Nel: En bitteliten balansering

Rolfbruun
NEL 06.06.2019 kl 22:25 11763

Jeg skriver til personer med gangsyn her inne. Etter en rask kikk på et par tråder her inne så skjønner man hvor landet ligger. Makan til vas og skittkasting skal man lete lenge etter.

Når det er sagt så tenker jeg det kan være på sin plass med litt perspektiv. Da kursen traff 5.4 i vår solgte jeg 1/5 av min beholdning (fordi drømmehytten dukket opp og jeg trengte egenkapitalen).

Da kursen nærmet seg 9kr så hadde jeg 3-doblet min investering på oppunder 2.000.000kr. Jeg vurderte jo å ta mer gevinst da den nærmet seg 10kr men gjorde ikke det, fordi jeg ikke har dårlig tid og at jeg ønsker å sitte i denne aksjen.

Se på 5-åringen. Jeg kjøpte først på 2.10 på vei opp til over 5kr. Driten her inne var eksakt det samme da som nå, men da hadde vi «bare» Parisavtalen å friste med. Idag har vi vanvittig mye mer, selv om markedsverdien den gang bare lå på ca. 2.5mrd (færre aksjer).

Mange her inne vil vel fort tenke «han har tapt over 2 mill» fordi jeg ikke solgte over 9. Vel - det er i så fall fundamentalt feil. Jeg har investert 2, har 1 i hånden og verdi på 4mill (pluss den i hånden...). Mange her vet også at jeg har vært 1mill i urealisert tap da kursen dukket helt til 1.68 i 2017...Go hard or go home sa jeg da...

Jeg liker forumet, men ikke nå når det nesten utelukkende er «barn» (vet ikke hva ellers jeg kan kalle det) som holder på her. Vær gjerne negativ, det går helt fint - men ikke ufin, løgnaktig og frenetisk.

...og med de bevingede ord avslutter jeg som jeg også gjorde i 2015:

Go hard - go long for svarte ??✌?

(Edit: typos)

Redigert 21.01.2021 kl 02:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2019 kl 22:33 8716

Du kunne eller burde solgt på 9,6 og kjøpe igjen på 3-4. Man blir ikke rik av å kjøre NEL heisen for å si det sånn.

SS
Olsenius
06.06.2019 kl 22:34 8590

Rolf.
Jeg kunne ikke vært mer enig! Sitter selv med omtrent samme beholdning og vurderer det slik at nedgangen som vi nå ser, igjen vil snu til oppgang.
Det er direkte flaut å lese alt søppelet som slenges ut på forumet, skulle neste tro at det er en gjeng med folkeskoleelever som diskuterer i skolegården!
Setter stor pris på dine velfundert innlegg, så fortsett å skrive, så får vi bare overse alt slagget som dukker opp..

Rolfbruun
06.06.2019 kl 22:35 8573

Ikke fortell meg hva jeg skulle eller burde gjort ??‍♂️?
Redigert 06.06.2019 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2019 kl 22:37 8525

Hvorfor ikke, man sitter ikke med millioner i NEL på gøy ?
Fatter ikke logikken av å bli med opp til 9,6 og så ned til bunn 2-3 kr.
MD12
06.06.2019 kl 22:55 8224

Flott innlegg R.Bruun :) Helt enig!
Burde hatt et system for å bruke bankID når lager brukerprofil. Helt håpløst nå med Skipssjefen og andre galninger her. 90% kverulering og gjentakelser.
The-Gambler
06.06.2019 kl 22:57 8156

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Skipssjefen
NEL
I dag kl 11:18
1515
SS fikk rett, og har dekket shorten.
Enkle kroner, og jeg gidder ikke bry meg mer med NEL aksjen.

Logger derfor av NEL trådene, da jeg har viktigere ting å drive med.

PS: Ikke la dere lure av menigheten, som pr nå er rimelig desperate.
La oss håpe 6,04 NOK holder som støtte.

SS



SÅ HOLD KJEFT, OG HOLD DEG TIL NOE DU INVESTERER I.......... ??????
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:11 8082

SS, trader vs investor;)

Man kjøper heller ikke aksjer for 844,11mill på gøy i dagens marked, med mulig global resesjon om ni måneder i sikte...
Vurderingene rundt om kring er tydeligvis ikke harmoniserte.




