Bilsalget normaliseres. Batterikjøretøy fases ut.

Basse
07.06.2019 kl 10:58 3365

Bensin og dieselbiler hadde 64,5% markedsandel av nye biler i mai 2019. Batterikjøretøy 35,5%. Selv om bilsalget totalt sett er i negativ trend så er vi på vei tilbake til normalen før WLTP omleggingen. Som ventet.
Stadig fler av de vanlige bilmodellene er igjen tilgjengelige for bestilling etter å ha blitt holdt tilbake i forbindelse med at det ble gjort WLTP tekniske tilpasninger.

Batterikjøretøy fases ut, bensin og dieselbiler med ER-systemer, såkalt "mild hybrid" og "hybrid", er markedsledende i vekst, også i Norge.

Å fortsette å subsidiere batterikjøretøy er hodeløs og meningsløs sløsing med fellesskapets midler, nye vanlige biler er allerede nær utslippsfrie i bruk og totalregnskapet for klimaavtrykk forteller at batterikjøretøy slett ikke er bedre for klima enn moderne bensin og dieselbiler.

MVA på batterikjøretøy NÅ og la denne momsen øremerkes til fjerning av frihetsberøvende veibommer!!
Redigert 07.06.2019 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
danm
07.06.2019 kl 11:08 3156

Jeg har netop set en test i Autobild, hvor man tester Mercedes med den nye dieselmotor. Man testede mod en Toyota hybrid og målte udslip. Resultatet blev, at dieselbilen forurenede mindre end hybrid. Der har også været en undersøgelse, hvor man tager den nye dieselbil og sammenligner den samlede miljøpåvirkning over hele bilen levetid med en elbil og her påvirkede dieselbilen miljøet mindre end elbilen. Norge er helt tosset med elbiler, men glemmer helt at kigge på, hvad der sker på andre områder.
RLB76
07.06.2019 kl 11:15 3134

Danm, spot on. Det virker overhodet ikke som om politikere har fått med seg dette.

Informasjonen inneholder alt for mye fakta og ingen politiker kommer noen gang til å være interessert i det.
danm
07.06.2019 kl 11:46 3130

De har åbenbart heller ikke fået med sig, at bilernes forurening er en meget lille og faldende del af miljøproblemet. Transport af varer med lastbil, fly og ikke mindst skibe, er en meget større faktor. Vi må heller ikke glemme, at elproduktionen generelt slet ikke er så "ren" som mange gør det til og varetilvirkning (produktion) har man helt glemt, her ligger en meget stor forurening. Politikkerne har gjort bilkørsel til et meget større problem, end det i virkeligheden er. For øjeblikket er det ca. 10%, men hvis man tænkte tanken, at vi kunne bytte alle bilerne ud med nye på en gang, ville vi komme ned på ca. 3%. Så med tiden bliver bilkørsel ikke noget problem.

Men slikt er ikke noe viktig når man har bilhat som hovedårsak og bare gjemmer det bak klimapolitikk
Da vil man ikke vite at det å konsentrere alle tiltak mot bilkjøring ikke vil ha noen effekt
Klodrik
02.10.2019 kl 10:44 2860

Spesielt morsomt å lese orakelet Basse sin spådom i trådstarten nå når septembersalget er gjort opp med 54,5% elbilandel. "Batterikjøretøy fases ut" - det er bilmarkedeksperten sin det!

Høyt salg av nye elbiler medfører i alle fall endelig at det begynner å bli gode priser på brukt. Tittet litt på finn nå og man får nå enkelte elbiler som fortsatt har nybilgaranti for rundt 60.000,- kr. Fortsetter trenden kan det kanskje gå an å kjøpe en bil nr 7 når minstemann får lappen, så blir det ikke så dyrt for ham å kjøre til skolen.
Klodrik
03.10.2019 kl 00:12 2726

Basse, hva med en kommentar til din relativt bastante påstand fra 3 måneder tilbake?

Basse er bare et troll
Per K
05.10.2019 kl 13:02 2491

Hvor har du denne infoen fra ? kom gjerne med noen kilder som kan bekrefte dete.
Dette er jo ikke første gangen du skriver negativt om El biler på dette forumet. Hva er det med El biler som plager deg sånn ?
pengex
05.10.2019 kl 16:05 2441

Kjøpte ny bil idag. Dieseltraver.
Hektar
05.10.2019 kl 22:15 2353

Det som er fint med fossilbiler er at de blir ikke totalt avleggs ved neste teknologi hopp. Det blir alle elbiler vi har i dag, og innen kort tid.
pengex
05.10.2019 kl 23:16 2313

