Årets hvor går bilferien tråd

mishka
08.06.2019 kl 08:31 2773

For egen del velger jeg meg i år Italia og Sør-Frankrike. I fjor var det Bulgaria og jeg skal innrømme at lengselen etter baguetter med fransk brie, skinke og smaken av presidentsmør begynner å bli påtagelig. Alle flyselskapene varsler som vanlig komplett kaos og da er det bare å la bilkollektiv-folket sitte på en sliten flyplass i 38 grader og vente på ny slottid. Som alltid er mottoet at reisen er en del av ferien. Jeg registrerer at fremveksten av airbnb og lignenede har satt hotellprisene under press, spesielt i Frankrike. Italia er som alltid svindyrt, men skal man ha nogenlunde badetemperatur i sjøen i begynnelsen av juli så er Adriaterhavet et sikkert valg. Nice kan være kaldt så tidlig.
xenon78
08.06.2019 kl 22:49 2486

Må jukse litt og fly et lite stykke.. Ingen høydare å fly med lavpris i fellesferien, men alternativet er 24 timer med bil for å komme seg til Bulgaria. Med småtroll er det utelukket. Men en ting er positivt, det er nesten latterlig billig å fly til tross for sommerferie. Tror jeg betaler en snau tusenlapp (med bagasje) fra Belgia til Bulgaria. Nesten det samme man betaler for hurtigtog fra Brussel - Paris.

Etter det blir det biltur fra Bulgaria til Hellas, Halkidiki. Ser frem til litt godvær og strandliv forhåpentligvis. Var en tur på Korsika i mai. Fantastisk flott øy. Ikke helt sommervær, men fordelen var lite turister der. Følte meg veldig velkommen som turist der. Jeg kan ikke ett fnugg fransk, men stort sett pratet de lokale litt engelsk. I Frankrike så har jeg ofte opplevd at de blir litt arrogante og rister på hodet når man ikke prater fransk (selfølgelig ikke alle).

Blir det ikke litt slitsom i Sør Frankrike om sommeren? Har inntrykk av at det er "stinn brakke" og litt dyrt?
xenon78
08.06.2019 kl 23:00 2474

En ting som er helt fantastisk med Frankrike er å besøke vingårdene. Her kan man bare svinge innom for å smake på de edle dråpene (man bør gi en beskjed på forhånd at man kommer). Har vært flere ganger i Champagne og vært innom flere hus. Første gangen sa jeg at jeg ikke kunne smake fordi jeg kjørte. Mannen i huset bare kikket dumte på meg og skjønte ingenting..hehe. When in Rome, do as the Romans. Så det ble litt prøvesmaking etter å ha tenkt meg om. Like man vinen eller champagnen, så får man kjøpt så mye man vil. Helt super sprudlevann til 150 spenn er ikke galt!
mishka
09.06.2019 kl 11:50 2410

Ja, Bulgaria er blitt ganske sympatisk. Største fordelen ved å feriere øst for Tyskland er fraværet av muslimer. Det å stå å vente på at et "fødetelt" får subbet beina etter seg over et fotgjengerfelt på Stovner, minner om en saktegående karavane på vei over Khyber-passet, og er utrolig provoserende å vente på for oss som betaler gildet.

Restaurantene i Bulgaria har fortsatt mye å lære, men det går sakte men sikkert fremover. På feriestedene er det mye glade amatører, med "mor" på kjøkkenet og far som egentlig er murer i Varna om vinteren, som serverer sammen med døtrene på 16 og 17år. Man bare MÅ glemme fransk kokkekunst og heller satse på det lokale som de kan. Og det betyr grillspyd i forskjellige varianter skylt ned med lokal vin, som begynner å bli svært så bra, samt underholdning av lokale band og feminine syngedamer. Kort sagt Østeuropa! Og det beste er prisnivået. I storbyene som Sofia begynner det å dukke opp restauranter som tydeligvis skal satse på "the rich and successfull" og når servitørene der begynner å bable om Kobe-biff så skal man holde godt på Levaene for man ser med en gang at eieren skal bli rik NÅ! Jeg tror det også mangler mye på logistikk og dermed råvarer. Smaksmessig er det også et eller annet som mangler. Det minner litt om min barndom i Oslo på 60 tallet før Valente og Ben Joseph fikk innført hvitløk og Chilli. Det smaker liksom ikke middelhavet av maten når man sitter ved Svartehavet :-). Kona foreslo å ta med med medbragt hvitløk og hvitløkspresse.

