Jeg solgte halvparten. Tok gevinst!

rogneveien
NEL 12.06.2019 kl 15:50 7541

Hallo.
Jeg har jo vært en aktiv skribent på dette foraet og kunne vel ikke i min villeste fantasi forutse dette. Jeg har vridd mitt arme hode og ristet begge hjernecellene mine i fortvilelse. HVA GJØR JEG?
Jeg er kommet fram til at slik situasjonen er nå så tør jeg rett og slett ikke sitte med hele potten. Jeg solgte 50% av beholdningen i morges.
Har tatt en gevinst på 100K nå. Sitter enda inne med betydelig antall aksjer i min målestokk, men det svir ikke så inne i granskauen om dette går åt skogen. Nå har jeg også bra kapital å kjøpe for om NEL faller ytterlig noe den har gjort allerede.
Hva er så grunnen til dette valget? Jo det baserer seg på uttalelser fra Reitangruppen om å stille seg avventende til videre satsing på hydrogen og også det politiet sier at det kan gå mnd før det foreligger en avklaring. Tror ikke NEL får inn flere bestillinger fra større aktører heller før det er 100% bankers hva som var årsaken til denne tidlige nyttårsfeiringa og det BØR gå i NEL sin favør.
Joda, jeg vet at denne kan explodere oppover om det kommer en "good news" ang årsaken, men det får så være, jeg blir da med med de aksjene jeg har inne, men får bare halvparten av oppgangen jeg kunne ha fått. Dette er jeg villig til å sette i potten for nattesøvnen sin skyld.
Dette har vært en veloverveid avgjørelse fra min side som jeg ønsker å dele med dere.
Jeg har fortsatt tro på NEL, men de må opp av denne sumpen først. Kanskje jeg henter noen billige aksjer senere, eller kanskje jeg taper noen kroner på dette. Avgjørelsen er tatt og jeg står for den.

Løkke til med det dere gjør fremover folkens. Ønsker det beste for dere alle.
Redigert 20.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Audi Mannen
12.06.2019 kl 15:54 6030

Sitter med samme tanker selv.... er positiv til hydrogen, men akkurat nå er jeg der at det kan være mere å tjene på andre poster.
Satch
12.06.2019 kl 16:09 5868

Gratulerer med gevinst Rogneveien.
Man skal aldri være misfornøyd med gevinstsikring. :)
Rolfbruun
12.06.2019 kl 16:10 5828

Du har gjort en vurdering og tatt en avgjørelse. Det må alle respektere. Selv sitter jeg på sidelinjen med full pott og ser på hele stupet uten at jeg kjenner annet enn en «det er mye gøyere når den stiger enn når den faller slik», følelse.

Jeg får med meg UNoX uttalelser og i tillegg DNV analyse som ikke er positiv for hydrogenbiler i Norge (motsatt for tungtransport). Da er vi i kjernen av hvorfor jeg ikke selger. Det har aldri handlet om personbiler i Norge. Her er det BEV som er tingen, andre steder er FCEV mer fornuftig. For tungtransport overalt er det kun FCEV (BEV blir en nisje i slik sammenheng). Jeg orker ikke engang nevne stål/gjødsel/maritim/gridbalanse/ osv...

Lykke til videre.
Redigert 12.06.2019 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
skerptiker
12.06.2019 kl 16:13 5761

Salget burde skjedd på NOK 8,50 - 9,50. NEL var da priset til NOK 10 milliarder +. En hinsides høy verdsetting av et selskap som tapte NOK 50 mill i 1. kvartal.
pipsoe
12.06.2019 kl 16:15 5712

Nel-smell skremmer ikke
Alfred Berg Gambak valgte i mai å ta ned eksponeringen i Aker BP, Equinor, Schibsted B og Nel (som likevel fortsatt er porteføljens mest overvektede). I tillegg ble Spectrum solgt etter at TGS la inn bud på selskapet.

Timingen på nedsalget/gevinstsikringen i Nel viste seg god, ettersom aksjen falt kraftig i kjølvannet av at to sentrale innsidere solgte store poster tidlig i juni.

