NEL = potensielt GAME OVER


Situasjonen nå:
1. Salg av hydrogenbiler er stanset - de vil gjerne ha dekket kostnadene sine.
2. 10 stasjoner er stengt ned - de vil gjerne ha dekket kostnadene sine.
3. Bevismaterialet man trenger for å karakterisere feilen er brent opp / eksplodert. Dette kan ta lang tid, om de i det hele tatt finner årsaken.
4. Det er bare flaks som gjorde at ikke menneskeliv gikk tapt.

De som nå skal ha nye stasjoner, må vite 100% at det er mottar er trygt. Det kan bli vanskelig, når bevismaterialet er brent.

Vent å se nå: Snart kommer beskjeden om at alle andre stasjoner er steng ned inntil videre. Og at alle pågående ordre er satt på hold.

NEL har nok ikke samme muskler som Boeing til å finne årsak, og tåle en utsettelse på ordrer.

Og nå begynner advokatene og forsikringsselskapene å se på saken.

Å være optimistisk mht NEL er ganske naivt. Her er det ingen quick fix, løsningen er ikke å ringe en konsulent som fikser noen dokumenter. Her snakker vi usikrede bomber i tettbygde strøk!

Soleklar short, snakkes på 10 øre!

Potensielt game over for NEL.


Hadde jeg hatt en hydrogenstasjon i nabolaget nå hadde jeg flyttet.
Kvike11
12.06.2019 kl 12:40 7702

Fakta du kommer med der..
pusimiga
12.06.2019 kl 12:46 7599

Nissen Grande solgte seg utt,venter på billig inngang..d er fakta

Herregud, et smell i andedammen Norge og man tror Hydrogen på verdensbasis lar seg påvirke. Da burde Elbil salget vært stoppet for lenge siden etter alle de brannene. Alle nye teknologier er utsatt for noen dumper i veien. Sitter meget rolig...

Det stopper ikke hydrogenbølgen, men det stopper NEL.
En elbil som brenner noenlunde kontrollert på samme måte og samme frekvens som bensinbiler er ingen krise.

En hydrogenstasjon er farligere enn en bensinstasjon. Den lekker, eksploderer og kan ta menneskeliv.
Og dette med en langt høyere feilrate enn bensinstasjoner.

Selg - selg - selg

P.Nissen.Grande er short,

Kan vurdere å bli med på emisjonen, hvis jeg får se de tekniske dokumentene i saken.
( Jeg er ingeniør med erfaring fra lignende problemstillinger).
Men det får jeg neppe, min erfaring er at informasjon vi mottar er filtrert og sminket av stakeholder som skal please investors.
pusimiga
12.06.2019 kl 13:12 6715

Skipsjeffen kommer med nye nick...han er en virusss

Ja, akkurat. smart du. Har ikke aksjer men skal gjøre helt motsatt av dette som du påstår. Ha en fin dag og ikke tenk på hydrogen så mye.
Nikko
12.06.2019 kl 13:13 6650

De spretter opp som paddehatter disse besserwisserne når kursene faller. Herregud for en interesse. Det er skremmende at det er så mange sånne der ute...

Politiet og direktoratet for sikkerhet og beredskap regner med at det kan ta noen måneder å finne ut av dette.
Denne uken kommer det garantert melding om at resten av stasjonene blir stengt, og at nye ordre blir satt på vent.
UnoX, andre operatører, og befolkningen kan ikke leve med en slik risiko.

Har NEL mye cash å gå på?`
Lærenem
12.06.2019 kl 13:32 6442

Tja. Liker slett ikke dette her. De MÅ finne ut hva som har skjedd, og det MÅ ikke skyldes NEls teknologi. Da tror jeg nesten du vil få rett.