Kjører man bil så er det helt annerledes bare man stopper opp i Serbia og Beograd. Fy flate for bra restauranter til overkommelig pris. Hva i huleste har skjedd i det landet? Byen er faktisk verdt en egen reise for folk som er litt "matvrak" som meg. Gamlebyen der er full av restauranter som ikke står noe tilbake for de beste vi har i Berlin til enda lavere pris. Og selv om strekningene på kartet kan se lange ut så går det utrolig raskt på flotte motorveier. Frokost i Beograd og middag i Wien er null stress. Og Diesel-merce som du har Xenon er som skapt for slike strekninger. I gamle dager da dattera var liten ga vi henne en nintendo og noen lydbøker og det funka helt greit med MB 240 2002 mod.

Frankrike er ikke så verst i Juli. Min erfaring er at August er langt verre, for det er den store feriemåneden nedover i Europa. I begynnelsen av Juli er det mye folk, men ikke helt stinn brakke. Prisene på hoteller har tydelig fått konkurranse nå av airbnb og lignende sider. Synes det ser ut som at det har stått stille i nærmere 10 år.

Uansett, fatter ikke folk som klarer seg uten bil i ferien.
Redigert 09.06.2019 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
09.06.2019 kl 12:18 2460

Det kommer an på hvordan en legger opp ferien, om en reiser rundt med egen bil, eller leier på stedet. Noen drar til et
bestemt sted og drar rundt med reiseselskap, slapper av og lar andre stå for transporten. Og atter andre holder seg i ro
og nyter gåturer og stillhet.
Redigert 09.06.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
mishka
09.06.2019 kl 18:23 2402

Det blir færre og færre norskregistrerte biler å se nedover i Europa. På 70 tallet kunne man se folk i VW boble ankomme Rimini. Nå stopper det opp i Nord-Tyskland. Frislippet av flypriser er sef. en grunn. Men fatter alikevel ikke at folk gidder alt stresset med fly når de allikevel har ferie og god tid. Man er avhengig av en jævl... bagasjevekt og kan knapt kjøpe med seg noe som helst hjem. Med bil stopper man på et vinslott som Xenon nevner og tar med et par kasser vin man liker og kanskje kjøper man med noen kule småmøbler eller nips fra en kul småby i f.eks. Provence. Nesten alltid går flyene på helt umenskelige tider. Glemmer ikke for noen år siden i Sunny Beach Bulgaria en småbarnsfamilie som skulle til Trondheim med et Norwegianfly med avgang kl. 04.20 fra Burgas. Og gjett når de ankom uka før: Hehe, kl. 03.20. Der satt de i hotellresepsjonen fra kl. 12 om formiddagen og ventet på en buss som skulle hente dem etter midnatt!

En annen grunn er nok at mange har gått i det jeg kaller leasingbilfella. De leaser en bil med 15k.km. kjørelengde i året. Og da er det ikke noe igjen til så mye som en kjapp tur til Kjøben engang. Bare det er 1200 km. tur-retur Oslo. Selv har jeg vært på bilferier som glatt har dratt 7000 km. på telleren.
Atter andre sitter i batteribilfella. Bilen har blitt et verktøy for kun å komme seg 3 mil på jobb. Man kan jo prøve seg på Bulgaria eller Hellas med batteribil.....
danm
10.06.2019 kl 11:17 2326

Der er vel en grund til, at antallet af dieselbiler i Norge aldrig har været højere. Tager du en ny dieselbil kan du køre ca. 20 km/l på en tyr ned gennem Europa og samtidig med så lille forurening, at ingen anden bil kan være med. Hvad er problemet? miljøidioterne har fordrejet fakta og hovedet på mange mennesker.
NilsAB
10.06.2019 kl 12:09 2289

Flotte ferier dere tegner! Jeg huker på min 2007 combicamp, stuer fruen og ungene i cmaxn og drar til Sverige. Billig svinekjøtt og dårlig men billig øl. Boblevann det og. Charlottenberg tenker vi da, der er det bademuligheter for ungene, kjøpesenter for mor, og jeg får vel bare henge på der jeg får beskjed...

