Driftsfokus, finansieringsutfordringer, resultat 2019


Spennende å følge utviklingen i offshoresektoren nå.
En hardt prøvet sektor der flere har måttet kaste kortene og der det fleste som står tilbake fortsatt jobber med å komme seg ovenpå igjen.
Situasjonen i DOF er tydeligvis krevende. Men slett ikke umulig.
Mye tyder på at situasjonen kom overraskende på DOF og jeg tror også på flere av finansinstitusjonene.
DOF har tydeligvis krevd bedre betingelser, ref andre aktører som har konkurransevridende fortrinn (renter, avdrag)

De fleste tror at dette løser seg, om det tar lang eller kort tid er værre å svare på.

Markedet er i sterk bedring, DOF klarer sikkert 1,5MRDi EBIT 2019 og har en Backlog på over 20 MRD noe som ingen andre kan skilte med.
Hele flåten jobber stort sett for fullt noe som selvsagt er fundamentalt viktig.
Satser på at dette utvikler seg til noe veldig bra
kvirrevi
11.06.2019 kl 11:23 4548

Ja det ser ut til at nærmest alle båter i DOF er i fullt arbeid.
Vi skal ikke se helt bort ifra at spotmarkedet også kan overraske i sommer. Mai ble en spennende måned med høyere rater enn vi har sett på lenge, mens juni har vært forholdsvis nøktern så langt og mer på fjorårsnivå.
Men DOF dundrer på og har nå alle de tre båtene som ble meldt på kontrakt for Petrobras i arbeid.
Jeg tror også markedet er bra for kontrakter fremover.
Hvordan ståa er i forhandlingene med bankene og hva DOF og bankene egentlig ønsker å oppnå er det umulig å vite noe om. Men vi sitter i samme båt som Møgster med store verdier i DOF.
Redigert 11.06.2019 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Regina
11.06.2019 kl 11:58 4499

Tror det går bra, det er en bank det er snakk om, men de må sannsynligvis gå en ekstrarunde med alle de andre (19-20) bankene for å rullere.
Dette kan ta litt tid, men behøver ikke gjøre det.
Hovedspørsmålet vi må stille oss er, tror vi på en løsning eller ikke?
Jeg er temmelig sikker på at det går i orden.
Kontur
11.06.2019 kl 12:07 4476

Dette kommer til å ordne seg. Bankene er selvsagt så oppegående at de fikser det. De ønsker ikke å ødelegge et av de best drevne rederiene pga en bank. DOF har sikkert bedt om bedrede betingelser og så har det strammet seg litt til.
DOF har fullt fokus på drift og de skuffer inn i Subsea, jeg er svært spent på de nye kontraktene i Brasil og de tildelinger som nå foregår i dette øyeblikk. Det er her de store pengene ligger.
At alle båtene nå (så godt som) jobber for fullt vil gi solid resultat i Q2.
Dårlig timing av finaniseringssaken har ødelagt mye av Q1 effekten, men dersom noen gidder å kikke på tallene så er de i sterk bedring og vi kan bare glede oss til tiden som kommer.
Nå må vi bare håpe på at DOF klarer å ri av stormen og at det ikke blir krevd noen ekstraordinære tiltak fra bankenes side.

Spørsmålet er vel kem som taper . Mest sannsynlig er det vi aksjonærene som må ta tapet .
Kontur
11.06.2019 kl 21:16 4220

Mest sannsynlig ordner de dette ved enten å ovetale banken som ikke ville gå med på avtalen til likevel å bli med. Eller at de finner en annen bank til å overta det engasjementet.
Etter hva jeg har forstått har ikke bankene krevd noe ekstraordinært.
Som CFO har uttalt er det som skjedde irrasjonelt og overraskende, DOF har ikke misligholdt sine lån og forpliktelser hittil. Å av banken gjøre dette nå på dette tidspunkt når markedet virkelig har snudd er nettopp irrasjonelt.
parson
11.06.2019 kl 22:23 4146

Noen som vet hvor mange millioner dette lånet som dei ikke får ruller er på?
kvirrevi
12.06.2019 kl 11:06 3918

Jeg tror DOF i 2Q får et EBITDA-resultat på 650-700 MNOK, noe som vil være et sterkt resultat og bedre enn selskapet har levert på lenge. Det er ikke så veldig lenge til 2Q er ferdig og det vil komme et nytt godt kvartal i 3Q.