Rolfbruun
06.06.2019 kl 23:18 8026

Imprex:
Dette med «mulig resesjon» om kort tid synes jeg er veldig spennende. Selv har jeg ingen tro på at det skjer, fordi Trump historisk sett bare er opptatt av 1 ting, og det er å vise mediene at «han kan», på et helt banalt nivå. Som en gutt vil vise sin far at «han kan». Sender han USA og resten av verden inn i resesjon med sine spill for galleriet, så viser han at «han kunne ikke» - og han taper både ansikt og gjenvalg. Jeg kjenner meg trygg på at det ikke skjer. Men hva vet vel jeg ??‍♂️
Tradinator
06.06.2019 kl 23:28 7959

Du har vel gjort det fantastisk i Dof og Axa det siste året? Tipper Rolfbruun rundjuler investeringene dine... Hyggelig at du jobber så hardt for å komme inn billig da. Kanskje du kan gjøre noen kroner du også.
Tanco
06.06.2019 kl 23:33 7900

SCOPE FOR THE ICE SERIES

We continue the success of the first international electrolyser conference (ICE2017) in Copenhagen where a whole conference was devoted to the topic of electrolysis for energy conversion. ICE2019 will be the second instalment of what we hope will be a thriving conference series on electrolysis for energy conversion.

The research in all aspects of electrolysis for energy conversion and storage is growing rapidly. Demonstration and commercial installation of electrolysers coupled with renewable energy sources have grown from sub-MW installations a few years ago to tens of MW today. There is an increased recognition and awareness that the conversion of electrical energy to storable chemicals and fuels is an inevitable part of the green transition from a fossil based to a sustainable energy system.

We would like to invite you all to contribute to the continued success of the ICE conference series. We will do our utmost to host you all, but only you – the participants – can ensure the quality and success of the conference.

On behalf of the scientific and organising committees,

Welcome to ICE2019 in Loen, Norway!

- Magnus Thomassen
Chair of ICE2019

Welcome to Loen, Norway and the International Conference on Electrolysis 2019. (Photo: Espen Haagensen)

ICE2019 will cover all scientific and technical aspects of electrolysis for energy conversion

Technologies include:

Alkaline electrolysersPEM electrolysersSolid oxide and proton ceramic electrolysersOther pioneering electrolyser systems

Fields include:

ElectrochemistryMaterialsComponentsDiagnosticsOperationSystemCo-electrolysisLifetime and degradation

Hydrogen er fremtiden, vær tolmodige opp og ned. Pytt pytt noen hundre tusen kommer og går og tilbake
Rolfbruun
06.06.2019 kl 23:34 7895

Olsenius:
Takk. Jeg føler meg trygg på at vi skal langt avgårde. En korreksjon nå var på sin plass, men det ble etter min mening overreagert. Den kommer tilbake på linje nå inntil ytterligere forsterkning av markedsutsiktene (tror jeg). Jeg gleder meg spesielt til Nikola sin økonomiske ryggrad vises frem ✌?
Rolfbruun
06.06.2019 kl 23:37 7869

MD12:
Takk. Kanskje admin skulle vurdert BankID ja...men på den annen side lever de vel for innlegg og klikk/trafikk og egentlig liker litt bråk sånn sett. For min (og din) del blir det tydeligvis bare støy.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:44 7807

Mange takk for det inlegget Rolf, satt med lignende tanker nettopp, og har gått gjennom nesten identisk som deg. Nå sitter jeg også her, og har valgt å sitte.

Men da jeg leste noe av det som står i dag, ble jeg unektelig mer nervøs. Man viste til en artikkel, der det står om at hydrogen ikke er bærekraftig, pga av høye strømkostnader. Er helt innstilt på å sitte long, men hvis dette faller helt sammen i grus vil det være forferdelig. Får jo tro at det ikke er så galt fatt.
Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:53 7764

Der er du nok inne på noe sentralt.
Trader vs. Investor.

Er omtrent i samme posisjon som Rolfbruun med aksjeverdier.
(Dog minus en hytte)

Nedgangen bekymrer meg lite.
Undres litt over volum og hastighet.
Gikk fort opp også, men bevares hvor det går fort ned.