Som tidligere nevnt cab- tur til Stavanger med 100 stk MX5
Håper på å kunne kjøre nordover senere på sommeren.
Det er deilig med småveier, koselige ferjestrekninger på Atlanterhavsveien, fint å få fisk når man fisker, lyst hele døgnet og mindre behov for søvn.
Jeg drar ikke på ferie først og fremst for å kjøpe billig mat og vin, og i år gidder jeg ikke å ligge på noen sydenstrand kjenner jeg. Så jeg håper det blir tur nordover da.
Kanskje blir vi en 3-4 biler eller kanskje blir det ikke noe av, vet ikke enda.

Det er også verdt å vurdere tog. Mange velger denne løsningen.

https://www.vg.no/reise/i/rAMLyw/slik-tar-du-toget-til-sr-europa
Redigert 10.06.2019 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
mishka
10.06.2019 kl 21:29 2193

Hehe, dra på ferie med tog? 2 personer til Paris rundt 7000 spenn med plassreservasjon når man kan fly for noen hundrelapper. Nei takk. Skal man reise og ikke har bil og ikke skal fly er buss langt å foretrekke. I Tyskland "rævkjører" selskaper som Flixbuss Deutsche bahn på pris. Man kan på de rimeligste avgangene kjøre f.eks. Berlin-Hamburg for 9 euro i behagelige busser med fri Wifi. DB koster det 5 dobbelte minst. Disse bussene er elsket av ungdommer på tur og går på kryss og tvers i hele Europa. En annen ting er at alle europas sentralstasjoner er samlingssted for all mulig dritt en by kan fremvise. Bare se Oslo S:-) Eller prøv å ankomme Gare du Nord i Paris og bli møtt av hundrevis med tiggende sigøynerpakk.
Eller som i Malmø i dag:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/50r78e/skutt-av-politiet-i-malmo-hevdet-han-hadde-vaapen-og-sprengstoff?utm_source=vgfront&utm_content=row-18
mishka
10.06.2019 kl 21:34 2180

Nei da er det langt behageligere i bilen. Man ankommer en eller annen storby underveis og vil man bo rimelig sjekker man bare inn på f.eks. Ibis eller b&b.

https://www.hotelbb.de/nb/index

Alltid rene enkle rom med det vesentlige: Waterfalldusj, wifi, ac og garasje i kjelleren. Mer behagelig kan det ikke bli. Slippe stresset med å ankomme en sentralstasjon for så å måtte slepe med seg all bagasje til en taxi og så et hotell. Blir svett bare ved tanken.
Og ikke minst å måtte i en ferie forholde seg til avgangstider man skal rekke. Er man litt ør i hodet etter litt for mye avec kvelden før så er det bare å coolen til man har lyst til å dra. DET er ferie!
Redigert 10.06.2019 kl 21:44 Du må logge inn for å svare

Tok tog en del i Italia i våres og det var litt stress ja.
Vil man ha litt frihet så bestiller man ikke, men da kunne det fantisk være umulig å komme med.
Andre ganger kunne det være en halvtimes kø for å kjøpe billett.
Vi rakk ikke det hver gang rett og slett, men det gikk fint uten også...
En gang sa jeg bare at kona hadde billetten og det gikk helt fint han lurte ikke på hvor hun var... de fleste gangene var det ingen kontroll.
Det var egentlig nokså forvirrende på stasjonene også da det kunne komme tog på samme perrong rett etter hverandre som da selvsagt ikke stoppet samme sted. Men det var faktisk folk på stasjonene som spurte hvor vi skulle og passet på at vi kom med rette tog de gangene det var sånn. Nesten rart de klarte det så mye folk som det var hele tiden.
Og det var mye tunneller og noen steder måtte man gå av inne i tunnel fordi det bare var bitte litt åpent mellom tunellene så mye av toget sto altså inni.
Stephen
11.06.2019 kl 08:21 2088

Sant:)Jeg drar til nabo fylket for å fiske; sitte i en pram lytte på radio ,drikke kaffe med snøret ute. Vil ikke for langt unna Sørlandet på sommeren :).

