Conan Exiles - Lansering

Slettet bruker
FUNCOM 16.02.2018 kl 14:36 29652

Stjeler en liste fra espeset på gamle forumet angående nye features som skal være klare til lansering. Nemlig:

Combat system
Svamp biome
Volcano biome
Farming
The Purge
New religion
War paint
Fast Travel
Perk system

(Kilde: https://www.conanexiles.com/blog/conan-exiles-launch-beyond/)

Hva tror vi altså om dette?
Blir Conan Exiles lansert 8. mai med disse inkludert?
Blir Conan Exiles lansert 8. mai?

Et scenario jeg ser for meg når jeg ser denne listen er at jeg tviler på at de klarer å få i stand alt dette og at dersom alt inkluderes så tror jeg ikke det vil fungere helt som planlagt. Forventer da at positive Funcom-fans her etter lansering vil påstå at patch 1.1 plutselig er "egentlig lansering". Men det er ikke denne krangelen jeg lager tråden for.

Nå fortalte Krafer at i forrige ukes nyhetsbrev har de altså utsatt å få ut det nye kampsystemet på testlive. Det jobbes svært mye overtid, noe som betyr høyere kostnader. Jeg tror det blir spennende å se hvordan dette fungere med Q1 rapporten tett på CE lansering. Kan bli gode muligheter for alle og enhver der.

Vil gjerne høre hva andre tror om dette, spesifikt hva dere tror om lanseringsdatoen og hvilken stand CE vil være i når vi kommer dit, altså om litt under 3 måneder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2018 kl 12:40 11457

Resultatet til Funcom i 2017 blir vel minst 70 mill NOK? Dette mest pga Conan Exiles.

Da blir det fjollete å snakke om at CE ikke slår an hos massene.
Krafer
21.02.2018 kl 14:16 11402

Vi får jo se om en knapp uke hva resultatet endre på men jeg tror ikke årsresultatet blir så bra som 70 mill NOK. De må vel i hvertfall ballanseføre veldig mye av lønnskostandene hvis de skal klare et poristivt Q4.
Slettet bruker
21.02.2018 kl 14:38 11393

Du må huske at steam har 120 millioner registerte brukere - Ikke 120 millioner aktive brukere. Det er lassevis med smurfer og kinesiske hackere osv, du kan kutte veldig mye av det tallet før du får noe brukbart.

https://www.geekwire.com/2017/valve-reveals-steams-monthly-active-user-count-game-sales-region/
~67 mill aktive månedlig.
PUBG med, herregud nå husker jeg ikke helt før lansering men, 25(?) millioner salg mens det var i EA sier allerede at 20% er altfor lavt.
Slettet bruker
21.02.2018 kl 14:43 11378

Mer spennende enn det faktiske resultatet er å se om Funcom fortsatt har noen triks oppi ermet for å få ting til å se bedre ut enn det egentlig er. De har allerede brukt opp muligheten til å overføre inntekter mellom kvartaler så lurer virkelig på om de har kokt sammen noe nytt kreativt her.

Og nei, selvfølgelig ikke 70 mill i årsresultat, da må de tjene mer i Q4 enn de gjorde i Q3 - Bare tanken er jo latterlig. Verdt å huske at sist gang han drev og rota med resultatutregning måtte man bruke dollarkurs på 13,5 bare for å få regnestykket til å gå opp. Kanskje greit å ta enkelte ting med en klype salt.
Redigert 21.02.2018 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2018 kl 14:58 11131

Når bitterhet og fri fantasi blandes så får man et svar som dette.

