IDEX Emisjon rett rundt hjørne?

H-Capital
IDEX 08.06.2019 kl 09:57 2318

Nå når Woodford eier 28% av selskapet sliter med kapital, og sannsynligvis vil selge seg ut av IDEX(40% av EK i fondene er trukket ut, og det er veldig mulig resten og trekkes ut/WF ikke finner det lønnsomt å drive fond med mindre kapital). Da mister IDEX sin "fundingpartner" og selskapet sier selv i FA at de er kjent med situasjonen. Selskapet bør rette en stor takk til WF for de hundrevis av millionene de har rotet bort fra de! Når IDEX ikke har noen som er villig til å spytte inn penger til høye kurser vil IDEX måtte prise seg i markedet som alle andre. Min teori er at emisjon på 4kr var et forsøk på å floate en høy aksjekurs frem til de fikk dual-listet idex og solgt seg ned gjennom IPO.

Dette betyr at de sannsynligvis må ned på NEXT nivå(dvs ca 43øre). Ser man dette fra IDEX sitt perspektiv er incentivene deres å kjøre emisjon på høye kurser(>1kr). For å få kjørt emisjon på høye kurser, bør de gjøre dette ASAP, ettersom de jobber mot klokken(ref: tom for cash i desember)

SELL, TP 0,43kr (78% nedside)
Redigert 19.01.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
08.06.2019 kl 10:00 2294

Helt korrekt!
Sente
08.06.2019 kl 10:44 2253

Bare for å se om jeg skjønner deg rett her:
Siden den største aksjonæren har problemer, mener du det snart kommer en emisjon mens kursen er "høy" slik at noen andre kan lures inn i selskapet? For hvis Idex ikke gjør dette nå/snart vil WF dumpe aksjen ned under en krone og da må en emisjon kjøres på de nivåene heller?
Utrolig lettlurte disse investorene må være hvis de går på den da, ikke sant? Hvis kursen med 100% sikkerhet skal ned under 50 øre innen sommeren, tror du noen investorer hiver seg på en emisjon i dag for 2 kroner?

Ref Q1 så er de tom for cash i Mars, om inntekter og utgifter holder seg stabile.
Jeg tror heller Idex ser det litt ann, de venter til Q4 for å se hvordan markedet utvikler seg før de bestemmer seg. Sist emisjon kom ca. to måneder før de gikk tom for penger.
Slettet bruker
08.06.2019 kl 10:59 2234

Møyfrid skrev Helt korrekt!
Hvis Woodford skal selge sine Idex-aksjer, så selger han Idex aksjer. Det er ikke behov for emisjon i Idex fordi en eier skal ut...?

Og hvis man trekker 40% av investert beløp ut av et fond, så må fondet realisere poster. Ja. Det skal leveres ut investerte kroner tilsvarende andel av fondets kapital. Så var Idex en andel av EK på kurs 4, 7 og nå 2 Det er ikke gitt at Idex-kurs er lik fondes utviklingen forøvrig, men det blir nå en andel av EK. Så blir den en vurdering om Woodford selger ut likvide poster for å dekke innløsning eller går utelukkende på Idex. Så får man se om noen også velger å kjøpe når andre selger. Kortsiktig er det ikke utenkelig at verdiene får kjørt seg grunnet slike omstendigheter. Det vil også være noen muligheter her.

30% eierskap i Idex er en strategisk mulighet. En større verdi hvis det selges samlet, enn i markedet via et tvangssalg.

Det første nå er å se hvem som kjøpte og solgte i forrige uke. Det gikk rundt 15 000 000 aksjer i omsetning. 12 ned i røde tall og 3-4 opp i blå tall. Da blir det litt endringer i aksjonærsammensetningen.

Flinke folk ordner dette!
Slettet bruker
08.06.2019 kl 12:10 2193

Det at Woodford skal ut skaper ikke et behov for emisjon i Idex.
Behovet for emisjon i Idex er der uavhengig av Woodford.
Men Woodford's problemer vil gjøre at den må settes mye lavere om de i det hele tatt får det til.
Vi ser at thin sliter og jeg tror ikke Idex vil slite mindre når vi kommer til November (etter at Q3 er lagt frem brenner det under føttene igjen og det er fortsatt ingen inntekter på horisonten - bortsett fra 1 år frem i tid da - som alltid).