På vinteren skulle jeg gjerne reist langt:)

Mvh. Stephen
Redigert 11.06.2019 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Stephen
11.06.2019 kl 08:37 2070

Etter noen uker i nabofylket på fisketur; tar jeg toget først til køben så får jeg se, en liten pute for å komme opp fra togsetet, egen niste oliver twist og bok :) gjør det til fine turer ; billig greit og bra:)
Ferie handler om å hygge seg og ikke løpe etter morro.
Ikke trenger det å bli så dyrt heller , bare det og handle kaffe i en kiosk og sitte på en benk om solen skinner:)

Mvh. Stephen
11.06.2019 kl 16:13 2011

Ja, vi er forskjellige - jeg hadde gjerne betalt kr 100.000,- for å slippe å dra til feks. Bulgaria på bilferie. Jeg kjenner meg over hodet ikke igjen i mishkas beskrivelse av det å reise med fly. Få steder, om noen, er vel bedre egnet for et billøst feieopphold enn Nice. Kollektivtilbudet er så vel utbygd, avstandene er små, tog og buss har hyppige avganger, og er dessuten så billig at du kan farte rundt i dagesvis for hva det koster å parkere bilen din en eneste dag i området. Bilkøene derimot er uutholdelig lange fra tidlig morgen til sen natt.
Hektar
11.06.2019 kl 16:16 2008

Nå er vel du en el-tulling også, ja det er ikke noe særlig å dra på bilferie med lekebil. Innmari kjipt kan jeg se for meg.

Jeg hadde også valgt Sør-Frankrike og stoppet innom Göte, Køben, Düsseldorf og Luxembourgh på vei ned, og tatt Brussel, Antwerpen og Berlin på tur tilbake (da med Kiel-ferga).

Men, storbyferie på sommerstid... Langt flottere å ta den turen på høsten.
mishka
11.06.2019 kl 16:24 2006

Ja, om man bare skulle til f.eks. Nice ser jeg dine synspunkter. Som jeg har nevnt så mange ganger før på dette forumet er det alt man opplever underveis de som flyr går glipp av. Som f.eks. for en del år siden da datteren var liten og hun opplevde en flokk ville hester komme galloperende over veien langt oppe i fjellene i Romania underveis til Ukraina. Kanskje det er slike opplevelser som har gjort at hun fortsatt driver med ridning. Europa er så mye mer enn disse stedene folk typisk flyr til.
Hvor mange har med egne øyne sett sigøynernes hus i Romania:

https://www.youtube.com/watch?v=JEFF6Y0mAyA

Eller bare det å oppleve grenseovergangen mellom Serbia og Bulgaria med tusenvis av tysk-tyrkere på vei hjem på sommerferie. Småting som gjør ferien litt mindre A4. Jeg har venner som har hatt hus i Spania i 25 år og aldri vært i Frankrike. Jeg skal være enig i at noen liker bilferie og andre hater det. Dette er tråden for de som liker det.

Tyske motorveier i fellesferien er morsomt ja for de som liker å sitte i kø.
mishka
11.06.2019 kl 17:05 1970

Unngår man fredag ettermiddag og lørdag de dagene de forskjellige delstatene starter ferie så er det null problem. Alt dette står i de største tyske avisene hver år som f.eks. Berliner morgenpost. Vi er en vennegjeng på 6 par. Bare ett annet par drar alltid på bilferie. Alle de andre kjører aldri knapt lenger enn 15 mil til hytta i bil, så ja, jeg er fult klar over at dette ikke er for alle.

https://www.morgenpost.de/
12.06.2019 kl 10:29 1877

Hektar
I går kl 16:16 128
Nå er vel du en el-tulling også,

Hvilken institusjon har du oppdragelsen din fra Hektar?
xenon78
01.07.2019 kl 20:02 1663

I forrige uke tok vi ferien i Sarti, Hellas. Kjørte fra Bulgaria fra konas hjemby. Google sa turen ville ta 5,5 timer, men endte opp med nesten 8 timer. Måtte ta det pent siden vi ikke rakk å bytte dekk, det er kast i det ene. I tillegg vil jeg ikke tyne bilen fra 1997 i 35 grader. Så maksfart lå rundt 120 på motorveien, men helt greit det. Stod også en lite time i passkontroll på grensen. Men flott tur og fin natur med fjellovergan og så sjø/fjell. Sarti var en flott liten by og rolig. Masse plass på stranden uten millioner sv strandsenger. Men prisen på mat er rundt det dobbelte av i Bulgaria. Men det er større utvalg av sjømat spesielt. Synes og grekerne er mer profesjonelle og litt bedre i engelsk.

