Lars Gule, løgnen kan du beholde, her er sannheten.

Slettet bruker
09.06.2019 kl 17:48 597

IS-kvinnenes ofre forteller: De torturerte og drepte. Nå lyver de

DOHUK, NORD-IRAK (VG) De europeiske IS-kvinnene sier de bare lagde mat og passet på barn. Men kvinnene som var deres slaver, forteller en helt annen historie.

Amund Bakke FossHarald Henden (foto)

Oppdatert mindre enn 2 timer siden


– Jeg så det med mine egne øyne.

I et overopphetet, provisorisk telt ved Mosul-demningen nord i Irak, sitter en kvinne som har overlevd et folkemord. Sozan er 30 år, har fem barn, og gjennom to år og syv måneder var hun IS-slave, solgt fra mann til mann, fra by til by.

Hun har minner hun aldri klarer å få ut av hodet.

Ett av dem, som har brent seg fast, fant sted i IS-hovedstaden Raqqa, da terrorgruppen var på sitt mektigste og mest fryktløse.

– 25 kvinner i byen ble beskyldt for å forsøke å spå fremtiden, for hekseri. Kvinnene ble bundet fast til påler. Deretter gikk de utenlandske, kvinnelige IS-medlemmene med pistoler i hendene frem og skjøt hver og en i hodet. Jeg så alt sammen.

De av IS-kvinnene som overlevde krigen sitter fanget i interneringsleirer i Syria, og mange av dem ønsker å returnere til hjemlandet de en gang forlot.

Mange av disse kvinnene sier i intervjuer at de ikke visste hva som foregikk. De sier de holdt seg inne, lagde mat og passet på barn. De sier de ikke deltok i de massive overgrepene, volden, torturen og massakrene IS sto bak.

VG har derfor reist til landsbyene rundt Dohuk, i de kurdiskkontrollerte områdene av Irak, for å høre historiene til de som ble aller hardest rammet av IS sin brutalitet. Vi ønsket å vite hvordan de overlevende ofrene opplevde IS-kvinnenes rolle i byene IS kontrollerte.

Solgt fra mann til mann

Sozan er en av de overlevende, og vi møtte henne torsdag denne uken.

Hennes helsvarte historie startet den 3. august 2014, klokken tre på morgenen. Hun er jesidi, en religiøs minoritet i Nord-Irak. Da IS stormet inn i Irak den sommeren, etter å ha tatt storbyen Mosul, gikk de etter det svakeste målet: Den sårbare og ubevæpnede jesidi-befolkningen som levde ved Sinjar-fjellet og i landbyene nord for Mosul.

«Vi var slavene deres»

I fangenskapet i Raqqa var hun omringet av IS-kvinner fra Europa og andre deler av verden, i huset hun ble holdt i, på Koran-skolen hun ble tvunget til å studere ved.

– De var aktive. De fikk våpentrening og de jobbet med å sy og ferdigstille vester til selvmordsbombere. Jeg så også hvordan de aktivt, via telefoner og internett, jobbet for å rekruttere flere fra hjemlandene sine til å reise til IS.

– Mange av dem sier at de kun var hjemme og lagde mat?

– De lyver. Vi var slavene deres. Vi lagde all maten og gjorde alt husarbeidet. Ofte, når de kom hjem fra våpentrening, krevde de at jeg masserte dem.

Hun beskriver hvordan i mange tilfeller kvinnene fysisk misbrukte kvinnene de holdt i huset. De var også voldelige.

– De holdt oss fengslet og torturerte oss. Mange av dem var mer brutale mot oss enn deres ektemenn. Disse kvinnene hatet oss.

Fra tid til annen ble Sozans tre døtre ført ut av huset, uten at hun fikk være med. Hun var livredd for hva som ville skje med dem, for hun viste at barn ned i niårsalderen ble voldtatt.

– De opplevde mye vondt i fangenskap, sier hun.

– IS-kvinnene skremte meg så mye at jeg ikke engang turte å åpne kjøleskapet uten deres tillatelse. De slo barna mine. Jeg levde i frykt for dem hele tiden, sier Atla.

– Hva tenker du om at mange av IS-kvinnene nå vil hjem?

– Alt vondt som kan skje med dem, er ikke nok straff. De fortjener at det som skjedde med oss, skal skje med dem, sier hun.

