Driftsfokus, finansieringsutfordringer, resultat 2019

Slettet bruker
DOF 11.06.2019 kl 10:22 8764

Spennende å følge utviklingen i offshoresektoren nå.
En hardt prøvet sektor der flere har måttet kaste kortene og der det fleste som står tilbake fortsatt jobber med å komme seg ovenpå igjen.
Situasjonen i DOF er tydeligvis krevende. Men slett ikke umulig.
Mye tyder på at situasjonen kom overraskende på DOF og jeg tror også på flere av finansinstitusjonene.
DOF har tydeligvis krevd bedre betingelser, ref andre aktører som har konkurransevridende fortrinn (renter, avdrag)

De fleste tror at dette løser seg, om det tar lang eller kort tid er værre å svare på.

Markedet er i sterk bedring, DOF klarer sikkert 1,5MRDi EBIT 2019 og har en Backlog på over 20 MRD noe som ingen andre kan skilte med.
Hele flåten jobber stort sett for fullt noe som selvsagt er fundamentalt viktig.
Satser på at dette utvikler seg til noe veldig bra
Redigert 20.01.2021 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2019 kl 12:47 1796

Mer potent enn på lenge, kursen spretter opp og ned +-5-12 %, tydelig at noe er på gang
Slettet bruker
24.06.2019 kl 10:56 1877

Bra oppgang over flere børsdager. Når de har siste banken på plass så vil jeg tro at kursen rykker rett opp et sted mellom 5 og 6 NOK. Så vil markedet bestemme verdsettelsen av DOF derifra.
Kursen burde vært langt høyere enn den er i dag, så her er det bare å fortsette å smøre seg med tålmod
hstray
16.06.2019 kl 23:52 2268

Q1 var i tillegg drevet av flere mobiliseringskostnader på nye kontrakter. Ligger endel store kontrakter i nordsjøen, og Brasil som jeg tipper skal være avgjort i Q2. For Dof avklaring iht til rullering av lån så er kursen tilbake i kr 5 innen en mnd.
Det er også spennende å skje hva som skjer med Solstad, hvor Solstad har satt 20.6 som siste dato en løsning må foreligge.
Slettet bruker
16.06.2019 kl 23:32 2287

Q1 ble jo ganske bra det, og vi vet jo at Q2 blir mye bedre når også siste Brasilbåten får full uttelling gjennom hele perioden og de neste 8 årene for den del. Det siktes inn imot et EBIT nivå på mellom 1,5 og 2,0 MRD.
Sett å lys av dette burde det se bra ut, men man vet jo aldri. Det mest lå til rette for en flott Q1 pres, men ble torpedert av den ene banken som handlet irrasjonelt.
DOF er ikke i brudd og kommer forhåpentligvis heller ikke dit.
Om/når dette løser seg vil vi se en etterlengtet opptur
Smartis
16.06.2019 kl 23:21 2300

Takk for god besvarelse. Er det samme jeg tenker, hadde man hatt nerver av stål så er det akkurat nå man burde øke, men selv er jeg ganske sliten og er gira på sommerferie :)
drekkapilsen
16.06.2019 kl 23:14 2312

PSV over 90% vil jeg tippe. Knapt noe som har vært ledig i det hele tatt.Barra har vært litt ledig i spotten noen dager ellers veldig tight. Vil kanskje tippe over 95% også. AHTS har vel Giant, Admiral og Saigon vært mer eller mindre i opplag, så her vil det vel være rundt 80% vil jeg tippe. Subsea er vanskelig å beregne men NITEROI og en til har vel vært i opplag, og også Geosea. Vil tippe rundt 80% her også. Burde vel nærme seg grønne tall på bunnlinja i Q2.

DOF kommer ikke i brudd, forhandligene går gjennom ved at noen andre banker overtar engasjementet til hvitvaskingsbanken, det går nok helt fint. Da er vi vel fort i 4 kroner igjen minst.
Smartis
16.06.2019 kl 20:48 2413

Noen som vet hvor høyt belegg det har vært på Dof’s flåter i Q2, og hva som vil skje med kursen om de blir enige med den siste banken?
danm
16.06.2019 kl 19:25 2487

Når man får over 300k i et for tiden svagt marked, må det siges at være rigtig godt. Det ser ud til, at resten af året kan blive kan blive endnu bedre.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Fearnley-venter-sterkere-supplymarked
danm
16.06.2019 kl 10:22 2699

Stor forskel på raterne lige nu. De bedste skibe får høje rater, som kan blive virkelig høje, når det strammer mere til. DOF kan se frem til meget fine Q2 og Q3 regnskaber.
drekkapilsen
15.06.2019 kl 18:28 4399

De er kun opptatt av hvitvaskinga de kanskje. Kanskje de heller skulle låne penger til seriøse bedrifter hvor fremtiden begynner å se lysere ut.
Slettet bruker
15.06.2019 kl 12:09 4529

Ingen finansavklaring forrige uke heller, men den kommer. Ja, det er en bank det er snakk om alle de andre bankene er med. Banken som etter sigende ønsker seg ut av offshore er Danske Bank. Hvor stor del av finansieringen de står for vet jeg ikke.
danm
14.06.2019 kl 19:18 4744