HP17
08.06.2019 kl 12:19 2183

Hva er det egentlig med de 3 norske IT selskapene Thin, idex og next som alle taper svimlende summer år etter år, ikke klarer å innfri løftet men investorene hiver penger inn i stadig nye emisjoner og taper stort. Er det ikke rart?
Slettet bruker
08.06.2019 kl 12:26 2172

enig med tankegangen det haster noe jævelig å finne molboer som vil spytte mer penger i tapssluket :D

ikke bare går luften ut av IT ballongene men oxo bioballongen er i ferd med å sprekke (nano, bgbio, trvx etc)

nå lages det en ny boble innen miljø hvor den største er Nelip :-)
Slettet bruker
08.06.2019 kl 12:29 2165

Da er vi enig om at Idex ikke trenger penger i dag.

Også har Idex nevnt at de pengene de sitter på, vil være tilstrekkelig til å bringe selskapet i lønnsom drift. Da har de etter mitt skjønn 6-9 måneder til å komme opp på en inntekt på MNOK 20-30 pr mnd. I volum skal de tilsvare rundt 2-3 000 000 enheter, hvis vi skal konvertere break-even til lave-ti-talls millioner av enheter. Kina er jokeren når det kommmer til volum.

Så er det mye støy der ute; Woodford, ja. Likviditet, ja.

Men, hvis markedet er NÅ. Da er man på togstasjonen når toget går. Så kan vi være uenig om retningen- opp eller ned, men det er noe som skjer NÅ.
H-Capital
08.06.2019 kl 12:34 2161

Minner om at historisk EBITDA er 20-30%(Kitron klarer bare 7% EBIT - ikke helt sammenlignbart, men fortsatt). Bruker man 30% EBITDA og tar utgangspunkt i Q1 på -68mNOK må de omsette for 226 million i kvartalet for break even!!! Det er rett under FPC's revenue
Slettet bruker
08.06.2019 kl 13:14 2136

Vi er enig i at dette ikke er butikk, hvis man ikke på et tidspunkt passerer 1 mrd i omsetning. Så langt har de rapportert underskudd, også ligger den en en avtale som skal gi noen ti-talls millioner.

Skal det gå bra, må pilot i Mexico gå som det griner. Leverandørleddet vært smørt for volum, og utvikling med tilpasninger ferdig. Kineserne må også være klar til å ta pole-position i det videre. Og så langt, er det en form for fornyet tillit for hver avtale som kvitteres ut.

Vi nå en milliard på kun-kort-tid, hvis vi har verden som marked og det gis en GO på at man drar dette i gang.



Møyfrid
08.06.2019 kl 15:21 2087

"Skal det gå bra, må pilot i Mexico gå som det griner."

Var det 10 personer i denne "piloten".

Ja, dette er mye å sette pengene på.
Slettet bruker
08.06.2019 kl 16:37 2045

Har null tro på at IDEX vil gjøre en emi før de må, når kassen er nesten tom. I 23 år har alle IDEX ledelser fulgt det samme prinsippet, kreve/heve sinnssykt overbetalt godtgjørelse (lønn & bonus), og satse på at mirakler løser alle problemer.

Basert på det FT skriver, ser det ut som om de 3 største WF kundene (Kent County Council pension fund, St James’s Place, Openwork) som krever innløsning av sine andeler i WF fond, IKKE får penger, men aksjer/eiendeler fra WFs fond tilsvarende deres andeler i fondene.

Isåfall KAN en betydelig del (20-60%) av WFs IDEX aksjer havne hos Kent County, St James’s Place og Openwork. Hva de så gjør blir ren gjetning.

Mest sannsynlig er at de nøye gransker IDEX, deres 23 år lange fiasko historie, og IDEXs forretningsmodell, evt med hjelp fra ekstern ekspertise på sensorer og sensormarkedet, og innkaller IDEX ledelsen på teppet for å høre når volumsalgene og pengestrømmen kommer. IDEX ledelsen vil i desperasjon love gull og grønne skoger, og be til høyere makter om mirakler. Senest når de ikke kommer, vil nok Kent County, St James’s Place og Openwork selge seg ut av IDEX, omtrent når IDEX desperat trenger mer penger for videre drift. En vidunderlig timing.

