Enda mer bompenger i Oslo

Fjordgubben
10.06.2019 kl 10:54 614

https://www.vg.no/i/naM6MJ


Joda, sosialistene smeller til og planlegger enda en bomfinansiert utbygging i Oslo.

Denne finansieringen forutsetter at 8 milliarder skal dekkes inn med bompenger, resten på 6.8 skal komme fra staten. Og dette er på toppen av alle de andre bomstasjonene som det ikke akkurat er få av i Oslo allerede. Og hvor mye er 8 milliarder egentlig? Vel dersom man går ut fra at det er ca 320.000 husholdninger i Oslo vil det blir 25.000 kroner på hver husholdning, akseptabelt? Vel det kommer som sagt på toppen av alt det andre så at dette vil merkes er sikkert.

Vi som bor på steder der det er omtrent kjemisk rent for bomringer observerer med skrekkblandet forundring på hva dette til slutt skal bli.

Hvordan denne galskapen kan utvikle seg slik i et demokratisk samfunn er et mysterium.
Redigert 10.06.2019 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
ArneB 5.0
10.06.2019 kl 11:04 612

Bor du så langt utpå bygda at du ikke vet hvem som bygger og drifter Europavei i Norge? Alternativt, er Dale blitt sosialist?
Fjordgubben
10.06.2019 kl 11:20 608

Eh, nei bor i UK så her er det omtrent kjemisk fritt for bompenger, vi er frie mennesker.

Og Dale er ikke sosialist, men det er altså ikke han som bestemmer, eller FrP.

FrP har som kjent ikke flertall hverken på Stortinget eller i byrådet i Oslo.
Redigert 10.06.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2019 kl 12:02 599

Men tariffene til Trump støtter du, selv om de går rett på bunnlinja til de fattigste som handler forbruksvarer på Wallmart.
Fjordgubben
10.06.2019 kl 12:18 592

Støtter lokal produksjon, lokale arbeidsplasser ja.


Produksjon i Kina med arbeidskraft på slavekontrakter er ikke mine greie.


Du mener at dette vil «ordne seg» men siden du er utrolig naiv tar du grundig feil.


Slettet bruker
10.06.2019 kl 12:37 588

Mange hundre millioner kinesere har beveget seg fra fattigdom til middelklasse så det kan da ikke bare være slavekontrakter, men det forekommer nok. Klesbransjen har vel fått sin del av kritikken opp gjennom årene. Mener du at vi i Norge (og UK hvor du bor) burde sette importtariffer på klær så høyt at det ikke ville lønne seg å kjøpe klær fra asia lenger?
Fjordgubben
10.06.2019 kl 12:55 585

Hadde ikke vært meg imot å hatt høye tariffer på klær.

Mange, spesielt unge kvinner kjøper massevis av billige klær fra Asia som knapt blir brukt en gang før de blir kassert, har selv døtre som fråtser i dette markedet.

Mye bedre å kjøpe kvalitetsklær som holder i ti år, og som er så kostbare at man ikke har råd til bruk og kast, gjerne produsert på en lokal fabrikk av lokale hjelp a lokale arbeidstakere.

Med moderne teknologi behøver ikke kostbar arbeidskraft bety så veldig mye for prisen på sluttproduktet, slik at man slipper å kjøpe den billige dritten fra Kina.

Tariffer vil selvsagt hjelpe for å holde møkka ute fra europeiske butikker.
Slettet bruker
10.06.2019 kl 13:10 581

At en vanlig dongreribukse blir dobbelt så dyr er for deg altså helt greit?
Du bekrefter gang på gang at du tenker som en kommunist. Jeg vil, imotsetning til deg, ha frihet til å velge å kjøpe hva jeg vil til reell markedspris, ikke påvirket av myndigheter som skal tvinge meg til å bruke mine penger i en viss fabrikk de har utpekt og subsidiert. At vi og Asia har hatt enorm gjensidig nytte av dette handelsmønsteret skjønner ikke dere proteksjonister.

Forøvrig er det fint mulig å lage kvalitetsklær og andre produkter i asia. Mener du at Iphone hadde vært mye bedre om den hadde blitt produsert i USA. De produserer det som markedet etterspør.

"Med moderne teknologi behøver ikke kostbar arbeidskraft bety så veldig mye for prisen på sluttproduktet, slik at man slipper å kjøpe den billige dritten fra Kina."