Ønsker dem alt vondt

De som sitter rundt henne i teltet blir enda sintere. En mann, en av få overlevende i familien, bryter ut:

– Putt dem alle i et rom og drep dem!

Sinnet kommer fra ekstrem smerte. En eldre kvinne, moren til Atla, viser et bilde av sin nærmeste familie før og etter angrepet i 2014. De var elleve. Nå er de fem. De viser så frem bilder av flere titalls menn som er i deres utvidede familie som er drept av IS.

En av kvinnene har en datter som fortsatt er forsvunnet. De tror hun fortsatt er i live, blant IS-kvinnene i al-Hol-leiren rett på andre siden av grensen.

– Jeg er død på innsiden, sier hun.

Atlas mor får spørsmål om hva som bør skje med kvinnene som reiste fra Europa for å bli en del av IS i Syria og Irak.

– Måtte Gud ta hevn på dem, og bringe våre kjære tilbake, sier hun.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2GoAKa/is-kvinnenes-ofre-forteller-de-torturerte-og-drepte-naa-lyver-de?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Redigert 09.06.2019 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
Sotah
09.06.2019 kl 18:10 592

Sannheten er også at disse damene lever og ikke kan bli der de er. Resten av verden må finne seg i at de eksisterer. Så får de straffes etter hva det viser seg at de har gjort. Det er ikke mange av dem som trekker til oss, antar jeg. Men den tapende part i en krig må også integreres i verden på et eller annet vis etter krigen. Personlig mener jeg at disse har vist så grov omsorgssvikt at de ikke kan ha ansvar for barn fremover. Der har de feilet totalt. Hva de har gjort ellers vil alltid komme for en dag. Det er alltid noen som husker.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 18:17 581

Da får de integreres der de hører hjemme, og det er ikke i Europa. Dette er mordere vi snakker om, ikke den vanlige typen vi kjenner igjen fra andre drap i Norge, men mennesker som har gjort verre ting enn nazistene i sine utryddelsesleirer.
triki
09.06.2019 kl 18:41 574

Vel Shota den selvpåklinte godheten kan du tørke av, den klær deg ikke. Både du og denne Lars Gule har en agenda som stammet fra ML bevegelsen. Det gikk ikke som ønsket men nå ser dere en mulighet med at muslimer gjør jobben for dere.

Det er ondskap som driver dere, mer er det ikke å si.
Sotah
09.06.2019 kl 18:44 572

Nja, det med m-l og meg får stå for din regning. Ellers er det en helt nøktern beskrivelse av virkeligheten at disse damene finnes. Så får du og dine late som om de kommer til å holde pusten til de dør av seg selv.
Slettet bruker
09.06.2019 kl 18:46 570

Hei folkens:))

Og...besteforeldrene bør heller ikke få omsorgsansvar eller kontakt med IS barna - de har produsert IS jihadister allerede og sjansen er stor for at det samme gjentar seg...ZnageZz....

Sju små barn, föräldralösa efter den svenske IS-terroristen Michael Skråmos död, befinner sig just nu i fångläger Syrien. Flera av dem är så undernärda att de vårdas på sjukhus. Nu vill deras morfar Patricio Galvez få hem barnen. Det har lett honom till Syriens gräns där han befinner sig just nu.
– Jag vill krama alla barnen och visa att vi inte har glömt bort dem.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-kampar-for-att-fa-hem-sina-barnbarn-fran-is-till-sverige

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
10.06.2019 kl 15:28 530

Vi legger merke til at Gule er en stakkarslig mann, en mann som stikker av når det blåser kraftig mot han. HVOR ER DU GULE? Ble kjøret fra Havfruen og andre for sterk for deg? Hvis du trodde du kunne briljere her inne med kommunistpratet ditt, tok du feil, vi er immun mot slike som deg.
Load
11.06.2019 kl 16:15 484

Krig? Dette er terrorister, ikke soldater eller krigere.
Hvorfor mener du at terrorister skal intergreres i vesten etter at de har tapt et terrorprosjekt?
Hvordan ble nazistene integrert etter 2.verdenskrig ?
Slettet bruker
12.06.2019 kl 01:58 452

Kan ikke du reise ned til dem og FYLLE deres hverdag med noe de kan hygge seg med, hvis du har?