Hegerberg-saken: Den egentlige elefanten i rommet

Slettet bruker
09.06.2019 kl 14:57 698

Det er helt utrolig at ikke folk ser hva som var problemet for Ada Hegerberg under EM for 2 år siden: Ingen ville sende ballen til henne.
Det er bare å se om igjen kampene, så vil dere se at Ada gjentatte ganger løp seg til en ren scoringsposisjon - og lagvenninnene unnlot systematisk å sende ballen til henne. De fant på alt annet enn å passe til Ada.

Jeg antar årsaken er den typiske og banale jentesaken også her: Sjalusi og klikkdannelse.
Utlagt: "Ikke kom her og kom her du, bare fordi du spiller på et lag i verdensklasse".
En god del skyld kan selvsagt også ligge på Ada, som med sitt høylytte krav til profesjonalitet kanskje var blitt en outsider og en pain in the ass for de andre.

Uansett, utdefineringen av Ada fikk de lov å drive med i tre kamper uten at lagledelsen grep inn.
Samtidig er det selvsagt umulig for Ada å ta opp dette i klartekst, da får hun selvsagt straks høre at "det der er den dårligste unnskyldningen vi har hørt på lenge", osv.
Og hun ville blitt enda mer aktivt sabotert av andre landslagsjenter for resten av sin karriere.

Men når man først har forstått dette, forstår man også hvorfor Adas kritikk blir så ullen, der hun retter all kritikk mot ledelsen og går rundt sin egen lagvenninne-elefant i rommet.

Innforstått: "Hvorfor gjorde dere i lagledelsen og forbundet ikke noe for å hjelpe meg i denne situasjonen?!"

Alle fotballfaglige vil forstå hva jeg skriver her ved å se gjennom de tre EM-kampene for to år siden med nye og våkne øyne.


Redigert 09.06.2019 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
kokkohill
09.06.2019 kl 15:03 694

Kvinnelig ondskap er ikke god å forstå ,men nå er alle happy
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:26 688

Jeg er spent på å se om flere på forumet så den samme innfule prosess mot Ada, og som selvsagt ødela all sunn lagutfoldelse så lenge Ada var med i troppen?
Indirekte har Ada gjort laget en stor tjeneste ved å trekke seg ut av sånt, slik at de nå får dyrke at "uten Ada skal vi kjempe som løver".
Problemet blir når de møter et bedre fotballag enn Nigeria, og det faktiske scoringsnivået på de gjenværende avsløres blatant....
Redigert 09.06.2019 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2019 kl 15:41 682

Om hun har oppført seg så arrogant at de andre misliker henne så har hun sannsynligvis et problem selv. Men det er som du sier lagledelsens jobb å rette opp i slike konflikter.
Slettet bruker
10.06.2019 kl 20:21 629

Det nærmer seg dagen da Norge vil møte den moderne fotballs realiteter: Frankrike ons kveld.
Slettet bruker
11.06.2019 kl 02:19 589

Dette er korrekt tror jeg. Jeg vil også tro at grunnen til at hun ble oversett på banen, var at hun i tillegg til å stille krav til seg selv også stillte krav til de andre på laget. Derimot så passer det dårlig for norske fotballspillere å bli stillt krav til, kvinner som menn. Tenke seg til om noen som er så frekke å stille krav til fotballprimadonnaene, de kunne jo risikere å prestere etterhvert slik vi faktisk gjorde under Drillo1 perioden. Nei her er det best å la alt være ved det gamle og bli kvitt alle som setter krav...
Slettet bruker
11.06.2019 kl 09:20 557

Nethus,
tror vi tenker mye det samme her, når du bringer inn kravproblematikken.
atnorhe
11.06.2019 kl 09:48 551

"Det er helt utrolig at ikke folk ser hva som var problemet for Ada Hegerberg under EM for 2 år siden: Ingen ville sende ballen til henne".

Jeg så bare flyktig det året, men jeg merket meg at hun løp konstant forgjeves på dårlige fremspill. Om det skyldes vrangvilje i fra medspillere, eller udyktighet vet jeg ikke, men siden laget ønsker å vinne og lag-venninnene vet at får hun ballen i gunstig posisjon, er det mål. Lange presise fremspill samt riktig timing er krevende selv på høyt nivå blant gode lag. Jeg tipper det hele var udyktighet mer enn noe annet. Det Norske laget var rett og slett dårlig det året.

En så pass profilert spiller kan ødelegge mer en godt er for et lag, hvis alt skal bygges opp omkring henne, uten at jeg kjenner taktikken, men det naturlige er å benytte en som er ranget som verdens ener.
Stephen
11.06.2019 kl 12:25 534

Se om igjen kamper i damefotball?

God bedring og God Jul.

Mvh. Stephen
Redigert 11.06.2019 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2019 kl 22:56 478

Da ble det 1-2 mot Frankrike. Norge gjorde seg ikke helt bort, men som vi ser: De har ingen som kan score på dette nivået. Ada kunne vært den store forskjellen her. Nå måtte de få et selvmål fra Frankrike for å score...
Og ellers: Håpløst mange baller blir sendt direkte til motspiller.