Det som er spesielt med Hydrogen, er at folk ikke unngår å ha assosiajonen til hydrogenbomber i bakhodet, uansett hvor relevant det faktisk er eller ikke.
Kjenner det selv. Har alltid følt noe litt "sprengsomt" med hydrogen, og det jeg mener med at det er helst siste sted det må eksplodere. Det skremmer folk.
Bulldog
12.06.2019 kl 13:57 6303


Roger Hertzenberg, daglig leder for Hydrogen i Uno-X, sier de i går kveld fikk tilgang til anlegget igjen etter krimteknisk avdeling hadde vært på stedet.
Nå har vi interne og eksterne eksperter på stedet, og de må få jobbe i fred et par dager før vi kan si noe mer, sier Løkke til TDN Direkt onsdag.


Krimteknisk er ferdig og Uno-X/NEL er ferdig i morgen. Ingen stor sak dette. Heller ikke et komplisert anlegg.
Framtia
12.06.2019 kl 13:59 6271

...skulle vi lytte til deg!?
Mdg1
12.06.2019 kl 14:38 5985

Går nok bra med Nel, men blir sikkert dekningssalg fra bankene resten av uken. Folkeaksje med høy belåning og fall på 40% på noen dager gir garantert enda mer fall inntil belåning er dekket inn av bankene. Tror garantert Nel vil falle ut uken, så får vi se om det snur når bankene har fått dekket inn sitt.
12.06.2019 kl 14:45 5894

I aller-aller-aller-aller- værste fall har NEL over 600mill ! i kontanter å flyte på.

Hydrogen til personbiler-caset var allerede dødt.
Tesla3 er grisebillig og kanonbra, og nå kommer tyskerne etter.
Volkswageneide Skoda og Seat med billigbiler (150k?) med lang rekkevidde, som du lader gratis på jobb eller billig hjemme. Og som er trygge.
Ingen vil da kjøpe en dyr hydrogenbil som det ikke finnes fyllemuligheter til.
Ingen vil selge det heller.

Og UnoX er lei av å brenne penger, stasjonene står på attraktive tomter, og hydrogenstasjonene blir knapt brukt.
Så de legger ned nå, de er profesjonelle investorer.

Så NEL da. De brenner 50 mill. per kvartal. Og får denne i fleisen, kommer til å koste hundrevis av millioner i direkte kostnader, pluss tapte ordre og erstatningssøksmål.

Tungtransport er et annet case. Med stasjoner utenfor allfarvei, som alle andre prosessanlegg med tilsvarende risiko. Men desverre ca 15 år inn i fremtiden.
Og da er pengene til NEL brent bort for lengst.



Glunten
12.06.2019 kl 15:11 5701

Og i alle- aller- aller beste fall har NEL 0 Kr å bruke på opprydding og erstatning.
anderix
12.06.2019 kl 15:15 5621

Skipssjefen fikk jo rett med at NEL skulle ned til 5 igjen, håper ikke han gikk så langt for å nå målet at han stod bak sabotasjon av YX-stasjonen (ment humoristisk SS)?
pusimiga
12.06.2019 kl 15:18 5529

håper at den kommer under 5

Dette er en gedigen kjøpsmulighet fra julenissen dette her?

Hydrogenics er en hel del større og måske mere seriøs end Nel, der er Norsk. Måske ligger fejlen i dårlig udført arbejde. Det hænder jo der sjuskes med arbejdet!
really
12.06.2019 kl 21:22 4814

Når en har erfaring fra eksplosivbransjen og har erfaring fra håndtering av ulykker med eksplosiver vet en at slike ting skjer av og til, om en ikke har kontroll på teknologi, kvalitet eller prosesser. Erfaring akkumuleres over tid og teknologi, kvalitet og prosesser utvikles mot stadig sikrere håndtering av eksplosiver. Det samme skjer med fly, skip og kjøretøyer på bakken. Og ta en kikk på hva som transporteres på veiene våre og hvilket skadepotensiale det har. Gasser, syrer, eksplosiver. Den risikoen lever vi med hver dag.

