Lars Gule IS kjempere er koselige folk.

kokkohill
IS 07.06.2019 kl 21:53 6809

Lars Gule: De fleste som har kjempet for Al Qaida og IS er ikke terrorister

Dynamitt professoren mener videre .

Jeg tror de fleste som har vært involvert i både Jabhat al-Nusra (en ytterliggående islamistgruppe med tilknytning til Al Qaida) og i IS, har deltatt i krigshandlinger. Men dette har vært «ordinære» kamphandlinger – mot regimet til Assad, mot rivaliserende militsgrupper og mot kurdiske styrker, sier Gule til Minerva.

https://resett.no/2019/06/07/lars-gule-de-fleste-som-har-kjempet-for-al-qaida-og-is-er-ikke-terrorister/
HP17
08.06.2019 kl 20:52 1793

Jeg tror det er en vanskelig jobb å prøve å hvitvaske og uskyldiggjøre Lars Gules handlinger som «Norges første terrorist»?

Men å si noe så enkelt som at han nå tar avstand fra det vil Lars Gule tydeligvis ikke gjøre!

https://www.side3.no/norges-forste-internasjonale-terrorist-3988720
Slettet bruker
08.06.2019 kl 20:57 1786

Det spiller ingen rolle om han tar avstand fra sine handlinger i fortiden, vi hadde aldri tilgitt Hitler eller andre små-terrorister, hadde vi?
ArneB 5.0
08.06.2019 kl 21:59 1761

For de fleste vil det være smart å ta utgangspunkt i hva han ble dømt for. Han ble ikke dømt for terrorisme. Men det imponerer neppe en treskalle.
polemiker
08.06.2019 kl 22:16 1755

Modig og voksent gjort av Gule å stille opp her. Han var nok rimelig klar over at han ikke ville møte så mange meningsfeller her. Han er åpenbart en dreven og skarpskodd debattant, så jeg håper han vil delta en stund til. Vi er alle klar over hans fortid, og det har han vel tatt et oppgjør med for lenge siden. Tror derfor det kan være greit at man fokuserer på sak og lar personlige karakteristikker ligge.

Gule er vel mer eller mindre vant til å oppholde seg i et ekkokammer i de akademiske miljøene hvor graden av sosialisme er det eneste som skiller dem. Vil nok møte en helt annen holdning her på dette forumet. Tror vel neppe han vil være her så lenge, da de fleste med hans overbevisning er redde for å bli fratatt livsløgnen sin.

Så til dette IS greiene igjen. Det regjeringen nå har gjort er å hente de foreldreløse barna som beviselig er norske statsborgere tilbake til Norge. Dette tror jeg de aller fleste er enige om at egentlig var ganske greit. Om det mirakuløst dukker opp en forelder i live, bør ordningen om familiegjenforening ikke ha noen betydning. Ungene bør adopteres bort til ikke-muslimer og terroristene bør straffes i Syria som de andre.
Slettet bruker
08.06.2019 kl 22:48 1733

Takk for tilsvar:) Jeg hopper inn i diskusjonen med litt liten bagasje. Utgangspunktet for mitt engasjement i denne tråden var demoniseringen du pekte på, det jeg kalte å skjære alle over en kam. Virket som ingen fikk det med seg. At det tross alt er nyanser. Men det virker ikke å være interessant. Det må være enten eller. Og Islamister er verre enn alt annet. Ikke annet å si enn at det virker som noen har lyktes med å spre frykt... Nå er det også blitt om gjøre å ta mannen og ikke ballen. Ha en fin fyraften som danskene ville sagt det.
Lars Gule
08.06.2019 kl 22:58 1728

Jeg diskuterer gjerne med folk som er saklige og viser at de har et minimum av kunnskaper. Andre gidder jeg ikke kaste bort tiden på.

Og nei, fordomsfulle holdninger til akademia er nok ikke noen god søknad om å bli tatt på alvor - av noen.

Ellers: Hvem skal straffe IS-krigerne der de er? Syriske kurdere? Som ikke har kapasitet. Som ikke har noe rettsvesen som fungerer, som ikke har fengsler - og som kommer til å slippe fri tusenvis av kvinner og menn i tiden framover. Som ber verdenssamfunnet ta ansvar for "sine" IS-krigere slik de som har kapasitet kan dømme.

Eller var det det syriske regimet som skulle dømme? Et regime som ikke har kapasitet, som forsvinner folk, torturerer og likviderer? Et regime hvis rettsprosesser ikke vil bli anerkjent av noen?

Eller var det i Irak - hvor dødsdommene nå kommer på løpende bånd etter 15 minutters rettssaker?