Kan ikke se hva som har skjedd negativt i selskapet (ei heller at Jacob investerer i Everfuel.
Høyst logisk og også bra at pengene puttes inn der.
De skal jo drifte og vedlikeholde fyllestasjoner for NEL.
Løkke sitter faktisk i styret også. :))
Så disse danske skattereglene og betaling av skatt.
Greit nok.
De fleste visste lock up gikk ut i disse dager.
Og vi vet når resten frigjøres....
Også for F9 og Tom S. som var grunnleggeren av Proton.
Klart han har andre prosjekter og har grei betaling nå.
Logisk det også.

2 grundere som realiserer etter så mange år.
Jeg er mere interessert i hvem som kjøpte.....

NEL snur opp, ingen tvil om det.
Den bredden og det kundegrunnlaget som nå er på blokka....
Her er det bare å la tradere, shortere og gud vet hva av roboter loppe enkelte usikre sjeler eller hverandre for den saks skyld.
Har ikke solgt en aksje.
Derimot økte jeg snittet noe oppe på 7 tallet :))
Kortsiktig ser det bra dumt ut.
Men så får vi se om ett par år....


Rolfbruun
07.06.2019 kl 00:04 7713

Lærenem:
Hydrogen ved elektrolyse er relativt kostbart ja MEN....se på alt som allerede har skjedd i sol og vind. Utbyggingen har vært vanvittig de senere år, og den skal øke vanvittig fremover (har ingen lenker for hånden, men sjekk det opp). Hydrogen ved elektrolyse er hånden som passer hansken. Fokuset til nær hele verden er på disse tingene, ikke sant?

Vær kritisk, men løft blikket ☺️ Hydrogen faller nok ikke i grus, eller do eller hvasomhelst. Olje derimot..

(Edit: typos)
Redigert 07.06.2019 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
kjetilsen
07.06.2019 kl 00:05 7704

Takk for tråden Rolf? Kan selvsagt i etterpåklokskapen se at en gevinstsikring på nitallet hadde vært det rette, men mistet ikke nattesøvnen av den grunn. Ingenting fundamentalt er forandret hydrogen snøballen har nå rullet så langt at den er umulig å stoppe, den vokser seg større hver dag? Nel sitter i førersetet, Karl Johan regnet ut at Nikola avtalen alene kunne forsvare en kurs rundt 7kr? Så kommer Nikola i Europa, Australia og Canada +++++++++...
Framtia
07.06.2019 kl 00:06 7694

Så du er av den formening at alle selger på tur ned!?? De fleste kjøper mer på fall, noe du vil se førstkommende mandag...Synes forøvrig du med flere begynner å oppføre dere smålig, forsiktig fortalt! Jeg skjønner såpass at et anonymt forum lett blir en arena for mange syke lyster! Hadde jeg fått muligheten til å se hvem dere var, ville jeg nok helst sett at dere forble anonyme...
Jemo
07.06.2019 kl 00:15 7638

Godt å høre at flere også sitter rolig i disse tider, så får vi håpe det roer seg nå og går litt opp i morgen. Lykke til ?
Slettet bruker
07.06.2019 kl 00:18 7634

Takk Rolfbrun for kloke ord.

Til Lærenem : Jeg er overhode ikke enig at det blir for dyrt å produsere hydrogen med fornybar energi.
Les om havvindpark , da skjønner du at det er løsningen å satse på hydrogen , samt solenergi som elleverandør.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 07:14 7296

Rolf, det er dine innlegg og innleggene fra en håndfull andre som er grunnen til at jeg fortsatt gidder å lese noe her inne. Takk for det!

Ellers bruker jeg blokkering ganske aktivt, siden jeg bestemt mener at haussing og baissing på et lite nettforum ikke har noe å si for aksjekursen, så man trenger ikke å følge med på hva disse fulle og/eller psykotiske gærningene skriver og ta til motmæle. Blokkering er enklere enn å begi seg ut på diagnostisering av hva som feiler dem.

Og før noen snakker om ekkokammer, jeg har blokkert haussere og baissere i omtrent samme antall, og følger med på innsikten fra både langsiktige investorer og skeptikere hvis de har noe vettugt og godt underbygget å komme med.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 07:21 7241

Kan forresten si at jeg sitter rolig i båten selv etter en seksifret nedgang siden 9,30. Mulig vi skal ned under 6,00 i dag. Eller ikke. Jeg vet ikke og har ikke tenkt å gamble så jeg holder på aksjene mine.