Dette er jeg selvsagt helt enig i. Vi må satse på teknologi og utvikling av nye produkter istedet for ved tvang, toll og subsidier tvinge hjem produksjon som egenlig er ulønnsom. Ingenting er mer patetisk enn folk som ser bakover istedet for fremover.
Redigert 10.06.2019 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
SCK
10.06.2019 kl 13:46 570

Dette handler ikke om hvem som bygger eller drifter vei, men finansieringen.
Så lenge staten er med og finansierer/ delfinansierer har staten, ved Dale, et ord med i den diskusjonen.
Jeg tviler på at Dale dersom han er i posisjon, godtar ytterligere bompengebelastning for strekningen det her snakkes om i den størrelserorden. I hvert fall bør man se på totalkostnaden bompenger. Den bør nok også revideres? Ved at f. eks. staten dekker mer om veiløsningen som sådan er nødvendig og ikke kan bygges rimeligere.
Èn ting er allerede avsluttede finansieringsløsning av veiprosjekter. Noe annet blir ståa ved revidering av disse, herunder Oslopakke 3 og NTP.

Galskapen fikk sitt ansikt av asfaltering for sykkelvei av hellelagt område foran Oslo rådhus. Raymond Johansen syns dette er greit, han.
Dette viser at det går over stokk og stein. Nå også over de fine hellene foran Oslo rådhus.


---Bor du så langt ute på bygda....
Arne B er ikke i stand til å lage et innlegg her inne uten å komme med dritt i en eller annen grad.
Fyren kan umulig ha det godt med seg selv, hans innlegg røper det.
Redigert 10.06.2019 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2019 kl 13:48 570

Jeg trodde kortreist var bra jeg?

Mulig at jeg ikke er dreven nok i dobbeltenkning, men hvordan henger alle disse langreiste varene, med tilhørende bruk og kast kultur, i hop med at jordkloden kokes av menneskelige CO2 utslipp? Ja og hvordan er det egentlig mulig å koke ved så lav temperatur som det er nå?
Slettet bruker
10.06.2019 kl 13:57 566

Du har helt rett i det. Greta Thunberg, og hennes like, er nok ikke helt enig med det jeg sier. Selv om miljøvernere har mange gode, fornuftige poenger klarer de ikke å ta til seg helhetsbildet. Vi trenger fortsatt en økonomi som fungerer ellers så kollapser alt. Handel er en viktig bærebjelke vi ikke kommer utenom på samme måte som vi selvfølgelig ikke kan stoppe all olje og gassproduksjon i dag. Hun sier forøvrig selv at hun ser alt svart hvitt.

Det blir litt som de som her på forumet sier at de stemmer FRP. FRP var tradisjonelt et parti på høyresiden som støttet internasjonal handel og kapitalistiske prinsippper. Det er imidlertid langt mellom dem på dette forumet. Det er snart bare proteksjonister igjen.
Redigert 10.06.2019 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
10.06.2019 kl 14:38 553

At en dongeribukse blir dobbelt så dyr er helt ok, men bare dersom den er lokalt produsert.

Å velge er selvsagt en forutsetning, men at produsenter i Kina og andre møkkaland skal produsere med slavelønninger, drite i HMS-tiltak og forurense 100 ganger mer enn tilsvarende bedrifter i vestlige land er ikke bærekraftig.

Så da er tariffer helt på sin plass, når (om?) disse møkkalandene får orden på forholdene kan man selvsagt vurdere å kutte tariffer, og eventuelt skrive under på handelsavtaler.

Inntil videre er det galskapen som råder.

At norske bedrifter i tillegg må slite med bompenger gjør det selvsagt bare enda verre.

Redigert 10.06.2019 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2019 kl 15:05 547

Problemet er at dette vil gå mest utover de som har minst. En millionær kan jo alltids fortsatt kjøpe seg italienske design klær.
Det svir nok mer for en familie på 5 om budsjettet på klær, leker, elektronikk og andre forbruksvarer dobbler seg enn bompenger. Samtidig er det fattige lands mulighet til å komme seg ut av fattigdom og på den måte bedre arbeids og levekår for alle. Har du ikke fått med deg fokuset på barnearbeid og slavearbeid i disse landene det er snakk om? De hadde neppe fått dette fokuset og presset mot seg om vi ikke kjøpte varer fra dem.
For deg som er opptatt av migrasjon så ligger det en ekstra gullrot i at folk sjeldent migrerer fra land i økonomisk fremgang.
Redigert 10.06.2019 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
10.06.2019 kl 19:01 530

Blir jo ikke bedre for de fattige at alle arbeidsplasser legges ned fordi det er billigere å produsere ute.

Det du står for er som å pisse i buksa, kjøpe inn «billig» fra Asia, men hva hjelper det når man ikke har noen jobb?