God bedring :)
Krafer
21.02.2018 kl 15:04 11120

Vi får jo se da om dine spådommer om "ikke såå langt unna" 700 millioner i omsetning og minst 70 mill på bunnlinjen betoner seg som realisme eller fri fantasi når fasiten kommer på tirsdag Bagger.
Sente
21.02.2018 kl 15:08 11103

Gikk ikke de over til en F2P modell rundt da?
Ser vi CE gjøre det samme mon tro...?
Redigert 21.02.2018 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2018 kl 15:19 11091

Da tenker jeg vi tar en kikk på den fantastiske modellen på gamle forumet. Spoiler alert til de som ikke er kjent med hva dette var:

Innlegg av: 100 Bagger (01.04.17 12:38 ), lest 8199 ganger
Ticker: FUNCOM
Endret: 17.04.17 21:09
FUNCOM Tallene Shortselgerne ikke vil du skal se!!
Det råder stor inkometanse på området hva gjelder hvordan spill selger i Steam.

Conan Exiles Salg (alle platformer):

Feb: 483 000
Mars: 70 000
April: 50 000
Mai: 50 000
June: 600 000 (-35% Summer sale)
Juli: 50 000
August (+Xbox): 800 000
Sep: 150 000
Okt: 100 000
Nov: 150 000
Des: 150 000

SUM 2017: 2.52 mill solgte eksemplar

Total Brutto omsetning: 574 mill NOK
Funcoms cut (69%): 396 mill NOK
Atratos
21.02.2018 kl 23:18 10913

Noe sent svar her :)
Nei, jeg tolker ikke det positivt. Det er vel mer at jeg legger ikke så altfor mye i akkurat det.
Jo nærmere vi kommer full launch, jo nærmere kommer vi full wipe av alle servere. Jo nærmere vi kommer full wipe, vil færre å færre spillere bruke for mye tid på spillet da disse timene vil være forgjeves om ikke alt for lenge. Slik spillet er nå, er ikke CE et spill man hopper inn i å spiller det i 50 timer. Det må legges nes mye mer en det. Fra frozen north kom ut å frem til Januar er nok over 90% av alle spillerne jeg har spilt sammen med, som legger ned mange timer i spillet tatt pause. Det ser man også på de normale offisielle serverne, de dør mer å mer ut frem mot full launch mens fast servere 2x XP og 2x harvest står seg mye bedre. For der slipper man å ofre like mye tid.
I mine øyne er dette logisk.

Mange "gamle" spillere vil nok komme innom å sjekke det nye combat systemet og diverse annet nytt content etterhvert som det blir sluppet. Men når det er utforsket blir det å vente på full launch. Da kan man velge å tolke det som: Alle mener det nye contentet er ræva, for de spilte ikke mer en 5 dager etter det ble sluppet. Eller; de var bare inne for å sjekke ut hva som var nytt.

Jeg har selvfølgelig ikke snakket med alle som spiller Conan om dette stemmer. Dette er bare min erfaring blant alle som jeg har spilt sammen med siden EA ble lansert. Dette er en stor nok gruppe spillere fra forskjellige områder, til at jeg velger å tro at dette fint kan være en generell holdning til situasjonen idag.
Redigert 21.02.2018 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Atratos
22.02.2018 kl 00:12 10873

At alle de 120 millioner registrerte brukerne er aktive akkurat nå er vel ikke så nøye? Handlemønsteret til alle sammen mens de var aktive er vel registrert, så om de sluttet å spille for et år siden, så er det jo; hva kjøpte de mens de var aktive som er relevant data for statistikken?
Handlemønsteret til en spiller som sluttet å spille for 6 mnd siden har jo like stor relevans i en statistikk som en spiller som bare har vert registrert 1 år?

Så er det nok som du sier endel ghost kontoer. Men når statistikken viser 11% av alle steamkontoer kjøper et early access spill. Å jeg sier rundt 20%, er det realistisk å tro at nesten 1 av 10 åpner en ghost konto på steam? Det vet ikke jeg. Jeg har litt vanskelig for å tro det bare. Det hørest mye ut.