Det var horder av Bulgarere, rumenere, ungarere, makedonere og serbere. Alle med bil tydeligvis. Så ikke en eneste charter buss! Tydelig at bilferie er mer populært i disse trakter. Mye barnefamilier. Så ikke en eneste full person. Utrolig deilig å slippe drita engelskmenn, russere og skandinavere.
xenon78
01.07.2019 kl 20:31 1644

Og det beste med bilferie, er at man slipper flyskam. Slå den du, hehe!
mishka
01.07.2019 kl 23:41 1604

Ja, på torsdag bærer det sørover fra Berlin med oss også. Har opplevd for første gang at klimaanlegget i bilen ikke klarer å kjøle ned kupeen. I går var det 37 grader i skyggen her i Berlin og riskokerns klimaanlegg begynte å blåse halvvarm luft ut på høyre side i bilen. Tydelig at kjølemediet går fra venstre mot høyre i klimaanlegget og at det allerede halvveis ikke lenger er kaldt. Skal ha bilen på en såkalt "klimaservice" med etterfylling av gass for Eur. 69,- i morgen hos ATU. Hadde det i fjor også og da var alt ok. Tydelig at det lekker kjølemedium sakte ut. Noen med erfaring hva det kan være? Er det gummislanger som etter 10 år begynner å bli utette?

Kona må ha en ny bil snart og i dag var vi og prøvde en A-klasse i glasspalasset til MB på Salzufer. Nydelig bil, men fytti grisen for noen sleipe ekstrautstyrslister. Nesten alt er basert på pakke ditt og datt og skal man ha komfortseter med minne må man samtidig ha en haug med annet dill man ikke har bruk for. Bare ekstrautstyret kommer lett på 10-14k. euro. Det mest dølle er fargekartet med eneste lyspunkt en gulfarge og rødfarge i vanlig lakk samt en jeansblå farge i metalick. Resten er en orgie i grått, sølv og svart. Men fy flate for en nydelig ergonometri. Man føler seg som hjemme med en gang man detter ned i førersetet. Alt er der man forventer å finne det, og ikke minst ordentlig beinplass foran og et ratt som virkelig kan justeres i lengderetning.
Redigert 01.07.2019 kl 23:42 Du må logge inn for å svare

Du som liker forhjulsdrift kan vel prøve en Civic R eller en Focus med største motor så det endelig blir litt morsomt å kjøre bil igjen?
Slikt koster vel ikke så mye der nede hos deg sikkert?

Har nettopp kommet hjem fra tur med MX5 klubben. De går jo ikke så fælt, men er morsomme likevel. Vi hadde strålende vær og hadde på ac i cab'en selv oppe på fjellet. Mange veldig smale fine svingete veier hvor vi ikke engang kunne kjøre i fartsgrensa, og turen opp fra Lysebotn var den morsomste med 100 biler i rekke hvor de fleste gjorde sitt beste for å få sladd i hver sving... kjørte vel totalt en 130 mil hvorav bare noen hundre meter med taket på pga svært støvete veiarbeide. Ellers 'var vi ute' hele tiden, og ble til og med solbrente selv om vi hadde smurt med faktor 20.
Håper på ny Norgesferie om et par uker, det er så utrolig flott når man bare finner de rette småveiene.
mishka
02.07.2019 kl 13:24 1523

Ja, en Ford Focus med 280 hk motor koster drøyt 35k. euro med "søkke og snøre". Problemet er bare at når man først har eid noen mercedeser så er det så mye annet som faller igjennom. Jeg er møkka lei av å måtte tape igjen luftdysene med gaffatape på dysene nede ved gulvet da man får frosne bein av at det lekker kaldluft ned om sommeren. Og en hel haug med andre ting man ungår ved å velge premium. For samme pris som en beskjedent utstyrt A180 kan man få en Opel Insignia med alt utstyr, automat og 165 hesters bensinmotor. Den blir du bare kvitt som brukt, til normal pris, om den brenner eller du er så heldig at den blir stjålet, sier en kompis som jobber med billeasing. Gidder ikke å kjøpe meg irritasjoner og sier som i den gamle reklamen for MB. på 70 tallet. "Gleden over god kvalitet varer lenge etter at prisen er glemt".
xenon78
02.07.2019 kl 23:20 1480

Ved grensen til Hellas, så var det en liten kilometer med kø. Det tok ikke så veldig lang tid, men problemet er at dette er i bratt oppoverbakke. Med manuell gir og fotbrems ble dette en selsom affære. Når bilen bak klistrer seg inntil så satt jeg med hjertet i halsen noen ganger. Fikk virkelig testet gamle kunnskaper om bakkestart..

