Jon Georg sørget for sur AP-ordfører i Ålesund

Slettet bruker
06.06.2019 kl 23:59 670

Jon Georg raserte bompengepakka hennes.

Ålesund bystyre: Slanker bypakke etter sentralt bompress fra Frp
Bompengene ble nær halvert, og to lenge etterlengtede tunnelprosjekter ble tatt ut av bypakken. Det bestemte bystyret i Ålesund torsdag kveld.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/50r4Rz/aalesund-bystyre-slanker-bypakke-etter-sentralt-bompress-fra-frp
Slettet bruker
07.06.2019 kl 00:19 662

Rundt omkring i hele Norge er det AP, SV, De Grønne, SP og Rødt som presser igjennom stadig flere kostbare bomstasjoner.
Men i hele medie-Norge jobber aller journalistene iherdig med å gi FRP all skylda for politikken til de rødgrønne.

Mediene fortsetter i kjent VG-fake-news-stil og lurer hele befolkningen.
Nuka
07.06.2019 kl 00:29 652

Spørsmålet er vel heller nye veier eller ikke nye veier. Frp gikk til valg på at de skulle få fart på veibygginga. Penger skulle hentes fra redusert byråkrati og mindre innvendig. Alt gikk i dass.
.
Lisse
07.06.2019 kl 00:31 649

Kanskje på tide at Frps folk kommer på banen og informerer,slik David gjør her?
Frp er usedvanlig svake på egenmarkedsføring.
VGs og medias agenda er å gi Frp,som er det eneste partiet som er imot bompenger,
skylda for bompengegalskapen.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 07:23 629

- og det skyldes hva mener du...? Du får takke de andre bompengekåte partiene. Frp er faktisk det ENESTE partiet som har jobbet for lavere/ingen bompenger. OG de andre møkkapartiene skal ikke bruke pengene på veg nei, de skal gå til å oppfylle drømmene til bilhaterne og miljøidiotene.
Sotah
07.06.2019 kl 08:45 619

De må være mot bompenger i valgkamper. Ellers vet ikke velgerne hva de ikke får uansett.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 08:57 611

Jeg mener at de som ønsker "bymiljøpakker" eller hva pokker de kaller det i sine byer bør fordele kostnadene på dette på alle sine innbyggere. De får da heller ha en høyere kommuneskatttakst i de kommunene som blir berørt til dette er betalt ned, selvsagt med en andel fra staten som i dag.
Redigert 07.06.2019 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
balder72
07.06.2019 kl 09:06 607

Jeg selv er rammet av bypakkegalskap. Må passere bom for å komme på jobb. En kollega av med bor innenfor bommen og slipper bom til jobb. Jeg får inndratt kjøpekraft men min kollega slipper unna. Han kjører på samme veier som jeg gjør, men bor akkurat innenfor et bomsnitt. Dette viser hvor latterlig og urettferdig disse bypakker og bommer er. Det må jo være langt bedre å kjøre veiutbygging og bypakker over statsbudsjettet og skatteseddelen. Da vil man fordele utgiftene progressivt for alle innbyggere og det blir mye mer rettferdig.
Redigert 07.06.2019 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2019 kl 13:03 584

FrPs problem er at de er for veier, men mot bompenger. Det blir som å gi gass og brems samtidig. Hvordan skal fornyelse av infrastrukturen gjøres? Noen må betale. Et alternativ som ikke er diskutert er om staten via oljefondet kan gi rentefrie lån. Det vil være investering med alternativ avkastning. Avkastning i form av bedre veier og fornyelse av infrastruktur. Det er bedre enn å bruke de samme pengene på aksjer og/eller kjøp av eiendommer i New York, London, Paris etc. som de gjør i dag. Det vil i det minste gjøre lånefinansieringen billigere. Politikerne klarte jo kunststykket å frita elbiler for avgifter, da må de også kunne vise handlekraft nok til å unngå at folk/bilister ikke stenges inne av bompenger og ran på høylys dag
Redigert 07.06.2019 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
SCK
07.06.2019 kl 13:27 576

Jeg for min del ser ikke at mediene bare beskylder Frp for at bompenger har blitt så høye og stolpene står snart like tett som stakittgjerder - og at bompenger snart skal løse alle verdens problemer.
Men de har et medansvar -på noen områder.