Se litt bakover. For 40 år siden var det 500 drepte i trafikken hvert år. Det var akseptert, folk satte seg i bilene sine likevel. I år er det kanskje 100. I denne ulykken var det ingen som ble skadet, men det ble en del materielle skader. Kanskje flaks, men det vil vi vite mer om når evalueringene er klare.

Standard operating procedure er å stoppe aktivitet knyttet til lignende anlegg til årsaken er avklart og forholdsregler er tatt når en har såpass alvorlige ulykker som denne. De åpnes igjen når risikovurderingen tillater det.

Finner en årsaken er det bra, da får en satt inn tiltak og eliminert den risikoen. Er det flere mulige årsaker vil flere tiltak settes inn. Dette er slik verden går videre og hvordan vi lever godt med risiko.

Det som vil være farlig for NEL er om teknologien i NEL sine produkter er årsaken til ulykken. Det vil gi varig svekkelse av merkevaren og kreve reenginering av produktet før det er salgbart. Det koster penger og tar tid og belaste en organisasjon som allerede har mer enn nok å gjøre. Jeg antar at det ikke er elektrolyserør på disse stasjonene. Det er NEL's unike teknologi. Organisasjonen i Danmark som lager fyllestasjonene er ikke like kritisk, de har tid til å gjøre endringer før leveransene til Nikola skyter fart. Og akkurat nå er det kanskje enklere å ha en stor kunde enn mange små, det er færre som krever forklaring og dokumentasjon. Det er også gunstig at NEL har få ordre for små beløp. Dermed blir konsekvensene mindre. Hadde dette skjedd i 2021 når leveransene til Nikola hadde skutt fart ville konsekvensene vært mye større.

Jeg mener lite om selve ulykken, men peker bare på at dette er en del av en teknologisk utvikling og en indikasjon på at det fortsatt er et stykke til hydrogen i kjøretøyer er en helt moden teknologi. Det håndteres på normal måte og vil etter hvert ha som konsekvens at hydrogenstasjoner blir sikrere. No big deal.
For NEL vil konsekvensene være negative en periode, men i et lengre perspektiv vil dette som en enkeltstående hendelse ikke ha vesentlig betydning. Men blir det flere slike hendelser kan det bli en annen sak.

Phantom2
12.06.2019 kl 22:39 4590

Nettopp som du sier, ordreboka og prisingen henger ikke sammen.
Bingo123
12.06.2019 kl 22:44 4538

Spørsmålet er vel også om Nikola i det hele tatt blir noe av. Har vært flere eksplosjoner i det siste.
12.06.2019 kl 23:06 4407

De har vel vært ganske forskjellige?
Du har vel lest om det?

1:
Norge og Kjørbo. Vi vet ikke årsak, men en av mange beholdere gikk åt skogen (alle de andre overlevde å bli kastet i bakken og ligge i brann.
Brannvesenet mente stasjonen gjorde jobben etter uhellet.

2:
Fylling av hydrogen på en tankbil i California.
Det er vel noe annerledes...

3:
En antatt test av tanker i Korea gikk til helvete.
Er vel litt annerledes?



Ref. dagens melding om at Gexcon er på åstedet satt på saken.
Gexcon er muligens i stand til å antyde hvor eksplosjonen startet, deres ekspertise er å simulere gasseksplosjoner og konsekvenser.
Konsekvensen vet vi jo allerede. Meldingen er bare for å please markedet, vise at de i hvert fall gjør noe, et siste desperat forsøk på å redde årets bonuser.

Skal hydrogenstasjonene bli igangsatt, må vi ha tilstrekkelige forsikringer om at det er trygt igjen, og det får ikke Gexcon gjort. De er ikke sertifiserende myndighet.
Det får ikke politiet gjort. Det får ikke direktorat for sikkerhet og beredeskap gjort.
For å være helt ærlig, DNV har begrenset kompetanse på området, her trengs skarpere skyts: TUV i Munchen, europas ledende eksperter på 'Functional Safety'standarder. Dette er tung materie og et laaaangt løp.
Functional safety-prosjekter tar lang tid, og nå går vi inn i ferie, europa stenger ned.
Verdt å nevne er også at alle eksperter på Functional Safety jobber døgnet rundt med selvkjørende kjøretøy nå, de er booket i lang tid på automotive-prosjekter, og kommer ikke til å bli frigjort fra disse prosjektene uansett hvor mye penger du legger på bordet.