Har på andre tråder ytret ønske om at det lages premiumbil med minimalt av elektriske duppedingser, men på denne ferien møtte jeg meg selv litt i døra. Det er skinnseter i den gamle E klassen men ikke luftkjøling i setene. I 35 grader ble jeg rimelig svett i hakket. Er jo litt som å ha skinnseter i Norge uten varme.

xenon78
02.07.2019 kl 23:25 1477

Fikk omsider byttet dekk i dag. For en forskjell! Nesten ikke noe mer vibrasjon i ratt. Helt herlig å kunne dure på uten risting. Det passer bra, for snart står Svartehavet for tur.

Mishka, tar dere en tur innom Mosel eller Rhine dalen på vei nedover, eller blir det for langt unna ruten?
Redigert 02.07.2019 kl 23:26 Du må logge inn for å svare

En rapport fra litt uplanlagt ferie. Har en Nissan Leaf - som ikke akkurat er langturs-bil, og (hadde) en ML - som vi altid har brukt på langture. Men hvor rusten tok for mye tak til at jeg orkede at begynne på dette. Og så ble det en del frem og att i forhold til ny bil, - eller rettere sagt bil"strategi" (ikke enkelt i disse dager) - som endte med at ikke vi hadde noen bil som kunne kjøre langt (Danmark - og besøk av familie, fra Vestlandet). Men endte opp med at bytte-låne student-sønnen's bil, Golf IV 1,9 tdi - rundt 2000?) til turen for 3, og han som likevel skulle jobbe lokalt - fikk Leaf'en. Så kjørte vi gamle og yngste søn ad gårde med gamle golf'en.

Mye skepsis - sjekk av olje og vann - men du hvor den ble lagt død!

Bilen kjørte hele turen uten noen betydende problemer, var faktisk ganske (betydelig!) så komfortabel, kvikk og hadde fortsatt et fungerende klimaanlegg. Og tikkede inn på akurat rett over 0,5liter diesel/mil. Og dette inkluderte en del småkjøring i sommerhusområde og lokalt når på besøk til familie.

Siste "nye" bil vi har hatt var en Opel Mokka 1,4turbo (Cosmo) med 6 gear - og skulle jeg sammenlikne denne med Golfen - ville jeg uten et sekund's tenketid ha valgt Golfen - pga. motoren har så mye mer moment at du slipper unna med under halvparten av gearskifter. Sammenliknet med ML ((320 bensin), som selvsakt har MYE mer plass - og slipper gearskift og også noe mer krefter - så var jeg faktisk ikke noe mer sliten når kom frem på sluttetapen (ca. 340km i nesten ett strekk) med Golf'en end med ML'en.

Synes faktisk dette er pokker så mye et TANKEKORS - at en slik bil koster mindre at kjøpe, end det som en service koster på ML...

mishka
03.07.2019 kl 07:13 1399

Ja, Mosel og Rhindalen er jo flott, men har vært der så mange ganger. Vi kjører mye mer østlig rute og tar det med ro med en overnatting på vei ned. Regner med at det blir i området rundt München. 3 tips til folk som skal samme vei er:
Regensburg, med sin hjørnesteinsbedrift en av BMW,s fabrikker. Utrolig hvor velstående den byen virker. Kjører man inn i et av p-husene får man følelse av at "hele byen" kjører nye BMW,er. Og slikt gjør seg utslag i masse bra restauranter og fancy designerbutikker. BMW fabrikken der mener jeg produserer den nye 2 serien. De har guidede turer for den som er blodfans av merket. Et annet tips er småbyen Erding utenfor München. Det er der Erdinger weissbier brygges for den som er ølinteressert. Også typisk sydtysk småby hvor man får følelse av at alle har et par millioner i madrassen. Og det 3. stedet er Rosenheim sør-øst for München med typisk liten gamleby og hyggelige torg.