Det er fint å se Frp ved Dale kommer på banen og tar tak og gjør noe med bompengekåte politikere som man finner i samlinger som i Ålesund.
At Dale sier stopp en halv når det gjelder andre såkalte bypakker, deriblant i Tromsø, er ikke nødvendigvis at man setter nødvendige vei/samferdselprosjekter på vent/is, men at man gjennomgår omfanget og belastningen folket protesterer mot. Og som Frp støtter.
Det som må være helt opplagt er at alle pakker og prosjekter som ikke er avsluttet må gjennomgås med nye øyne for i den senere tid har både prosjekter og bompengefinansieringene gått over stokk og stein.

Jeg tviler på det finnes bedre parti enn Frp til å ta tak i dette og at alle de som ser deler av samferdsel har løpt løpsk bør være glad samferdseldeptet styres av Frp med
deres vilje å se nytt på dette der det er mulig.

Så får Sota bare glede seg til å sprette champagnen dersom han får med seg MDG ved en senere korsvei.
Da blir det nok vei i vellinga.

Imidlertid, kanskje man også burde se på mulighet for å avvikle kostnadene av alle bompengeselskapene og få delen av kommunalfinansieringen over til et rentefritt lån fra staten, der all drift av bommer driftes av staten, under et selskap gitt ved anbudsprosess?
Om man på død og liv må ha bommer?

Redigert 07.06.2019 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
07.06.2019 kl 13:29 575

og fart på veibyggingen har de klart! Aldri har det vært brukt mer på nye veier og vedlikehold etter at de Rødgrønne sørget for økt forfall. Aldri har det blitt brukt mer til veier enn det bilister betaler inn slik det er nå, og bomepengeandelen har gått betydelig ned i ft Rødgrønn finansieringspolitikk.

Norsk byråkrati er en jævla sump som må dreneres. Det klarer ikke Frp før de har flertall alene, dessverre!

RR
Lisse
07.06.2019 kl 13:47 569

Effektive veier er en svært god investering vi kan overlate til neste generasjoner.
At veiene da betales av statskassa,som jo er smekkfull,bør være en selvfølge.
Andre land med lavere skatter og avgifter enn i Norge OG med budsjettunderskudd
betaler gode veier uten bompenger,så hvorfor ikke også i rike Norge?
SCK
07.06.2019 kl 14:38 553

Godt spørsmål, Lisse.

Jeg vet egentlig ikke andre årsaker enn at venstresiden, herunder i særdeleshet MDG, anser bilistene som en pariakaste, og som på en forbløffende og forunderlig måte får med seg sine politiske venner.
Det virker som det har blitt en slags politisk paralysering på området, uten evne til selvkritikk og objektive vurderinger av det de driver med.
Da kan alt gå an.

Dersom Melvind har rett i at i Sverige så finansieres stort sett ikke (nye) veier med bom, må man spørre seg om hvorfor her.
At bilistene skal betale sin del av veislitasje og veier er greit, det gjør de også i form av flere avgifter som innen drivstoff og veiavgift.
Slettet bruker
07.06.2019 kl 17:23 537

Bra SCK.
Vi har råd til å bruke 1/90 av et statlig bufferfond utland på moderne ny samferdselsinfrastruktur i Norge.
Det feilaktige etter min mening i nåværende situasjon, er å ikke gjøre det.
Dette er ikke penger ut av vinduet. Dette er investeringer som gir mye tilbake. Det gjør næringslivet
mer konkurransedyktig. Det bidrar til å skape verdier og fremkalle latente verdier i Norge.
Vi slipper administrasjons-, rente-, og byråkratikostnader. Flere steder dreier jo dette seg om så mye
som 10, 20 og 50 %. Helt galematias egentlig alt over 7 - 8 %.

Den 1/90 kan fort hentes inn om man anstrenger seg litt mer i NBIM. Dvs. lager et bedre salgsstrategisk
og salgsoperativt system. Får bedre strategier og rutiner på å selge når mørke skyer kommer. I det hele
tatt blir flinkere til å selge. Mer vant til å selge. Mer varm i trøya på dette med å selge. Bli salgsspesialist.
Hittil har man ofte bare sittet og sittet.
Kjøp er noe annet. Da ligger grundige studier bak. Og man kan time riktig inngang og stykke inngang opp.
Tryggheten rundt kjøp bør alltid være god om man har gjort en god jobb her. Fondet har jo et stort apparat
til å være god på kjøp. Lete over hele verden. Og man er inne i 9200 selskap fra før, som var begrunnet,
og som man følger daglig.