De blir ikke avleggs, bare fortere foreldet.
Batteribiler vil nok holde koken i 30-40år til men da med bedre enn dagens batterier. Drivverk og motor vil forbli samme.
Kansje til og med mer ettertraktet enn fremtidens. Ganske likt gamle fossil motorer er i forhold til dagens fossilmotorer.
Bruk av billigere og dårligere materialer er en ny trend i bilindustrien. Mye dratt i gang av billigmerkene Kia ,Hyundai,Mazada,osv.
Klodrik
07.10.2019 kl 20:56 2144

Gikk Basse på en smell da registreringstallene for september kom tro? Han har ikke vært å høre fra siden.
danmark1
09.10.2019 kl 13:13 2021

Jeg tror, du skal se lidt længere end Norge, hvis du vil have et overblik over, hvor mange el-biler der sælges og ikke bruge Norge som reference. Det er under 2% på verdensplan.

Jaha, rart da at så mange Tesla ikke bare har byttet batteriene, men også drivakslinger, motorer, elektronikk og mye annet, og de eldste Tesla er knapt 6 år gamle.
Redigert 09.10.2019 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Klodrik
10.10.2019 kl 12:30 1866

danmark1 - dette nettstedet heter fa.no det betyr at vi er på et norsk forum hvor 90% av sakene som debatteres dreier seg om norske forhold. Trådstarter Basse har invitert til en debatt om elbil- kontra fossilbilsalget i Norge, og da prøver de fleste av oss å diskutere akkurat det på denne tråden hans. Du er alltid velkommen til å starte en tråd om feks tilvarende i Danmark eller andre land.
danmark1
11.10.2019 kl 13:12 1762

Jeg havde fået den opfattelse, at det handlede om el-biler kontra almindelige, og i den sammenhæng er det helt væsentlig, at el-biler udgør en meget lille %del og fortsat har det svært. Faldt over denne, der fortæller om problemer med salget, når der ikke gives subsidier og problemer med at tjene penge på el-biler:
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/dyson-skrotar-elbil-bubblan-pa-vag-att-spricka-6974607
Klodrik
11.10.2019 kl 16:42 1717

Greit det danmark1, men det er altså ikke det som er temaet på denne tråden Basse startet.
danmark1
13.10.2019 kl 10:17 1606

Man kan jo spørge sig selv, om det nytter, at Norge bruger over 10 mia. pr. år på at holde andelen af el-biler på et højt niveau. Resten af verden gør det ikke og forureningen fra fossil-biler er efterhånden så lille, at det ikke giver mening af fremstille el-biler, der vejer op til 2,5 tons og har op til 700 kg. batteri. Når man på et tidspunkt kan fremstille el-biler og batterier med samme miljøaftryk som fossil-biler begynder det at give mening. Og så skal rækkevidden fordobles.

Dette frister i hvert fall ikke meg til å kjøpe el-bil.

https://www.nrk.no/ytring/utenfor-rekkevidde-1.14737493

Jeg hart en ny Volksvagen Amarok og en Lexus 450 Hybrid som ikke er ladbar.
Lexus`n skal nå skiftes ut med en stor ladbar hybrid av ett eller annet slag. Trolig en Mercedes.
Greit å lade, men det er noe en må gjøre hjemme, og ikke sloss om ladestasjonene langs veikanten Og hva når du skal kjøre nedover Europa?
Jeg har sett Norske el biler i Spania så det må vel gå på ett vis, men den sjansen tar ikke jeg.
mishka
13.10.2019 kl 18:50 1433

Albert Kåre lurer på "og hva når du skal kjøre nedover i Europa? Tesla er sannsynligvis den eneste av elbilene som kan brukes til dette. Og selv da blir det mye pes. Jeg bare poster på nytt artikkelen til biljournalistenes grand old man, Frank Williksen:

https://www.tv2.no/a/10102444/

Min erfaring er nøyaktig den samme som Williksens og foreløpig er dette innmari prematurt. Den morsomme kronikken Fluesfiskeren linket til forteller det aller meste om livet for den som ikke KUN bruker elbilen i en radius hvor man kommer frem og tilbake til laderen i garasjen hjemme.
Det jeg erfarer er at det mest premature er alle de forskjellige ladekortene og appene. Bare her i Tyskland har vi ca. 25 forskjellige tilbydere av ladere, apper og ladekort. Man kan bli helt svett av mindre. Og i massevis av tilfellene virker ikke laderen......
Nei, foreløpig dropper jeg dette. En Tesla 3 kunne passet, men nei..., Jeg gidder ikke peset med 4 timer ekstra tid Oslo-Berlin. Kjørte Berlin-Oslo i høstferien og kunne ikke unngå å se nettopp ladekøen som var beskrevet i kronikken til Fluefiskeren på Cirkle K stasjonen i Varberg på vei nordover. Da er det deilig å bare tanke full tank, pisse, kjøre videre og le høyt. 70% på ladestasjonen var nordmenn.
Redigert 13.10.2019 kl 19:21 Du må logge inn for å svare