Samtidig kan man ikke la være å følge med på dagskursen. Jeg kastet meg f eks av THIN-toget på 1,82. Ganske fornøyd med den beslutningen i dag, og tar det eksemplet som et godt argument for at man bør følge med på aksjene sine selv om man ikke har tenkt å selge før om ti år.
Tradinator
07.06.2019 kl 07:35 7145

I dag snur vi opp. Kursen ligger i dag på en verdi som forsvares av Nikola kontrakten alene, og det er mye mer to come fra NEL. Hydrogenmarkedet er nå noe mannen i gaten snart vil måtte forholde seg til. Det kommer på alle markeder. Bil, båt, buss, skip, ferger, tog og i industrien. For en opptur man vil få om man kommer seg inn på dagens nivåer. Jeg solgte alt på 6,80 før den store oppgangen. Kjempegevinst etter inngang på to tallet i 2014. Selvsagt dumt i ettertid, da jeg aldri klarer å få tak i så mange aksjer igjen. Nå gikk jeg inn på nytt, da denne er for dumt å ikke sitte i. Vi ser tosifret NEL kurs i løpet av høsten.
kjetilsen
07.06.2019 kl 07:41 7098

Tenker dette begynner å ligne en overreaksjon! Noen har kjøpt nær 10% av Nel til kurs 7.47, Clearstream og andre har i den seneste tiden akkumulert millionvis av aksjer på kurser langt over dette! Godt mulig det var sunt med en pust i bakken, men det får da være grenser? Ingenting nytt bortsett fra diverse sure oppstøt fra misunnelige stakkarer som koser seg i stormen. Men Nel toget ruller videre på tross av korreksjonen? Fortsatt samme potensialet og fortsatt mange gode nyheter i vente?
kjetilsen
07.06.2019 kl 07:41 7093

Tenker dette begynner å ligne en overreaksjon! Noen har kjøpt nær 10% av Nel til kurs 7.47, Clearstream og andre har i den seneste tiden akkumulert millionvis av aksjer på kurser langt over dette! Godt mulig det var sunt med en pust i bakken, men det får da være grenser? Ingenting nytt bortsett fra diverse sure oppstøt fra misunnelige stakkarer som koser seg i stormen. Men Nel toget ruller videre på tross av korreksjonen? Fortsatt samme potensialet og fortsatt mange gode nyheter i vente?
rogneveien
07.06.2019 kl 07:57 7020

Rolfen,
DJINGS, som ungdommen sier (betyr hvist noe slikt som å si samme sak samtidig)

Løkke til.
Redigert 07.06.2019 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
07.06.2019 kl 08:09 6944

Rogn:
Jeg sier også det når det skjer, men jeg kjenner OCD slår inn nå ☺️ Det skrives Jinx ??‍♂️

...og «hvis» (unnskyld, virkelig)
Redigert 07.06.2019 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Viking08
07.06.2019 kl 08:19 6841

SS, deg er vel nettopp det ALLE prøver på ved trading, treffe bunner og topper. Men for de av oss som har trua på lang sikt, kan slikt stress bare vente. En annen sak er, kan man få en bedre inngang enn man har? Selv er jeg inne på 3,2. Tror ikke at kursen vil synke dit, så jeg holder på mine kort-helt til jeg ser at annet case jeg vil investere i.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 08:25 7031

I'm agree with you ! And the worst thing is that the people that spam the forum are kids that push to the people to sell to make between 500 to 2000 Kr as max per day while big investor lost millions of Kr, the institutions take advantage of this and has being buying must of the shares to the people sold in panic during 3 days.... But this fortunately is over ! As you said more than 10 % of the big investors they will recovery their losses buying mor shares in addition of the short sellers has started rebuying shares to pay back their loan, so well many of us that manage to average accumulating new shares and the ones entry buying today will be much better possicionate in this rally market....
cover
07.06.2019 kl 08:38 6900