Ja, det er svært at bevare pessimismen, som det ser ud lige nu. Olieprisen kan bryde ATH, hvis Trump ikke snart begynder at handle mere diplomatisk, og det er han jo ikke ligefrem kendt for. Antal rigge i USA fortsætter i minus og det får betydning på sigt.
drekkapilsen
14.06.2019 kl 18:51 4764

Skansen har virkelig gjort det godt etter den kom inn i spotten i April, nå kom det jo en kontrakt for noen minutter siden med Total og så har den fått en kjempekontrakt med Equinor i Juli. At ahts-markedet kommer tilbake er viktigere for DOF enn PSV egentlig, og nå begynner det å se lovende ut. Går det veldig bra ut Q2 og inn i Q3 kan det hende de kan unngå å bryte covenants også, det hadde vært fantastisk.
hstray
14.06.2019 kl 17:07 4843

EBITDA i Q1 19 var +496 millioner . Q2 er guidet av ledelsen å bli bedre enn Q1. Så tom for penger går de ikke.
JALLA
14.06.2019 kl 16:03 4897

Ser at Skandi Skansen har fått en rate på GBP 29000 for Total i 14 dager og
Skandi Hera har fått en rate på GBP 27500 for BP UK i 14 dager
Redigert 14.06.2019 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
14.06.2019 kl 14:21 4976

I artikkelen i går ble det sagt at ratenivået ligger på ca 35000 dollar dagen, så botafago har trolig fått en god rate.
drekkapilsen
14.06.2019 kl 13:57 5002

De fortsetter å vinne kontrakter. Virker som det er bra trøkk i ahts-markedet i brasil og DOF har en del AHTSer der. Skulle ønske det ble litt mer trøkk andre steder, så enda flere kunne forsvunnet fra nordsjøen.
Dofulf
14.06.2019 kl 12:48 5087

Extension contract in Brazil
Norskan has been granted a 1-year extension for the Skandi Botagofo with Petrobras applicable from June 2019. Skandi Botafogo is an AHTS
(UT 722 L) built in 2006.
mastermind
14.06.2019 kl 12:44 5095

Nei. Har fulgt med på alt av nyheter og meldinger. Bare her på forumet det blir hevdet det er snakk om en bank. Nei. Ingen nyheter. Men ikke så rart, det vil ta tid. Bare se på Soff og Dolphin. Det er forventet at aktiviteten tar seg noe opp i 2020-21. Men stor usikkerhet. Handelskrigen bidrar til at etterspørselen faller. Leste nettopp at man forventet oljepris på 64$ for året.

Økt aktivitet har bidratt til at rederne har hentet ut flere fartøy fra opplag i 2019. Skraping er fraværende. Å det er enda mange skip man kan hente ut. Ser også ratene har falt for PSV. Dagrate på 5250£. AHTS får fremdeles rater på 15000£. Men man er nå inne i "høysesong". Så man kan ikke forvente store hopp oppover utover året.

Hadde de hatt 6 milliarder i egenkapital, hadde de ikke hatt problemer. De har 1.901 i kassa. De hadde -339 millioner i Q1. Om ikke ting bedrer seg betraktelig går man tom for penger i løpet av første halvdel av 2020. Dette er realiteten, som gjør at kursen ligger der den ligger. Ser man på kursutviklingen siste halvdel av 2018, risikerer man noe lignende i 2019.
ctrlaltdel
14.06.2019 kl 12:39 5102

Jeg har ikke hørt fra DOF at det er en av bankene. Det er her på forumet det er gjentatt og gjenntatt, men det behøver ikke være en sannhed fordet. Har prøvd med mail til DOF men det svarer de ikke på, og det forstår jeg godt. En sitter ikke å informerer hvilke kort men sitter på. Børsverdien av DOF er på 700 mill NOK. Det er usannsynlig lavt og mye mye lavere enn noen hadde drømt om. Det dobble er også lavt. Så hvis brikkene faller på (riktig) plass kan der være et fantastisk potensiale i aksjen.
Redigert 14.06.2019 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
14.06.2019 kl 12:05 5133

Er det bekreftet på noen som helst måte at det bare er en av bankene som ikke vil fornye lån?
Er det ellers noen som helst ny informasjon om hvordan det går med DOF i forhandlingene med å fornye lån?

Er det noen som har sett hvilke forventninger det er til aktiviteten innen Subsea, AHTS og PSV for 2020 og 2021? Jeg vil tro dette også blir år der kapasiteten innen alle disse segmentene faller samtidig som kanskje etterspørselen vil øke en god del.

Tanken min er jo at dette må være svært relevant for hvordan forhandlingene med bankene er. Og vi har allerede kommet godt inn i 2019 slik at forventninger til 2020 nå må forvente å sige inn.

