Axactor......Mina högst personliga tankar.

..EMIL..
AXA 15.02.2018 kl 20:44 3308

Efter ha suttit och tittat igenom talen så kan jag personligen inte förstå att kursen ikke stiger. Vi har fortfarande ett minus på bunnlinjen, men ser ikke noe problem med det.
Jag har skrivit tidigare att jag trodde kostnader pågrund av samarbetet med Geveran skulle tynga resultatet, och så var det.
Sådant som valuta förluster har jag ikke noen aning om. Hade vi ikke haft de posterna, så hade ju resultatet varit riktigt bra.
Hade analytiker glömt det?
Nu ska sägas att jag är ikke är noen mästare på redovisning, men som jag ser det skulle Axactor ifall det haft samma resultat som B2Holding hade efter skatt 3Q försvara en kurs på 3 med samma PE og % förtjänst per aksje.
För mig är Gross Revenue för tillfället det viktigaste och där var dom ju bra över förväntningarna. Håller med folk som säger att de snart måste visa resultat på bunnen och de kommer vi defenetivt 1q, om det ikke blir några stora affärer typ Geveran.

Tänk när det börjar rinna in pengar på riktigt från alla de affärerna de gjorde i 4q 2017. De gjorde ju jättestora affärer med tanke på dess storlek.
Endre sa ju också att de värderar obligations lån på 150-300 miljoner euro i 1q beroende på hur det går i 1q. Vi är ju redan halvvägs ut i kvartalet, sä självklart vet dom hur det går. För mig säger dom: vi har några stora affärer på bordet och kommer snart skriva på. Lånebeloppet beror på hur många underskrifter det blir.

Faror som jag ser det är:

Finanskris. Det har gott upp länge nu och någon gång måste det gå ned. Är heller ikke speciellt säker på husaffärerne. Går allt åt helvete, då kommer fastighetspriser synka fort. Men kanske ikke lika mye i spanien som redan har varit där nyligen. Kraftiga valuta svängningar.
Men pengar på inkasso kommer alltid tjänas. Jag gillar hur ledningen ikke går in i vilka portföljer som hällst. Är det för dyrt så är det för dyrt.
De bolagen som köper för dyrt kommer bli straffade vid en nedgång och kanske uppköpta av de som har varit försiktiga med pengarna.

För mig är Axactor ett av de bolagen med störst potensial på börsen. Kanske jag är förälskad, men jag tror att en lavin av Gross Revenus kommer forsa mot oss i 3-4 q 2018.

Redigert 16.02.2018 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
lisleby
16.02.2018 kl 07:05 3001

Enig med deg. Spesielt dette i forhold til obligasjonslån. Dette hadde ikke vært nevnt som aktuelt allerede i q1 om ikke de har store ting på gang.
Slettet bruker
16.02.2018 kl 12:52 2763

Det kan se ut til at AXA rykker ned til støtte nivå rundt 2,56. Holder den?
Slettet bruker
16.02.2018 kl 14:03 2673

rart den ikke vaker rundt 3.50 - 4 .- nå...
bålfreak
19.02.2018 kl 08:31 2442

Bra innlegg Emil. Axa er blitt bygget opp til en betydelig aktør i det Europeiske Inkassomarkedet på kort tid. Nå har innhøstingen startet og Q4 2017 ble det siste kvartalet med underskudd. De ha nå massevis av porteføljer som skal innkreves og bearbeides i tilleg til en betydelig eiendomsportefølje. Svært få selskaper på børsen har et slikt inntjeningspotensiale foran seg. Endre Rangnes har bygd opp en betydelig bedrift med en organisasjon på en betydelig størrelse. Her er det bare å fylle på med flere porteføljer etterhvert , samtidig som pengestrømmen vil øke for hvert kvartal.