Du trekker frem BUBG her, å salgstall i early access. Å jeg er helt enig med deg i at de solgte noe sykt selv i early access. Nå må jeg si at jeg mener du er litt urettferdig når du tar frem det spillet som sikkert har salgs rekorden på steam i early access ;) Men la gå.
Selv om jeg aldri har noen forhåpninger at CE skal være i nærheten av BUPB når det kommer ut, så er det en stor forskjell på disse to spillene. Å den største forskjellen er at BUPG, selv i early acces var utrolig streamer vennlig. Alle de største streamerne streamet BUPG i et helt år, selv i early access. Dette er jo den beste å ikke minst den billigste markedsføringen et spill kan ha. Dette er gratis markedsføring til millioner av kjøpere hver eneste uke.

Sammenligningen med Conan å andre sjangere i early access er derfor vanskelig. CE har ikke vert et streamer venlig spill i EA. Det var lenge varierende kvalitet på serverne, å når først frozen north ble sluppet florerte det av bugs som ødelegger for streamere som trenger en viss stabilitet for å ikke ødelegge sendingene sine. PUBG hadde sine bugs det også, men i et spill som varer fra minutter til 20-30 minutter og man kan raskt kan starte på nytt når noe skjer, så er det noe annet.

Men jeg er ikke helt uenig i at CE kan ha fått en større andel til å kjøpe spillet i EA pga Conan navnet. Historisk sett så har jeg vanskelig for å tro at de har fått noe gratis på Funcom merkevaren, men det er absolutt mulig de kan ha fått noe på merkevaren Conan som gjør at mange lettere trykker på kjøp knappen. Spm er hvor mange?

Ble litt lengre innlegg en planlagt det her, men det er vel tegnet på den god diskusjon ;)
Slettet bruker
22.02.2018 kl 06:05 9223

Først skal Conan Exiles rake inn 100vis av millioner. Så skal Bearded Dragon ut og skape vill hype.

Følg med
Sente
22.02.2018 kl 06:59 9273

Og når skal CE rake inn 100 vis av millioner?
Krafer
22.02.2018 kl 07:13 9267

re Atratos
Takk for påminning om Steamspy sin artikkel fra 2015. Den var skrevet ca 2,5 år etter at Steam innførte EA og nå har det gått 2,5 år til. Da hadde i følge Steamspy 15 mill kjøpt EA spill. Har nok skjedd en del siden da på EA. Ark hadde på den tiden vært ute i noen måneder og har solgt noen millioner i EA etter det.

I følge denne linken: https://en.wikipedia.org/wiki/Early_access har PUGB solgt 30 mill eksemplarer i EA. I tillegg har man mange eksempler på spill som har solgt flere 100k.

Nå tror jeg det finnes flere enn 120 mill Steamkontoer. Hvis man regner med 130 mill så har i tilfelle hele 23% kjøpt PUGB. Med alle de spillene som tilsammen har solgt mange millioner i EA så tyder vel alt på at tallet er langt høyere. Jeg synes ting tyder på at tallet er minst 30% og kanskje en god del over det også. Med tanke på andelen av spill som er i EA så vil jeg vel driste meg til å si at tallene tyder på at EA-spill nå i stor grad vurderes på lik linje som full launch spill :) Men at noen skyr EA vil jeg også tro ja.

Spill som PUGB, ARK, RUST og Tom Clancy's Ghost Recon Phantoms har nok på mange måter gjort EA akseptert de siste årene.
Redigert 22.02.2018 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Krafer
22.02.2018 kl 07:15 9258

Ingen tro på at CE blir F2P. Da skal mye gå galt først tror jeg.
Krafer
22.02.2018 kl 13:31 9097

Må vel bli dersom full launch blir noe stort det i tilfelle. Akkurat nå måtte jeg ned på 219. plass for å finne CE på Steam GTS så de helt store inntektene før mai ser det definitivt ikke ut til å bli.
Atratos
22.02.2018 kl 14:06 9069

Ok, siden dere hele tiden bruker BUBG som et eksempel på handlemønster, kan dere svare meg på dette:
Hvilken av disse to påstandene gir den mest nøyaktige statistikken på dagens handlemønster.

