Bra dag for den frie pressen i Russland

Slettet bruker
11.06.2019 kl 20:00 486

Russisk politi forfalsket anklager mot den russiske journalisten Golunov men etter påtrykk fra kolleger innrømmet myndighetene feilen og slapp han fri. Når han ble arrestert jobbet han med en sak som omhandlet korrupsjon i begravelses byråer i Moskva.

https://www.nrk.no/urix/russisk-journalist-settes-fri-etter-press-fra-kolleger-1.14584245


Her er et leserinnlegg skrevet av redaktøren hans.

Russian officials tried to frame Ivan Golunov. Instead they made him a hero

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/jun/11/russian-officials-ivan-golunov-investigative-journalist
Slettet bruker
12.06.2019 kl 12:04 402

"En student som studerer for å bli journalist og som gir uttrykk for såkalt høyrepolitikk vil allerede fra første dag på journaliststudiet bli mobbet og frosset ut av det gode selskap, det er ikke uten grunn at 99% av alle journalister er ekstreme sosialister."

Hvorfor dikter du opp slike løgner? Jeg har inntrykk av at pressen er mer fiendlig mot AP enn mot Høyre feks. Men det er vel ikke den type høyrepolitikk du bryr deg om.
Fjordgubben
12.06.2019 kl 11:56 405

Jeg forsvarer selvsagt ikke sensur av pressen, hvor har du det fra?

Jeg sier bare at den såkalte frie pressen i vestlige land IKKE er så fri som f.eks du hevder.

En student som studerer for å bli journalist og som gir uttrykk for såkalt høyrepolitikk vil allerede fra første dag på journaliststudiet bli mobbet og frosset ut av det gode selskap, det er ikke uten grunn at 99% av alle journalister er ekstreme sosialister.
Slettet bruker
12.06.2019 kl 11:44 410

Det er jo faen så merkelig at du forsvarer versting stater når du har den oppfattelsen av vårt samfunn.
Det er vel liten tvil om at myndighetene i Ungarn er det landet som har tatt mest kontroll over media innad i EU men jeg tipper at du har absolutt ingen ting i mot det. Likeledes er Donald Trump den statslederen i den vestlige verden som gjør mest for å undergrave den frie pressen. Igjen, jeg tipper du har ingenting imot det. Russland, til tross for den positive utviklingen i akkurat denne saken, ligger langt langt etter våre standarder, noe du tydligvis heller ikke vil ha snakk om da du kom med tåpelige sammenligner fra andre land.
Redigert 12.06.2019 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
12.06.2019 kl 11:35 416

Hele samfunnet er gjennomsyret av holdningen at man ikke lenger har muligheten til å si sannheten uten at man blir utstøtt. Hvem som har ansvaret kan man selvsagt diskutere, men myndighetene kjører samme linje så dette er en politisk holdning.

Forøvrig var dette samfunnskritisk, og ikke noe som involverte arbeidsgiver.
Redigert 12.06.2019 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2019 kl 11:30 418

Hva har dette med myndighetenes maktovergrep mot pressen å gjøre?

Hva mener du med ikke ulovlig? Var det noe om firmaet han jobber i eller var det samfunnskritisk diskusjon på internett? Mange firmaer pålegger i dag sine ansatte å ikke legge noe firmarelatert ut på nettet som kan sette selskapet i et dårlig lys. Jeg synes det er fair men ikke om de sparker han for å skrive noe lovlig på nettet som ikke har sammenheng med arbeidsplassen.
Fjordgubben
12.06.2019 kl 11:17 421

Greit det.

En bekjent av meg mistet jobben for noe som ble skrevet på Internett, ikke noe ulovlig, men prosessen som ble satt igang var så belastende at vedkommende valgte å si opp for å slippe oppmerksomheten.

Men bevares, slapp jo å bli fengslet så da er vel alt greit ifølge deg.
Slettet bruker
12.06.2019 kl 10:25 430

Jeg klarer faktisk ikke å ta deg seriøst.

Hvilke land var det du hadde i tankene når du skrev:

"I kommunistiske/fascistiske land finner man også unnskyldninger som dette for å stoppe kjeften på medier som ikke skriver det de får beskjed om fra myndighetene."

Det er selvsagt mange slike regimer i verden men når du kommer med forskjellige eksempler fra Norge, UK og Danmark er det ikke lett å diskutere videre med deg.

Press freedom in 'downward spiral' across the world

https://www.france24.com/en/20190605-press-freedom-orban-hungary-russia-china-india-modi-usa-trump
Redigert 12.06.2019 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
12.06.2019 kl 10:17 432

Les hva jeg skriver, ulike reaksjoner men samme hensikt. Russerne er jo heldige i dag, før i tiden var det straffearbeid i Gulag-leir.

Alt er relativt.

Folk som har feil meninger i dag risikerer å miste jobben, mange eksempler på det.
Slettet bruker
12.06.2019 kl 09:20 437

Selvfølgelig - drept/fengslet av myndigheter eller utsatt for kritikk av medborgere. Heeelt likt
Fjordgubben
12.06.2019 kl 09:14 440

He he, jabba er god på ironi.

Fengslet, nektet økonomisk støtte, ulike reaksjoner men samme hensikt.
Redigert 12.06.2019 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2019 kl 08:57 445

Fjordgubben har som vanlig helt rett. Håper facist staten Norge tar etter Russland og løslater alle grave journalister som sitter fengslet rundt om i Norge med falske anklager rettet mot, seg, kun pga at de stakk nasen sin i korrupte makthaveres forretninger. Det er selvsagt for sent for de som har blitt drept pgs sin journalistikk, men de andre må vi slippe fri.
ArneB 5.0
12.06.2019 kl 08:50 447

Dette er et enkelt reglebrudd og neppe noe for menneskerettighetsdomstolen. Dina analyse av dagens Norge er absurd. Dette til tross for at vi har en tegneseriegjeng som regjering.
Fjordgubben
11.06.2019 kl 22:43 461

Joda, ingen er feilfrie, utenom PK-pressen selvsagt.

I kommunistiske/fascistiske land finner man også unnskyldninger som dette for å stoppe kjeften på medier som ikke skriver det de får beskjed om fra myndighetene.

En annen måte er å arrestere folk «fordi de har snytt på skatten» eller «jukset med økonomisk støtte», mange eksempler på det også, Nigel Farage i UK, Mogens Glistrup i Danmark etc etc
Redigert 11.06.2019 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
ArneB 5.0
11.06.2019 kl 22:32 463

Tøv og tull, som vanlig. Resett brøt reglene ved å oppfordre sine lesere til å klikke på annonselinkene. Det er det ikke anledning ti fordi en undergraver intensjonen ved å legge ut annonser for å utløse salg av en vare eller tjeneste. Ikke generere klikk.
Fjordgubben
11.06.2019 kl 22:13 469

Slike problemer har man i Norge også, Resett for eksempel som plutselig mistet muligheten for å annonsere på Google, sånn helt «tilfeldig» at det var akkurat Resett som ble rammet.

Hadde det skjedd i Russland hadde man pekt på at dette var en form for sensur, å nekte medier å få inntekter.
ArneB 5.0
11.06.2019 kl 20:19 479

Den så jeg ikke komme. Uansett, veldig gledelig.