. T-banene er bra opp og ned, men på tvers er den jo helt håpløs når geografien er Groruddalen. Vest er litt bedre for der har du de fra Bærum på tvers (alt er bedre på vest) Der må det bli veldig mye bedre for å lokke folk over på kollektivt. Her nytter det ikke bare med bra prat, men reelle alternativ for mennesker med en klar preferanse for privatbil.

Selv tar jeg aller mest bussen. Inne i byen. Den går hvert 5 minutt og det er bra for trengselen er stor. Jeg kan se den med privatbil selv der kan være bedre enn kollektivt fordi privatbilen er nesten suveren mht. tid og komfort for moderne mennesker.

Jeg er et gammelt menneske nå og bare de er snille med meg på bussen er igrunn den grei.
mishka
10.06.2019 kl 18:18 1595

De snakket om 3 timers jobb. Gadd ikke å få jobben gjort i Berlin eller Ukraina for så å komme igjen. Var allerede på overtid da fristen var i løpet av mai. Norske verksteder bruker jeg sjelden. Selv hos Toyota merkeverksted i Ukraina koster en storservice rundt 2000,-. Har stempler i serviceheftet med dato 25/12. Det tror vel enkelte er fake :-)- Spiller ingen rolle. Bilen skal kjøres helt ned. Og da er vi på under kr. 1,- pr.km.
10.06.2019 kl 22:18 1503

Ser at alle priser gamle biler, for noe tull, Kjøp en ny bil, som lukter ny, og føles ny når du starter. Slippe å kjøre på verksted
før du har fått bilen hjem. Ny skinnende bil, med skinntrekk, Åh for en deilig følelse.

Jeg synes IKKE det er rart om folk ikke ønsker seg ny bil.
Men jeg synes det er pussig hvordan veldig mange innretter så store deler av livet sitt etter hva som lønner seg mest. DET høres stusselig ut!
Gjør ting du har lyst til innenfor det du har råd til!