Hvis man går inn for denne typen justis, er man rett og slett ikke bedre enn islamofascistene i IS. Da er man på nivå med nazister og stalinister. Slik er det med den saken.

Lars Gule
Lars Gule
08.06.2019 kl 23:00 1728

Demonisering betyr vanligvis å gjøre noen verre - ondere, sjoflere, mindre moralske - enn de egentlig er. Det var det jeg reagerte på.

Ideologien til islamofascistene og de norske kvinnene som har støttet / støtter denne, skal bekjempes. Det gjør vi best med rettsstatens midler.

Lars Gule
HP17
08.06.2019 kl 23:01 1730

Jeg tror Lars Gule kan rette en takk til vaktmannskapet på flyplassen i Beirut sett nå i ettertid.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lars_Gule
Lars Gule
08.06.2019 kl 23:02 1728

Vet ikke om du har problemer med å lese eller hva det er, men du misforstår det meste. Så grundig at jeg nok ikke bruker tid på å oppklare.

Lars Gule
Slettet bruker
08.06.2019 kl 23:11 1722

Velkommen til Lars Gule.

Bare så du vet det, så har du en kjempefan i HanVann-fyren. Han har skrevet om deg i åresvis. (På formen «AP hadjik Gule ArneB sotah APLat sofa osv.» - ikke spør, for ingen kan forklare det)
Redigert 08.06.2019 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
polemiker
08.06.2019 kl 23:26 1723

At du har liten bagasje var vel en unødvendig opplysning, det går frem av argumentasjonen. Demoniseringen har jeg kommentert ovenfor her. Når folk oppfører seg som djevler og idelogien de forfekter er demonisk, hva er da galt med å demonisere dem?

Dette er folk som ikke ville nøle med å halshugge noen av dere, uansett om man er godtroende sosialister som ønsker muslimer velkommen eller klartenkende. Jada, vi vet at ikke alle muslimer oppfører seg som blodtørstige dyr, men når det gjelder IS er de alle medsammensvorne. De har en arbeidsfordeling og militant ordning. Noen halshugger, andre føder barn og lager mat.

Ingen av disse IS krigerne bør slippes løs i noe land i Europa. Samtlige bør interneres, etterforsket og straffes. Om noen skal slippes løs må det være etter grundig evaluering hvor de ikke anses som noen fare for samfunnet. Make no mistake, alle disse folka som har deltatt i denne terrororganisasjonen bør betraktes og håndteres som fiender av etthvert demokratisk samfunn.

- Og Islamister er verre enn alt annet. Ikke annet å si enn at det virker som noen har lyktes med å spre frykt...

Hva er værre enn islamister? Rams opp, vi er lutter øre. Spre frykt? Har du sett noen av videoene disse islamistene har lagt ut av halshugginger? Siste var det vel sågar en dansk og norsk blondine. Det finnes drøssevis av videoer der ute med bestialske fra foretatt av islamister, så de hvem som ønsker å spre frykt kan vel diskuteres.
Slettet bruker
08.06.2019 kl 23:28 1723

" Hvem skal straffe IS-krigerne der de er? Syriske kurdere? Som ikke har kapasitet. Som ikke har noe rettsvesen som fungerer, som ikke har fengsler..."

Jeg tror det siste et slikt land uten fungerende samfunnsinstitusjoner behøver, er "kamp mot diktatur og undertrykkelse", særlig når kampen kommer i form av fremmedkrigere.

Norge ble lagt under Danmark i 300 år fordi vi manglet nødvendig samfunnsstruktur. Det endte med dansk enevelde, og at folket selv reiste seg og kjempet for egen nasjonalstat av egen vilje. Et folk som må frigjøres av fremmede har ikke forutsetninger for å danne et nytt samfunn på ruinene fremmedkrigerne etterlater seg. Hva får deg til å tro at DU forstår fremmede kulturers indre samholdskraft slik at du vil kjempe kampen (med vold) for noe DU synes høres bra ut for dem?
kokkohill
08.06.2019 kl 23:31 1717

Gule spør hvem som skal straffe IS folka og jeg har ikke svaret. Men våre lover er ikke tilpasset deres folkemord og er helt ubrukelig.

Forbrytelsene skal pådømmes der kriminaliteten er begått ,om dette er Syria , Irak ,spiller ingen rolle .
Redigert 08.06.2019 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
polemiker
08.06.2019 kl 23:52 1707

He he,
Og nei, fordomsfulle holdninger til akademia er nok ikke noen god søknad om å bli tatt på alvor - av noen.