1. en 2,5 år gammel statistikk som har registrert alle kjøp til rundt 120 millioner registrerte brukere. Ta gjerne hensyn til at dataene er 2,5 år gammel.
2. Salgsbanen til BUBG, som ble lansert i EA Mars17 med full launch i Desember samme år. Ble en mega hit hos alle de de største streamerne og tok salgsrekorder.

Helt enig i at Ark og Rust har vert med på å sikkert gjøre EA mer akseptert. Eller hvertfall ikke så uglesett.
Men husk også på at Ark og Rust var i EA over 3 og 4 år. Mange trodde disse spillene aldri engang kom til å komme ut av EA, å det gikk utrolig lang tid før det i hele tatt kom noen dato på full release. At det er mer riktig å vurdere disse to sammen med full launch spill kan være riktig da man i flere år ikke engang visste om de kom ut av EA.

For meg blir det letteste å fjerne ytterpunktene i begge ender.
Salgsbanen til PUBG ser jeg fullstendig bort ifra. Statistikken som er 2,5 år gammel men har et drøss av eksakt data. OK, ta høyde for at markedet har forandret seg noe å legg på en buffer. Jeg sa i utgangspunktet 20%, men selv om det er nærmere 30% som du sier så lever jeg veldig godt med det også.
Slettet bruker
22.02.2018 kl 14:15 9057

Poenget vårt er at EA er ikke et hinder nødvendigvis. Ja, folk er mindre vennlig stilt overfor EA enn de var for noen år tilbake, da folk har brent seg stygt på crap som aldri bli halvveis ferdig.

Men at bare løftet ut av EA skal naturlig føre til en voldsom økning i interesse er en veldig feilaktig påstand mener jeg, gjort på ekstremt tynt grunnlag. Det å ta utgangspunkt i hvor mange steam kontoer som totalt sett eksisterer fører egentlig ingen steder.
Atratos
22.02.2018 kl 15:35 8998

Ok, men da må jeg spørre deg. Prøvde du Conan Exiles når det først ble sluppet på EA?

Det gjorde jeg. Å det var bare et skall av et spill. Innhold til maks en kanskje to uker med gameplay.
Men det var et skall som man lett kunne se hadde et stort potensiale om det ble jobbet godt med.

Et spill som er i den tilstanden er det helt umulig å skulle forvente å holde en jevn spillermasse og ikke minst holde stabilt salg over tid.
Så de som trodde det ble nok skuffet, å de som har brukt den synkende spillermassen som et argument for fiasko, burde heller brukt noen hundre kroner på å teste ut spillet selv for å se hva som er den reelle grunnen til dette.

Realiteten er uansett at et skall av et spill, solgte en halv million kopier de første 4 ukene.
Det tolker jeg som at det er en reell interesse for Conan i en survival sjanger. Å når skallet er byttet ut med et solid spill med mange hundre timer gameplay å innhold i massevis, så ser jeg på sjansen for et stort løft når dette går ut av EA.

Så er det helt opp til hver enkelt å vurdere om dette er et tynt grunnlag.
Slettet bruker
22.02.2018 kl 15:40 8999

Det er ingen som har sagt at interessen ikke var der. Om du blar litt opp så ser du at jeg sier nøyaktig det motsatte - Interessen var massiv. Men forsvant som dugg for solen. Ja, selvfølgelig må spillet bli bedre for at den skal komme tilbake.

Men blir det bra nok? Det er det spørsmålet som teller. Ja, det er bedre nå. Men at x og y teknisk nå fungerer, p og q er nå lagt til, betyr ikke at spillet er gøy. Undrer litt over det her at det snakkes veldig mye om "Åh CE har det her nå! Åh CE skal få det her!"

Jeg sier "Javel, er spillet gøy nå da?"

Det er det eneste som faktisk teller.
The Analyst
22.02.2018 kl 15:49 8904

Nå nr 6 av de mest solgte early access spillene på Steam.