Ja når du ser det så var det Tesla jeg så i Spania. Jeg er ikke klar for el bil, dessuten så kjører jeg noen turer Norge/Spania i løpet av året.
Lexusèn er fabelaktig, men skal nå prøve en ladbar hybrid til kona som jeg låne på langturene, selv så kjører jeg Amaroken for det meste og blir vel sett på som ett natursvin.
Jeg kjenner tempen stiger når jeg jeg har en bil foran meg når jeg skal fylle diesel, og eieren av bilen foran skal inn å kjøpe pølse eller pisse og bruker for lang tid.
Får håpe de har hjertestarter montert på laderne så de kan hjelpe de som virkelig trenger det.

Klodrik
14.10.2019 kl 23:48 1254

Tror du har genene til en evig fossilsjåfør Albert Kåre. Overlat elbilene og det å redde verden til oss andre. Verden overlever med deg og Basse bak rattet i fossilbilene deres.
Hektar
15.10.2019 kl 01:31 1226

Åssen redder du verden med noe som har mer utslipp cradle-to-grave enn en "gammel type"? Som forøvrig er cradle-to-cradle.

Propagandamaskinen funker ihvertfall 🙂
Klodrik
15.10.2019 kl 07:18 1147

Det var ironisk ment Hektar, skulle tydeligvis ha opplyst om det.
Hektar
15.10.2019 kl 07:22 1137

Er umulig å tolke ironi i denne debatten pga personlighet og holdning hos mange. Det er ikke rent få som sier akkurat det du sier og mener det.
Klodrik
15.10.2019 kl 12:40 1095

Jeg mener ikke at vi redder verden Hektar, men vi bidrar mer enn om vi hadde kjøp fossilbiler.

Det er jo batteriproduksjonen som er den store miljøsynderen i forbindelse med batteribilene, og nå er Tesla oppe i drøye 3 batteribytter om dagen bare i Norge har jeg fått fra sikre kilder.
danmark1
15.10.2019 kl 12:49 1078

Er du sikker på det?. Forureningen fra nye benzin og dieselbiler er kommet meget langt ned.
Britax
16.10.2019 kl 11:57 949

Tullball.
Helt greit at du ikke vil ha elbil, men forhold deg nå til fakta i det minste.
Finnes ikke en eneste seriøs studie som går i favør fossilbil.
Britax
16.10.2019 kl 12:04 935

Nå må du ikke overdrive intrykket av at det byttes mye batterier i elbiler.

De fleste batteribytter er fordi enkeltceller i moduler er defekte.
Det er ikke slik at da blir batteripakken kassert og en helt ny batteripakke monteres inn.
Det tar for mange elbiler bare en time eller to å bytte batteripakken, så det som skjer er at de har et erstatningsbatteri som er kontrollert og byttet døde celler stående og bytter med denne.
Så blir batteripakken sendt til reparasjon og brukt i annen bil.

Det er ikke slik at et batteri med noen døde celler blir kassert og et helt nytt batteri blir produsert for å settes inn, slik det virker som du tror.

Klodrik
16.10.2019 kl 14:42 891

Takk Britax - denne katastrofemaksimeringen enkelt her på forumet bedriver er betegnende for hele diskusjonen el/fossil. Det slenges ut påstander i hytt og pine.
pengex
18.10.2019 kl 11:16 712

All elektronikk har en bestemt levetid. Og jo nyere den blir jo kortere levetid. Billige komponenter og mye minne er en oppskrift til uløkka.
Ser at MG kommer med en billigversjon fra kina nå. Estimert levetid max 10år. Pris 230k.
Bare tull å kjøpe elbiler til 800k som har samme levetid før minnebrikker og prosessorer er ferdig grillet.
Elbiler burde kommet med utskiftbar soft og hardvare. Karosseri og drivverk holder 4 ganger så lenge som resten av bilen. Hvis man er virkelig enøk.

Vanlig elektronikk går jo like fort i stykker på alle typer bil uavhengig av drivlinje. Det slutter å virke når går i stykker av seg selv eller når det er programmert til å slutte å virke slik som f eks en del printere fra HP som jo ble avslørt for en del år siden.

Med batteribiler er det store problemet nå lagringen av alle batteriene man må ha for å kunne levere ut så mye som det går, og dessuten lagringen av de som kommer i retur som enten skal kasseres eller repareres. Dette oppfattes som kritisk mhp brannfare da det jo vil være umulig å slokke hvis brann skulle oppstå.
Klodrik
18.10.2019 kl 13:27 674

PSI - gamle batterier er en ressurs - ikke et problem.