Rosens navn, NRK.no

Sotah
12.06.2019 kl 16:27 1109

Fascinerende historie det der. Umberto Ecos epos skildrer konfliktene som herjet i trossamfunnene på 1300-tallet. Forbausende mye av det som kommer frem der samsvarer med det IS-staten stod for. Annerledes tenkende endte fort på bålet, kritiske spørsmål var direkte helsefarlige. Vold, voldtekt, tortur, plyndring og tyveri var mer enn vanlig. Kampen stod om hvem som skulle plyndre allmenheten, keiseren eller presteskapet. For den alminnelige borger var det hipp som happ, et liv i elendighet var utgangen uansett. Det er fristende å konkludere med at historien gjentar seg, og intet er nytt under solen. Fin serie utover det, litt historiekunnskap får man med på kjøpet. Et tidløst etisk dilemma dukker opp; hvor rik bør en sann kristen være?
Redigert 12.06.2019 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
SCK
13.06.2019 kl 23:30 961

...og vi kan ingenting ta med oss når vi dør..

Sier Havfruen.
---

Greit nok.
Men det er for jævlig at staten skal bestemme over det man etterlater seg og har bygd opp.

Kom over vår regjerings nye arvelov her forleden. Før var det slik at hadde man en slabbedask til datter eller sønn og et fremragende barnebarn kunne man avspise gjøken med 1 mill. som var (og fortsatt er en kort tid til, pliktdelsarven) Nå skal politikerne bestemme at slabbedasken skal ha som minimum 2,5 mill som pliktdelsarv - om man har 3 mill i eiendom/formue.
Altså så får den narkomane (om barnet ens er det) 2,5 mill til å avlive seg med på Plata, mens et fremragende barnebarn avspises med 0,5 mill.
Det er så godt som umulig å unngå pliktdelsarven, GHB sørget også for at alle slabbedasker skal ha alle rettigheter selv om rettigheten dreper.
Tenker som så at med alle de narkomane og andre som ikke burde arve noe som helst er det faktisk mange familier som kan rammes av regjeringens vanvidd.

(Innlegget er ment som ytterligere variasjon vedr. Sota's fyllerør, IS og muslimers likhet før som nå samt økonomien til kristne.)
Redigert 13.06.2019 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2019 kl 22:37 981

Men du er jo fremdeles gift med Sotahfrua, Sotah! Jeg tipper slekta kan må skilte med opp til flere skilsmisser i tråd med dagens vestlige kultur. I bibelsk tid giftet man seg jo tidlig, så tenåringsbrud er ingen skam for den som ikke forstår 700 - 2000 års utvikling. Jeg tror du lett tar innersvingen på dem! ;-)))
Slettet bruker
13.06.2019 kl 22:19 993

Feide du over mange i fylla på den tiden som opprør mot sotaslekta?
Sotah
13.06.2019 kl 22:14 998

Det var nok det der med sex før ekteskapet, antakelig. Jeg var litt løs i fylla på den tida.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 22:12 999

Hei Zoten/folkens:))

Og...mye fornuftige folk i slekta di, Zoten - det store psykososiale spørsmålet som melder seg er hvorfor du har falt så langt fra stammen:))...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
13.06.2019 kl 22:06 999

Har de stjålet av kollekten, drevet homoutdrivingskurs eller hvordan har de utsugd formuen i sotaslekten?
Skal du kompensere for sotaslektens synder?
Sotah
13.06.2019 kl 22:01 1008

I globalt perspektiv er vi antakelig rike alle på forumet. Så kanskje har vi et felles problem i perleporten. Jeg skal ikke sette meg til doms over noen, men det er et interessant tema. Det verset med kamelen og nåløyet har slekta valgt å se litt bort fra. De er mer opptatt av homoer, dette med sex før ekteskapet og sånt.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 21:38 1020

Problemet med likvide midler er at de er mildt sagt liquid (jeg satt heldigvis ikke i NEL da det smalt)… Andre finanser sitter bom fast (eiendom, etc)… Det fine er at vi fødes nakne og vi kan ingenting ta med oss når vi dør. Så den dagen vi står for Vårherre og skal dømmes, er vi alle like.