Mulig dette har hjulpet på salget:
http://steamcommunity.com/games/440900/announcements/detail/2483043492269767663
Atratos
22.02.2018 kl 16:01 8959

Uten å legge for stor vekt på at det faktisk var du som laget en liste over alt som skal komme i spillet fremover;)

Så er jeg jo enig i det. Aldri sagt noe annet heller.
Men at du sier det ikke er bra nok å jeg sier det er bunnsolid, betyr heller ikke så mye.

Om spillet faktisk leverer i henhold til hver enkelt sine forventninger, får vi dessverre ikke et skikkelig svar på før det har gått noen mnd etter release er jeg redd. Man kan jo alltids kjøpe det å teste det ut selv slik som du har gjort, om man har tid å gidder det.

Nå har ikke jeg bestemt meg heller for om jeg kommer til å sitte over release da jeg har en god porsjon aksjer som ble kjøpt allerede på. 1.20kr.
Som jeg så klart i ettertid burde tatt gevinst på ved EA. Men etterpåklokskap hjelper dog lite. ;)
Slettet bruker
22.02.2018 kl 16:06 8860

Når? Ved CE launch, summersale av den ferdige versjonen og ved enhver gang Funcom launcher expansions.

3-0 til de som sitter i Funcom nå. Våre iherdige hjelpere traff dårlig igjen med sitt pesimistiske fremtidssyn på 14.
The Analyst
22.02.2018 kl 16:16 8926

http://store.steampowered.com/genre/Early%20Access/#p=0&tab=TopSellers

Dette antar jeg er en kortsiktig statistikk og ikke totalt over en lengre periode. Vet du at den er på daglig basis?
Uansett en hyggelig lesning og en god utvikling etter innlegget som Funcom postet i går hvor de tar tilbakemeldinger fra EA på en konstruktiv måte for å sikre en god lansering i mai.
Slettet bruker
22.02.2018 kl 16:19 9070

Ah sånn ja. Nå er det flere store som nettopp har blitt tatt ut av EA og andre som antageligvis har nådd mesteparten av potensialet. Må se det ift konkurransen.

Men absolutt positivt å se CE på en Topp-10 liste uansett. Selv om vi ikke aner om dette betyr at det har blitt solgt 1000 spill i dag eller 100.
The Analyst
22.02.2018 kl 16:22 9062

Sistnevnte har du helt rett i. Dog positivt :-)
Sente
22.02.2018 kl 16:31 9044

Hvilket land er du i Analyst? Jeg mener den listen er tilpasset landet en er i, eller markedet.
Her i Norge får jeg opp CE på side 5, så et stykke unna 6. plass som du nevner.
Slettet bruker
22.02.2018 kl 16:56 9010

Tror han har sortert kun Early Access spill eller noe sånn. Top sellers og ikke global top sellers i tillegg, så hans liste er kun gyldig for Norge.

Red: Da er 100 spill kanskje ikke så langt unna virkeligheten likevel :-) 10 kr for en kaffe og 30 for et smørbrød. Dekket halvparten av lunsjen med andre ord.
Redigert 22.02.2018 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Krafer
22.02.2018 kl 17:41 8976

GTS er vel i realiteten den eneste listen som gir en brukbar indikasjon på salgsnivå (selv om det også der er vanskelig).
I dag har vel CE svingt i intervaller 140-220. Er nok ikke all verden til eksemplarer som selges på det nivået nei.
Slettet bruker
22.02.2018 kl 19:07 8827

Erik, jeg tror ikke en låst tråd med gjentakelse av kjent info vil hindre en god skrell ved negativ Q4 rapport om Funcom ikke har noe voldsomt nytt å by på.

Men du får nå prøve :-)

Redigering: Kom plutselig på at det er lenge siden noen har mast om steam reviews hvilket kunne bare bety én ting - Lite forbedring. Gikk inn og sjekket selv og fant blandet siste 30 dager (67% positive) og blandet totalt (63%). Likevel opp fra det verste nivået vi så men nå er det altså mindre kinesiske hackere og survere. Hva skylder vi på da?