Redigert 08.06.2019 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
H-Capital
08.06.2019 kl 17:46 2007

Flotte tanker! At WF aksjene kan selges vet også ledelsen. Og da bør de rette seg mot retail så fort som mulig for kapital. Bedre å gi 50-60% rabatt på 1,2mrd enn 200mill
Slettet bruker
08.06.2019 kl 21:48 1908

Si, helt hypotetisk, at halvparten av IDEX aksjene til WF (84 mill) ender opp hos Kent County, St James’s Place og Openwork, og en fjerdedel (42 mill) blir solgt i markedet på en eller annen måte.

Hvis Woodford, Invesco, Kent County, St James’s Place og/eller Openwork ønsker å selge større kvanta IDEX aksjer, som neppe er mulig over OSE, blir det interessant å se hvordan de gjør det. Som NEL, hyrer noen norske meglerhus, og gjør en overnight accelerated bookbuilding? Isåfall får vi vite hva markedet reelt priser IDEX til. Alt kan selges, bare prisen stemmer.

----- ----- ----- ----- ----- -----

31.03.2019 hadde IDEX NOKm 225 i cash. Med fortsatt burnrate på NOKm +60 per kvartal og litt innsparinger, er kassen tom om senest ett år, mer sannsynlig allerede (tidlig) i 2020-Q1.

Hvis IDEX ledelsen i H2, når stormen rundt WF er løyet, henvender seg til de nye store aksjonærene, hvis de da fortsatt er IDEX aksjonærer, med ønske om påfyll av kassen, tror jeg at de alle vil se det som et major salg signal da IDEX ledelsen da signaliserer CBE tidligst i 2021. Kan ikke tenke meg at hverken Kent County, St James’s Place eller Openwork er interessert i å kaste gode penger etter dårlige, med mindre IDEX da kan vise til enorm fremgang og kommersialisering.

Redigert 08.06.2019 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2019 kl 22:48 1870

Andre UK fond enn Woodford ser neppe en 23 år lang norsk totalfiasko og emisjonsmaskin i "en garasje på en nedlagt flyplass" som et toppvalg ;)

Invesco sin glede over IDEX aksjer ser ut til å ha surnet betraktelig. Og alle vil distansere seg i fra «topp valgene» til «søppelsamler» Woodford.
Havutsikt
09.06.2019 kl 10:01 1770

Liker på ingen måte å være ond av meg, men jeg storkoser meg nå med at IDEX får seg en midt på trynet som takk for alle løgnene, uærligheten og tullemeldingene. Papegøyene forutså i god tid pendelens bevegelse, noe vi har måttet tåle mye pes for.

Det hausses fortsatt mye om det berømmelige toget og perongen med henblikk på verdenslederen. Med to kjente togrøvere ombord er jeg redd for at neste stopp fort kan bli tingretten.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 10:15 1752

Det skrives så mye som jeg ikke kan kontrollere, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Men har sett at de har fått kontrakter for levering av
nye kort, uten at jeg vet hvordan det går. Jeg har ikke aksjer på nåværende tidspunkt.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 10:17 1751

Jeg tror du er inne på noe.

Men de siste ukene er det nok Woodford og at man trekker ut penger derfra. Samtidig, at Hegnar her lokalt hadde en omtale. Da at man har fått frem et negativt bilde. Det er en vinn for mulig nedside i caset. Og i forrige uke hadde vi 15 000 000 aksjer i omløp, 12 ned, deretter 3-4 opp i en blå sluttspurt.

I det bildet, har det negative eller usikkerheten fått fotfeste.

Så er dette primært en øvelse som treffer største aksjonær. Men helt uten betydning for Idex som selskap er det ikke. Hvordan den strategiske muligheten at 28-30%¤ av selskapets aksjer er i spill, fremstår som mer uklart. At de skal pumpes i markedet, er kun et scenarie. Det fornuftige er salg utenfor markedet. Og det er en enestående mulighet for en strategisk partner.

Det blir nok en spennende uke. Hva som skjer med volum, og retningen på kursen.