Så spørs det da, hvordan Vårherre vurderer det å ha finansiert arbeidsplasser så folk kan få lønn og mat til ungene sine? Jeg tror det går bra jeg!
Slettet bruker
13.06.2019 kl 21:12 1033

En sann kristen i forrige uke med 100 mill i NEL har nå 50 mill igjen.
Snart gjennom måløyet.
Oskar2
13.06.2019 kl 21:11 1035

Sotah forteller hvor tilbakestående Islamsk kultur er i forhold til historie om opplysning.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 21:09 1035

«Hvor rik bør en sann kristen være.»

Målt i norske kroner med dagens kjøpekraft tenker jeg minimum 50 millioner og maksimum 100 millioner i reel formue.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 21:07 1036

Hei Zoten/folkens:))

Og...du får skremme pengefolka i slekta med denne, Zoten - Lukas 18, 25: "Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn det er for en rik å komme inn i Guds rike.» -...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
kokkohill
13.06.2019 kl 21:05 1031

Heksebrenning foregikk langt ut på 1800 tallet i Polen
Slettet bruker
13.06.2019 kl 20:58 1035

Er denne sota slekta kristne asylbaroner da?

Jeg har kristne pengefolk i slekta så langt øyet rekker.
Sotah
13.06.2019 kl 20:56 1034

Men jeg sjekka det nå. Det tok tid, men fornuften vant til slutt. Da er det håp for andre også.

-Den siste som ble brent for trolldom i Norge var Johanne Nielsdatter i Kvæfjord, Troms, i 1695. Det ble ført flere saker utover på 1700-tallet som ikke endte i dødsdom, og trolldomslovene ble formelt opphevet først i 1842.
heks – Store norske leksikon
Sotah
13.06.2019 kl 20:50 1035

Jeg glemte å sjekke datostemplet. Men det morsomste er allikevel det siste dilemmaet. Jeg har kristne pengefolk i slekta så langt øyet rekker. Temaet skal drøftes med dem under syrinene på sørlandet i sommer. Jeg, slektas enfant terrible skal sukkersøtt spørre dem hva de mener. Hvor rik bør en sann kristen være. Og gjett om jeg gleder meg.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 20:24 1041

Ja, dette var voldsomt til Sotah å være! Hele 6 linjer med både faktaopplysninger, hovedstrømstemaer og sammenhenger!
Ettertenksomme idéhistoriske synkroniteter beskrives her og følges diakront gjennom to epoker med 700 års sprang!
Fin kontekstualisering og kontrastering. Det gjenstår noe på å få frem fullstendighet i tematiseringen, og i det å trekke sammenhenger.

Men alt i alt en fin liten tekst som oppsummerer det som tematisk har vært debattert her på HO i årevis - mens Sotah sov på sofaen. Men du skal ha for å komme etter, Sotah - jeg gir deg en B+ (med smilefjes) som du kan være litt stolt av - her viser du store fremskritt som lover godt for de fremtidige leveranser fra bunkersen.

Vi forventer likevel ikke alt for mye av deg, du står tross alt med begge bena godt plantet på venstresida! ;-)

EDIT: Hvis du lurer på hvorfor du ikke fikk A, så er det fordi du verken påpekte eller gjorde et poeng av at det ligger 700 år mellom dagens IS og et religiøst middelalder Europa. Det kom ikke tydelig nok frem, og jeg tilskriver mangelen din venstrevridde hjerne. Det er vanskelig å stille seg bak din konklusjon om at slike primitive tilstander skal være et tidløst tema.
Redigert 13.06.2019 kl 20:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2019 kl 19:51 1053

Denne tråden suste over min forstand i sjokket over at dypt nede i islamlat AP sofaen så ligger altså sotah og tenker store dype tanker.
Jeg skjønner ikke bæra men sota er i dypet.