Du klarer vel her i kun en setning å avsløre hvilken nedlatende holdning dere i "akedemia" har til folk flest. Selv om jeg har utdanning på høyskolenivå har jeg aldri ansett meg selv som en del av dette. Dette var forøvrig en liten digresjon, men tar gjerne en diskusjon på det også etterhvert.

Vet ikke om du helt klarte å få det med deg, men jeg antydet vel at man burde få på plass en internasjonal domsstol etter mønster fra andre rettsoppgjør i etterkrigstider. Jeg har vel heller ikke påberopt at jeg har alle svarende der, men både rettergang, straffeutmåling og soning er noe som de berørte landene må finne en løsning på.

En mulig løsning er å opprette et Europeisk Guantanomo. Svært mange av dem bør nok oppbevares inntil de dør, så det bør være langsiktige greier. Personlig ville jeg foreslått å opprette noen fangeleire i lokalmiljøet der nede hvor kostnadene er betydelig lavere enn her. Ikke alle får enerom og TV på rommet, men det kan vi leve med. Norge kunne tilbudt en tjeneste for de aller farligste fangene og laget en leir på f.eks. Bjørnøya.

Det er mulig for folk til å forandre seg, så det bør gis en mulighet for disse også til å få en second chance. Misunner dog ikke de som skal ta den avgjørelsen.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 00:25 1686

"Hvem skal straffe IS-krigerne der de er? Syriske kurdere? Som ikke har kapasitet. Som ikke har noe rettsvesen som fungerer, som ikke har fengsler - og som kommer til å slippe fri tusenvis av kvinner og menn i tiden framover. Som ber verdenssamfunnet ta ansvar for "sine" IS-krigere slik de som har kapasitet kan dømme. "

Hvorfor kan ikke dem som fanger svina skyte dem? Dette er krig og da skytes det, du ville jo sprenge mennesker i filler i fredstid. En liten ting til, jeg gjør som deg, klatrer opp på min høye hest, gidder ikke lengre å følge dine innlegg i denne tråden, fordi du er utskjemt i Norge og du trives best blant dine egne hjelpeløse individer som lever i et vakuum.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 01:03 1678

E9 gett. Je har forsøkt, men feilet.

Nå: pilsner og knert.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 01:05 1677

Mye bra fra deg her i dag, Pole, jeg følger deg hele veien!

Du peker på nedlatende holdninger fra akademia. Det er mange her med akademisk bakgrunn, så Gule bør ikke være så kjepphøy, selv med en Ph.D. Å avskrive noen for "konspiratorisk tøv" når dokumentasjon er fremlagt og han selv ikke har noe å komme i sakens anledning annet enn egne fordommer, er en utmerket illustrasjon på at enkelte akademikere i dag dessverre har forfalt til størknede teoretikere som har sluttet å sette et kritisk søkelys på egne oppfatninger av frykt for at deres virkelighetsforståelse kan falle i grus.

Dermed er jeg ferdig med å debattere førsteamanuensisen (=håndhjelperen) ved OsloMet. Som en dåre kom han og skrev sitt navn her.

(Åsså vi som mistenkte at den usympatiske ArneB var Lars Gule! Ehhh, vent nå litt, ehhh… hvem var det som kom på banen med skryt av Gule da det knep med argumentene? Hmmm! I det minste er det en ganske velbegrunnet konspirasjonsteori; ikke helt uten realisme; bygget på språkbruk, noe med "fusentaster" og sure oppstøt.)
polemiker
09.06.2019 kl 01:08 1621

Ideologien til islamofascistene og de norske kvinnene som har støttet / støtter denne, skal bekjempes. Det gjør vi best med rettsstatens midler.

En nyttig og velkommen klargjøring fra Gule der. Problemet er at det er få land som har noe lovverk som er forberedt på denne situasjonen. Sverige har som jeg har nevnt noen ganger de siste to-tre årene ikke noe lovverk i det hele tatt (og som også Gule bekrefter ovenfor her). Om Jihad John hadde vært svensk, hadde han vært en fri mann i dag. Han hadde heller ikke blitt utlevert til noen land.

Assange som hverken har halshugget eller voldtatt noen derimot, kan vel risikere å bli utlevert om han kommer til Sverige. Der har du vel et eksempel på en sosialistisk rettsstat. Hadde ABB aksjonen vært utført 12 år tidligere, ville mannen ha blitt dømt til 21 års fengsel, og han hadde for lengst vært en fri mann. Hvilket parti som foreslo denne forvaringsdommen husker jeg ikke, men AP må da i det minste ha stemt for.