"Det tar seg opp ved neste patch"
"Bare vent til kampsystemet er ferdig"
"Har ingenting å si, lansering er som teller"

(Den siste er skikkelig fæl... første folk ser på steam siden er anmeldelser. Er de dårlig har det selvfølgelig innvirkning)
Redigert 22.02.2018 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
The Analyst
22.02.2018 kl 20:35 8837

Er i Norge. Så vidt jeg kan se er ikke listen norsk, men global og endrer seg hele tiden. (Skal ikke garantere dette, men dersom noen vet må de gjerne opplyse meg og andre). Er det noen som kan bekrefte at dette er en daglig oversikt? Ser av listen at CE nå er nede som nr 24.
EA - top sellers (til høyre for new and trending).
Slettet bruker
22.02.2018 kl 20:43 8833

Top sellers og global top sellers er som regel separat, ja.

Nå er det nede på 30+ altså? Hva er vitsen med å se på listen om man kun rapporter toppnoteringen.
Sente
22.02.2018 kl 20:54 8816

Se på Steamspy eller steamdb, om antall owners går opp over tid blir det solgt spill, om den er flat (som den har vært nå i ca. 6 måneder) selges det ikke spill.
En liste sier veldig lite egentlig, da den påvirkes av alle andre på listen også.
The Analyst
22.02.2018 kl 21:24 8807

Det fremstår som du antar at listen er seperat - i så tilfelle hvor ser en splitten? :-)
Å følge med på listen blir først (meget) relevant om en følger den over tid - antar de fleste tar og ser det som given ;-)
Når det er sagt er det likevel hyggelig å se et løft på salgs stats selv om en ikke kan si noe om antallet spill som faktisk er solgt. Topper CE listen over tid og frem mot lanseringen vil det gi en god indikasjon på popularitet, i kombinasjon med reviews som tikker inn.
Slettet bruker
22.02.2018 kl 21:28 8798

Det er en egen knapp for global top sellers og bare top sellers. Sistnevnte er regionsbestemt.

Som Sente sier under her, salgene har stått bom stille siden september. Greit nok at steamspy ikke er ment for fintolking av titusener, men hadde det vært bevegelse av betydning hadde det for lengst fått utslag. CE selger omtrent ingenting nå.
The Analyst
22.02.2018 kl 21:41 8788

Det blir spennende å følge i tiden fremover!

Knappen som splitter er global og på land kan jeg derimot ikke se noe sted.
Redigert 22.02.2018 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Krafer
22.02.2018 kl 21:46 8769

Tok en liten stikkprøver på rekkefølgen på EA spillene og sammenlignet med Top Sellers (norske listen) og Global Top Sellers. Hvis listene ikke har forskjellig oppdateringstid så ble i hvertfall min konklusjon at EA listen er lokal/norsk.

Vil anbefale folk å se på GTS. Jo mer lokal og snever listen blir jo mer irrelevant blir den også. I Legotiden drev også visse å hauset basert på plasseringer på filtrerte lister og feilberegnet helt inntektene/salg.
Redigert 22.02.2018 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Sente
22.02.2018 kl 21:46 8772

Speaking of reviews, 400 stk siste 30 dager, rundt jul var det vel rundt 600? Om vi trengte flere indikasjoner på fallende interesse...
The Analyst
22.02.2018 kl 21:52 8768

Krafer: hvordan / hvor kan en sortere / splitte på global og lokal? På forhånd takk.
AksjeRik
22.02.2018 kl 22:00 8679

Er Hektar og Sente svette nå ? Dere jobber hardt nå gutta. Kanskje dere ikke liker å ane at den billige inngangen deres går i vasken? ;))
Redigert 22.02.2018 kl 22:03 Du må logge inn for å svare