Ja, Merce med kast i dekkene vet jeg alt om Xennon. Det er en av ulempene med avanserte hjuloppheng at man merker ALT som ikke er 100% med dekkene.
I går ble det fart i klimaanlegget igjen. Kjeden ATU som er Tysklands svar på Mekonomen, etterfylte og kontrollerte det mens jeg ventet. Fyren mumlet noe om at det ikke er så lurt å ha ac,en avslått i månedsvis om vinteren for da kan kjølemediet sive ut. Det manglet ca 50%.

Neste stopp nå er et oljeskift før avreise i morgen. Har for lengst oppdaget at såkalt "mellomservice" bare er et oljeskift.
Derfor gjør jeg alltid det på dropin hos en utmerket annen kjede her i Tyskland som har en helt utrolig logistikk. Du behøver ikke å gå ut av bilen en gang.
Fancy opplegg hvor du kjører inn over en smøregrav. En fyr tapper ut nede og skifter filter og en annen står og fyller på oppe. Og tyskere flest er kontrollfreaker så det er kamera nede i smøregrava og en storskjerm foran deg så du kan sitte i bilen og se hva fyren under holder på med. Og så er det bare å betale 70-80 euro ut av vinduet og få serviceheftet stemplet og serviceindikatoren resatt. Bra adresse for nordmenn på tur som trenger et kjapt oljeskift. De er over hele Tyskland.

https://mac-oil.de

https://mac-oil.de/standorte/berlin-spandau
Redigert 03.07.2019 kl 07:15 Du må logge inn for å svare

35K Euro, holdt på å skrive heldiggris, men du skal jo ikke ha den da, men den må da være et betydelig løft fra Priusen uansett men men
For den summen hadde jeg hatt en sånn en stund!
Tror kona hadde elsket den!
Vi har jo modda de MX5'ene våre litt, så det brummer litt mer, ja den ene hyler litt til og med når den går på fullt turtall, putrer og smeller, og kona likte å kjøre bak og høre på! Det hadde jeg ikke trodd, så det var gledelig. Ho er jo ikke sånn direkte ung lenger så det var morsomt.
mishka
03.07.2019 kl 10:07 1351

Ja, både Ford og Opel er undervurdert spesielt i Norge. De lager begge helt greie biler. Folk løper i flokk etter elbiler eller såkalte premiummerker. Og som brukt er røkla i midten tungsolgt.
Noe sånn gti-aktig er uaktuelt. Kona bare lappen for automat.
Redigert 03.07.2019 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
mishka
03.07.2019 kl 19:10 1304

Hehe, kjøpe Focus til 35k.euro?? Du får Mustang GT med 450 hesters V8 til 47K. og Bullitt utgaven med 470 gamper for 53K. Og det er før man har prutet! Sier vel alt om hvor sykt Norge er. Kvaliteten er nok litt plastic fanatastic men moro er det sikkert.
Redigert 03.07.2019 kl 19:11 Du må logge inn for å svare

Du må ha en vannvittig selvkontroll som klarer å kjøre Prius med sånne priser på grombiler!
Det er sikkert drøyt verditap der nede også, men hvis man regner med en 50.000,- i året som det fort er her nå så kan man jo sikkert regne med å få solgt. Må da få 15 for en sånn Fovus etter fire år? Da har man hatt en del moro. Greit det er mye i forhold til Mustangen, men hadde nok funka bedre som konebil den
mishka
04.07.2019 kl 22:24 1201

Ja, det er rett og slett at mye penger foreløpig har gått til oppussing, men nå blir det i alle fall ny konebil i første omgang. Og fargen skal være, hold dere fast, GUL!
En farge som både Skoda, Audi og nå også Ford har kommet med er glossy grå. Den er også griselekker. MB har dessverre ikke denne fargen og det dølleste fargekartet, men A-klasse er fin ellers. Ganske utrolig at en A200 med 163 hk har lavere utslipp enn en A180 med 136 hk. Det betyr bare at A180 er laget strupa til ære for avgiftsland som Norge. Da blir det A200 på trass. I dag har vi tilbragt mye av dagen på autobahn retning Italia og kom tidlig i ettermiddag til Rosenheim sør-øst for München. Tok farvel med Tyskland med Wienerschnitzel på en "gutburgerliche" restaurant på torget som ble skylt med med en for en gangs skyld god tysk rødvin. De neste 2 ukene blir det nok mye sjømat og spaghetti. Bilferie er bare herlig. Helt utrolig hvor mye gromme biler som passerer i venstrefila når man kommer seg litt sørover i "svarte pengers hjemland".
Redigert 04.07.2019 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
undrende
04.07.2019 kl 23:18 1177