Poenget er at ingen vestlige land har vært forberedt på denne situasjonen. Norge kan vel få en liten fjær i hatten her ved at vi faktisk kan ilegge noen symbolske straffer. FN, EU, EMD og andre later til å være helt handlingslammet og paralysert.
polemiker
09.06.2019 kl 01:26 1617

Takk for det Havfruen,

Du fortjener kreditt selv også. Jeg bet meg merke i denne enkle geniale setningen du skrev tidligere i dag.

- Justitia har bind for øynene og ser ikke den tiltalte, i den ene hånden veier og balanserer hun diksjon og kontradiksjon, og hun har løftet lovens sverd - en fin metafor for hvordan rettsstaten skal fungere.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 12:48 1570

Riktignok mener Gule at IS har begått terror, men:

Men ikke alt IS har gjort er terror, og ikke alle som sluttet seg til gruppen har hatt til hensikt å begå terror. Derfor er det viktig med en nyansert og individuell tilnærming til fremmedkrigerne. Ikke minst gjelder det kvinnene som reiste til Syria.

https://steigan.no/2019/06/lars-gule-na-ogsa-forsvarsadvokat-for-is/
Slettet bruker
09.06.2019 kl 12:49 1569

IS har utvilsomt vært særdeles flinke til å bruke terror som kommunikasjonsmiddel effektivt i psykologisk krigføring.

Gule spør: Men hvor farlige er de? Er det sant at de alle utgjør en terrortrussel? Og mannen fra Humanetisk forbund har sjøl svaret.

Hva med påstanden om at IS er «en av vår tids verste terrororganisasjoner»? IS har utvilsomt vært særdeles flinke til å bruke terror som kommunikasjonsmiddel effektivt i psykologisk krigføring. De har fått oppmerksomhet og har skremt sine motstandere. Og hvis vi undersøker de sivile tap IS har ansvaret for, inkludert henrettelser og massakre på jezidier og andre, kommer vi opp mange tusen. Dette er likevel svært langt fra de sivile tapene Assad-regimet er ansvarlig for – det dreier seg kanskje om mer enn 200 000! Så kan man si at som statlig aktør begår ikke Assad-regimet terror, men folkerettsbrudd.

https://steigan.no/2019/06/lars-gule-na-ogsa-forsvarsadvokat-for-is/
Redigert 09.06.2019 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2019 kl 13:01 1561

Så kan man si at som statlig aktør begår ikke Assad-regimet terror, men folkerettsbrudd. Gule har ikke fått med seg at Haag domstolen nylig har frifunnet Milosevic post mortem, forståelig nok. https://www.derimot.no/de-store-vestlige-mediene-forhandsdomte-milosevic-da-han-ble-frikjent-ble-det-helt-stille

Det er altså Assad som ble angrepet basert på løgn, slik Libya Afghanistan Irak Jugoslavia og Vietnam m/fl ble til del som er hva i det idiothodet til denne Gule? Gule dette reptilet har fri tilgang til stats-mediene og er dyrket opp med offentlige midler alle sine livsens dager. «Humanetisk Forbund» får støtte som livssynsorganisasjon (religion og ikke som politisk aktivist for det ateistiske/sosialdarwinistiske såkalte «humanistisk» verdensbilde, som utgjør Den Nye Verdensordens religion; arven fra Lenin, pol Pot Stalin og Hitler).
triki
09.06.2019 kl 13:12 1555

Det jobbes på flere plan med å fylle Norge med muslimer. Erna sa for en tid tilbake at regjeringa ikke ville gjøre noe for å hente disse IS barna, men samtidig jobbet Ernas utenriksminister med en plan for å hente disse, løgnere og hyklere er de er, da er hykleriet til disse folkene, det værste.

På høyskoler og universiter jobber det mennesker som har som mål og ødelegge Norge, en av disse gikk så langt at han ville fjerne den hvite befolkning ( professor Hylland Eriksen) Disse tankene har nå nådd ned i barneskoler og barnehager som er utdannet av disse, og dette er det gitt velsignelse av staten og disse såkalte folkevalgte.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 13:20 1550

Hehe...frykten har virkelig tatt dere! Terroristene 1:0.
Lurer på hvor mange vitser muslimene har om livredde nordmenn.



Slettet bruker
09.06.2019 kl 13:27 1545

«Han hadde brennende tro på revolusjonen, det klasseløse samfunn og proletariatets diktatur. Med et smil erklærte han: Staten og kapitalismen skal vi knuse.»

I dag utnevnt som ekspert og lønnet av staten...
Slettet bruker
09.06.2019 kl 14:05 1537

"Selvsagt støtter jeg aktiv deltakelse - på ulike måter - i kamp mot diktatur og undertrykkelse." - Lars Gule.