Alfred Berg Gambak benyttet seg av kursfallet til å øke beholdningen igjen i forrige uke, og med sine 36,7 millioner aksjer er fondet nå nest største aksjonær med tre prosent eierandel.

I går gikk aksjen på en ny smell etter mandagens eksplosjon i Sandvika, men Eriksrød lar seg ikke bringe ut av fatning.

- Episoden mandag kan ramme alle typer selskaper, og påvirker ikke investeringscaset fra vår side. Slike typer hendelser er man ikke herre over, sier forvalteren i en kommentar til Finansavisen.
Asko
12.06.2019 kl 16:17 5664

Rogneveien. Tenk om alle innlegg hadde en slik kvalitet som de du bidrar med!! I denne situasjonen mener jeg også det er riktig å "sikre seg" som best en kan. Personlig har jeg ingen aksjer i NEL, men har fra tid til annen hatt et betydelig antall. Nå er det jo sånn at børs er børs så hvis man ikke skulle selge nå, når skulle man da selge??
Ønsker deg all mulig hel fremover Rogneveien!
abroker
12.06.2019 kl 16:21 5573

Vel blåst Rogneveien, men her tar vi sjansen på å sitte stille litt til - selv om dette kan koste oss dyrt?
Er man gamler så er man det.
rammern
12.06.2019 kl 16:21 5544

Ledelsen er sløv .skulle kjørt en ny emisjon tidligere . Nå vil de slite med å hente inn ny kapital .
2,- vil være mulighet for å trigge store investorer

Slettet bruker
12.06.2019 kl 16:21 5517

Sitter med hele potten, og har god tid. Blir ikke overrasket om Clearstream sitter med 25% til mandag. Den nest største Alfred Berg Gambak sitter også Cool sier de. Siste utvikling kan imidlertid ta noe tid- + at det kan koste. Ned i dag 11-12% var mye. Skal jo komme en melding i dag !.
mrsunbeach
12.06.2019 kl 16:28 5415

Endte ned cirka 11 %, ja. Jeg fatter ikke at den kunne synke såpass dagen derpå. Ufattelig bittert. Satser på god melding senere i dag, og en rekyl etter den vanvittige reaksjonen. Føler alt som kan gå galt går galt nå. :(
Redigert 12.06.2019 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
rammern
12.06.2019 kl 16:31 5374

ref : frogneveien politiet sier at det kan gå mnd før det foreligger en avklaring. Tror ikke NEL får inn flere bestillinger fra større aktører heller før det er 100% bankers hva som var årsaken til denne tidlige nyttårsfeiringa
Redigert 12.06.2019 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
rogneveien
12.06.2019 kl 16:32 5344

Rolfen broder.

Står respekt av det du gjør Rolfen, spesielt når jeg vet hvor stor din eksponering i NEL. er. Du må jo være laget av jern. Du må jo sett millionene fordufte på dette smellet. Du er tøff, får håpe du går betalt godt for dette.
Løkke til.

Rogna.
Slettet bruker
12.06.2019 kl 16:36 5593

I personally believe that this situation of hunting companies that develop well to take them and scrap their investors with short sales as well as the use of robots algorithms to avoid and trap the investor in an illegal practice in many countries but supported and in growth here in Norway ... I do not think it will take long for people outside these mafias to withdraw from trading, the volumes of investment have been drastically reducing so much that one day banks will have to compete against other banks ... The concept of investment in Norway does not exist and everything is a well organized scam at all levels .... Who is motivated to invest in shares controlled by entities? They start the engines to cycle actions while filtering the investor ... It is a total disaster ... NEL was one of the companies that came well but as gang of wolves and others inclusive in this forum as it was that the company did not progress , so much so that even who knows if the season was not also caused by some speculators, is terrible and disappointing ... That the price will rise again? Who knows that is in the hands of these financial institutions, we do not move the price of the stock .... Hopefully if it goes up and many can at least try to recover something, but what I can tell you, killed the mood of the investors and very soon they will be left alone because nobody will be willing to invest in highly manipulated markets ...
Redigert 12.06.2019 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2019 kl 16:39 5507