Vært rundt i Beograd tre ganger de siste to-tre årene. Gamlebyen har mange spisesteder, mye grill, men prisnivået er gunstig ja. aberet er disse orkestrene som skal spille for deg. Forleden gang så ble nabobordet (serbere) så begeistret at de begynte å synge med, dinarene satt løst, og det endte opp med, ikke bare en sang, men hele cd'n. De var mannsterke og de var ikke bare serbernes bord de hang over, Ør i hodet og med en rekordrask fortært mix grill snubla jeg ut i gata.
I Beograd anbefaler jeg veldig sterkt restauranten Amber ved Sava's bredd. Er du storspist, test ut test menyen Ambar train med, var det 27 forskjellige smaksretter, elr var det 24... Jeg kom til nr 18 og tre forskjellige viner til før det ble bom stopp. Serbiske favorittretter fra hele landets kjøkken og med alle tenkelige retter fra spekeskinke til blekksprut. Grisebillig, og maten kosta rundt 50% av prisen, vinen resten.
mishka
05.07.2019 kl 09:30 1112

Ja, Beograd er undervurdert. Har aldri støtt på sånne orkestre der. Inne i gamlebyen er det faktisk flere restauranter med 2-3 gafler i Guide Mixhelin. Plagsomme orkestre treffer man neppe der.

Parkeringshus i Tyskland er som skapt for bilferie. Splitter nytt p.hus ved jernbanestasjonen i Rosenhe im kostet 10 euro i døgnet. Hotellet hadde 50% rabatt i phuset. Selv med full pris koster et døgn det samme som en time i de dyreste i Oslo.
Redigert 05.07.2019 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
mishka
05.07.2019 kl 09:31 1111

Ja, Beograd er undervurdert. Har aldri støtt på sånne orkestre der. Inne i gamlebyen er det faktisk flere restauranter med 2-3 gafler i Guide Michelin. Plagsomme orkestre treffer man neppe der. Nede ved elva, muligens ja.

Parkeringshus i Tyskland er som skapt for bilferie. Splitter nytt videoovervåket p.hus ved jernbanestasjonen i Rosenheim kostet 10 euro i døgnet. Det er ikje stort mer enn 1 time koster i Oslo. Og på toppen hadde hotellet 50% rabatt i phuset. Da er vi klare for alpene og Italia etter frokost på Nordsee. En kjede Norge burde hatt med sin fiskeindustri.
Redigert 05.07.2019 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
mishka
09.07.2019 kl 16:44 974

I dag ble strandlivet byttet ut med et besøk i Modena underveis til overnatting i Parma før videre til Nice i morgen. Og da skjønner de fleste hvilket museum som ble besøkt. Enzo Ferrari museet som er bygd i Ferraris hus og verksted der han ble født. Det er egentlig 2 museer. Ett i Modena og ett i Maranello. For en med litt bensin i blodet var det stort. Vi rakk bare museet i Modena. Utrolig mye polakker og tsjekkere der. Kona mente det er fordi de fortsatt er ekte mannfolk. Ola nordmann får ikke lov av "glufsekjerringa" å bruke "kvalitetstid" på slikt.

Langs landeveien mellom Modena og Parma ligger flere utsalg med prøvesmaking av parmaskinke og parmesanost. Lunsjen ble på et slikt sted og jeg må jo innrømme at frasen ,"et sted, en stil, en stemning" komner til sin rett her. Bulgaria når liksom ikke helt opp i samme divisjonen....
Redigert 09.07.2019 kl 16:57 Du må logge inn for å svare

Bra analysert av din kone, nordmenn i Italia må nok bare infinne seg i å henge i skjørtekanten på sin "bedre" halvdel mens kjoleforretningene i f.eks Milano bokstavelig talt blir saumfart.
Redigert 09.07.2019 kl 17:03 Du må logge inn for å svare