DOF har nok slik jeg kjenner de et godt fokus nå inn mot å sikre kontrakter for 4Q og 1Q 2019 for de båtene som vil være ledige da.
Redigert 12.06.2019 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Regina
12.06.2019 kl 12:10 3856

At Q2 resultatet blir veldig bra hersker der omtrent ingen tvil.
Nå må vi satse på at bankene faller på plass.
Nei, vet ikke hvor stort engasjementet er hos denne banken som jeg har fått høre ligger hos våre venner i sør..
Trykkes ned av dropp i oljen i dag

Er det et fiendtlig forsøk til å få i gang en restruktureringsprosess slik en har sett i andre offshore selskap ?
Regina
12.06.2019 kl 12:33 3971

Nei, det får de ikke til.
Kun nå å få på plass siste bank og så kjøre videre
danm
12.06.2019 kl 15:36 3930

Vi kan ikke forvente 10% stigning hver, men den kan sagtens nå at ende i plus i dag. Olieprisen er på vej op igen.
danm
12.06.2019 kl 17:22 3815

Ja, det kan betyde rigtig meget for DOF og alle andre selvfølgelig. Spændende hvor meget det flytter, spændende sommer :-)
davan
12.06.2019 kl 18:29 3748

Dof står sterkt i brasil, kan bety mye fremover. Dof har skip bygget i brasil med samme mannskap som går forran andre. Dof har subsea som er ettetraktet. dof til 2,50 er billig, ferdig snakka, denne skal oppover, er kjørt helt i bånn nå. Kjøp med begge hender.
hstray
13.06.2019 kl 00:02 3536

Noen som kjenner til om Dof har noen satsning mot vindmøller, havvind og fornybar energi.? Her ligger det store muligheter for Dof subsea med konstruksjons skip, samt ankerhånterings skip med store kraner. Vet at Olypic har vunnet flere vindmølle kontrakter.
En borerigg kan jo eks ikke benyttes til noe annet enn oljeboring. Og kommer ikke olje tilbake så finnes ingen alternativ bruksområder.
danm
13.06.2019 kl 09:54 3384

Både havvind og olie får store investeringer for tiden. Havvind betyder ikke mindre olieforbrug, men derimod mindre kulforbrug. Forbruget af olie som drivstof til biler er stigende, men det betyder ikke mere forurening, for de nye biler, også diesel, forurener langt mindre. Miljødebatten er kørt helt af sporet.
danm
13.06.2019 kl 09:58 3371

DOF har de bedste mulighed for at udnytte disse huller i markedet. Resten af året kan give en pænt overskud. DOF kursen er blevet presset for meget af den megen omtale af banklån, som jo ikke har den store betydning. Det udgør en meget lille del og kan finansieres på anden måde.

Hvordan kan du hevde at det ikke har den store betydning. Det er jo bare å se på aksjekursen så ser du hvilken betydning det har. Dersom de klarer å rullere dette/ eller omfordele, så sitter de fremdeles med for stor gjeld. Nå må de vise at de klarer å "banke ned" gjelden og få bedre betingelser. Det er ikke spesielt bæredyktig for selskapet å dra på så meget med gjeld. Med det gjeldsberget vil det i all overskuelig fremtid ikke dryppe noen som helst utbytte til aksjonærene. Hva er så da vitsen i å eie slike aksjer når det finnes andre og bedre investeringer. Jeg sitter som mange andre i saksa og håper selvfølgelig på en god løsning, men er å klar til å bidra hvis det må til.

Constructor er og har vel vært en del i vind-industrien men tror det er den eneste. Burde kanskje vært satset litt mer der.
kvirrevi
13.06.2019 kl 10:23 3337

re Dofulf,

Dette var en meget spennende artikkel for DOF, både fordi AHTS er det segmentet DOF har slitt mest med og at DOF har en veldig sterk posisjon i Brasil, der vi vet at de har fleksibilitet til å flytte ytterligere båter dersom de vinner kontrakter.

Skandi Botafago kom akkurat i dag av kontrakt, mens de tre andre AHTSene som har vært i spotmarkedet alle er i arbeid. Skandi Saigon er vel en åpenbar kandidat for arbeid i Brasil, og DOF har nok flere andre aktuelle båter.
Redigert 13.06.2019 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
danm
13.06.2019 kl 10:33 3320

Det jeg hævder er, at det har haft for stor negativ betydning. DOF tjener penge til både afdrag og renter og lidt mere til. 2,50 er ren foræring.

Det er riktig at de tjener penger, men alså ikke nok til å betale sine forpliktelser. Derfor er de kommet i dette uføret.
danm
13.06.2019 kl 11:09 3265

Med den aktivitet og de rater vi har set, kommer DOF ikke i problemer. De har overholdt alle aftaler og det vil de fortsætte med.

De er jo allerede i problemer. Har du ikke hørt hva de selv sa.

Det går ikke an å diskutere med danm. Alt som kan tolkes positivt multipliseres med 1000 og alt som kan være negativt er bare bagateller. Selv etter milliardemisjon vil han si at også det var en bra ting selv om han ble vannet ut 1:10.

Dei trenger kapital for emisjonen i subsea så eg trur nok kanskje dette er et lengre lerret å bleike en som så.

Like stille på forumet som i omsettningen. Dristet meg til å ta noen tusen lodd til i DOF i går. Det er psykologisk behagelig å se nedgang i snittkursen.
kvirrevi
14.06.2019 kl 12:05 2748

Er det bekreftet på noen som helst måte at det bare er en av bankene som ikke vil fornye lån?
Er det ellers noen som helst ny informasjon om hvordan det går med DOF i forhandlingene med å fornye lån?

Er det noen som har sett hvilke forventninger det er til aktiviteten innen Subsea, AHTS og PSV for 2020 og 2021? Jeg vil tro dette også blir år der kapasiteten innen alle disse segmentene faller samtidig som kanskje etterspørselen vil øke en god del.