Jeg kjører som Rolfbruun og enkelte andre her.
Sitter med 400k aksjer med snitt under 3.
Så får det bære eller briste.
Selger før jeg går i minus.
Også en gambler så det er ikke noe stress.
Men selvsagt kjedelig å se gevinster på 400k forsvinne daglig....
Nikko
12.06.2019 kl 16:41 5469

Hvorfor maser du om emisjon, din tulling?
Nel har minst 600 millioner på bok og null gjeld. Det ville uansett ikke være aktuelt etter et kursfall på 45%
Slettet bruker
12.06.2019 kl 16:41 5433

Can you explain me the reason ? Do you ask to do that for your own benefit or you manipulate because your money is in oil stock ? really i will like to read something honest ....
Anywhere
12.06.2019 kl 16:44 5340

Kan ikke helt se hvilken respekt det skal være å sitte stille å se gevinster fordufte. Vokt dere for det tekniske i aksjen nå: Signalisert til 4,6. Fall mot 3 er mulig over sommeren. Langvarig skade på kursutviklingen er gjort.
Å ha vært med i en aksje opp til 9,5 kroner og så ikke sette stop-loss 7-8% under dagsutviklingen er jo galskap - særlig når man må være ekstremt lite påskrudd for ikke å innse at prisingen av selskapet baserer seg på at de lykkes ekstremt, og at ingenting kan forsvare prisingen før om minst 5 år. Innen den tiden kan mye skje, for eksempel salg fra solide kjennere av selskapet eller en eksplosjon eller noe annet...
Redigert 12.06.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Ponderosa
12.06.2019 kl 16:46 5303

Lykke til, Rogneveien!
Du er en av de troverdige her inne. Jeg setter stor pris på det.
Selv sitter jeg som Rolf Bruun fortsatt godt lastet. Jeg er filleristet, mørbanket og ør. Salgsknappen er forsvunnet i kaoset av interiør og utstyr som har blitt kastet rundt i stormen. Her klamrer vi oss fast i skroget. Håper uværet nå er i ferd med å kulminere.
Var noen millimeter fra å selge meg ut på 9.60-70. Sånn skulle det ikke bli. Hadde nok muligens kjøpt meg inn igjen underveis ned på over dette nivået uansett da, det får vi aldri vite, men ville jo sett bedre ut uansett.
Redigert 12.06.2019 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
12.06.2019 kl 16:48 5264

Bra og ærlig innlegg på topp - takker Rogneveien!
Tenk looooong sier jeg. Har lav inngang selv på ulånte penger, og tanken var at jeg minimum skulle ha NEL aksjene i 10 år før evt. salg. Forhåpentligvis står de da noe høyere enn i dag..?. Går det åt skogen - vel så er det ikke noe å gjøre med det. Jeg var med - prøvde i allefall.. NEL har vært langt nede før, men klatret opp igjen. Det tror jeg vil skje denne gangen også.(?)
Man vil avdekke årsak til hva som forårsaket eksplosjonen og nødvendige tiltak iverksettes for å hindre igjentagelse hvis det behøves på andre leverte stasjoner - ny leveranser. I og med små personskader (heldigvis !!) blir dette som et "tilløp" å sammenligne og ekkoet etter eksplosjonen vil roe seg etterhvert.... Registrerer at det er mange som vrir kniven til de grader i såret og hiver på salt mm. Slike innlegg blir bare oversett av meg, og jeg bruker heller ikke kalorier på å svare. Ha en fin kveld.
Redigert 12.06.2019 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Keirax
12.06.2019 kl 16:49 5237

Grattis til rogneveien og dere andre som har klart å selge. Jeg for min del logget på for å selge, men endte opp med å kjøpe litt i stedet, uten at det har vært noen umiddelbar suksess :-D
Akkurat i disse tider er vel teknisk analyse litt håpløst er min mening :) Mulig jeg tar feil.
Gitt at ingen vet noe før dommen faller vil jo det bli himmel eller helvete (når resultatet av undersøkelsene blir offentliggjort) og umulig å spå i noe chart. Er NEL fri for all skyld brytes nok de kunstig lave motstandsnivåene på sekunder. Blir det motsatt tror jeg ikke støttenivåene er mye verdt, av frykt for at kontrakter kan ryke fortere enn man får sagt "pølse i brød med rekesalat og litt kethup og sennep på toppen" :)
Redigert 12.06.2019 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Anywhere
12.06.2019 kl 16:52 5190

