Foreldre lærer barn å bli hjelpeløse

Slettet bruker
09.06.2019 kl 17:12 448

Nielsen har lang praksis fra ulike barnehager og skoler, og har sett flere eksempler på hva som kan være konsekvensen av å ikke oppdra barn til å bli selvstendige.

Hun forteller om en episode hvor en attenåring hadde fått jobb som vikar i barnehagen. Det skulle vise seg at jenta var veldig flink med barna, men ellers totalt hjelpeløs. De andre ansatte irriterte seg over henne fordi hun ikke visste hvordan hun skulle gjøre de enkleste oppgaver som å dekke på bordet.

– Da jeg spurte henne om hun var klar over hva de andre syntes, begynte hun å gråte. Hun fortalte at hun hadde en mor som hadde bestemt seg for å gjøre absolutt alt hjemme. Jenta hadde derfor ikke fått muligheten til å lære seg disse tingene.

– Jeg fikk veldig vondt av henne og det kommende halvåret hjalp jeg henne gjennom å konkret fortelle henne hva hun skulle gjøre. Resultatet var at hun blomstret opp.

– Jeg tror tillært hjelpeløshet er en medvirkende årsak til de eskalerende psykiske helseproblemene blant dagens unge voksne. Du får dårlig selvfølelse når du som 20-åring oppdager hvor mye du ikke kan, men som du burde ha lært, sier hun.

https://www.kk.no/mamma/ikke-ros-barna-nar-de-gjor-basic-husarbeid/71156401#_ga=2.42799845.115031487.1559699636-1373218400.1546369200



Takk! Fint noen satte ord på det.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 21:02 435

Selv enkle bordmanerer får de ikke med. Hygiene er vel "så som så, er man på et utested og må et æren inn på dette WC, går det folk rett ut derfra, uten noe håndvask, etter de har gjort sitt. Griser.
Fjordgubben
09.06.2019 kl 23:43 418

Er vel ganske mange som slipper å gjøre noe som helst hjemme, som for eksempel å dekke på et bord.

Mn har man littegrann IQ så klarer man selvsagt å dekke på et bord selv om man aldri har gjort det før?!
Slettet bruker
10.06.2019 kl 08:12 400

Sangtekster
Jeg kom til verden på 5. sal
Min far var tosset
Min mor var normal
Men da de kørte ham væk
Sagde mo'ar til mig
Hvad gør vi nu, lille du?
Jeg gik i skole i mange år
Røg på fabrik og fik mavesår
Og så en dag sparked bossen mig ud
Hvad gør man så, lille du?
Og tiden gik og jeg gik med
Jeg fløj af sted fra sted til sted
Og gadens løse fugle de fløjted' og sang
Hvor skal vi hen, lille du?
Men så en dag gik jeg op til ministeren og sagde
Du der, få lige fødderne ned
Og ta' hatten af
Mand kan du ikke se at det hele er ved at gå fuldstændig agurk
Så hvad gør vi nu, din gamle skurk?
Men han grinte bare og sagde
Dig, du kan sgu gå fanden i vold
Så det gør vi nu, lille du
Ja vi gør
https://www.youtube.com/watch?v=8Sr5XHfBN0Q