Tanken min er jo at dette må være svært relevant for hvordan forhandlingene med bankene er. Og vi har allerede kommet godt inn i 2019 slik at forventninger til 2020 nå må forvente å sige inn.

DOF har denne contracting divisjonen sin som bidrar med mye i EBITDA, og det er et stort pluss når en sammenligner med andre supplyselskaper. DOF har også nær 6 milliarder i egenkapital, så her er det store potensielle verdier. Og DOF har mange av de flotteste "state of the art" båtene som er å oppdrive og den mest moderne flåten.
Redigert 14.06.2019 kl 12:12 Du må logge inn for å svare

Jeg har ikke hørt fra DOF at det er en av bankene. Det er her på forumet det er gjentatt og gjenntatt, men det behøver ikke være en sannhed fordet. Har prøvd med mail til DOF men det svarer de ikke på, og det forstår jeg godt. En sitter ikke å informerer hvilke kort men sitter på. Børsverdien av DOF er på 700 mill NOK. Det er usannsynlig lavt og mye mye lavere enn noen hadde drømt om. Det dobble er også lavt. Så hvis brikkene faller på (riktig) plass kan der være et fantastisk potensiale i aksjen.
Redigert 14.06.2019 kl 12:39 Du må logge inn for å svare

Nei. Har fulgt med på alt av nyheter og meldinger. Bare her på forumet det blir hevdet det er snakk om en bank. Nei. Ingen nyheter. Men ikke så rart, det vil ta tid. Bare se på Soff og Dolphin. Det er forventet at aktiviteten tar seg noe opp i 2020-21. Men stor usikkerhet. Handelskrigen bidrar til at etterspørselen faller. Leste nettopp at man forventet oljepris på 64$ for året.

Økt aktivitet har bidratt til at rederne har hentet ut flere fartøy fra opplag i 2019. Skraping er fraværende. Å det er enda mange skip man kan hente ut. Ser også ratene har falt for PSV. Dagrate på 5250£. AHTS får fremdeles rater på 15000£. Men man er nå inne i "høysesong". Så man kan ikke forvente store hopp oppover utover året.

Hadde de hatt 6 milliarder i egenkapital, hadde de ikke hatt problemer. De har 1.901 i kassa. De hadde -339 millioner i Q1. Om ikke ting bedrer seg betraktelig går man tom for penger i løpet av første halvdel av 2020. Dette er realiteten, som gjør at kursen ligger der den ligger. Ser man på kursutviklingen siste halvdel av 2018, risikerer man noe lignende i 2019.
Dofulf
14.06.2019 kl 12:48 2702

Extension contract in Brazil
Norskan has been granted a 1-year extension for the Skandi Botagofo with Petrobras applicable from June 2019. Skandi Botafogo is an AHTS
(UT 722 L) built in 2006.

De fortsetter å vinne kontrakter. Virker som det er bra trøkk i ahts-markedet i brasil og DOF har en del AHTSer der. Skulle ønske det ble litt mer trøkk andre steder, så enda flere kunne forsvunnet fra nordsjøen.
kvirrevi
14.06.2019 kl 14:21 2591

I artikkelen i går ble det sagt at ratenivået ligger på ca 35000 dollar dagen, så botafago har trolig fått en god rate.
JALLA
14.06.2019 kl 16:03 2512

Ser at Skandi Skansen har fått en rate på GBP 29000 for Total i 14 dager og
Skandi Hera har fått en rate på GBP 27500 for BP UK i 14 dager
Redigert 14.06.2019 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
hstray
14.06.2019 kl 17:07 2458

EBITDA i Q1 19 var +496 millioner . Q2 er guidet av ledelsen å bli bedre enn Q1. Så tom for penger går de ikke.
danm
14.06.2019 kl 17:29 2440

Og Nordsøen kan blive en guldgrube inden længe.

Skansen har virkelig gjort det godt etter den kom inn i spotten i April, nå kom det jo en kontrakt for noen minutter siden med Total og så har den fått en kjempekontrakt med Equinor i Juli. At ahts-markedet kommer tilbake er viktigere for DOF enn PSV egentlig, og nå begynner det å se lovende ut. Går det veldig bra ut Q2 og inn i Q3 kan det hende de kan unngå å bryte covenants også, det hadde vært fantastisk.
danm
14.06.2019 kl 19:18 2359

Ja, det er svært at bevare pessimismen, som det ser ud lige nu. Olieprisen kan bryde ATH, hvis Trump ikke snart begynder at handle mere diplomatisk, og det er han jo ikke ligefrem kendt for. Antal rigge i USA fortsætter i minus og det får betydning på sigt.
Regina
15.06.2019 kl 12:09 2145

Ingen finansavklaring forrige uke heller, men den kommer. Ja, det er en bank det er snakk om alle de andre bankene er med. Banken som etter sigende ønsker seg ut av offshore er Danske Bank. Hvor stor del av finansieringen de står for vet jeg ikke.

De er kun opptatt av hvitvaskinga de kanskje. Kanskje de heller skulle låne penger til seriøse bedrifter hvor fremtiden begynner å se lysere ut.