Det vil alltid være billigere å produsere et annet sted, dersom «et annet sted» da alltid skal velges fremfor lokal produksjon vil jo til slutt ingenting produseres lokalt, og det er selvsagt ikke bærekraftig på sikt.

Se på norsk matproduksjon, beskyttet av tariffer, resultatet er mat av god kvalitet til en pris det går an å betale, pluss tusenvis av ansatte som jobber med mat, tjener penger og det hele er et bærekraftig system.

Slettet bruker
10.06.2019 kl 19:28 523

Mennesker i Finnmark og Troms klager over bompenger i Oslo. Typer som Fjordgubben, som etter eget utsagn bor i UK, klager over bompenger i Oslo.

Vi som bor i sentrum av Oslo og er de som må betale gjennom de nye bomstasjonene klager ikke. Jeg bruker ikke bil for tiden, men det kan endre seg. Likevel kommer ikke jeg til å klage. Det er ikke noe å klage over.
Slettet bruker
10.06.2019 kl 19:32 518

Jeg er villig til å betale BOM SKATT x2 hvis vi får BOM STOPP for mer og mer ISLAM inn.
Når kommer islamopprør parti da mener jeg du skal drite i frp, et tulleprati
Slettet bruker
10.06.2019 kl 19:44 513

Skal du importere massivt med arbeidskraft hit for å bemanne arbeidsintensiv subsidiert industri?
Slettet bruker
10.06.2019 kl 19:48 509

jabba. du forstår ikke hva FRI KONKURRANSE betyr.
Like regler, like vilkår. Lik skatt og mas fra byråkrater.
Du promoterer kommunistisk versjon.
Slettet bruker
10.06.2019 kl 20:00 506

Ennå en kommunist som ikke skjønner hva fri konkurranse er?
Skal et land ikke ha lov til å utnytte sin naturlige forutsetninger til å konkurrere? Feks at de har lavere lønnsnivå?
Se på innvandringsproblemene Trump strir med. Nesten alle innvandrere som kommer til USA kommer fra de lutfattige landene i mellom Amerika. Vi kan jo stenge ute all samvittighet og bygge murer rundt oss og la de sulte ihjel og drepe hverandre eller vi hjelper dem økonomisk slik at de kommer opp på et levelig nivå. Det viktigste grepet i så måte er å la de landene eksportere sine produkter til markedspris. Vår fordel er at vi får billige produkter og deres fordel er at de får økt levestandard og et sikrere samfunn, noe som garantert ville avsluttet migrasjonsbølgen fra de landene.
ArneB 5.0
11.06.2019 kl 07:21 476

Heller ikke du ønsker å diskutere hva som er fakta her. Det er Statens Vegvesen som ønsker å bygge bomvei. Ikke kommunen. Øverste leder for SV er altså denne moromannen Dale. Han kan være imot bomveier så mye som han vil, men etaten som han leder vil altså bygge bomvei på E6 i Oslo. Han kommer selvsagt til å stille seg bak og så vil han skylde på sosialistene. Det kan han gjøre siden han har totalt tanketomme tilbedere som blindt går på hva det skal være av svada og løgnaktige påstander. Trådstart er således et glimrende eksempel og SCK iler til med tullprat og selvfølgeligheter i skjønn forening.
Slettet bruker
11.06.2019 kl 07:23 475

Fjordgubben skrev Tullprat.
Hva er tullprat? Du ønsker å fortolle import av produkter som er billigere å produsere i lavkostland. Hovedgrunnen til at de kan produsere billigere er lave lønnskostnader. Dvs at dette er arbeidsintensiv industri. Du nevnte blant annet produksjon av klær.
Det var allerede i 2017 over 200K fremmedarbeidere i Norge. Vesentlig folk som har kommet hit under reglene i EØS avtalen. Du vil altså øke dette ytterligere ved å legge til rette for arbeidsintensiv industri. Det gjør seg sikkert bra for BNP men hvor vil du importere disse folkene fra? Du ønsker fortsatt fri arbeidsinnvandring via EØS eller vil du invitere dem annetsteds fra?

https://forskning.no/samfunnskunnskap-samfunnsgeografi-innvandring/over-200-000-arbeidsinnvandrere-i-norge/321274

La oss si at vi fortoller all import av klær for å legge til rette for produksjon i Norge. Vil du da at tollere på Svinesund, og norske flyplasser, skal saumfare bagasjen til feriereisende nordmenn på vei hjem og gi dem store bøter og inndra plagg de eventuelt har kjøpt i utlandet?