DOF har denne contracting divisjonen sin som bidrar med mye i EBITDA, og det er et stort pluss når en sammenligner med andre supplyselskaper. DOF har også nær 6 milliarder i egenkapital, så her er det store potensielle verdier. Og DOF har mange av de flotteste "state of the art" båtene som er å oppdrive og den mest moderne flåten.
Redigert 14.06.2019 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
14.06.2019 kl 11:52 5157

Like stille på forumet som i omsettningen. Dristet meg til å ta noen tusen lodd til i DOF i går. Det er psykologisk behagelig å se nedgang i snittkursen.
Kingfisher
13.06.2019 kl 22:59 5374

Dei trenger kapital for emisjonen i subsea så eg trur nok kanskje dette er et lengre lerret å bleike en som så.
ØrsteinStraitB
13.06.2019 kl 11:59 5588

Det går ikke an å diskutere med danm. Alt som kan tolkes positivt multipliseres med 1000 og alt som kan være negativt er bare bagateller. Selv etter milliardemisjon vil han si at også det var en bra ting selv om han ble vannet ut 1:10.
ctrlaltdel
13.06.2019 kl 11:34 5615

De er jo allerede i problemer. Har du ikke hørt hva de selv sa.
danm
13.06.2019 kl 11:09 5650

Med den aktivitet og de rater vi har set, kommer DOF ikke i problemer. De har overholdt alle aftaler og det vil de fortsætte med.
ctrlaltdel
13.06.2019 kl 10:56 5679

Det er riktig at de tjener penger, men alså ikke nok til å betale sine forpliktelser. Derfor er de kommet i dette uføret.
danm
13.06.2019 kl 10:33 5704

Det jeg hævder er, at det har haft for stor negativ betydning. DOF tjener penge til både afdrag og renter og lidt mere til. 2,50 er ren foræring.
kvirrevi
13.06.2019 kl 10:23 5722

re Dofulf,

Dette var en meget spennende artikkel for DOF, både fordi AHTS er det segmentet DOF har slitt mest med og at DOF har en veldig sterk posisjon i Brasil, der vi vet at de har fleksibilitet til å flytte ytterligere båter dersom de vinner kontrakter.

Skandi Botafago kom akkurat i dag av kontrakt, mens de tre andre AHTSene som har vært i spotmarkedet alle er i arbeid. Skandi Saigon er vel en åpenbar kandidat for arbeid i Brasil, og DOF har nok flere andre aktuelle båter.
Redigert 13.06.2019 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.06.2019 kl 10:13 5731

Constructor er og har vel vært en del i vind-industrien men tror det er den eneste. Burde kanskje vært satset litt mer der.
ctrlaltdel
13.06.2019 kl 10:12 5734

Hvordan kan du hevde at det ikke har den store betydning. Det er jo bare å se på aksjekursen så ser du hvilken betydning det har. Dersom de klarer å rullere dette/ eller omfordele, så sitter de fremdeles med for stor gjeld. Nå må de vise at de klarer å "banke ned" gjelden og få bedre betingelser. Det er ikke spesielt bæredyktig for selskapet å dra på så meget med gjeld. Med det gjeldsberget vil det i all overskuelig fremtid ikke dryppe noen som helst utbytte til aksjonærene. Hva er så da vitsen i å eie slike aksjer når det finnes andre og bedre investeringer. Jeg sitter som mange andre i saksa og håper selvfølgelig på en god løsning, men er å klar til å bidra hvis det må til.
danm
13.06.2019 kl 09:58 5756

DOF har de bedste mulighed for at udnytte disse huller i markedet. Resten af året kan give en pænt overskud. DOF kursen er blevet presset for meget af den megen omtale af banklån, som jo ikke har den store betydning. Det udgør en meget lille del og kan finansieres på anden måde.
danm
13.06.2019 kl 09:54 5770

Både havvind og olie får store investeringer for tiden. Havvind betyder ikke mindre olieforbrug, men derimod mindre kulforbrug. Forbruget af olie som drivstof til biler er stigende, men det betyder ikke mere forurening, for de nye biler, også diesel, forurener langt mindre. Miljødebatten er kørt helt af sporet.
hstray
13.06.2019 kl 00:02 5922

Noen som kjenner til om Dof har noen satsning mot vindmøller, havvind og fornybar energi.? Her ligger det store muligheter for Dof subsea med konstruksjons skip, samt ankerhånterings skip med store kraner. Vet at Olypic har vunnet flere vindmølle kontrakter.
En borerigg kan jo eks ikke benyttes til noe annet enn oljeboring. Og kommer ikke olje tilbake så finnes ingen alternativ bruksområder.
davan
12.06.2019 kl 18:29 6134

Dof står sterkt i brasil, kan bety mye fremover. Dof har skip bygget i brasil med samme mannskap som går forran andre. Dof har subsea som er ettetraktet. dof til 2,50 er billig, ferdig snakka, denne skal oppover, er kjørt helt i bånn nå. Kjøp med begge hender.
danm
12.06.2019 kl 17:22 6201

Ja, det kan betyde rigtig meget for DOF og alle andre selvfølgelig. Spændende hvor meget det flytter, spændende sommer :-)
danm
12.06.2019 kl 15:36 6316

Vi kan ikke forvente 10% stigning hver, men den kan sagtens nå at ende i plus i dag. Olieprisen er på vej op igen.