Med bombemateriale i sekken dro altså denne "eksperten" på terror (jadda, jeg er klar over at det er hans fagfelt) til Israel for på "ulike måter" å drive "aktiv deltagelse" i kamp mot det han personlig fordømmer som feil styringsform og styringsmåte i fremmed land og fremmed kultur. Heldigvis stilte den håpefulle terroristen i palestinaskjerf, slik at han ble tatt allerede på flyplassen (fnis).

Men når Gule presenteres et foto av John McCain i hyggelig og hemmelig privat passiar med IS-lederne i Syria (ja, det finnes flere bilder fra hemmelige møter der de alle sitter ned og forhandler om krigen), så avfeier Gule det som "konspiratorisk tøv" (les: det bryter med Lars Gules virkelighetsoppfatning) uten ytterligere begrunnelser.

Det er en forenklet og naiv verden venstreekstreme lever i - når det kobles med også å være "middelaldrende hvit mann", blir det bare trist - veldig, veldig trist.
Redigert 09.06.2019 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2019 kl 14:44 1522

"så avfeier Gule det som "konspiratorisk tøv"

Det gjorde han jo helt rett i.

https://www.snopes.com/fact-check/john-mccain-meets-isis-leader/
Lars Gule
09.06.2019 kl 15:17 1512

Ikke overraskende at fusentaster og uvitende nettroll faller for konspirasjonsteorier. Hemmelig møte med IS-lederen i 2013? Som McCain la ut på Twitter?! Skikkelig hemmelig.

At andre konspirasjonsteorier også har omsetning på hegnar.no er derfor heller ikke overraskende. Men pytt, pytt. Særlig interessant blir det jo ikke å delta her, annet som ren observasjon av psykiske fenomener.

Lars Gule
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:25 1508

«Særlig interessant blir det jo ikke å delta her, annet som ren observasjon av psykiske fenomener.«

Det må jo være litt artig for deg å studere idiotene som betaler lønna di?
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:29 1507

3 middelaldrene hvite menn prøver å forsvare seg! ;-DDD

Jabbe tror på løgnmedia og deres "faktasjekker" Snopes: Chief among the Progressive stalwarts at Snopes is “main political fact-checker,” Kim Lacapria, according to the Daily Caller.

Jeg tror Gule ville bli forbauset over hvor McCain bildet faktisk stammer fra! Du får bevise dine egne spekulasjoner hvis du tror han hadde kongressens godkjennelse! Hvis du skal være her bare for å fortelle at det ikke er givende, så skal du virkelig la vær, vi har nok venstreekstreme som deler ut psykiatriske diagnoser i hytt og pine når de ikke har argumenter! Og der kom fusentasten, ja!

Dirken, alltid enig med venstreeksteme! Gjeeeesp!

Tre kjedelige middelaldrende menn - impotente i forsøket på å argumentere sine standpunkter! Uff.
Redigert 09.06.2019 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:42 1503

Har en mistanke om at det er jeg som betaler lønna til samtlige her...
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:47 1502

"Jabbe tror på løgnmedia og deres "faktasjekker" Snopes"

Jeg forholder meg til virkligheten og ikke din alternative virklighet hvor logikk og fakta ikke eksisterer.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:55 1499

Jeg lurer forresten litt på hvorfor Lars Gule - som den eneste her - opptrer under fullt navn?

Var det for å få personfokus fremfor å debattere sak? Eller score billige poenger som "ekspert"?
Eller søke lettjent "respekt" som førsteamanuensis? Eller var det "C-kjendis" poeng du var ute etter?
Eller prøver du å innta en pidestall som "elite" for å skremme vekk motargumenter?
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:56 1497

Lar Gule har diskutert under fullt navn på VGD i lang tid.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 16:03 1494

Det vet da alle - men han er den første som kommer på HO og ødelegger vår debattkultur med å bruke eget navn!

Det er ikke Lars Gule som PERSON som interesserer, men Lars Gule som FENOMEN!

Personfokus her er uinteressant!
Redigert 09.06.2019 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2019 kl 16:08 1491

Hvorfor skulle han ikke gjøre det? Han opptrer under fullt navn i alle andre sammenhenger.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 16:09 1492

Litt søtt at du skriver personfokus er uinteressant, da det er du som har vært blant de verste til å true andre om å «oute dem».
Slettet bruker
09.06.2019 kl 16:10 1489

Nå var jo du en av dem som i fjor "anklaget" meg for å være en spesifikk person og det samme har du gjort mot Sotah og andre så ditt hykleri er både morsomt og tragisk.