Så folkens: Dette er game over for hydrogenstasjoner i folketette strøk, og sannsynligvis for NELs løsninger for dette.

UnoX har allerede bekreftet dette.
Danmark har stengt ned sine stasjoner.

Sannsynlige scenarier nå:

NEL må snart sende melding om 'utsatte ordre'. (de burde sagt kansellering, men kommer ikke til å gjøre dette)
NEL må snart sende melding om at salg av alle hydrogenfyllestasjoner er utsatt inntil trygg løsning er på plass (tar 2-3 år)
NEL må snart sende melding om permittering av ansatte
Deretter kommer melding om at de er i brudd med lånebetingelser
Og så kommer melding om emisjon.

De kommer til å krydre hverdagen til dere optimister med meldinger om 'stadige fremskritt', og 'vi nærmer oss en forståelse om hva som har skjedd'.
Men det kommer garantert ingen melding om 'endelig løsning er på plass, vi kan selge hydrogenstasjoner igjen'.

Spetalen har korrekt poengter at denne aksjen er for høyt priset, og det var før denne ulykken.
De brenner 50 mill. per mnd på vanlig drift. Nå får de kanselleringer og ekstraordinære kostnader, flere hundre millioner.

Konklusjon: Selg hydrogenbilen din, og selg NEL-aksjene dine


Bove
13.06.2019 kl 11:15 3887

Hadde jeg hatt en bensinstasjon i nabolaget så hadde jeg flyttet. Det er brannfarlig det. Hadde jeg hatt en batteriprodusent i nærheten, så hadde jeg også flyttet.

bove
hango
13.06.2019 kl 11:17 3860

Spetalen er en vits.
Det er ikke over før det virkelig er over.
Fulgte man ham for noen år tilbake, så hadde man virkelig gått glipp av penger..
Tanco
13.06.2019 kl 11:21 3823


Ser at Gexcon er engasert som uavhengig selskap på å finne årsak til hendelsen med ex/ brann i stasjonen til YX. Risikoanalyse og korrigerende tiltak vil bli iverksatt etter dette.
På sikt vil Hydrogen fremdeles være det beste alternativet for energibæring.

HYDROGEN SAFETY

Home -> Proudcts and Services -> R&D

09 January 2018

Gexcon R&D is active within the global reseach community on hydrogen safety, with particular emphasis on CFD modelling of gaseous and liquid releases, jet fires and deflagrations.



Background

The development of applications that use hydrogen as energy carrier has accelerated in recent years. However, hydrogen is a highly reactive fuel, and safe handling and design is critical. Consequence modelling is a critical part of any risk assessment, and CFD tools such as FLACS have the potential to describe the relevant physical phenomena more accurate than engineering models (EMs).



Gexcon has extensive experience from R&D projects on hydrogen safety:

Hydrogen safety project (2001-2003) involving a large number of small-scale dispersion and explosion experiments.The EU-sponsored Network of Excellence HySafe (2004-2009).International Energy Agency (IEA) Hydrogen Implementation Agreement (HIA) Task 19 on Hydrogen Safety (2008-2010).International Energy Agency (IEA) Hydrogen Implementation Agreement (HIA) Task 31 on Hydrogen Safety (2011-2013).International Energy Agency (IEA) Hydrogen Implementation Agreement (HIA) Task 37 on Hydrogen Safety (2015-2018).Gexcon coordines the EU-funded project HySEA in Horizon-2020 (2015-2018).





FLACS-Hydrogen

Gexcon develops the dedicated CFD tool FLACS-Hydrogen for hydrogen safety applications. FLACS-Hydrogen has been commercially available for more than 10 years.