Vi har i hvert fall en historisk lav RSI. Jeg fikk frigitt noe penger i går og kjøpte mer aksjer i NEL (solgte 1/2 av PHO). Betryggende å høre fra Rolfbruun.
Tradinator
07.06.2019 kl 09:13 6774

Er det i dag vi skal få en liten rekyl start? Motsatt handlemønster, først ned så opp. De fleste skjønner nå at dette er god butikk på litt sikt.
Rolfbruun
07.06.2019 kl 09:16 6741

Tradinator:
Jeg er en enkel mann og tenker at de som har gangsyn forstår hva som har skjedd, skjer og vil skje i overskuelig fremtid.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 09:36 6615

Takk for en _helt_ edru tråd. Har også sittet stille. Prøvde litt backtrading- men har ikke nerver til det :-) Hydrogen kommer-ingen tvil om det. Men TTT- lenger en jeg trodde.
Tradinator
07.06.2019 kl 09:37 6605

Spot on, jeg fikk litt for lyst på penger og solgte meg ut. NEL og SSHIP er mine hester i det grønne skiftet nå og nå blir jeg sittende til 20.
really
07.06.2019 kl 09:54 6552

Det er en åpenbar utfording at energiforbruket er så høyt for å produsere H2.

Første utfordring er at p.t. det er billigere å lage H2 fra naturgass enn fra vann. NEL hevder at etter at den nye fabrikken er i drift er målet at deres utstyr skal kunne konkurrere ved produksjon fra vann mot fra naturgass, men det gjenstår å se. Uansett er de sannsynligvis i nærheten slik at kostnaden ved å produsere miljøvennlig ikke er alt for stor.

Neste utfordring er at under 25% av verdens el produksjon kommer fra sol, vann og vind. Det betyr at H2 produksjonen henter 75% av strømmen fra Kull, olje, gass eller atomkraft. Det tar livet av argumentet om at H2 er veldig miljøvennlig. Det finnes noen nisjer der H2 kan produseres av overskuddskraft fra sol, vann og vind som ellers ikke ville utnyttes, men skal en ha en massiv overgang til H2 blir dette små volumer. Skal h2 bli ren energi må det parallelt bygges massive anlegg for å generere el fra sol, vann og vind.

Neste utfordring er at et kretsløp der H2 brukes som drivstoff krever mer el enn det som brukes i kretsløp rundt gass, olje og kull. Det betyr at verdens elforsyning må økes, og da basert på sol, vann og vind. Samtidig må også kabelnettet forsterkes i mange land.

Likevel forskes det mye på bruk av H2, anlegg bygges mange steder og det er ganske sikkert at H2 blir viktig i verdens energiforsyning. Det skaper store muligheter for dem som satser på å bygge og drifte anlegg for miljøvennlig elproduksjon.

Dette bakteppet illustrerer at det er betydelige utfordringer for H2 fremover og hvor stor rolle H2 vil spille i verdens energiforsyning er avhengig av helt andre faktorer enn de NEL kan kontrollere. NEL er et bet på at disse utfordringene løses på en god måte, og slik sett er vel NEL's interesse sammenfallende med menneskehetens?
Flaksmåmanha
07.06.2019 kl 09:58 6521

Rolfbruun takk for en seriøs og fin tråd,,, har nok som mange andre holdt meg unna alle disse trådene som kun ønsker å skape sinne, krangel og prøver å rakke ned på andre. Dette sier egentlig mer om den som poster en dem de prøver å ramme. Vet av tidligere erfaringer at det beste er å ikke gi noen form for oppmerksomhet til de ønsker drama og krangel.
Ellers har jeg også doblet min NEL-beholdning de siste dager :)
Tradinator
07.06.2019 kl 10:09 6446

Et lite rekyl rally er på gang. Helt normalt etter panikken i markedet og litt høydeskrekk for mange småsparere. De store har nok økt kraftig og vi er klare for ny reise oppover.
Furuen
07.06.2019 kl 10:12 6416

«Neste utfordring er at under 25% av verdens el produksjon kommer fra sol, vann og vind. Det betyr at H2 produksjonen henter 75% av strømmen fra Kull, olje, gass eller atomkraft. Det tar livet av argumentet om at H2 er veldig miljøvennlig.»

En fantastisk konklusjon. Lurer på hvordan du trakk den.