Aksjen er ned 44% på 14 dager. Det er kun 10% ned til støtte 4,6 kroner, og ikke mer enn ca 40% ned til 3 kroner...
Jeg hadde også tenkt å sitte i aksjen 2-3 år til for å se om Nikola-potensialet kunne slå ut, nå tror jeg at jeg kan hoppe på den muligheten igjen, men det ser ikke ut jeg har hast de neste par måneder med å komme meg inn. Skulle vi se tett mot 3 kroner igjen, må jeg nesten bli med på ny.
Redigert 12.06.2019 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Staak
12.06.2019 kl 16:52 5175

Det viser at det er sannhet i at "En langsiktig investering er kun en kortsiktig som ha gått galt"
Slettet bruker
12.06.2019 kl 17:08 4992

Dere burde seriøst lytte til det Anywhere skriver i denne tråden. Ta lærdom.
Satch
12.06.2019 kl 17:23 4840

kastet kortene i går på 5,72, etter å ha vært med siden medio 2015. høstet inn 100% gevinst og gikk inn igjen med 1/4 idag på 5,15 for å ha mulighet til å bli med på en evt rekyl. sitter på gjerdet med resten inntil videre. Grattis til alle som har gevinstsikret, og respekt til dere som fortsatt tør å holde seg unna salgsknappen.
Slettet bruker
12.06.2019 kl 17:23 4835

Greit nok disse tekniske nivåene. Jeg har respekt for det.
men her er det vel mye annet som avgjør kursen for tiden...
For eksempel så må jo våre venner eller uvenner i Tyskland som snart eier 1/4 av selskapet være klin kokkos gale?
Har de ikke chart der nede?
De må jo ha nerver av stål eller være stokk dumme.
:-)

Vi får se hva som skjer..
Jeg har ikke fasit....
dakota fr
12.06.2019 kl 17:31 4744

Tre eksplosjoner på tre uker!Sør- Korea,California+Sandvika.5100 kvadratmeter fabrikk fullstendig ødelagt i Sør-Korea..Flere måneder til svar på hva som skjedde/årsak Sandvika.Kan dette gå bra da?
Solgte med en bitte liten gevinst.(smuler!)
Slettet bruker
12.06.2019 kl 17:32 4735

Rolfbruun:

Hva har du gjort da, solgte du etter min anbefaling sist? Eller har du blitt med ned enda en gang ?

SS
Sørøya
12.06.2019 kl 17:52 4587

Hei Rognveien
Bra du kom deg ut med en del og reddet noe fortjeneste.
Selv ha jeg de siste dagene vært rimelig opptatt. Det kostet nok en del millioner i tapt fortjeneste, selv om jeg fremdeles ligger godt i pluss. Vel da ble jeg litt motvillig med ned til en foreløpig bunn. Litt spennende å se hva som skjer de neste dagene. Stop loss salget ble vel raskt unnagjort på mandag, så er det de belånte som fort kommer i tvangssalgsituasjon. Det tar normalt 2-4 dager. Dvs dersom ikke alt går ad dundas så burde vi vel snart se en reaksjon oppover om enn bare kortsiktig. Dette var to negative hendelser som tok markedet på senga. Først at nedsalget ble gjennomført flere uker før planen og så smellen i Sandvika. Litt mye på en gang. Reaksjonen etter smellen i Sandvika mener jeg selv er hausset opp for mye. Ingen direkte personskader og tross alt bare begrenset materielt skadeomfang på eget utstyr. Hadde det stått noen å tanket på stasjonen hadde de sannsynligvis kommet unna det med øresus i noen dager etterpå. Sikkerhetsmessig ble det dokumentert at selv om evt en tank går i lufta så holder de andre. Beskyttelsesveggen rundt bør nok forsterkes litt, men eller må man vel si at utstyret fungerte rimelig bra. Tror ikke vi skal mye ned til og er derfor sannsynligvis i kjøpsmodus i morgen.
Jeg vet ikke akkurat om jeg sier Løkke til. Han får en stor oppgave med å berolige klienter fremover, ikke minst Nikola.
tjena
12.06.2019 kl 17:54 4561