HySEA


Gexcon coordinates the HySEA project. The HySEA project receives funding from the Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking under grant agreement No. 671461. This Joint Undertaking receives support from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme and United Kingdom, Italy, Belgium and Norway. As part of the HySEA project, Gexcon developes a prototype for a new version of FLACS-Hydrogen (Hisken, 2016). The first beta version of the new verion of FLACS-Hydrogen is scheduled for December 2017 or early 2018. This version will include several fundamental changes to the model system, including a new turbulence model, a new correlation for turbulent burning velocity that includes the effect of the stretch-rate Markstein number, and a transport equation for flame folding.







Validation

Gexcon has carried out extensive validation work for FLACS-Hydrogen, including release, dispersion and explosion scenarios.

Deflagration-to-detonation transition



The possibility of DDT represents a significant threat in industries that handle flammable mixtures, and especially for highly reactive gases such as hydrogen and acetylene. Gexcon has implemented a simplified model in FLACS that can indicate whether DDT is likely to occur.





3D Risk management for hydrogen applications

Gexcon R&D has also been involved in the development of methodology for quantitative risk analysis (QRA) for hydrogen applications. Such QRAs represent particular challenges due to a large difference in properties of hydrogen and more conventional fuels, such as natural gas or propane: reactivity, flammability limits, buoyancy and transport properties. Case studies have been carried out in tunnels, workshops, and refuelling stations, as well as for hythane (hydrogen and methane mixtures).



Previous Index Next

R&D

Research and DevelopmentFLACS DevelopmentFLACS MaintenanceFLACS ValidationResearch ProjectsDispersion ModellingExplosion ModellingHydrogen SafetyFire ModellingWind Energy

Other Departments

Tro meg: Direktorat for sikkerhet og samfunnsberedskap trenger overbevisende argumenter for at dette skal komme i gang igjen. Det får de ikke fra Gexcon som har kommersielle interessert i å få dette overstått. Gexcon er ikke sertifiserende myndighet.

Det får de fra TUV Sud. og det tar år.

Maksimal sikkerhet trengs i sivile tettbebygde strøk, det er noe annet enn en avsidesliggende oljeplattform eller prosessanlegg med trent personell som er drillet i sikkerhet og betalt deretter.

Det er sikkert mulig å få det til, men det er etter neste emisjon i NEL. Og da har elbilen vunnet for lengst.
Sammelign prisen på en Toyota hydrogenbil med en Tesla 3, prøvekjør de og sammenligne driftskostnader så er saken klar.
really
13.06.2019 kl 14:16 3685

He, He, snakker om selvbestaltet ekspert?
Vet du ikke en gang hvordan saksgangen er i slike saker?
Til info er riktig nok TUV godkjennelser stort sett automatisk godkjent i Norge, men det finnes ikke noe krav om TUV godkjenning for denne typen anlegg.
DSB tar beslutning basert på fremlagt dokumentasjon. Er de i tvil kommer det krav om ytterligere tester. Om dette i det hele tatt er et problem avhenger av kompleksiteten i årsakssammenhengen som førte til eksplosjonen.
13.06.2019 kl 15:51 3597

Short sellers ! hollow have you purchase again or will wait for the rally to buy 10 or 20% more expensive ?
SHARE-IT
13.06.2019 kl 16:06 3534

En må bare bøye seg i hatten (fritt etter Heidi Weng) og la seg imponere av NEL-aksjonærer. De er bare tøffere enn toget! Både fordi de nå kjøper til disse kursene etter eksplosjonen og med de økonomiske data selskapet har å vise til. Dere er gode som tør og fortjener virkelig å lykkes.
13.06.2019 kl 16:51 3463

I'm a Hydrogen hobbyist, I understand 100% Hydrogen and all the procedure to make electricity... This is the future and is 10 times more safety than the bensin... Are there things to improve ? Yes it is, and after this incident all the Hydrogen equipment will be even more safety...