Ja jeg solgte på 7,90. Skulle solgt så fort nyheten om halvering kom selvfølgelig. Og nå kjøpte jeg meg inn igjen på 5,80. Om det var så lurt er jeg usikker på. Dette kan ta tid. Angret litt på kjøpet. Skulle ventet litt. Tror der blir 4 tallet i morgen. Men det stabiliserer seg i løpet av høsten. Jeg vil doble pengene en gang til. Og jeg tror det lar seg gjøre.
Slettet bruker
12.06.2019 kl 18:09 4454

Støttes Sørøya.

Selve fyllestasjonen sto fint (og nå skjønner man hvorfor den har litt avstand til produksjonsanlegget)
Brannvesenet påpekte at resten av stasjonen har gjort det den skal.
Nemlig hindre at resten av beholderne gikk i lufta.
Og de har fått juling!!!
Stasjonen kan sikkert sikres enda bedre, men det ser ut som den faktisk tålte smellet bra.
Nikko
12.06.2019 kl 18:12 4421

Det ville forundre meg om det var CB som lempet ut aksjer de siste dagene. De er nok mer langsiktige enn så.
Når alt tvangssalget er unnagjort, så er det nok oppover igjen. Når "Robbie" har fått sitt så.

CB sitter på aksjer for kr 1,33 milliarder etter dagens kurs.
Redigert 12.06.2019 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2019 kl 18:25 4321

Ja, man kan jo undres at det ikke er mer oppmerksomhet rundt CB.
Det er vanvittig stor eierandel (selv om det er flere individer så tror jeg det er en felles agenda)
Ja vår venn Robbie...:))
Denne 7500 Robbien er vel CB sin tenker jeg....
Slettet bruker
12.06.2019 kl 18:28 4292

Løkke og co må få klarhet i dette fortest mulig. Det kan ikke ta flere mnd. før de får svar. Ellers er jeg redd Nikola finner andre å samarbeide.
Slettet bruker
12.06.2019 kl 18:44 4230

Havarikommisjonen må på banen slik at Nel får svar fortest mulig. Koste hva det koste...svar må man ha innen en uke. Når et fly styrter så sier vel de at det tar noen mnd før vi får svar. Politi er politi...
Slettet bruker
12.06.2019 kl 18:49 4196

Respekt till rognerveien. Som lyckas trada gång efter annan. Og efter hvert salg snakke kursen ned. Men så finurligt at det på en måte ser ut som han fortsatt er positiv till nel. Gömmer sig genom att emellanåt läxa upp "baissarna".
Tradar vidare i god ro. Finurligt.
Nikko
12.06.2019 kl 18:53 4171

Kan jo undre seg hvorfor de ikke redusert på høye kurser.
Istedenfor så har de kjøpt jevnt og trutt, selv til kurser opp mot 9,- kjøpte de i 5,6 millioner aksjer i uke 21.


I forrige uke kjøpte de nesten 29 millioner aksjer til kurser over 7,-

Det lukter oppkjøp!!!!
Redigert 12.06.2019 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2019 kl 18:59 4117

Synes du er direkte sjofel mot Rogneveien med dine mistenksomme teorier.
Rogneveien må vel være blant de mest seriøse, ærlige og betrodde skribenter her inne gjennom flere år som aksjonær i Nel.
Så synes du skyter feil person her for å si det mildt.
spaggio
12.06.2019 kl 19:15 4048

Clearstream Banking i 15 norske selskaper
Selskapet tilbyr forvalterkontoer til internasjonale investorer i Norge. Det har gitt topplasseringer på aksjonærlisten i en rekke kjente selskaper på Oslo Børs. Desto lenger til venstre den røde prikken er, desto høyere opp på listen er Clearstream Banking.

Clearstream Bankings plass på aksjonærlisten
0102030
NEL
1
Mowi
3
Tomra
5
Yara
4
Hydro
4
Orkla
8
Equinor
4
DNB
6
Telenor
Tror neppe Clearstream som formidler aksjer i 3.300 selskap noensinne har kjøpt ett selskap !